Kamervragen over couperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Kamervragen over couperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:38

http://www.bokt.nl / http://www.twitter.com

SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven twitterde vorige week: ‘Wat is er koninklijk aan het couperen van #paardenstaarten?’ Hij diende vervolgens veertien kamervragen in over couperen. Hij vraagt hierin onder meer of de Koninklijke Vereniging het Trekpaard en de Haflinger (KVTH) het predicaat koninklijk moet worden ontnomen.

Het is niet de eerste keer dat dit onderwerp besproken wordt in de kamer. In april riep Sharon Dijksma de Koninklijke Vereniging van het Trekpaard en de Haflinger (KVTH) op om niet langer paarden met gecoupeerde staarten toe te laten op KVTH-evenementen.

Een groep traditioneel ingestelde topfokkers binnen de KVTH die zich Liefhebbers van ‘het authentieke trekpaard’ noemen rijdt nog steeds heen en weer naar Frankrijk om hun veulens te couperen.
De Europese richtlijn over vrij verkeer van goederen ontneemt de landelijke overheid de bevoegdheid om deze ontduiking van het Nederlandse coupeerverbod aan te pakken.

Klik hier voor de kamervragen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:54

Helemaal mee eens!

Marga schreef:
Een groep traditioneel ingestelde topfokkers binnen de KVTH die zich Liefhebbers van ‘het authentieke trekpaard’ noemen rijdt nog steeds heen en weer naar Frankrijk om hun veulens te couperen.

Er wordt echt niet heen en weer gereden naar Frankrijk, het wordt gewoon in Nederland gedaan (achter gesloten deuren en geen haan die er naar kraait)!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:00

Moratoetje schreef:
Helemaal mee eens!

Marga schreef:

Er wordt echt niet heen en weer gereden naar Frankrijk, het wordt gewoon in Nederland gedaan (achter gesloten deuren en geen haan die er naar kraait)!

Inderdaad ben er zelf ooit bijgeweest, DA's doen het om het veulen de reis(stress) te besparen.
Al was ik laatst bij power horse en sprak wat mensen vh stamboek die absoluut tegen waren en met staart gewoon moest, maar dat er een paar zijn die moeilijk te overtuigen zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:04

Citaat:
Al was ik laatst bij power horse en sprak wat mensen vh stamboek die absoluut tegen waren en met staart gewoon moest, maar dat er een paar zijn die moeilijk te overtuigen zijn.

Dat is heel makkelijk op te lossen. Deze mensen en hun paarden niet meer accepteren in het stamboek en op keuringen.
Dan sterft hun soort vanzelf uit en hebben we straks mooie paarden met staart op de keuring.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:19

Ja, dat lijkt mij ook een goede oplossing.

Anoniem

Re: Kamervragen over couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:37

En wanneer men aangeeft dat er is gecoupeerd op basis van medische redenen, graag bewijs aanvoeren, zoals rontgenfoto's en het ziektetraject wat vooraf ging aan het couperen. Anders medische indicatie niet accepteren als reden tot couperen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:40

Mindim schreef:
En wanneer men aangeeft dat er is gecoupeerd op basis van medische redenen, graag bewijs aanvoeren, zoals rontgenfoto's en het ziektetraject wat vooraf ging aan het couperen. Anders medische indicatie niet accepteren als reden tot couperen.

Gewoon niet meer mee laten doen ongeacht de reden. Een paard zonder oren of met drie benen mag ook niet mee doen waarom dan een zonder staart wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:43

Tja, zo kan het ook. Alleen dan dupeer je de mensen wiens paard echt door medische redenen de staart hebben laten couperen, terwijl dit niets hoeft af te doen aan het paard.
Hier een boxer die zijn staart eraf heeft, was 2 maal gebroken. Prachthond, zou hij daarom niet meer mogen dekken? Zelfde verhaal, das de goeden onder de kwaaien laten lijden.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:48

Niet meer mee mogen doen?
T zijn met name degenen die binnen t stamboek functies bekleden en de fokkers die ermee naar de keuring gaan en dus t stamboek overeind houden....die laten de staarten er mog afhalen.
De recreanten en de fanatieke menners (t overgrote deel) hebben juist paarden met staart.
Dit zijn dus ook de mensen die er niet mee naar de keuring gaan en vaak ook niet actief bexig zijn binnen en voor t stamboek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:53

Nou dan ligt dus het hele stamboek op zijn gat, misschien dat ze dan wel willen mee werken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:08

Mindim ik denk niet dat het stamboek niet wil, maar er is wat uitschot dat niet mee wil werken en waar het stamboek denk ik te 'soft' voor is om ze daadwerkelijk te weigeren bij keuringen etc. omdat er ook wat 'grotere' namen bij zitten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:09

Daarom moet een instantie die boven het stamboek staat maar eens ingrijpen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:38

Ashley5760 schreef:
Mindim ik denk niet dat het stamboek niet wil, maar er is wat uitschot dat niet mee wil werken en waar het stamboek denk ik te 'soft' voor is om ze daadwerkelijk te weigeren bij keuringen etc. omdat er ook wat 'grotere' namen bij zitten natuurlijk.

