Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 14:15

Persbericht / www.nrps.nl

Het farmaceutisch bedrijf Boehringer Ingelheim stelt paardeneigenaren in de gelegenheid om in de maanden september en oktober hoefbevangen paarden gratis te laten onderzoeken op pituitary pars intermedia dysfunction (PPID) door middel van een bloedtest. PPID, ook wel de ziekte van Cushing genoemd, is in veel gevallen namelijk de oorzaak van hoefbevangenheid. Hormoonafwijkingen zoals PPID en equine metabole syndroom (EMS) zijn in meer dan 80% van de gevallen verantwoordelijk voor de aanwezigheid van hoefbevangenheid. Paarden met zo'n hormoonafwijking hebben een verhoogd risico deze pijnlijke voetaandoening te ontwikkelen tijdens het grazen op 'vette' weiden. PPID kan zich ook op andere manieren uiten. Een lange en/of krullerige vacht, sloomheid, prestatieverlies, veel drinken en plassen, vermageren en verhoogde vatbaarheid voor infecties worden regelmatig bij paarden met PPID gezien.
Hoefbevangenheid voorkomen is beter dan genezen, en daarom is het belangrijk om samen met de dierenarts op zoek te gaan naar de oorzaak ervan. Boehringer Ingelheim helpt daarbij door in september en oktober een bloedtest te vergoeden waarmee PPID kan worden aangetoond. Voor meer informatie over deze campagne kunt u terecht op www.ppidbijpaarden.nl of door contact op te nemen met uw dierenarts.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:50

Goh, wat goed van ze!

Maareh, is dat niet dezelfde instantie die ineens héle hoge bedragen vraagt voor de medicijnen voor paarden met Cushing??!

En............. ik mag het wellicht niet zo hardop zeggen, maar....... in hoeverre zijn die uitslagen van die bloedtests dan betrouwbaar? Ik bedoel....... wéér een cushing-patient erbij die voor de rest van z'n leven Boehringer's dure medicijnen moet slikken............. :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:58

JoyCiej007 schreef:
Goh, wat goed van ze!

Maareh, is dat niet dezelfde instantie die ineens héle hoge bedragen vraagt voor de medicijnen voor paarden met Cushing??!

En............. ik mag het wellicht niet zo hardop zeggen, maar....... in hoeverre zijn die uitslagen van die bloedtests dan betrouwbaar? Ik bedoel....... wéér een cushing-patient erbij die voor de rest van z'n leven Boehringer's dure medicijnen moet slikken............. :=

:D dat dacht ik ook net....ze kunnen wel dit gratis doen omdat ze 6x zoveel vragen voor prascend dan voor de humane pergolide....die excact hetzelfde is.
Dat is waarschijnlijk de hele opzet.Veel prascend klanten erbij. ;)
Stelletje boeven :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:01

En dan net tijdens dé piek in de seasonal rise.... :D Goed gezien toch van BI...lichtjes over de grenswaarde en hopla ! Weer een tevreden klant erbij ! :Y)

geerke

Re: Gratis bloedtest hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:03

vergis je niet...dat mooie gebouw,reclame campagnes,secretaresses....wat denk je dat dat kost?
Dat is toch zielig om dat niet te sponseren?
Dat heet nu witteboorden criminaliteit.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:06

Je moet alleen niet vergeten dat medicatie registreren voor een diersoort erg duur is. Dus dat de humane variant goedkoper is, is dan logisch, deze is namelijk niet goedgekeurd voor paarden. Of het echter 6x duurder is... Ben wel benieuwd wat voor uitslag je terug krijgt: wel/geen cushing of echt de waardes? Het laatste is dan wat "objectiever" voor de klant.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:30

frosty117 schreef:
Je moet alleen niet vergeten dat medicatie registreren voor een diersoort erg duur is. Dus dat de humane variant goedkoper is, is dan logisch, deze is namelijk niet goedgekeurd voor paarden.

