Verlichting veiliger dan reflectie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Verlichting veiliger dan reflectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:12

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Rose Scofield, verbonden aan het Duchy College in Cornwall, onderzocht de waarde van reflecterende kleding als het gaat om het voorkomen van 'bijna-aanrijdingen' tussen paarden en voertuigen. Uit het, op vragenlijsten gebaseerde, onderzoek bleek dat het dragen van verlichting een grotere bijdrage levert aan de veiligheid van paard en ruiter, dan het dragen van reflecterende kleding.

426 participanten vulden de vragenlijst in. Zij beantwoordden onder andere vragen over het meemaken van een 'bijna-aanrijding' en welke attributen zij gebruiken om zichzelf en het paard zichtbaar te maken. Door Scofield werden de resultaten verdeeld in een groep die wel eens bijna aangereden is, en een groep die dit nooit heeft meegemaakt. Vervolgens ging ze na of de ruiters reflecterende en/of fluoriserende attributen gebruikten, dit bleek het geval te zijn.

Na de analyse van de verzamelde data bleek dat het dragen van reflecterende of fluoriserende kleding de kans op een 'bijna-aanrijding' niet reduceert. Opvallend was dat, bij de ruiters die verlichting gebruiken, significant minder 'bijna-aanrijdingen' zijn voorgekomen. Op basis van deze uitkomst is het dragen van verlichting tijdens het paardrijden in de schemer en/of het donker dus sterk aan te bevelen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:20

Gezien de donkere periode weer voor de deur staat reageer ik maar even,
Ik ben regelmatig met mijn verzorgpaard door het donker naar de manege gegaan. Hierbij kwam ik er achter (door een foto met flits te maken) dat de reflectiedeken die ik gekocht had eigenlijk geen nut had. Alleen het paardje wat aan de achterkant gedrukt stond reflecteerde. Met extra middelen (lees: hesje met brede reflectie streep/brede reflectie band om de hals van het paard, fietslampjes en goede reflectie bandjes om de benen van het paard) heb ik ons goed zichtbaar gemaakt. Ik kreeg regelmatig van automobilisten te horen dat we goed zichtbaar waren.

Controleer altijd of je goed zichtbaar bent! Ook je paard voor als het eens losbreekt langs de weg!
Niet alles wat te koop is werkt goed genoeg. Ga er niet vanuit dat het wel goed zal zijn..!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:22

Ja verlichting is veiliger dan reflectie, dat zie je pas als er licht op komt dus reken zelf maar uit.
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 07-09-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:25

En dit is nieuws? Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk. Alles goed en wel, maar reflectie zie je pas als er iets op schijnt (en zelfs dan niet altijd) en dus ben je in principe nog even slecht zichtbaar. Tel daar bij op dat veel reflectie te hoog zit en er dus niet altijd op geschenen wordt... Actief licht zie je al van verre aankomen, als het goed is dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:25

Om die reden gebruik ik beide, en hou ik altijd rekening mee dat kan zijn dat men mij niet ziet. Dat scheelt ook een hoop ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:31

Ik ben me nu net aan het verdiepen in verlichting/reflectie voor mijn paard en mij.

Manlief zijn reactie (die verder weinig met paarden doet en weet) was meteen reflectie zie je veel te laat. Zeker met een bewegend paard dat is met een fietser al zo. Dus dat heeft geen zin. Hij zei zoek naar goede led-verlichting op en om je paard en niet naar die reflectiespullen. Dat werkt niet snel genoeg voor opvallen. Dan is de auto veel te dichtbij je al voor het werkt.

Maar vind maar spullen die makkelijk te gebruiken zijn bij je paard en jou in het zadel. Dat valt nog niet mee. En voor je het allemaal aangedaan hebt is het een kermis:) Maar alles voor als je maar opvalt. Zeker als je een donkerpaard hebt. En bij gewone rijkleding alleen de jassen al zit vaak amper reflectie op verwerkt om je te helpen. Dan moet je nog een aparte jas hesje. Ik heb als Jas eentje gekregen die ambulance personeel ook draagt enz. Die is voor de donkere dagen al goed erbij.

HOop dat de ruitersportmakers toch eens goed nadenken met handig materiaal voor op en om je paard wat makkelijk te dragen is en aan te doen voor onderweg met lichtjes led op batterijen verwerkt. Zodat je makkelijk zichtbaar bent. En helpt met rijkleding. cap, dekje hoofdstel enz vast te maken met extra reflectie. Hoe meer hoe beter.

