Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:38

www.nieuwsblad.be

Wat een rustige rijles met het paard had moeten worden, eindigde voor Aurelie Vermeersch bijna in een nachtmerrie. Een onvoorzichtige chauffeur reed haar paard aan, waardoor ze viel. Ook haar vader en het paard kwamen ten val. De chauffeur reed door.

‘Ik zeg het al lang: er gaan hier vroeg of laat doden vallen’, zegt Odette Van Vooren. ‘Gisteren was het bijna zo ver. Mijn kleindochter was op weg naar de zandpiste hier wat verder om haar paard in te rijden. Omdat we weten hoe gevaarlijk het geworden is, hield haar vader het dier bij de teugels. Maar ineens dook er aan hoge snelheid een wagen met een vrouwelijke chauffeur op. De auto tikte het paard aan. Het dier schrok, viel en sleurde zowel mijn kleindochter als mijn zoon mee. De chauffeur minderde geen vaart en reed verder.’

De plaats van gebeuren is de Hollestraat, een landelijke weg tussen Tollembeek en Herne. ‘Maar we worden nu al jaren geterroriseerd door het sluipverkeer dat van Geraardsbergen naar Halle rijdt’, zegt Odette. ‘De chauffeurs houden zich amper aan de snelheidsbeperking van 50 km per uur. Ook het zware vrachtverkeer zoekt langs hier zijn weg terwijl er een verbod is voor trucks boven de 7,5 ton. Al bij al is het gisteren nog goed afgelopen. Aurelie haar broek was gescheurd en haar knie geschaafd, maar voor hetzelfde geld was dit een heel ander verhaal.’

Bovendien is het geen alleenstaand feit. ‘Mijn man reed met zijn paard door de straat toen een quad aan hoge snelheid kwam aangereden’, vertelt Odette. ‘Die ging vol in de remmen, begon te slingeren en kwam maar net op tijd tot stilstand. Toen mijn man de bestuurder er op wees dat je hier maar 50 km per uur mag rijden, raadde hij hem aan het paard op een karretje te zetten.’

Burgemeester Pierre Deneyer (CD&V) erkent dat er een probleem is. ‘Verschillende mensen hebben me er al over aangesproken. We hebben ook al controles uitgevoerd, maar toen bleek dat slechts een beperkt percentage te snel reed. Natuurlijk, er moet maar ene tussen zitten om een zwaar ongeluk te veroorzaken.’

benangelique

Re: Automobilist rijdt ruiter aan en stopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:57

Hoe de weg ook ingericht is, er is te weinig kennis bij weggebruikers over paarden in het verkeer. Daar zou tijdens de rijopleiding best wat meer aandacht naar toe mogen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:59

Achterlijke gekken op deze wereld...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:02

Wálgelijk!!! Echt onvoorstelbaar dat die bestuurster niet gestopt is!!! Wat een geluk dat het zo goed afgelopen is!
Je zou toch in staat zijn een baksteen mee te nemen en die door de ruit te kijlen............. :(
Dat daar te hard gereden wordt, is al erg genoeg, maar de mentaliteit van de bestuurders?!?!? -O-

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:03

Dit is dus ook een reden dat ik besloten heb om te stoppen met recreatief rijden langs de weg en me maar weer toe te leggen op dressuurrijden in een rijbak.
Mijn paard is echt bomproof, maar de vouwen worden letterlijk uit mijn broek gereden. Spiegels van auto's tikken mijn voet uit de beugel...ik ben er klaar mee.
Het ligt niet aan mijn paard, maar er komen achter elkaar door zoveel prikkels bij hem binnen dat hij het ook niet meer handelen kan. De auto's rijden te hard en het zijn er gewoon te veel achter elkaar, het is te druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:07

Wat een bestuurder.. Doorrijden naar zo'n voorval..

Gelukkig valt het mee! Ook met paard en vader? (geen nieuws is goed nieuws hoop ik)

Xx

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:11

mirim schreef:
Dit is dus ook een reden dat ik besloten heb om te stoppen met recreatief rijden langs de weg en me maar weer toe te leggen op dressuurrijden in een rijbak.
Mijn paard is echt bomproof, maar de vouwen worden letterlijk uit mijn broek gereden. Spiegels van auto's tikken mijn voet uit de beugel...ik ben er klaar mee.
Het ligt niet aan mijn paard, maar er komen achter elkaar door zoveel prikkels bij hem binnen dat hij het ook niet meer handelen kan. De auto's rijden te hard en het zijn er gewoon te veel achter elkaar, het is te druk.

Dit zegt vooral iets over de gehaastheid in NL en elders in verschillende gebieden binnen en buiten NL. Ken het precies zoals hier is beschreven.
Waar wij wonen op het Franse platteland zijn wij de enige ruiters. Dus nog al wat bekijks. MAAR ook verwacht men ons niet, dus gele vestjes aan. Altijd.
Ongelooflijk hoe hier iedereen rekening houdt met ons. Stilstaan, zeer zacht langs ons rijden met tractor terug rijden om ons langs te laten gaan enz. Maar ook wij gaan het veld op als dat mogelijk is enzijn super voorzichtig met de andere weggebruikers. Echt heel fijn om dat mee te maken.
De boodschap: "les cheveaux ont toujours peur" (de paarden zijn altijd bang) is hier door onze buuf in de boeren dorpsgemeenschap goed uitgelegd. Dat wij hele brave paarden hebben doet daar niet aan af. Het zijn en blijven vluchtdieren die voor een muis in de sloot als je pech hebt dat moment op de loop kunnen gaan.

