Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:57

www.denieuwewildernis.nl /www.bokt.nl

Grote natuur in een klein land

In één van ‘s werelds dichtst bevolkte landen heeft zich een natuurgebied ontwikkeld van internationale allure: de Oostvaardersplassen. Hier bepaalt de natuur het ritme. Twee jaar lang volgde een aantal filmteams de vossen, ganzen, ijsvogels, herten en de grootste kudde wilde paarden van Europa. Het resultaat is een natuurfilm zoals die nog nooit eerder in Nederland is gemaakt. De expressieve konikpaarden werpen hun veulens tussen de kalveren van de majestueuze edelherten en heckrunderen.

Een overvloed aan nieuw leven probeert met spectaculaire gevechten nieuwe territoria te veroveren. Het is een plek die in de lente en zomer een paradijs vormt, maar in de winter een grimmig landschap. Er is minder voedsel waardoor de bewoners van de graslanden en moerassen keuzes moeten maken die van levensbelang zijn. De Nieuwe Wildernis is een natuurspektakel voor het hele gezin. De ‘circle of life’ of ‘kringloop van het leven’ in de Oostvaardersplassen wordt schitterend in beeld gebracht. Soms aangrijpend maar ook humoristisch en vertederend. Vanaf 26 september in de bioscoop.

jollyjoker

Re: Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:11

Geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:11

Gaaf! i cant wait

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:14

wauw wat mooi!!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:16

Gave trailer, smaakt naar meer !

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:17

Wauw, daar ben ik heel benieuwd naar!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:18

Gaaf, ik zag het idd van de week in de bioscoop voorbij komen.
Lijkt me een hele mooie film om te zien!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:18

Ik woon dichtbij de Oostvaardersplassen, kom er ook regelmatig, maar om het zo te zien is wel echt heel mooi! Zo op beeld ziet alles er nog betoverender uit..

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:19

Wouw.. geweldig.. ik hoop dat ik deze beelden over 20 jaar nog mag zien... twijfel daar wel aan.. :(

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:28

Prachtig!
Ben heel benieuwd naar de film!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:28

Wat ontzettend gaaf! Het kippenvel staat nu al overal. Lijkt me leuk om in de bios te gaan bekijken :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:33

Knap promo filmpje van een gebied waar elk jaar vele dieren dood gaan van de honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:38

JJane schreef:
Knap promo filmpje van een gebied waar elk jaar vele dieren dood gaan van de honger.

natuur! in afrika gaat dat ook zo hoor!

erg gaaf! ik woon er naast helaas mag je er niet zomaar komen.. (ook wel begrijpelijk) maar zou er graag een keer wandelen en fotograferen :D
ben bnieuwd naar de film :j ziet er veelbelovend uit!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:47

Daar zit geen hek omheen.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:50

Ik had de trailer ergens anders al een keer gezien. Erg mooie en indrukwekkende beelden. Natuurlijk is het erg dat er in de winter veel dieren sterven, maar dat maakt het niet minder waar dat daar ook veel mooie natuur is. Het lijkt mij ook gewoon een natuurfilm over Nederland en niet bedoeld als promofilmpje voor dat gebied.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:51

JJane schreef:

klopt,ik denk er net zo over.deze dieren kunnen niet wegtrekken bij voedselschaarste.dat is imo niet natuurlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:58

Ja en ook overal over zeiken, zeg het maar, er kan ook een nieuwe stad gebouwd worden met 1, 2 maneges en wat boerderijen waar paarden gehouden worden, evenveel paarden, maar die sterven niet swinters. Dan staan ze lekker 6 maanden lang in hun 3x3 box met 2 dekens op, veel beter, groot gelijk. :j

Ik vind het prachtig om te zien. Bij wegtrekken door voedselschaarste zullen die zwakken ook afvallen.

Ik kan niet wachten tot 26 september! :)

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:59

Ik ga naar de première van deze film :D! Ben echt heel erg benieuwd ! Maar de promo filmpje smaakt naar meer!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:04

We nemen een postzegel stukje land, daar gooien we groot vee op, roofdieren om de hoeveelheid op peil te houden laten we achterwege,we zetten er een hek omheen, en het is "natuur", zelfs een "wildernis".
En dan trekken we er onze handen vanaf en laten we de "natuur" zijn gang gaan. Zwakke dieren sterven een langzame dood, want roofdieren zijn er niet. Bij voedselschaarste is er de hongerdood, want weg trekken naar ander gebied met meer voedsel kan niet.
Maar o, wat is het een mooie "natuur".
Echt, mijn nekharen staan overeind als men op die manier het probeerd te beschrijven. Dieren die niet van nature hier voorkomen in een bos gooien met een hek erom...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:51

Traber schreef:
JJane schreef:

klopt,ik denk er net zo over.deze dieren kunnen niet wegtrekken bij voedselschaarste.dat is imo niet natuurlijk.

