Blog:Waarom we niet veel gelukkiger worden van oranje linten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:Waarom we niet veel gelukkiger worden van oranje linten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 15:27

www.paardenlifestyle.com

Een winstpunt rijden, de klasse Z behalen, je selecteren voor de kampioenschappen of naar huis gaan met dat oranje lint. Voor veel ruiters is dat hun grote droom en biedt dat de motivatie om goed te trainen en het beste uit jezelf te halen. We denken dat we heel gelukkig worden van het behalen van die successen. Zo gelukkig zelfs, dat we er heel veel voor over hebben. Elke dag weer.

Toch is uit verschillende onderzoeken gebleken dat wij vaak niet zo heel goed kunnen inschatten wat ons nu écht gelukkig maakt. De “successen” waar we zo hard ons best voor doen (winstpunten, kampioenschappen, prijzen) maken ons namelijk vaak minder gelukkig dan wij zelf verwachten.

Toch hebben we veel over voor onze hobby. Maar als we niet het ultieme geluk vinden in winstpunten en oranje linten, waar beleven we dan wél zo veel plezier aan?

Natuurlijk is het zo dat je er blijer van wordt als je een winstpunt rijdt dan wanneer je geen winstpunt rijdt. Ook rijd je liever een goede proef, dan een slechte proef. Maar zijn mensen die een goede proef rijden nu veel gelukkiger dan mensen die een slechte proef rijden?

Inmiddels zijn er veel onderzoeken gedaan om het geluksniveau van mensen te meten met opmerkelijke resultaten. In Amerika hebben ze bijvoorbeeld het geluksniveau van een groep mensen die de loterij hadden gewonnen vergeleken met een groep mensen die verlamd waren geraakt in hun onderlichaam. Je hoeft er vast niet lang over na te denken wie volgens jou het meest gelukkig zal zijn, toch? Maar een jaar nadat beide groepen de loterij, danwel de verlamming, was overkomen, bleken beide groepen even gelukkig te zijn.

Hoe kan dat toch?
Dat heeft te maken met hoe ons brein werkt en wordt ook wel de “impact bias” genoemd. Wij hebben de neiging om te denken dat datgene wat we graag willen bereiken ons gelukkiger zal maken dan in werkelijkheid het geval is. Het omgekeerde geldt ook. Dus dat we denken dat een vervelende uitkomst, bijvoorbeeld een peesblessure bij ons paard, ons ongelukkiger maakt dan daadwerkelijk het geval zal zijn.

Maar hoe komt het dat we gelukkig zijn als we niet datgene bereiken wat we willen bereiken? We doen toch zo ons best om onze doelen te bereiken? Waarom blijven we positief over onze hobby als we niet goed presteren of als we maandenlang niet kunnen rijden vanwege een blessure? Psycholoog Dan Gilbert van de Harvard University heeft daar een verklaring voor.

Lees hier de rest van de blog

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:28

Nou dan vraag ik me af onder wie deze onderzoeken gedaan zijn, want ik zou zeker blij zijn van oranje linten. Van elke kleur zelfs!
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 25-07-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:28

Nou op de een of andere manier werd ik in die tijd echt wel gelukkiger van successen en de overwinningen...
Dat is per persoon afhankelijk denk ik.

Edit: Je stelt doelen, werkt er hard voor en als dat dan beloond wordt door overwinningen en succes dan maakt dat gelukkig....
Kijk geluk is altijd relatief. Want een oranje lint en zelf ongeneeslijk kanker hebben maakt nog niet gelukkig. Zie ook de piramide van Maslow. Hoe meer mensen hebben, des te hogere eisen stellen ze aan hun geluk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:33

CalvinenGino schreef:
Nou dan vraag ik me af onder wie deze onderzoeken gedaan zijn, want ik zou zeker blij zijn van oranje linten. Van elke kleur zelfs!

Citaat:
Natuurlijk is het zo dat je er blijer van wordt als je een winstpunt rijdt dan wanneer je geen winstpunt rijdt. Ook rijd je liever een goede proef, dan een slechte proef.

Heb je wel gelezen?

CalvinenGino

Re: Blog:Waarom we niet veel gelukkiger worden van oranje linten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:40

Ja ;) het hele blog.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:44

Het zit hem er vooral in dat die succesmomenten niet voor langdurig geluk zorgen. Uiteindelijk wen je er aan en ga je weer terug naar je "normale geluksniveau." Ik word ook heel blij van een eerste prijs, maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:47

Hoe jij het zegt connepon klinkt het wel logisch.

Het jammer is, dat er hier regelmatig dezelfde mensen met het oranje lintje naarhuis gaam, terwijl ze vaak er nog niet eens blij mee zijn..

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:50

CalvinenGino schreef:
Hoe jij het zegt connepon klinkt het wel logisch.

