Onderzoekers onderzoeken druk van neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Onderzoekers onderzoeken druk van neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:09

http://www.bokt.nl / Gem

Afbeelding

Onderzoekers uit Ierland en Australië hebben een eerste onderzoek afgerond van 2 meetmethodes van neusriem-druk, dat impact zou kunnen hebben op het welzijn van het bereden paard.

Sommige ruiters menen dat een aangesnoerde neusriem de druk op het bit vermeerdert, zodat teugelhulpen effectiever zijn. Dit staat lijnrecht tegenover de standaard aanbeveling voor het gebruik van de neusriem, met ruimte voor 2 vingers tussen de sperriem en de middellijn van het neusbeen, zodat het paard normale kaakbewegingen kan maken.

Orla Dohery en haar onderzoeksteam, van de Universiteit van Limerick (Ierland), onderzochten de mate van aangetrokkenheid van de neusriem tijdens wedstrijden.

De onderzoekers bestudeerden 850 springpaarden en vonden uit dat slechts 20% was betuigd met een enkele neusriem, terwijl de meerderheid een gecombineerde neusriem (met sperriem) of Mexicaanse neusriem gebruikte.

"We zijn er ook in geïnteresseerd hóe strak de neusriem aangetrokken wordt." zei Doherty, die haar teams bevindingen presenteerde tijdens de laatste jaarlijkse conferentie van de ISES (International Society for Equitation Science) in Delaware (US).

"Van de 201 bestudeerde, jonge eventing- en jachtpaarden, had slechts 12% de neusriem los genoeg zitten om 2 vingers tussen te leggen, bij 47% kon er helemaal geen vinger tussen.

Naast mogelijke fysieke schade, kunnen extreem aangetrokken neusriemen mogelijk ook negatief van invloed zijn op de veiligheid van paard en ruiter.
"Een paard dat pijn ervaart tijdens het rijden, zal eerder vlucht- en angstig gedrag vertonen, zoals kopschudden en op hol slaan."

De onderzoekers ontwikkelden 2 methodes om de druk van de neusriem te meten op paarden. De één meet een dynamische spanning in de neusriem waardoor druk afgeleid kan worden op de anatomische welving van de paardenneus. De andere methode gebruikt druk-sensoren op plaatsen waar neusriem en huidweefsel contact punten hebben.

Bij de eerste methode werd een Irish Cob betuigd met een hoofdstel en neusriem, waar 2 vingers ruimte tussen gelaten werd volgens een standaard taps-toelopende "mal", aanbevolen door de ISES.

De metingen werden verzameld terwijl het paard de neusriem droeg en gevoerd werd met hooi en krachtvoer. De resultaten toonden ritmische druk-pieken terwijl het paard kauwde en wanneer het paard een commando tot achterwaarts gaan kreeg.

De metingen werden gedaan volgens een draadloos systeem, waarbij informatie verzameld werd onder normale condities.

Tijdens het tweede onderzoek werd hetzelfde paard onder zadel gereden in stap, draf, galop waarbij de teugelvoering veranderde. Overgangen werden beoordeeld en het paard werd ook over een klein sprongetje gereden. Er werden grote druk-pulsen gemeten tijdens het rijden, welke in relatie stonden tot overgangen, wendingen, tijdens het springen en wanneer het paard struikelde.

De fysiologische impact van hoge druk, doorlopend of gepulseerd, op dierlijke weefsels is nog onbekend, maar bij mensen is het al bekend dat het weefsel- en zenuwschade kan veroorzaken.

Doherty zei dat er meer informatie verzameld zal moeten worden, om de meettechnieken te kunnen bevestigen en de relatie tussen verhoogde druk, dierengedrag en welzijnsresultaten.
De onderzoekers zouden graag specifiek voor hun doel ontworpen meettechnieken ontwikkelen.

"We weten echt niet wat er gebeurt met tere weefsels wanneer we de neusriem gaan aantrekken." zei Doherty.
"Als het paard niet in staat is zijn mond open te doen, worden dan de schommelingen in druk of kracht groter of kleiner, of verplaatst dit zich tot de lagen in de kaak, waar het bit ligt? Er is nog veel te doen om deze vragen te kunnen beantwoorden."

karuna
Drukke kabouter

Re: Onderzoekers onderzoeken druk van neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:29

Boeiend en ook lastig onderzoek denk ik. Heel benieuwd naar het vervolg. En dan maar hopen dat mensen ervan leren en de neusriem niet meer zo idioot strak aansnoeren.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:34