Het zal je misschien verbazen, maar zo'n beetje alle biodiversiteits-hotspots in Afrika hebben dus wel een hek er om heen.
Omdat anders alles afgeschoten wordt door stropers, of omdat de dieren anders wegtrekken en de toeristen niet meer komen.
Er zijn zelfs belangrijke water-aders gedumpt om te voorkomen dat dieren wegtrekken van de toeristen-gebieden.
De grote trek is dus ook geen universeel ding daar (en trouwens... daar sterven pas veel dieren bij, zijn de Oostvaardersplassen ineens lekker vredig bij :+ )

Ik vind de discussie die altijd oplaait over de stervende dieren wel interessant.
Ik heb een diploma biologie op zak en ben van mening dat de populatie hier simpelweg nog op zoek is naar een equilibrium, gezien het zo'n jong natuurgebied is. Tja, dan sterven er veel dieren. Natuurlijk proces dat voorlopig nog wel op en neer zal blijven gaan. Zowel de flora als fauna zoekt daar naar in dit gebied. Gezien het relatief klein is, kun je het met een eiland vergelijken misschien. Eigenlijk heel interessant om te volgen dus.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:58

Gaaf , ik zou hem wel in de bios willen zien :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 04:25

Traber schreef:
JJane schreef:

Het zal je misschien verbazen, maar zo'n beetje alle biodiversiteits-hotspots in Afrika hebben dus wel een hek er om heen.
Omdat anders alles afgeschoten wordt door stropers, of omdat de dieren anders wegtrekken en de toeristen niet meer komen.
Er zijn zelfs belangrijke water-aders gedumpt om te voorkomen dat dieren wegtrekken van de toeristen-gebieden.
De grote trek is dus ook geen universeel ding daar (en trouwens... daar sterven pas veel dieren bij, zijn de Oostvaardersplassen ineens lekker vredig bij :+ )

Ik vind de discussie die altijd oplaait over de stervende dieren wel interessant.
Ik heb een diploma biologie op zak en ben van mening dat de populatie hier simpelweg nog op zoek is naar een equilibrium, gezien het zo'n jong natuurgebied is. Tja, dan sterven er veel dieren. Natuurlijk proces dat voorlopig nog wel op en neer zal blijven gaan. Zowel de flora als fauna zoekt daar naar in dit gebied. Gezien het relatief klein is, kun je het met een eiland vergelijken misschien. Eigenlijk heel interessant om te volgen dus.[/quote]

De oostvaarders met Afrika vergelijken is appels met peren vergelijken. Daar gaan ook nog elk jaar kinderen dood van de honger. Dat zullen we dan ook maar onder de noemer natuur laten vallen.
Iedereen mag zijn mening hebben of hij of zij het mooi vind. Ik vind het vooral in de winter verschrikkelijk om te zien en een gebrek aan beschaving om dieren dood te laten hongeren om dat een of andere gek bedacht heeft dat het heel interessant is om dit eens te bestuderen cq wij ook een wildpark moeten hebben.
Als ieder ander in dit land zo z'n paarden/ beesten houd spreekt iedereen er schande van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 04:51

Wendy_Komen schreef:
We nemen een postzegel stukje land, daar gooien we groot vee op, roofdieren om de hoeveelheid op peil te houden laten we achterwege,we zetten er een hek omheen, en het is "natuur", zelfs een "wildernis".
En dan trekken we er onze handen vanaf en laten we de "natuur" zijn gang gaan. Zwakke dieren sterven een langzame dood, want roofdieren zijn er niet. Bij voedselschaarste is er de hongerdood, want weg trekken naar ander gebied met meer voedsel kan niet.
Maar o, wat is het een mooie "natuur".
Echt, mijn nekharen staan overeind als men op die manier het probeerd te beschrijven. Dieren die niet van nature hier voorkomen in een bos gooien met een hek erom...

Helemaal mee eens!!! Als iemand op deze manier met zn paarden om zou gaan op 1 hectare zou heel bokt moord en brand schreeuwen, het is gewoon dierenmishandeling en hartstikke hypocriet als je dit natuur noemt.

De mens moet eens stoppen om zich met de echte natuur te bemoeien, dat zou al een stuk meer natuur opleveren dan de Oostvaarderse plassen voor moeten stellen. Bijvoorbeeld de fokkerij van de otter, we fokken gewoon meer otters (geven daar ook meer subsidie aan uit) dan automobilisten kunnen dood rijden en noemen het een succes i.p.v. dat we gaan uitzoeken hoe die otters niet meer platgereden worden of minder (wat op de lange termijn nog goedkoper is ook omdat het om een éénmalige kostenpost gaat i.p.v. een jaarlijks terugkerende). De mens staat bekend om zijn ingrepen die telkens wel ergens in het hele plaatje een probleem opleveren, blijf er gewoon vanaf dan komt de natuur vanzelf en regelt het zichzelf ook.

Goh, laten we ons vooral niet afvragen waarom deze film in het leven geroepen is en waarom er ineens 2 jaar terug begonnen is met filmen!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:06

Wildernis? Er staat geen boom meer, allemaal opgegeten door die stakkers die daar in de winter in gevangenschap staan te creperen. Ik heb de paarden en de herten die overgezommen zijn naar de kant van de dijk achter het HEK dood zien gaan. Ik schaam mij voor zo'n dierenkerkhof!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:12

Gutgutgut. Als er geen dieren zouden lopen, is het ook niet goed. Het enige niet-inheemse soort dat daar rondloopt, zijn de paarden, alle andere dieren daar zijn er langer dan de bokkers hier. Wees blij dat er aandacht is voor de natuur en dat we iets doen om diverse soorten dieren in stand te kunnen houden. De ijsvogel is terug, was zo goed als verdwenen.

En nou wil ik niet l.ll.g doen maar hoeveel rendieren sterven er jaarlijks tijdens hun grote trek, hoeveel gnoes komen er wel niet om als ze een rivier oversteken? Dus dat er hier herten sterven door natuurlijke omstandigheden, is het ineens zielig?

Ik vergat nog iets. Mooie trailer! Prachtig gefilmd, kan zo op de Discovery Channel of National Geographic uitgezonden worden.