Campagne paardenmest van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Campagne paardenmest van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 19:17

www.dichtbij.nl

Wethouder Bernadette Wolters heeft woensdag 4 september om 15.00 op manege Xenophon het startsein gegeven voor de campagne paardenmest. Zij hield daar een korte toespraak, waarna zij schepjes en flyers uitdeelde aan alle manege- en pensionhouders in de gemeente.

Met deze campagne wil de gemeente de maneges en pensions bewust maken van de overlast door paardenmest. Door een flyer met informatie uit te delen en een aantal schepjes beschikbaar te stellen om de mest op de openbare weg op te kunnen ruimen, hoopt de gemeente de overlast zoveel mogelijk terug te dringen.

Omdat er regelmatig overlast op de openbare weg is, heeft de gemeente het opruimen van paardenmest vanaf dit jaar verplicht gesteld (APV). In de gemeente zijn zes maneges en pensions gehuisvest en er lopen dus regelmatig paarden over de weg. De ruiters en begeleiders van de paarden ruimen vaak de paardenmest niet op wat ergernis veroorzaakt. In de winter kan het zelfs gevaar opleveren voor weggebruikers doordat de mest opvriest.

mariettek

Re: Campagne paardenmest van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:20

Groot gelijk! Ik ruim het zelf altijd op, vind ik niet meer dan normaal. Ik zou zelf ook niet zo'n drol voor de deur hoeven hebben!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:25

Ik vind het ook erg vervelend, op het fiets/wandelpad. Terwijl verdorie 10 m verderop een ruiterpad loopt!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:28

Als ik in wandel met mijn pony heb ik nooit een standaard mestboy achterop :D Daarom veeg ik heet een beetje aan de kant, wandel naar huis en haal de mest dan weg :D Voor de rest helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:29

Vind het ook niet meer dan normaal om het op te ruimen of in de berm te schoppen als je niet op een ruiterpad zit, ik kan me voorstellen hoe vervelend het kan zijn, en al helemaal straks in de winter ja.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:30

Schepjes, iemand enig idee wat ik me hierbij voor kan stellen?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:30

Maaaaar zien ze aan de kant gooien/schoppen/vegen dan ook als opruimen? Of moet ik ook een rol vuilniszakken mee gaan nemen?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:40

Wij gaan altijd terug om het op te ruimen. Vind het ook niet meer dan normaal.
Veel mensen hier op de dijk stappen regelrecht de straat op vanuit hun voordeur, niet echt leuk als je dan over een flinlke hoop mest struikelt.

Maar bovenal vind ik het vooral niet nodig en gevaarlijk voor fietsers en bromfietsers.

Het komt de acceptatie van paarden op de weg ook alleen maar ten goede als je als ruiter de mest even opruimt.
Soms kan dat niet tijdens de rit, begrijpelijk, maar even terug rijden met fiets of auto is dan zo gebeurt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:59

Goed idee op zich, maar niet altijd even praktisch.
Even aan de kant schoppen is uiteraard nooit eens probleem.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:34

En over welke gemeente hebben we het nu?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:47

Ik vind het altijd zon gezeur om een beetje poep.. Maar he, wie ben ik.. Blij dat men hier anders ingesteld is..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:56

Onze straat ligt vol met mest maar ze kloppen meestal bij mij aan, schop je het in de berm is het ook niet goed, het is niet veeg schoon. Ik denk dat het van het gebied afhangt, onze straat ligt vaak vol met landbouw viezigheid, maar ik let er altijd extra op als het een fiets pad is of voor iemands deur.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:05

Haarbal schreef:
En over welke gemeente hebben we het nu?

Gemeente Rijnwoude, bij alphen a/d Rijn in de buurt.

De vind t niet meer dan logisch dat je t even opruimt. Ik kom dan niet zo makkelijk van en op t paard maar probeer er wel voor te zorgen dat ie dan op zn minst in de berm poept of anders later even terug gaan om t weg te vegen. Maar rij gelukkig meestal op ruiterroutes haha.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:12

Heb ik mazzel dat de mijne onder het zadel nooit mest.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:32

Crista schreef:
Maaaaar zien ze aan de kant gooien/schoppen/vegen dan ook als opruimen? Of moet ik ook een rol vuilniszakken mee gaan nemen?