Ik begrijp niet waarom dit logisch is? Ik geloof best dat het duur is, maar duurder als de humane variant is voor mij niet logisch. Waar haal je die logica vandaan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:35

En ook in medicijnen voor de mens gaat een hoop geld om............

Waarom denk je dat veel zorgverzekeraars tegenwoordig hun klanten min of meer noodgedwongen laten overstappen op medicijnen met dezelfde werkzame stof, maar dan de goedkopere variant? Met de mededeling: 'ja mevrouw, het is dezelfde werkzame stof en vrijwel hetzelfde medicijn, maar ehm de bijwerkingen kunnen wel anders zijn'....................

Overigens doet dit nieuwsbericht mij denken aan een artikel van een tijdje geleden, ook op de boktpagina. Van de fabrikant van de Equest ontwormmiddelen, wat er op neer kwam dat het toch wel héel belangrijk is om je paarden goed te ontwormen, en dat nú het juiste moment is voor die en die spuit, met een breed spectrum. :)*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:36

registratie voor paarden moet appart gebeuren, met waarschijnlijk minder overheidsgeld etc, minder door de verzekering betaald, en minder afname, alles bijelkaar word het dan dus duurder...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:37

Het kan mij niets schelen dat ze zo aan klantenbinding doen.
Als ik zie hoeveel goeds Prascend doet voor Image en hoe goed ze daardoor in haar vel zit, word ik daar niet boos over.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:41

hoi janouk ik ben het helemaal met je eens.mijn paardje heeft ook pidd en heeft vanaf vorig jaar oktober prascend.en ik ben erg blij dat het goed bij haar werkt,en dat ik mijn beesie nog hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:46

Pergolide is precies hetzelfde en was veel en veel goedkoper dus de laatste twee dingen snap ik echt niet..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:46

eeh, klopt de titel wel? er wordt toch niet hoefbevangenheid getest maar pidd bij hoefbevangen paarden?

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:53

Babybeertjes schreef:
frosty117 schreef:
Je moet alleen niet vergeten dat medicatie registreren voor een diersoort erg duur is. Dus dat de humane variant goedkoper is, is dan logisch, deze is namelijk niet goedgekeurd voor paarden.

Ik begrijp niet waarom dit logisch is? Ik geloof best dat het duur is, maar duurder als de humane variant is voor mij niet logisch. Waar haal je die logica vandaan?

Registratie kost extra geld, zoek het maar eens op. Als een middel niet geregistreerd is dan valt het in de UDD, UDA, URA regeling (zoek maar eens op, met off-label use), dat heeft te maken met of de dierenarts het middel mag gebruiken. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:26

janouk schreef:
Het kan mij niets schelen dat ze zo aan klantenbinding doen.
Als ik zie hoeveel goeds Prascend doet voor Image en hoe goed ze daardoor in haar vel zit, word ik daar niet boos over.

pergolide deed hetzelfde en was veel goedkoper ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:26

moonfish13 schreef:
Pergolide is precies hetzelfde en was veel en veel goedkoper dus de laatste twee dingen snap ik echt niet..

oh...sorry.Poste ik ook net :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:28

:+

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:27

frosty117 schreef:
Je moet alleen niet vergeten dat medicatie registreren voor een diersoort erg duur is. Dus dat de humane variant goedkoper is, is dan logisch, deze is namelijk niet goedgekeurd voor paarden. Of het echter 6x duurder is... Ben wel benieuwd wat voor uitslag je terug krijgt: wel/geen cushing of echt de waardes? Het laatste is dan wat "objectiever" voor de klant.