Kirsha

Re: Verlichting veiliger dan reflectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:34

Er is wel steeds meer te vinden hoor Kostolany. Het begint eindelijk door te dringen dat verlichting belangrijker is dan reflectie en je ziet nu ook steeds meer dingen met led-lichtjes erin. Ik heb een hesje met led-lichtjes, ideaal ding, en van die hardlopersbanden, ook met led-lichtjes. Dat gecombineerd met fietslampjes (en ik heb ook ruiterlampen voor aan mijn arm/been, voor wit licht en achter rood licht) ben je al een stuk beter te zien.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:45

Ik heb laatst een helm lampje gekocht, die kan ik dus om mijn cap doen! Ik was op zoek naar fietslampjes (voor het paard dan) en toen zag ik deze liggen. Bij de action voor nog geen drie euro.. Verder dus ook allerlei reflecterende dingen, maar vond die juist niet veilig.. die zie je idd pas op het laatste moment..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:17

Ik denk dat een combinatie van beide nog beter is. Alleen lampjes lijkt me niet genoeg aangezien je juist door bv reflectie aan de benen, de automobilist langzamer gaat rijden omdat het vreemd is dat er streepjes heen en weer gaan (:-) ). Hesje lijkt me iig een must icm verlichting.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:20

Joram schreef:
Om die reden gebruik ik beide, en hou ik altijd rekening mee dat kan zijn dat men mij niet ziet. Dat scheelt ook een hoop ;)

Ik dus ook. Reflectiestrookjes met (knipperende) lichtjes erop, en altijd stoppen voor ik oversteek of iets.

Edit: En de staart invlechten met band (mét lichtjes) of fietslampje erom/erin, ook een band om de neus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:28

Tsjonge, die uitslag had ik niet aan zien komen zeg....

Rij met reflectie strips met led rode ledlichtjes om de paarden benen.
Heb aan de staart een rood lampje (tail light) en op neus een wit lampje (head light).
Verder om mijn been nog een lampje.
Zelf draag ik dan nog reflectie hesje met knipperende rode lampjes en paard een reflectie deken.

Reflectie zie je altijd pas heel laat, heb wel eens bijna een idiote verenigings genoot overhoop gereden,
die met alleen reflectie in het stikke donker op de weg was.
En alles wat boven zeg 1.20 meter zit valt voor automobilisten ook niet op.

Was een grapje, maar zoiets.. gaan wij dus over straat, heb weer nieuw hesje met werkende lampjes.

Zoals de voetbal jeugd die voorbij fietste zo grappig riep: "KIJK! Glow in the dark paarden!"
En de politie was riep (ondanks onze kerstboom): "Dames, zo zien wij het graag"
(terwijl ik mijn zweep al klaar had, voor de auto die verdacht langzaam naast ons ging rijden het aankwam,
wist ik veel dat het de politie was :o :+ ben hier nogal wat gekkigheid gewend)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:30

ik lees hier dingen over gebrek aan goede lichtjes?
heb ik nou geen last van :+
je hebt een lap voor om je laars.. voor wit, achter rood.
helmlamp heb je ook, voor op je cap
reflectie met ledlampjes (voor hardlopers, maar goed ) om de benen van het paard ( je hebt nu zelfs springschoenen met ledlampjes! )
een fietslampje aan je frontriem schuiven, of een fietslampje in de manen vlechten. op de neusriem weer een refelctie(hoes) met led. zelf een hesje met led aan. ook in de staart een dikke vlecht en lampje erin schuiven.
het aanbod is werkelijk gigantisch ;)
en action bied zich voor het meeste nog ook :P

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:31

Oud-aanrijdingsslachtoffer meldt zich. Het is al lang geleden gelukkig, en paardlief en ik waren enkel beurs, niet erg beschadigd, maarrrrr de schrik zat er goed in! En ja, we droegen van die reflectie-zooi.
Dat helpt dus niet genoeg, leert de ervaring. :(

Nu, jaren later, heb ik een complete kerstboom-outfit, bestaande uit:
-Rambo reflecterend vest met knipperende leds
-staarthoes reflecterend met knipperende leds
-beenlamp (aan of knipperend) leds rood voor/wit achter
-reflecterende peeskappen of hoezen voor om beenbeschermers
-reflecterende caphoes
-reflecterende strips op uitrijdeken

Ik ga binnenkort voor een Parsons Rump. Lijkt me echt wel goed. Op de site van de Engelse dame die ze maakt staat een verhelderend filmpje over hoe onzichtbaar je op klaarlichte dag kunt zijn als ruiter/paard. Schrikken! http://www.parsonsrump.co.uk

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:31

Ik vind niet dat je kan zeggen dat alleen verlichting of alleen reflectie het beste is.
Ik denk dat je beter een combinatie van die twee kan nemen.

Ik heb een reflectiedeken van Horze die is over de gehele zijkant van reflectie strepen voorzien. Ook de staartflap heeft reflectiestrepen en er zit een borstflap aan met reflectie.
Daar doe ik wat lampjes bij en bij mijzelf ook nog een hesje en we zijn net een wandelende kerstboom.
Als ik mijn paard naar de wei breng, kunnen ze mij vanaf stal volgen.