Fijn om te horen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:53

connepon85 schreef:
maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.

Nou ik werd echt wel ongelukkig als ik niet het succes haalde wat ik wilde halen. Of laat ik het zo zeggen: Als ik het doel niet haalde wat ik mezelf had gesteld. Dus dat hoefde niet altijd een eerste prijs te zijn. Maar ik legde de lat altijd wel hoog voor mezelf.
Mijn geluk hing daar behoorlijk vanaf.

Achteraf misschien wel teveel hoor. Mijn wereld draaide daarom, veel te veel eigenlijk. Ik ben nu veel gelukkiger met kleine dingen, die niks met paarden te maken hebben. Is een veel gezondere situatie. :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:58

Ja zeker weten Suzanne. Ik ken wel meer mensen die er volledig in opgaan en niets anders meer dan dat zien. Maar wat ook uit de onderzoeken komt is dat het gaat om gemiddelde en dat niet iedereen er even goed in is. Fijn dat jij het nu op een andere manier bekijkt en gelukkiger bent met kleinere dingen. Inderdaad een gezondere situatie. In de paarden ben je ook vaak van anderen afhankelijk en dan is het erg vervelend als je jouw geluk in handen van anderen legt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:12

connepon85 schreef:
In de paarden ben je ook vaak van anderen afhankelijk en dan is het erg vervelend als je jouw geluk in handen van anderen legt.

Klopt. Helemaal waar. Maar als je jong bent kan je nog niet altijd even goed relativeren. :)
Ik ben nu heel gelukkig met mijn paardje waar ik nog niet mee op wedstrijd kan. Ik ben helemaal verliefd op haar lieve grote neus en ik geniet als ze haar hoofdje tegen me aan legt met haar oogjes dicht.
De resultaten zijn helemaal niet meer belangrijk.

Toch is een combinatie het beste denk ik. Want die drive heb je wel nodig om goed te kunnen presteren. Er moet een groot fanatisme zijn maar die mag niet ten koste van alles de overhand krijgen.
Ik merk nu dat ik vaak te makkelijk word. Zo van: Oh maakt toch niet uit als we nog 3 jaar niet op wedstrijd kunnen, jammer dan. Of: Oh nou dan rijd ik even een paar weken niet, lekker belangrijk.
Dat had ik vroeger echt nooit kunnen denken. :n

Toch is tegenslag op tegenslag wel de reden geweest om 7 jaar te stoppen. :)
Ik werd wel degelijk ongelukkig van alle tegenslagen en zag na tig tegenslagen geen positief punt meer. Keer op keer krabbelde ik op en ging ik er weer tegenaan maar op een gegeven moment was het klaar. Ik had geen plezier meer en de ellende woog niet op tegen de mooie momenten die er toch niet waren.
In die 7 jaar is er heel veel gebeurd, ook prive. En dat heeft me wel veranderd, ook op paardenvlak. Ik zie alles nu heel anders dan toen. Ik ben weer begonnen met rijden vorig jaar en ben nu erg blij met mijn kleine Emmertje.
Soms moet je echt door diepe dalen gaan om de bergen te waarderen. :)

Maar om terug te komen op het geluksnivo. Ik denk dit echt heel afhankelijk is van hoe je in het leven en in de sport staat.
Als het heel belangrijk voor je is, dan is je geluk en ellende wel afhankelijk van de resultaten. Maar goed is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:27

Wat een grappige en zo ware blog.
Ik zie hier op bokt en in mijn omgeving ook vaak dat met name de dressuurruiters zo gedreven zijn op dat winstpunt of die Z klasse te willen behalen en dan uiteindelijk nog niet tevreden zijn wanneer zij het gehaald hebben. Immers, er zijn altijd weer mensen die beter rijden.
Nu is het wel zo dat de meeste mensen wanneer ze ouder worden en meer levenservaring krijgen ze beter gaan relativeren. Dat is ook de reden dat ik er afstand van heb genomen en mezelf niet meer die dwang opleg. Paardrijden moet leuk zijn en ik denk dat dat voor velen niet echt leuk meer is. Er wordt teveel naar de anderen gekeken en het oordeel van een jury is enorm belangrijk voor ze.
Ik denk dat de omgang met het paard en het rijden thuis vele malen meer geluk brengt dan die wedstrijd. Succes went en wanneer je succes hebt dan krijg je vaak afgunst.
Nu ik vanaf een afstand naar die dressuurruiters kijk heb ik vaak medelijden met ze. Ze geven aan zeer gelukkig te zijn met hun paard en hun rijkunst want ze hebben bijv. 200 punten gereden op een wedstrijd. Dan denk ik. Wel sneu, dat je daar je geluk aan moet onttrekken.
Ik heb meer waardering voor mensen die niet zo roepen dat ze punten hebben gereden en stiekem dus echt gelukkig zijn met de dingen waar het in het leven echt om gaat.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:26

Suzanne F. schreef:
connepon85 schreef:
maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.