Uit eigen ervaring: je krijgt echt de waardes.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:12

Hier ook: je krijgt echt de waardes. En als je een twijfelgeval bent dan hertesten ze zelfs nog een keer na zes weken. Mijn shet is op bijna een jaar tijd drie keer getest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:59

mijn merrie is ook gestest (voor de zekergeid, 2 jaar geleden hoefbevangen geweest en toen negatief getest voor cushing. Nu iets hogere waarden dan toen maar nog steeds beneden de norm.
Let wel op! Je betaalt dan wel niet voor het onderzoek door B.I. maar nog wel voor de dierenarts die het bloed moet komen prikken! Ik was dus nog wel zo'n 50 euro kwijt aan voorrijdkosten en het bloed afnemen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:54

Ach, zet het woord "paard" ergens bij en de prijs gaat 70% omhoog ..

Goede zaak die bloedproef maar wel jammer dat het aan dit bedrijf gekoppeld is. En wie neemt dat bloed af? Of lees ik daar overheen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:01

Pergoliden waren denk ik niet geregistreerd voor het paard, of denk ik dat maar? Nu dat er een geregistreerd alternatief is (Prascend), ben je als dierenarts verplicht dat te gebruiken.
En een diergeneesmiddel laten registreren kost inderdaad een heleboel geld, ontwikkeling, onderzoek, registratie, etc. Ze zullen er ook echt wel winst op maken, maar om een fijn diergeneesmiddel nu zo af te schrijven vind ik zonde!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:36

oh maar ik schrijf het ook niet af....... en dat er diverse paarden heel erg baat bij hebben dat zal best, alleen maar hartstikke fijn.

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij dat 'gratis test' verhaal (wat dus al niet volledig gratis kan blijkbaar, gezien de post van joyce B) en de eventueel aanwezige belangenverstrengeling...... wordt toch altijd een beetje argwanend bij dergelijke posts.

Ik zou net zo goed mijn vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de één of andere test (ik noem maar wat; een tekort aan een bepaalde voedingsstof/vit/min./supplement) waar bijv. een voerleverancier als Pavo achter zou zitten.
'Kijk uw paard heeft een tekort aan stofje X............ wij adviseren u dan ook om voeder Y van Pavo te gaan voeren, om dit tekort aan te pakken' :j

:=

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:28

JoyCiej007 schreef:
oh maar ik schrijf het ook niet af....... en dat er diverse paarden heel erg baat bij hebben dat zal best, alleen maar hartstikke fijn.

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij dat 'gratis test' verhaal (wat dus al niet volledig gratis kan blijkbaar, gezien de post van joyce B) en de eventueel aanwezige belangenverstrengeling...... wordt toch altijd een beetje argwanend bij dergelijke posts.

Ik zou net zo goed mijn vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de één of andere test (ik noem maar wat; een tekort aan een bepaalde voedingsstof/vit/min./supplement) waar bijv. een voerleverancier als Pavo achter zou zitten.
'Kijk uw paard heeft een tekort aan stofje X............ wij adviseren u dan ook om voeder Y van Pavo te gaan voeren, om dit tekort aan te pakken' :j

:=

Dat je de dierenarts er gewoon voor moet betalen lijkt me logisch, of moet hij/zij soms gratis gaan werken?

Daarbij neem ik aan dat als je een vermoeden hebt dat je paard wellicht PPID heeft, je toch wel laat testen. Fijn dan toch dat BI dat nu vergoedt? Ze HOEVEN dat niet te doen he.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:53

Het is goed om kritisch te blijven denken, ben ik helemaal met je eens.

Maar feit blijft wel dat een groot percentage van de paarden die hoefbevangen worden, last heeft van een onderliggende hormonale aandoening (zoals PPID of EMS). Ik vind het top dat dáár nu juist wat meer aandacht voor is! Zo voorkom je dat deze aandoeningen pas gediagnosticeerd worden op het moment dat ze al erg zichtbaar zijn en de gevolgen dus ook al veel erger. Ik ben er van overtuigd dat een (groot) deel van de paarden die in het verleden ingeslapen zijn met chronische hoefbevangenheid, nog een hele tijd probleemloos hadden kunnen leven als de onderliggende oorzaak op tijd gevonden zou zijn.