Al jaren hoop ik dat er in het voorjaar een actie komt van VEILIG VERKEER NL in een TV spotje waarin gewoon uitgelegd wordt dat een paard een vluchtdier is waar je altijd voorzichtig mee om moet gaan als weg gebruiker. Dit gestaafd met voorbeelden.
Wellicht een idee vanuit BOKT dat mensen dat eens gaan organiseren die de weg weten in die omgeving.

Gelukkig is dit wel goed afgelopen en komt men vrij met de schrik en schaafwondje.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:34

Bekend probleem ook hier...
Auto's halen veel te hard in, en ook veel te dichtbij.
Soms werd ik er zo naar van dat ik gewoon midden op de weg ging rijden en niet eerder aan de kant ging dan dat de auto stapvoets reed... Gelukkig kon dat met mijn bomproef paard...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:37

benangelique schreef:
Hoe de weg ook ingericht is, er is te weinig kennis bij weggebruikers over paarden in het verkeer. Daar zou tijdens de rijopleiding best wat meer aandacht naar toe mogen

Er is net een grote campagne gaande in België genaamd "paard op de baan, kalm aan" om automobisten bewust te maken van de gevaren. Helaas zijn er altijd mensen die alles aan hun laars lappen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:41

benangelique schreef:

Hoezo? Volgens mij weet echt iedereen dat je anderen niet moet aanrijden (nee, ook niet een beetje), en dat doorrijden na een ongeval ook not done is. Het ging hier tenslotte niet eens om het aan het schrikken maken van, het paard werd echt aangetikt.

Rij je dan toch door dan ben je eerder asociaal dan onwetend.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:42

Wat een verselijk verhaal.
Mensen hebben inderdaad blijbaar niet in hun kop dat paarden ook dieren zijn.
Belachelijk.

Tijdens de rijlessen zou hier inderdaad meer aandacht aan besteed moeten worden maar de instructeurs hebben hier te weinig verstand van. Dit zou in de opleiding tot rijinstructeur al meegenomen moeten worden.

Echt belachelijk dat mensen zo laconiek reageren op paarden bij de weg!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:44

Dat klopt volledig shadow, maar ik haakte vooral in op het stukje waarin men aangeeft niet te weten hoe levende have te passeren

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:48

Blegh!! Hatelijk zoiets..

Laatst kwamen er 2 tractors met trekkers voorbij GESCHEURD (zonder overdrijven). Ik al gebaren met mijn hand dat ze vaart moesten minderen maar nee hoor! Vroemm daar ging mijn paard.. gelukkig was er een 5 m verderop een flink grasveld dus hem daar maar opgestuurd.. had ook anders kunnen aflopen! _-:(

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:51

Ik vindt het wel een goed idee om vanuit BOKT iets te organiseren van campagne inderdaad. Persoonlijk vindt ik dat de politie hier ook harder tegen mag optreden. Op de snelweg 5 km te hard wordt je super hard op aangepakt, wat dikke onzin is, en dit soort dingen, die ECHT GEVAARLIJK zijn, daar willen ze dan weer niets mee.

Dit klinkt mij allemaal zo bekend in de oren! Ik gebaar ook altijd dat ze rustig moeten doen en de meeste geven dan gewoon gas bij!

Automobilisten zijn echt het grootste gevaar voor ruiters en menners!

Zo had ik laatst mijn pony voor de wagen, scheurt er een auto zo vlak langs met enorme snelheid (smal weggetje met woonhuizen en gracht!) dat ik moest uitwijken voor zijn spiegel. Ik heb echter om deze rijden mijn zweep uitstekend over de weg, en die kreeg hij dus ook vol tegen zijn auto.

Gaat die lul vervolgens nog afsnijden, stoppen, toeteren omdat mijn zweep tegen zijn auto aan kwam! Ik heb geschreeuwd, 'moet je er maar niet veelste dicht en zo hard langs rijden'. Gelukkig bleef pony er vrij rustig onder.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:52

Het is ook belachelijk hoe weinig mensen weten over hoe en wat met paarden in het verkeer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:08

Volgens mij weten mensen het vaak genoeg best, maar 'die slome rotknollen houden het verkeer op,' 'het is geinig als die beesten gaan lopen springen, zie dat grietje eens benauwd kijken,' en 'ik moet dringend ergens zijn dus ze maken maar dat ze aan de kant komen.'
Om te weten dat je niet iemand aan moet rijden hoef je nou toch niet aan Harvard gestudeerd te hebben!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:12

Het verbaasde mij toch wel dat mijn rij-instructeur aan mij vroeg of ik wel zo achter dat paard langs kon rijden.
(paard stond stil en ruiter praatte met iemand anders).