Ik ben het met No_No eens dat je goed moet kijken wat voor reflectiedeken je neemt. Sommige zijn echt niet reflecterend genoeg.
Maar dat moet je ook met je lampjes doen.
Kijkt goed of je zichtbaar bent in het donker en wees er erg kieskeurig in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:33

lidl en aldi hebben regelmatig die reflectie strips met ledlichtjes in de aanbieding.
4 strips voor 5.99.
Action heeft er 2 voor meen 2.99 (dus zelfde prijs)
Action heeft ook kop en staart lichtjes 1.29 incl. batterijen, hoewel die van tegenwoordig stuk waardelozer zijn dan die die ze paar jaar terug hadden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:34

Sjolvir schreef:
lidl en aldi hebben regelmatig die reflectie strips met ledlichtjes in de aanbieding.
4 strips voor 5.99.
Action heeft er 2 voor meen 2.99 (dus zelfde prijs)
Action heeft ook kop en staart lichtjes 1.29 incl. batterijen, hoewel die van tegenwoordig stuk waardelozer zijn dan die die ze paar jaar terug hadden.

ze hebben nu zelfs "fietslamp hangers" deze kun je om je teugels schuiven, aan je hoofdstel knopen.. je kan dan paardlief helemaal vullen :)
( fietslamp heb ik wel eens met touw in de manen gepropt... maar dat was eenmalig :P maar het kan wel... (was nieuwsgierig :P of het kon.. ) gewoon zo'n grote.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:37

Die hangertjes vind ik de lichtopbrengst maar heel matig van, ga dan liever voor echt goed lampje.

Heb ook nog een helm licht ( xenos.. ooit) maar die gebruik ik bijna niet, zit toch te hoog voor automobilisten, dat zien ze niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:39

Sjolvir schreef:
Die hangertjes vind ik de lichtopbrengst maar heel matig van, ga dan liever voor echt goed lampje.

Heb ook nog een helm licht ( xenos.. ooit) maar die gebruik ik bijna niet, zit toch te hoog voor automobilisten, dat zien ze niet.

ik vind dat licht gelijk aan de reflectie band met ledjes ;)
helm licht heb ik van de action.
(ooook :P )
ook fijn om op het hoofd van het paard vast te zetten :') ( ben echt van de zelfde verlichting als fiets... wit voor, rood achter, en dan geel om de benen/ruiter :P )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:41

Nadeel van een paard is dat het licht voor en achter vaak relatief hoog zit.
Vandaar dat ik om de benen ledstrips heb zitten, dat valt eigenlijk nog het meest op.
Ook als ik anderen met hun paard tegen kom.

(We rijden hier nogal eens in het donker op de weg, want les is pas laat en dan is het echt donker,
zeker in de winter)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:46

Ik vind die ledjes om de benen een goed idee. Blijft dat een beetje heel, of gaan de ledjes snel stuk, omdat benen ook wel eens ergens tegenaan tikken? Voor echt buitenrijden minder geschikt, gok ik zo?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:53

Ik had ze van de action, hebben niet erg lang geleefd maar dat vond ik niet gek (veel in water ermee, heel onverantwoord achteraf, dacht ik toen niet aan), altijd in een hoekje van de kast proppen dus contactjes gingen kapot.

Ik deed ze of over de peeskappen bóven de kogel (waar ze dus niet strijken of tikken) of boven de knie omdat dat ook wat dikker is, máár dat kan afzakken. Beste is dus stevig boven de kogel.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:03

Die reflecterende strip heb ik ook en een aantal gaan al meerdere jaren mee sommige 1 seizoen. bij de wibra , action, kruidvat en big bazaar van die dingen gehaald en alle benen krijgen er 1 om ( mijn eigen benen dus ook) . Dan heb ik ook nog een reflecterend met led ingebouwde , tja wat is het, sjerp? , voor over je schouder/ romp dan nog een lichtje voor en achter en wij worden wel gezien haha

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:29

Hier ook een die als kerstboom over de weg gaat volgens sommige
Home made been reflectie verbouwde uit rij refl deken
Borst tuig ook home made ( dan passen ze temminste) hesje cap lamp van hh fiets lampjes action aan mijn been en fietser er naast in wegwerkers jas

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:36

unihorses: waar heb jij die springschoenen met ledverlichting gezien? lijken mij wel handig voor als het straks weer donker is en over de weg moet

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:04

Ik rij gewoon niet in het donker.. Gister avond toch per ongeluk gedaan.. ( ik was te laat gaan buitenrijden, geen idee dat het om half 9 a donker werd) Maar ik vind het zelf heel eng, en hij was gespannen dus uit eindelijk maar afgestap en naar huis gelopen ( ik heb ook een fjord, zo goed als wit. Maar mensen zien je echt niet..)