Konik overleden door gemakzucht van wandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Konik overleden door gemakzucht van wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:41

http://www.bokt.nl
Ingezonden door _Hedwig_ en Delphi2

Afgelopen zaterdag is er in de uiterwaarden van de Waal bij Weurt een Konik overleden. Het gebied waarin de paarden leven is afgezet met prikkeldraad, mensen kunnen het gebied betreden met behulp van klaphekjes. Helaas komt het regelmatig voor dat wandelaars zelf een doorgang in het prikkeldraad maken. De Konik is in de opening van het prikkeldraad terechtgekomen en hierin verstrikt geraakt. Hierbij verwondde het dier zich zo ernstig dat een veearts niet anders kon dan het in te laten slapen.

Yuri

Re: Konik overleden door gemakzucht van wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:44

Zucht... Wat zijn sommige mensen toch een hersenloze niet nadenkende figuren.
Arme dier

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:51

Ah arm dier!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:53

tja. arm dier maar ook raar dat er prikkeldraad staat....

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:56

Maar eens een andere omheining plaatsen dan.. Kunnen dit soort ongelukken voorkomen worden

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:57

Zeer triest, er zijn niet voor niks extra hekjes geplaatst.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:05

Samblabla schreef:
Zeer triest, er zijn niet voor niks extra hekjes geplaatst.

Inderdaad... :n

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:09

Eerst maar eens gaan denken aan een andere omheining. :=

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:11

Zucht gaan we weer.. Strak gespannen prikkeldraad kan weinig kwaad, zeker niet bij zulke grote stukken land waar deze dieren doorgaans op lopen.
Ook bij slap stroomdraad, ijzerdraad of wat dat ook had dit zo af kunnen lopen. Kapotte omheining is hoe dan ook gevaarlijk.

En ook bij een houten hek waarvan ze de bovenste balk hadden losgehaald.
Deze gebieden zijn doorgaans zo groot dat prikkeldraad echt geen verkeerde omheining is, totdat het niet deugdelijk strak staat, maar dat geldt voor iedere heining vind ik.
Laatst bijgewerkt door Yuri op 06-09-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:12

Wat sneu :(

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:17

Wat een domme stomme mensen _-:(
Die krijgen daar hoop ik wel straf voor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:48

ZeSteigert schreef:
Wat een domme stomme mensen _-:(
Die krijgen daar hoop ik wel straf voor!

Ik denk niet dat men weet wie het 'gedaan' heeft.......... ;)

Daarnaast.......... is met name de titel wel een béetje ver gezocht. Wie zegt dat het wandelaars zijn die het prikkeldraad hebben vernield?
en tsja............ prikkeldraad als omheining is natuurlijk niet echt handig en veilig te noemen. óók strak gespannen prikkeldraad kan zorgen voor flinke verwondingen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:51

wie zegt dat het dier niet zelf door het draad is geknald?

Het blijft rot, en gelukkig zien we steeds meer die dikke staalkabels waar stroom op staat...weet je redelijk zeker dat mensen daar niets mee doen ;)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:55

Yuri schreef:
Zucht gaan we weer.. Strak gespannen prikkeldraad kan weinig kwaad, zeker niet bij zulke grote stukken land waar deze dieren doorgaans op lopen.
Ook bij slap stroomdraad, ijzerdraad of wat dat ook had dit zo af kunnen lopen. Kapotte omheining is hoe dan ook gevaarlijk.

Deze gebieden zijn doorgaans zo groot dat prikkeldraad echt geen verkeerde omheining is, totdat het niet deugdelijk strak staat, maar dat geldt voor iedere heining vind ik.

dit is zeker niet waar:) als je paard in paniek door een strakgespannen prikkeldraad rent kan deze ernstig gewond raken, ik ben er bekent mee en gezien er prikkers aan het draad zitten raakt het paard veel sneller verstrikt dan met lint of staalkabels. staalkabels vind ik persoonlijk ook link omdat het snijd. maar niemand kan mij ooit nog wijs maken dat strakgespannen prikkeldraad veilig is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:09

prikkeldraad brengt ergere wonden toe omdat het uitsteksels heeft heb je rafelige wonden.

gewoon draad kan inderdaad ook flink snijden maar heeft dan niet die enge uitsteeksels.

ik ben zelf een keer in prikkeldraad gevallen mijn kleren en huid waren stuk door die stomme uitsteeksels.

het is niet voor niks bijna weg bij alle weilanden in n.l.

er is ook een duurdere paard veilige omheining.. dat is van dat schrikdraad met soort plastic eromheen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:16

dit is echt belachelijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:28

Christiene schreef:
er is ook een duurdere paard veilige omheining.. dat is van dat schrikdraad met soort plastic eromheen.

Konik + wandelaars, dus vrijwel zeker begrazingsgebied. Dan praat je niet over 500 meter omheining, maar eerder over 50.000 en meer, daar is simpelweg geen geld voor plus daar een geschikte stroomklok voor vinden is ook lastig en kostbaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:38

Knakker schreef:
dit is echt belachelijk!