Ligt meer aan de Europese wetgeving

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... taart.html
naar onder scrollen bij paarden

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:51

Als de fokkers die hun paarden wel willen couperen niet meer op keuringen mogen komen vallen de beste/meeste paarden weg. Dan blijft er niets over. Het stamboek kan ze niet weigeren want dan gaan ze failliet en dan verdwijnt het Nederlandse Trekpaard.

Ze kunnen het beter anders doen en een premie geven aan fokkers die de staart er wel aan laten. Dan hebben mensen een extra zetje om naar een keuring te komen, en de staart er aan te laten.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:53

Gewoon vanaf een bepaalde datum een verbod met hoge boete voor paarden/veulen die nog een korte staart hebben.
En dan echt uitvoeren.
Ik noem maar wat , alle veulens die na 1-01-2013 geboren worden , geen kortstaarten meer mogen zijn. Heel simpel en duidelijk.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:54

Mm weet niet of geld ze wat interesseert. Veulens zonder staarten krijg je niet eens weggegeven. Paarden met staart leveren vandaag de dag zelfs meer op.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:56

@gootje; ja idd. De regels zijn er allang alleen gebeurd er niks concreets met degenen die zich er niet aan houden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:56

PocoGaucha schreef:
Als de fokkers die hun paarden wel willen couperen niet meer op keuringen mogen komen vallen de beste/meeste paarden weg. Dan blijft er niets over. Het stamboek kan ze niet weigeren want dan gaan ze failliet en dan verdwijnt het Nederlandse Trekpaard.

Ze kunnen het beter anders doen en een premie geven aan fokkers die de staart er wel aan laten. Dan hebben mensen een extra zetje om naar een keuring te komen, en de staart er aan te laten.

Ik geloof niet dat de mensen die willen couperen nog jaren verder fokken als ze met hun dieren niet meer op keuringen mogen komen en / of geen dekhengst meer kunnen laten worden.

Daarnaast, ik denk echt dat je gewoon moet stellen: geen kortstaarten meer en klaar. Die oude garde bestaat wel uit zulke stoïcijnse boeren. Ik ben het eens met gootje12. Er moet gewoon een keer een einddatum komen.

Alle veulens vanaf dat moment moeten gewoon ongecoupeerd zijn.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:06

Echt zo'n discussie die altijd zal blijven.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinige op bokt die een Belgisch trekpaard met korte staart Veel mooier vind dan een langstaart.
Er worden nog steeds veulens naar frankrijk vervoerd om gecoupeerd te worden. Mijn man is eens mee geweest en heeft me verteld hoe het daar aan toe gaat. En ik moet zeggen dat ik het veel erger verwachtte.

Op de keuringen zijn de meeste oudere mensen voor de kortstaarten, zelfs sommige jongere generaties gaan voor kortstaarten.
Ik denk echt niet dat men stopt wanneer ze zouden moeten gaan betalen als hun veulen van 2013 toch gecoupeerd is.
En zover ik weet zijn de keurmeesters op de keuringen toch nog steeds blijer wanneer ze een kortstaart zien dan wanneer er een langstaart verschijnt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:07

Er zijn geen regels dat een paard met korte staart verboden is en geweerd moet worden.
Heb het laatst nog opgezocht voor en fokker die geweerd werd op de markt met Belg met korte staart.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:19

Ze kunnen best invoeren dat paarden geboren in 2014 of later niet meer mee mogen doen aan keuringen als ze geen staart hebben. Dan moeten ze wel stoppen als ze naar keuringen willen gaan. En de goede paarden die al gecoupeerd zijn mogen nu nog meedoen, maar die zijn er over 12 jaar ook niet meer. De meeste Trekpaarden worden niet zo oud.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:23

Ik denk echt dat als dat gebeurt er heel veel mensen stoppen met keuringen en fokken. En dat dan de mensen die minder verstand en Kijk op en van het ras hebben slechte paarden kiezen voor in het stamboek en dat dan het ras wat het ooit geweest is niet meer terug komt.
Maar goed. . De tijd zal het leren.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:24

Er zijn toch zat mensen die nu al gewoon met staart fokken.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:31

Hier in de buurt zitten een aantal fokkers, de veulens van dit jaar zijn allemaal gecoupeerd. Persoonlijk vind ik een trekpaard met een staart tot de kogels ook niet mooi, maar tot net boven de hak gaat het wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:42

yvje86 schreef:
Waarschijnlijk ben ik een van de weinige op bokt die een Belgisch trekpaard met korte staart Veel mooier vind dan een langstaart.

Ja, ik vind ze ook mooier met een korte staart. Ik vind echter wel dat de natuurlijke afweer tegen insecten zwaarder weegt dan uiterlijk. Kunnen ze anders niet die staarten gewoon invlechten en opsteken op keuringen? Je behoudt dan toch een soort van het meeste zicht op de bilpartij.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat er geen betere vragen zijn om te stellen in de kamer in deze huidige tijden. Het is niet zo dat het paard onverdoofd gecoupeerd wordt.

Akhal_Teke schreef:
Er zijn toch zat mensen die nu al gewoon met staart fokken.

Dat doen ze allemaal met staart fokken :+