Als er een paard is zeggen ze wel dat je daar langzamer langs moet, maar als iemand nooit een paard tegenkomt onderweg zal de bestuurder het ook niet weten. Ook bij de autotheorie wordt er (bijna) niets over paarden gezegd.

Maar lijkt me alsnog dat iemand met een beetje gezond verstand wel weet dat je niet keihard langs een paard moet rijden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:14

bij mij in de buurt idem. trekkers, auto's alles racet maar aan. en dan inderdaad ook niet het fatsoen hebben om vaart te minderen als ze langs mij en mijn paard moeten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:14

Ongeloofelijk, mensen worden steeds associaler op de weg...

Zo reed ik laatst ook met mijn pony over een landweg, waar over het algemeen wel rekening word gehouden met paarden. Kwamen er van die superstoere jongens aan die heel hard langs Wil en mij kwamen, en toen ze naast mij reden ook nog gingen toeteren!! En dat terwijl mijn pony op dat moment geen kant op zou kunnen. Wat was ik blij dat hij daar totaal niet op reageerde. (Heb hem ook heel erg beloond voor zijn supergedrag!). Maar het had ook anders af kunnen lopen...

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:41

Heel naar inderdaad en sluit me volledig aan bij de post van urielle. Vaak wordt het nog grappig gevonden ook.. echter zijn wij "grietjes" niet zozeer bang voor het gestuiter van onze paarden, echter zien wij WEL in hoe vreselijk mis het kan gaan.
Ook voor de chauffeur mocht t paard op zn motorkap knallen!

Sjaak slaat naar auto's, en ja, als je dan te dicht langsrijdt heb je een deuk en een kras.. helaas!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:49

Zo ontzettend stom! Mensen snappen kennelijk niet dat een dier, elk dier, niet alleen een vluchtdier, enorm kan schrikken en dat de gevolgen ernstig kunnen zijn.

De negentienjarige dochter van een vriendin van mij is jaren geleden doodgereden toen ze met haar paard aan de hand langs een binnenweggetje liep. De automobilist is doorgereden.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:08

Ik woon in dit dorp.. En ik passeer regelmatig in die straat. Wij wonen in een echt 'boerengat' zoals we dat hier zeggen, maar het verkeer blijft steeds toenemen.. Vooral mensen die van stad naar stad rijden passeren hier, en ja, je moet maar eens pech hebben.. Wij hebben hier GEEN ruiterpaden, alles gebeurt dus op wandelpaadjes en boerenwegen. De wegen zijn vaak smal en in vele kunnen de automobilisten niet haast niet voorbij steken, en toch doen ze het. Vertragen zie ik ook maar zelden gebeuren. Ik ben een heel beleefde ruiter (te beleefd) en ga voor hun zelf nog aan de kant. Ik heb een ontzettend braaf paard, die niet snel schrikt, maar bv vorige keer keek ze naar een stel blaffende honden, ging wat wijken nét toen er een auto voorbij reed.. Nu dit ongeval hier is gebeurt ga ik toch echt extra moeten opletten..

Enne, die burgemeester hier gaat er lekker niets aan doen hoor, hem kennende :roll: Trouwens, ze hebben de automobiliste ook niet kunnen pakken, aangezien je op zo'n moment echt niet denkt aan een nummerplaat onthouden.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:37

Zie het ook!!! zowel als ik ga wandelen te paard, als met de fiets en te voet!!! Het is een echte schrik in mijn lichaam! Ik stop zelf voor een kat of een duif op de baan! :j Over het laatst was ik aan het fietsen op het fietspad naast een drukke weg en er reed een auto aan 70km/u op nog net geen 10cm van mijn stuur!! Heel hard geschrokken en in paniek was ik! Ik begin er ook klaar mee te zijn!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:00

Hevonen schreef:
Zo ontzettend stom! Mensen snappen kennelijk niet dat een dier, elk dier, niet alleen een vluchtdier, enorm kan schrikken en dat de gevolgen ernstig kunnen zijn.

De negentienjarige dochter van een vriendin van mij is jaren geleden doodgereden toen ze met haar paard aan de hand langs een binnenweggetje liep. De automobilist is doorgereden.

Ohh wat heftig zeg... waar is het fatsoen gebleven.. misschien als vereniging zelf waarschuwingsborden plaatsen?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:04

Sommige mensen verdienen het niet om achter het stuur te zitten.

Ik ga altijd midden op de weg rijden of aan de kant met mijn zweep (1.20m) uitstekend naar de wegkant.
Als ik een auto hoor aankomen doe ik mijn linkerhand omhoog (als in het stopteken) en de meesten minderen dan.

Laatst reed er een lul met 80 vol door. Ik moest die arme pony van me zowat de sloot intrekken omdat ie me anders aangereden had. Ja die lul had ook een zweep tegen zijn voorruit. Ik hoop dat er een sterretje in zit hoor. Aso's afentoe..

Ik heb net mijn rijbewijs, maar ook mijn instructeur vroeg zich toch wel af waarom ik paarden altijd zo langzaam naderde, waarop ik antwoordde dat het vluchtdieren zijn en van het minste kunnen schrikken.