Ik krijg wel eens te horen dat mijn neusriem veel strakker moet, omdat je dan "meer te zeggen hebt" over mijn paard. Ik heb dat altijd genegeerd. Ik heb zelfs een instructrice gehad die vond dat het allemaal strakker moest en dat ook gewoon even deed...daar heb ik 1x les van gehad, daarna niet meer.
Ik vind het verschrikkelijk dat er zoveel onwetende mensen zijn. Een paard moet ruimte hebben om te kunnen kauwen. Ik heb de keelriem vaak wel wat strakker. Dit doe ik expres. Stel dat ik ervan af val, voorover en ik trek het hoofdstel mee af. Mijn paard is niet zo braaf dat ie blijft staan...die schrikt juist daar weer van!
Ik ben heel benieuwd hoe het onderzoek zich verder ontwikkeld!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:13

Ik gebruik eigenlijk nooit een neusriem, soms tijdelijk maar dan zit die zo los dat ik er bijna mijn hele hand onder kan leggen. Dat heeft overigens effect genoeg!
Strakke neusriem zie ik het nut niet van in en werkt alleen maar averechts! Ik heb er wel eens mee gereden en vond dat de paarden dan juist stugger werden.....
Het zal voor veel ruiters compensatie van het gebrek aan rijkunst zijn net als de diverse "hulp" teugels..........

Lijkt me als druk op weefsel bij mensen weefsel en zenuw schade kan veroorzaken dat het bij dieren net zo is, zo verschillend zitten we nou ook weer niet in elkaar!

Ben benieuwd naar de resultaten en hoop dat er dan ook iets, positiefs, mee gedaan wordt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:32

Ik doe de neusriem áltijd losjes,en de sperriem gebruik ik niet.
Het lijkt me gewoon niet lekker zitten voor een paard.
Ik las ooit een uitspraak van iemand: een paard moet zo min mogelijk tuig op hebben.Dat zou het beste zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:45

Dan moeten ze eigenlijk ook de druk achter de oren meten, want hoe strakker de neusriem hoe meer druk ook achter de oren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:54

De aansnoer neusriem heeft ook de verkeerde naam...:-)

Mijn neusriem en mijn singel zit volgens de meesten bij mij te los..

Verschrikkelijk die neusriemen die zo strak zitten dat paard amper zn bekje kan bewegen....bah

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:02

Super dat ze dit onderzoeken! Ik zie vaker te strakke neusriemen dan 'normaal' vastgemaakte neusriemen.
Ik gebruik bijna nooit een neusriem, en als ik er een gebruik passen er meer dan 2 vingers tussen. Neusriemen zijn uitgevonden om te voorkomen dat het paard zijn kaak zou breken tijdens een val op het slagveld. Nu zijn ze dus nergens meer voor nodig :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:08

Ik ben wel benieuwd ook naar de effecten op de rug van het paard. Heb pas horen beweren, en het lijkt me niet onwaarschijnlijk, dat een groot percentage van de rugproblemen bij paarden ook te wijten is aan strakke neusrieme. Als je stelling vraagt, gebruikt het paard een soort harmonica-mechanisme in de kaak, waardoor afbuigen mogelijk wordt. Als je aansnoert, doet dat mechanisme het niet meer en moet het paard met zn rug gaan compenseren om het gevraagde uit te voeren.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:13

Dieselpaard schreef:
Ik krijg wel eens te horen dat mijn neusriem veel strakker moet, omdat je dan "meer te zeggen hebt" over mijn paard. Ik heb dat altijd genegeerd. Ik heb zelfs een instructrice gehad die vond dat het allemaal strakker moest en dat ook gewoon even deed...daar heb ik 1x les van gehad, daarna niet meer.
Ik vind het verschrikkelijk dat er zoveel onwetende mensen zijn. Een paard moet ruimte hebben om te kunnen kauwen. Ik heb de keelriem vaak wel wat strakker. Dit doe ik expres. Stel dat ik ervan af val, voorover en ik trek het hoofdstel mee af. Mijn paard is niet zo braaf dat ie blijft staan...die schrikt juist daar weer van!
Ik ben heel benieuwd hoe het onderzoek zich verder ontwikkeld!