Wat is belachelijk? Zoals al gezegd, hoe weten ze dat een wandelaar dit gedaan heeft. Dat beest kan idd best zelf er in verstrikt geraakt zijn, zonder dat er wat vernield is. En zo dramatisch is het nou ook weer niet, er zal ook wel eens 1 een poot breken oid. Er sterft vast wel vaker 1 om daar nou zo'n nieuws van te maken?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:26

Ik heb zelf het gehele artikel in de krant gelezen. Hierin staat dat er diverse banen met prikkeldraad waren, als afscheiding tussen de uiterwaarden en het waalstrand. In de uiterwaarden kunnen mensen ook wandelen, maar blijkbaar doen ze dit ook graag op het strand. Het hekwerk bestond uit vier lagen prikkeldraad. De bovenste drie waren aan elkaar geknoopt, zodat er een gat ontstond waar men door heen kon. Blijkbaar heeft de pony gedacht hier ook door heen te kunnen en stak zijn hoofd en een been er door heen en bleef hierna hangen. Beestje heeft zich hierna vermoedelijk geprobeerd los te rukken en heeft daarbij flinke snijwonden opgelopen en zijn been gebroken, aldus de krant.
Als oplossing voor het vernielen van de hekken, hebben ze er nu trapjes om heen gebouwd. Op deze manier kunnen mensen toch op het strandje komen, zonder iets met het prikkeldraad te hoeven doen..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:30

Ik geloof best dat dit door wandelaars is veroorzaakt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er wandelaars zijn die draad kapot knippen c.q kapot maken. Helaas is het "vroeger" bij ons ook regelmatig gebeurt.

Sinds een aantal jaar loopt aan de achterkant van mijn perceel een dijk, vanaf de teen van de dijk tot bovenop de dijk en weer terug, was door rijkswaterstaat helemaal afgemaakt met prikkeldraad, de zijkanten van de poort (15 cm) was met draad afgespannen zodat wandelaars met honden er niet door konden. De hele afrastering is helemaal verdwenen, niet 1 keer maar meerdere malen, meerdere malen hebben ze het slot van de poort door geknipt. Overigens is daar een wandelverbod..

Zelfs bij mijn eigen met lint en koort afgezette afrastering zitten rechte snij randen van het proberen door te snijden/ knippen. En dan zit ik "redelijk" in de bebouwde kom.. Het is niet leuk als je regelmatig je omheining kan vernieuwen door toedoen van andere.. Om maar niet te denken over wat er kan gebeuren met je paarden omdat je omheining naar de vernieling is geholpen..
En dat alleen omdat mensen anders moeten omlopen aan de ene kant ongeveer een 500 meter aan de andere kant hooguit 150 meter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:32

Prikkeldraad om een begrazingsgebied? In een natuurreservaat? Echt? Serieus?

Als je die dieren daar niet achter een veilig hek kan plaatsen op een betaalbare manier dan is die plek dus niet geschikt om die dieren daar te laten lopen.

Schrikdraad zorgt vroeg of laat altijd voor problemen.
Natuurlijk mogen wandelaars er niet een gat in maken of overheen kruipen. Maar je weet op voorhand dat dat wel zal gebeuren.
De meeste mensen houden zich namelijk aan de regels maar sommige niet.

scrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:37

toch snap ik het nog steeds niet helemaal de dierenbescherming maakt zo'n drama over prikkeldraad rond paardenweilanden (waar ik mee een eens trouwens dat kan echt niet!!! ) maar daar mogen schijnbaar de paarden wel achter prikkeldraad staan!?!? waar zijn nu de pipo's van de dierenbescherming dan????

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:11

Yuri schreef:

Ik heb ook liever prikkeldraad dan dat vieze dunne snijdende lint. Prikkeldraad gaan ze echt niet door, helemaal niet als er stroom op staat.
Lint of koord is in zo'n gebied sowieso geen optie, goede wind erover en het hangt slap of brand op een gegeven moment door.
Enige andere optie is glad draad maar dat is dan weer zo dun dat mens en dier het vaak niet zien.

Anyways, zonde van het dier. Snap niet waarom mensen dan weer door het prikkeldraad moeten :?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:12

Jemig wat zielig! Waarom zou je zoiets doen arm paard.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:41

Ik vind dus wel dat er een wezenlijk verschil is tussen het omheinen van een natuurgebied van vele hectares, en weilanden waarin paarden minder ruimte hebben, er soms niet permanent staan. Omdat je gewoon heel ander gedrag hebt. Op kleinere stukken jagen ze elkaar eerder in de draad, vervelen zich en gaan lopen schuren, klieren etc. Sommige staan 's nachts op stal en dan even uit hun plaat op een stuk weiland als ze los gaan.
Dat is in de meeste natuurgebieden niet aan de orde, dieren lopen vaak weinig echt dicht bij de omheining. Schuren etc doen ze aan bomen en struiken.

Ik snap dus wel dat de dierenbescherming daar onderscheid in maakt, mijn eigen weilanden zijn ook niet afgezet met prikkeldraad (ik heb gelaste hekken van stalen buizen, nod veiliger) maar bij een natuurgebied zou ik er dus niet heel veel moeite mee hebben.