Nederland op één na duurste (op)fokland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Nederland op één na duurste (op)fokland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 17:20

http://www.horses.nl

Fokkers die kostenbewust willen ondernemen, kunnen het beste zaken doen in België. Nederland blijkt het op één na duurste land te zijn wat betreft het houden van een veulen tot driejarig paard. Zweden spant de kroon en is verreweg het onvoordeligste land om sportpaarden (op) te fokken. Dit blijkt uit onderzoek van De Paardenkrant Extra, die de kosten van inseminatie tot eerste training van zes Europese paardenlanden (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Denemarken) berekende.

Lees hier verder.

savath

Re: Nederland op één na duurste (op)fokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:45

En dat terwijl we hier met 21% btw zitten,maar tja de meeste pension aanbieders hier in belgie zijn dan ook vaak particulieren die in het zwart wat centjes bijverdienen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:05

Gemiddeld ben je dus al 10.000 euro verder van drachtig tot 3 jarige ingereden paard? Geen wonder dat er geen droog brood te verdienen is in de fokkerswereld. Voor dat bedrag koop je echt wel een goede 3 jarige, en dan hebben ze dus alleen de kosten er uit...??

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:29

25% btw in Zweden :-(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:07

Hier zitten we toch ook op 21% btw. En €10000,00 lijkt me redelijk overdreven. Als ik alles uitreken kom ik op zo'n € 4000,00 nog teveel.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:09

misschien moet ik de kleine dan toch maar in Frankrijk in de opfok zetten! ;)

Wat een prijzen zo he als je het op gaat tellen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:10

Blij dat de mijne lekker thuis in de opfok kan staan.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:15

Op school moest ik dit uitrekenen, toen kwam ik op een paard dat "niets" waard is. Dus een random veulentje dat je fokt zeg maar. Dat je dan ongeveer van moment van de dekking tot hij +/- 6 jaar is, je er vanuit gaat dat je alles moet kopen. Zadel, hoofdstel, dekens, voer,stalling, kosten van het inrijden als je dat niet zelf doet ect ect. Dat we zo op zoon 6.500,- kwamen. Voor een "gewoon" paard. En dan heb je echt goedkopen spullen gekocht..

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:35

10.000,- vind ik echt nog niet zo'n gek bedrag.
Gemiddelde dekking kwpn paard is toch snel 1800,- (voor een redelijke hengst)
Scan bij de dierenarts, misschien ook wel extra voer voor je merrie, de controles na de bevalling, voer voor je veulen, dan 3 jaar opfokken wat rond de 100-150,- in de maand is. Eenmaal thuis voor beleren. Keuze breng je hem weg of doe je het zelf. verplichte chippen en enten. Kosten van stro, ruwvoer enz of stallingskosten niet te vergeten

Of zie ik dit verkeerd?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:01

jolanda20 schreef:
10.000,- vind ik echt nog niet zo'n gek bedrag.
Gemiddelde dekking kwpn paard is toch snel 1800,- (voor een redelijke hengst)
Scan bij de dierenarts, misschien ook wel extra voer voor je merrie, de controles na de bevalling, voer voor je veulen, dan 3 jaar opfokken wat rond de 100-150,- in de maand is. Eenmaal thuis voor beleren. Keuze breng je hem weg of doe je het zelf. verplichte chippen en enten. Kosten van stro, ruwvoer enz of stallingskosten niet te vergeten

Of zie ik dit verkeerd?

Denk dat je dat inderdaad behoorlijk redelijk inschat ja...
Ik heb gelukkig op al die kosten sterk bezuinigd, nog niet eens bewust. Gewoon geluk en praktisch alles thuis

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:13

Vergeet niet de kosten van de verzorging (en stalling?) van de fokmerrie in de 11 maanden dracht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:25

Ik vind het niet zo goed dat de opfok kosten hoog zijn. Vergeleken met bijv Frankrijk hebben we minder beschikbare grond, kleigrond waardoor winters een groot deel naar binnen moet, waardoor je aan strooiselkosten komt, opbouw en onderhoud gebouwen, enz. Had Zweden alleen wel goedkoper ingeschat, weet iemand waarom die kosten zo hoog zijn daar?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:28

RianneH schreef:
Ik vind het niet zo goed dat de opfok kosten hoog zijn. Vergeleken met bijv Frankrijk hebben we minder beschikbare grond, kleigrond waardoor winters een groot deel naar binnen moet, waardoor je aan strooiselkosten komt, opbouw en onderhoud gebouwen, enz. Had Zweden alleen wel goedkoper ingeschat, weet iemand waarom die kosten zo hoog zijn daar?