+:)+
Ik heb ook zo vaak gehoord dat de neusriem strakker moet en dat ik met sperriem moet rijden om inderdaad ''meer te zeggen te hebben''. Heb vroeger weleens met een sperriem gereden en paard pakte het bit vast en schudde ermee... Nu ik driekwart jaar zonder sperriem rijd heeft ze het niet één keer gedaan. Geen idee hoe of wat, maar de oplossing is in ieder geval niet aansnoeren en inpakken geweest.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:21

Bij mij is er ingestampt dat er twee vingers tussen moeten! Ik vind dat strakke aansnoeren nergens voor nodig.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:29

Ik ben ook absoluut GEEN voorstander van paarden letterlijk "aansnoeren" ik walg ervan als ik zie hoe strak mensen soms een neusriem aantrekken
en er dan een bontje onder stoppen zodat het zogenaamd fijner voor het paard zou zijn... juist ja.. :+ :')

Gewoon lekker 2 vingers ertussen, zelf vind ik ook een lage neusriem erg fijn om mee te werken.
Ultieme test: rij eens zonder neusriem ;) als het paard dan netjes zijn of haar mond dicht houdt ben je goed bezig kwa rijden en hoeveelheid druk die je uitoefent.

Ik vind dit echt een goed onderzoek, ben wel erg benieuwd of we er verder nog iets van gaan horen en wat de bevindingen dan zullen zijn. :)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:20

Ik vind het een matig onderzoek.
Ze hebben springpaarden getest....
Test eens dressuurpaarden die op stang en trens gereden worden tijdens wedstrijden ! Afschuwelijk hoe die gewoon echt met kracht aangetrokken worden, om maar een open mond of tongprobleem te verbergen....
Ik denk dat deze groep paarden de strakste neusriemen hebben...
Een springpaard die zn mond opendoet is nog niet zo'n probleem voor de ruiter.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:47

Top dat ze het onderzoeken!
bij mijn paard zit het zo dat er 3 vingers tussen kunnen, de sperriem kunnen 2 platte handen tussen,
je sperriem is om het bit stiller op zn plek te houden dus die laat ik lekker zitten!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:54

Zo ver ik weet heb je juist wanneer je de neusriem te strak doet, dat het paard 'blokkeert' op het bit (kan niet fijn meebewegen in zijn kaak etc.) en zo heb ik het zelf ook altijd ervaren, bij een compleet dichtgesnoerde neus reageerde het paard nauwelijks tot niet op het bit, ging hangen etc. terwijl ze met een ruimere neusriem veel fijner meegeeft en reageert op de hulpen, enige vraag is dan nog 'waarom'.

Nan, een open mond is niet direct gelijk aan te veel druk, ik ken genoeg paarden die overdreven kauwen op een bit (vooral een koperbit) en dus eerder geneigd zijn met smakkende mond rond te lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:59

Ik vind het ook goed dat dit onderzocht wordt. Ik gebruik zelf wel een aansnoerneusriem, maar meer om de betere pasvorm dan om meer te zeggen te hebben. Hij zit ook standaard zo los dat paardjelief ruimte heeft om te kauwen op het bit (1 vinger ruimte) en de sperriem zit zo vast dat ze hem niet over haar kin heen kan krijgen, maar daar zitten wel 2 vingers ruimte tussen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:51

xSlvna schreef:
Zo ver ik weet heb je juist wanneer je de neusriem te strak doet, dat het paard 'blokkeert' op het bit (kan niet fijn meebewegen in zijn kaak etc.) en zo heb ik het zelf ook altijd ervaren, bij een compleet dichtgesnoerde neus reageerde het paard nauwelijks tot niet op het bit, ging hangen etc. terwijl ze met een ruimere neusriem veel fijner meegeeft en reageert op de hulpen, enige vraag is dan nog 'waarom'.

Nan, een open mond is niet direct gelijk aan te veel druk, ik ken genoeg paarden die overdreven kauwen op een bit (vooral een koperbit) en dus eerder geneigd zijn met smakkende mond rond te lopen.

Dat snap ik, maar kauwen en smakken op het bit is iets anders dan door druk of spanning met de mond open lopen... Dat verschil zie je meestal wel ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:01

Mond open/tong over het bit,of tong bol maken zijn vaak allemaal symptomen van een paard die z'n kaak niet ontspant. Wat in mijn ogen ook veel moeilijker is met een te strakke neusriem..ik ben dus ook geen voorstander van een strakke neusriem maar helemaal zonder wil ik ook niet want ik vindt dat sommige paarden ook niet teveel vrijheid erin moeten hebben om andere problemen te voorkomen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:39

Elisa2 schreef:
Mond open/tong over het bit,of tong bol maken zijn vaak allemaal symptomen van een paard die z'n kaak niet ontspant. Wat in mijn ogen ook veel moeilijker is met een te strakke neusriem..ik ben dus ook geen voorstander van een strakke neusriem maar helemaal zonder wil ik ook niet want ik vindt dat sommige paarden ook niet teveel vrijheid erin moeten hebben om andere problemen te voorkomen.