Aan de kant schoppen lijkt mij genoeg... Of bij mij in de polder gewoon op het ruiterpad gaan rijden ipv het wandel/fietspad (ligt 10m uit elkaar :=)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:33

huh nou ik vind het wel raar!!!
Als ik door het dorp rij zou ik niet weten waar ik het zou moeten laten!!
Ik rij op de weg en al zou ik het op willen ruimen dan zou ik het op de stoep moeten gooien!!!
Dus laat ik beter maar op de weg liggen!!
Twee autos er over heen en het is weg!!
Kan me wel voorstellen als er elke dag een grote groep langs komt en ze mesten maar ja dat is dan het risico van buitenaf wonen!!
Bovendien word een gezellige buitenrit als je continu moet stoppen met de groep als er 1 gemest heeft!!
Ik snap niet waar ze zich druk over maken!!
Het zo in mijn ogen anders zijn als de paarden op de stoep lopen maar ik mag aan nemen dat dat niet gebeurt!!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:36

makkie79 schreef:
huh nou ik vind het wel raar!!!
Als ik door het dorp rij zou ik niet weten waar ik het zou moeten laten!!
Ik rij op de weg en al zou ik het op willen ruimen dan zou ik het op de stoep moeten gooien!!!
Dus laat ik beter maar op de weg liggen!!
Twee autos er over heen en het is weg!!
Kan me wel voorstellen als er elke dag een grote groep langs komt en ze mesten maar ja dat is dan het risico van buitenaf wonen!!
Bovendien word een gezellige buitenrit als je continu moet stoppen met de groep als er 1 gemest heeft!!
Ik snap niet waar ze zich druk over maken!!
Het zo in mijn ogen anders zijn als de paarden op de stoep lopen maar ik mag aan nemen dat dat niet gebeurt!!!

Weet je hoe vervelend het is, dat als ik aan het hardlopen ben, en op het fiets/wandelpad ligt een berg mest waar ik omheen moet, terwijl ik dan soms in het gras moet lopen, of niet kan vanwege een aankomende fietser?
Niet zo aanstellen, gewoon even afstijgen en de mest in de berm schoppen met je laarzen, die kan je na afloop weer afspoelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:34

EskeGirl schreef:
Weet je hoe vervelend het is, dat als ik aan het hardlopen ben, en op het fiets/wandelpad ligt een berg mest waar ik omheen moet, terwijl ik dan soms in het gras moet lopen, of niet kan vanwege een aankomende fietser?
Niet zo aanstellen, gewoon even afstijgen en de mest in de berm schoppen met je laarzen, die kan je na afloop weer afspoelen.

Dat is zeker vervelend,maar een paard mág niet eens op het fietspad/wandelpad komen.
Als de paarden gewoon op de weg blijven heeft er toch niemand last van de mest?De enige die daar rijden zijn auto's en motoren.
Ik schop het sowieso naar de kant,want ik vind het link voor brommer en motortrijders die op de weg rijden.Die kunnen er wel over uitglijden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:36

Ik schop het altijd in de berm, ik ga regelmatig een eind wandelen of regelmatig, twee keer per maand.. Maar schop het altijd in de goot/berm.. Word ik ook dankbaar aan gekeken! Vervolgens rijdt er een flinke trekker langs en liggen er poep en slijk sporen.. Ach ik doe mijn best. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:42

Ik fiets altijd over een fietspad vol mest , even opruimen is toch een kleine moeite? Ik fiets er overheen hihi , maar er lopen veel hardlopers lijkt me strontvervelend. .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:51

takkie_muis schreef:
Ik fiets altijd over een fietspad vol mest , even opruimen is toch een kleine moeite? Ik fiets er overheen hihi , maar er lopen veel hardlopers lijkt me strontvervelend. .

Letterlijk! :+

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:54

Ik rij nooit op fiets op wandelpad, ook niet in de wijk dan rij ik op de straat. Ik vergeet meestal de mest op te ruimen of als ik dan terug kom van buitenrit en ik wil het opruimen dan is het plat. :') nu moet ik wel zeggen dat ik in een boerendorp woon dus over algemeen wordt er geen probleem van gemaakt hier.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:59

Dat ligt neem mag ik aannemen aan de situatie.. Als je door een rustige straat rijdt en je hebt de mogelijkheid om het in de goot te schuiven is dat heel fijn. Maar als je op een druk punt bent en mijn paard besluit om daar te mesten... Tsja das dan pech, ik vind veiligheid voor mezelf en andere weggebruikers een stuk belangrijker..

Dus opruimen van mest, ja dat is prima mits je geen hinder of gevaar oplevert voor jezelf of andere weggebruikers. Later terug gaan is ook niet altijd een optie aangezien wij onze paarden vaker van weiland verplaatsen over redelijk (20/25 km) grote afstanden. En om 20 km terug te lopen om wat mest op te ruimen, dat gaat me wat te ver.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:09

Wat betreft het niet rijden op fietspad, hoe doe je dat dan op een 80 weg? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om op de weg te gaan rijden. Hier wordt altijd over het fietspad gereden, wel zoveel mogelijk in de berm. Binnen de bebouwde kom natuurlijk wel gewoon op de weg.
Wij schoppen de mest wel altijd aan de kant, ik kan me er zelf ook vreselijk aan ergeren als mensen de boel gewoon maar laten liggen...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:15

buiten de bebouwde kom ruim ik het niet op. binnen de bebouwde kom rij ik nooit :P.

Tenzij dat die precies op iemands oprit poept, dan ga ik nog wel ff terug