Staat in het artikel; er zijn veel strenge wintermaanden

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:27

JessicaD88 schreef:
RianneH schreef:

Staat in het artikel; er zijn veel strenge wintermaanden

ik heb een half jaar in Zweden gestudeerd, mét pony mee. Zweden is over de hele linie duurder dan NL, vooral met voedsel (vd mens) ivm minder landbouwgrond ter beschikking en dus veel importeren. tov wat de hogere leefkosten voor mezelf waren vielen me de kosten voor mijn pony best wel mee. stalling en hoefsmidkosten lagen iets boven de prijzen van NL, maar niet schrikbarend veel meer. Wat alleen niet kan in Zweden is jong spul ergens het land op gooien jaar rond, ze hebben behoorlijk strenge eisen mbt welzijn vd dieren, wettelijk vastgelegd. In de winter mag een paard er niet 24u buiten lopen. Verder liggen de ruwvoer en strooiselprijzen er wat hoger, dat maakt opfok meteen een stuk duurder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:10

Wellicht is dit interessant voor de topics die over een nieuw paard kopen gaan, daar zag ik dat men 4000 euro voor een netjes aangereden 3 jarige al veel te veel vindt. Of iemand die klaagde dat ze voor haar merrie, helemaal goed op de foto's en zeer netjes aangereden, teveel betaald had, het bedrag was 5000 euro bij een gevraagde vaste prijs van 5500 euro!!
Wij fokkers verkopen liever niet meer in Nederland en proberen onze goede gezonde paarden te exporteren, want hier wordt je door de kopers gewoon geminacht onder het mom van dat is nu eenmaal de markt.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:16

Interessant artikel voor toekomstige (hobby)fokkers!

@ Sarabande: voor beide kanten is iets te zeggen en dat zal eeuwig zo blijven. De fokker wil de kostprijs eruit hebben, de (Nederlandse) koper kan momenteel kiezen uit honderden paarden dus dat haalt de prijs onder de kostprijs. Uitzondering is het hogere segment; heel goede paarden houden hun waarde wel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:10

pillow schreef:
Hier zitten we toch ook op 21% btw. En €10000,00 lijkt me redelijk overdreven. Als ik alles uitreken kom ik op zo'n € 4000,00 nog teveel.

In Nederland valt opfok van een paard (dus tot 3 jaar) onder de 6% regel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:15

pillow schreef:

Denk dat ze het over sportpaarden en de dekprijzen daarvan hebben.
Daarnaast worden die ook bijgevoerd s winters en zomers, hoefsmid iedere 6 weken ontwormen enten, zadelmak maken en aanrijden etc etc, dat doe je niet voor 4000,00 euro all in zelfs niet als je alles zelf doet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:20

Mijn paarden kosten mij gemiddeld 1000- 1500,- per jaar (en dan moeten er geen gekke dingen gebeuren)
Ik heb ze aan huis, kan voor een degelijke prijs aan hooi komen (kopen op stam), voer bijna alleen ruwvoer en weinig tot geen krachtvoer. Opfok staat niet binnen, alleen weidegang (waar ik dan wel weer huur voor moet betalen).
Heb zelf een dekhengst dus dekkosten heb ik ook niet.

Hier geld de 'regel' bij de verkoop van de veulens, dat als ik ze voor 6 maand niet verkocht heb ze blijven staan tot 3 jaar.
De prijs van een enter/twenter ligt bijna gelijk aan een veulen (gemiddeld zo'n 1500 euro op het moment). Kan je dus nagaan dat je er dan al snel bij moet leggen.