Over wat voor vrijheid heb je het dan als ik vragen mag? Ik heb altijd geleerd dat de neusriem dient om de plaats van het bit enigzins stabieler te houden, en de kans op bit door de mond het te trekken daarmee kleiner wordt (vooral voor het gemak voor de ruiter om diens onkunde te compenseren, om te voorkomen dat de ruiter een paard pijn zou doen) wat ook de reden is waarom ik er altijd mee reed. Ik zie niet zo goed hoe een paard er zodanig vrijheid mee kan krijgen dat er problemen van kunnen ontstaan door hem weg te laten, wat kan een paard extra uitvreten zonder neusriem? Ben oprecht nieuwsgierig, geen sarcasme van mijn kant oid! Dit is echt puur hoe ik het geleerd heb en ik sta juist open voor andere visies.

Ik heb trouwens ook nog een tijd zonder neusriem gereden, ook onder het mom 'hoe minder riempjes en troep hoe comfortabeler voor het paard' maar uit angst om per ongeluk een keer het bit door de mond te trekken heb ik hem er toch weer aan gehangen. (Ik reed veel buiten, omtrekken was de enige aangeleerde eventuele noodrem in die tijd)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:19

Nou als je paarden africht zonder neusriem willen ze nog weleens ontdekken hoe ze de tong over het bit kunnen gooien en dat soort dingen.Heeft niet zozeer met het africhten te maken..maar jonge paarden proberen nog weleens wat uit.Als je dan de neusriem er op een normale manier om hebt..of nog beter een africhtingneusriem erom hebt zoals ze horen. {dus met 2 vingers er tussen} is het voor het paard moeilijker om zn mond te openen en z'n tong zoveel ruimte te geven.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:46

Miss een domme vraag :o Maar hoe zit dat dan bij bitloos? Ik neem aan dat er dan ook ergens druk op komt te staan. Is dit dan niet ook slecht voor de weefsels enzo?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:13

Sarah_Elise schreef:
Miss een domme vraag :o Maar hoe zit dat dan bij bitloos? Ik neem aan dat er dan ook ergens druk op komt te staan. Is dit dan niet ook slecht voor de weefsels enzo?

Niet slechter dan druk om de tong, lagen en het verhemelte.

Edit: er ging even iets fout :+

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:29

StableDoor schreef:
Neusriemen zijn uitgevonden om te voorkomen dat het paard zijn kaak zou breken tijdens een val op het slagveld. Nu zijn ze dus nergens meer voor nodig :D

Daar heb ik nog nooit van gehoord, leg eens uit hoe dat werkt?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:24

Elisa: thanks, is helemaal duidelijk zo :j goed punt!

StableDoor schreef:
Sarah_Elise schreef:

Niet slechter dan druk om de tong, lagen en het verhemelte.

Edit: er ging even iets fout :+

Aangezien ze de druk van neusriemen nog aan het onderzoeken zijn, lijkt het mij voorbarig om met zo'n conclusie te komen. Druk in de mond is niet prettig, druk om het hoofd zal ook niet prettig zijn, bij een hoofdstel (en bij het rijden) gebruik je nu eenmaal druk om iets van een paard gedaan te krijgen. Fijn juist dat ze zulke dingen blijven onderzoeken.

Het zal denk ik ook aan het type bitloos hoofdstel en de rijstijl liggen hoeveel schade het potentieel kan geven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:36

RoyalMemory schreef:
StableDoor schreef:
Neusriemen zijn uitgevonden om te voorkomen dat het paard zijn kaak zou breken tijdens een val op het slagveld. Nu zijn ze dus nergens meer voor nodig :D

Daar heb ik nog nooit van gehoord, leg eens uit hoe dat werkt?

Als er een ruk word gegeven aan de teugels en het paard 'blokkeert de val' door met zijn hoofd omhoog te komen (wat een paard altijd zal doen, wil niet toegeven, zwakke positie, angst), breekt de kaak als de druk te groot wordt (denk bijvoorbeeld aan een toch redelijk zware soldaat die valt en aan de teugels blijft hangen, paard dat er zelf in stapt...).
Als er een neusriem om zit, kan een paard nu eenmaal zijn mond niet opensperren want de neusriem neemt zijn hele hoofd als het ware mee, hele hoofd kan meer verdragen dan enkel het smalle gedeelte van een opengesperde mond (onderkaak).

Althans, dat is het enige wat ik me kan verzinnen. Heb het ook nog nooit gehoord, maar dat lijkt me de enige logische verklaring.