Bij 3 jaar kan ik net weer quitte spelen als ik mazzel heb.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:37

cp112 schreef:
Mijn paarden kosten mij gemiddeld 1000- 1500,- per jaar (en dan moeten er geen gekke dingen gebeuren)
Ik heb ze aan huis, kan voor een degelijke prijs aan hooi komen (kopen op stam), voer bijna alleen ruwvoer en weinig tot geen krachtvoer. Opfok staat niet binnen, alleen weidegang (waar ik dan wel weer huur voor moet betalen).

Hier geld de 'regel' bij de verkoop van de veulens, dat als ik ze voor 6 maand niet verkocht heb ze blijven staan tot 3 jaar.
De prijs van een enter/twenter ligt bijna gelijk aan een veulen (gemiddeld zo'n 1500 euro op het moment). Kan je dus nagaan dat je er dan al snel bij moet leggen.

Nogmaals het gaat om sportpaarden en die kunnen niet de hele winter buiten, 1500,00 per jaar is wel een redelijke schatting, dus reken maar uit als ze 3 zijn plus de dekking en een jaar een drachtige merrie voeren, plus het zadelkmak maken röntgenen etc dan kom je echt wel aan een hoger bedrag dan 4000,00

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:44

sarabande schreef:
cp112 schreef:

Nogmaals het gaat om sportpaarden en die kunnen niet de hele winter buiten, 1500,00 per jaar is wel een redelijke schatting, dus reken maar uit als ze 3 zijn plus de dekking en een jaar een drachtige merrie voeren, plus het zadelkmak maken röntgenen etc dan kom je echt wel aan een hoger bedrag dan 4000,00

Het was ook geen reactie op jou hoor, het was gewoon om aan te geven wat het zo'n beetje kost.

Overigens, waarom kunnen sportpaarden niet buiten? Ik had er vorig jaar toch echt 1 in de opfok staan hoor. Een Carambole was dat ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:14

Alles kan, voor een goede opfok is dat niet goed voor het huidige sportpaard. Dat mensen dat doen is wat anders.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:21

Misschien betaal je ook voor kwaliteit? En de ruimte is schaars in nederland. Beetje stichting open deur vind ik hier...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:23

Angela schreef:
Gemiddeld ben je dus al 10.000 euro verder van drachtig tot 3 jarige ingereden paard? Geen wonder dat er geen droog brood te verdienen is in de fokkerswereld. Voor dat bedrag koop je echt wel een goede 3 jarige, en dan hebben ze dus alleen de kosten er uit...??

Ja zoiets, ik betaalde voor de opfok tijd 5400,- aan stalling, tel daar nog bij op aanschaf veulen, hoefsmid, entingen en je bent al een heel eind.
Dan is ie nog niet eens ingereden, want als ik kijk is het gemiddelde als je je paard in training zet iets van 450,- per maand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:17

sarabande schreef:
pillow schreef:

Denk dat ze het over sportpaarden en de dekprijzen daarvan hebben.
Daarnaast worden die ook bijgevoerd s winters en zomers, hoefsmid iedere 6 weken ontwormen enten, zadelmak maken en aanrijden etc etc, dat doe je niet voor 4000,00 euro all in zelfs niet als je alles zelf doet.

ontwormen gaat tegenwoordig op mestonderzoek. beslaan pas op het moment dat ze voor de keuring of in training gaan rond de drie jaar en veel fokkers hebbeb hun eigen land en betalen minder aan opfokkosten dan bij een commercieel opfokbedrijf. Ook zijn er opfokbedrijven die zeer redelijke prijzen rekenen.
De dekgelden tellen het eerste jaar heel hard... Veulens zouden dan relatief het duurst zijn.
Maar inderdaad. je kunt al fokker beter je veulens voor 3500 a 4000 euro met 6 maand verkopen dan zelf opfokken en na drie jaar en alle kosten en risico's en training 1500 a 2000 euro meer te krijgen... Dat kan eigenlijk niet uit.

als ik vanuit koper perspectief kijk dan koop ik dus liever een fijn gezond goed aangereden wedstrijdpaard voor 5000 a 6000 euro dan een veulen. bij een ingereden en gekeurd paard kan ik beter zien of het gaat passen en die jaren van risico's met opgtoeien heb ik overgeslagen...