Nou ik werd echt wel ongelukkig als ik niet het succes haalde wat ik wilde halen. Of laat ik het zo zeggen: Als ik het doel niet haalde wat ik mezelf had gesteld. Dus dat hoefde niet altijd een eerste prijs te zijn. Maar ik legde de lat altijd wel hoog voor mezelf.
Mijn geluk hing daar behoorlijk vanaf.

Achteraf misschien wel teveel hoor. Mijn wereld draaide daarom, veel te veel eigenlijk. Ik ben nu veel gelukkiger met kleine dingen, die niks met paarden te maken hebben. Is een veel gezondere situatie. :)

Maar dat kan ook te maken hebben met dat jij in je negatieve overtuiging over jezelf bent gestapt als je het niet gehaald had (ik heb gefaald, ik ben mislukt, ik ben niet goed genoeg, ik ben waardeloos of welke andere negatieve overtuiging dan ook). En daar gaat dit onderzoek niet op in. ;)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:44

Oranje linten doen me helemaal niks meer, ik heb jaren met veel plezier wedstrijden gereden maar nu geniet ik het meest van mijn paard als we weer een hindernis in het bos hebben overwonnen of we in volle galop over het strand vliegen, dat is in mijn ogen echt genieten van je paard en dat heb ik niet meer op concours.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:02

connepon85 schreef:
Het zit hem er vooral in dat die succesmomenten niet voor langdurig geluk zorgen. Uiteindelijk wen je er aan en ga je weer terug naar je "normale geluksniveau." Ik word ook heel blij van een eerste prijs, maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.

Idd, het lintje/de prijs is extrinsieke motivatie, daar wordt je op den duur niet gelukkiger van.
Intrinsieke motivatie is beter voor je eigen geluk, alhoewel dat helaas al vanaf jongs af aan steeds verder weg komt te staan van de kinderen. Overal moet om beloond worden, terwijl dat juist niet gelukkiger maakt.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:54

haan schreef:
Oranje linten doen me helemaal niks meer, ik heb jaren met veel plezier wedstrijden gereden maar nu geniet ik het meest van mijn paard als we weer een hindernis in het bos hebben overwonnen of we in volle galop over het strand vliegen, dat is in mijn ogen echt genieten van je paard en dat heb ik niet meer op concours.

+:)+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:01

Bwa, vind het toch ook dubbel. Het zorgt uiteindelijk wel voor geluk, alleen niet langdurig. Ja goed, dat je twee maanden nadat je die eerste prijs behaald hebt, niet meer blij staat te springen met het oranje lintje in je hand, ok, maar op dat moment ben je toch gelukkig. En dat is toch wat langdurig geluk uitmaakt? Allemaal kleine momentjes die je gelukkig maken. Want natuurlijk is er geen drankje of snoepje die je gegarandeerd 6 maanden constant happiness geeft.

Het winnen van een oranje lintje staat dus op dezelfde hoogte als genieten van een ritje te paard en stap vooruit in de training thuis, het zijn kleine momenten van geluk die deel uitmaken van het grote geheel.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:16

Gini schreef:
Bwa, vind het toch ook dubbel. Het zorgt uiteindelijk wel voor geluk, alleen niet langdurig. Ja goed, dat je twee maanden nadat je die eerste prijs behaald hebt, niet meer blij staat te springen met het oranje lintje in je hand, ok, maar op dat moment ben je toch gelukkig. En dat is toch wat langdurig geluk uitmaakt? Allemaal kleine momentjes die je gelukkig maken. Want natuurlijk is er geen drankje of snoepje die je gegarandeerd 6 maanden constant happiness geeft.

Het winnen van een oranje lintje staat dus op dezelfde hoogte als genieten van een ritje te paard en stap vooruit in de training thuis, het zijn kleine momenten van geluk die deel uitmaken van het grote geheel.

Voor sommige mensen is het behalen van een oranje lint een groot doel waar ze een hele grote voorstelling van maken. "Als ik toch eens ... wat zou dat toch geweldig zijn." Het blijkt dat we dat gevoel overschatten, maar ook de "dramascenario's" in negatieve zin overschatten. Maar als je het oranje lint relativeert, dan overschat je het effect niet.

Maar er moet wel een balans zijn tussen relativeren. Zoals ook in de blog naar voren komt, geeft het ons over het algemeen een goed gevoel om uitdagende dingen te doen. Dat kan dus het trainen voor een belangrijke wedstrijd zijn. Een prijs is dan je beloning, waar je geluk uithaalt. Maar nog meer telt de weg er naar toe. Dus het hele proces en de kleine overwinningen die je behaalt in je hele voorbereiding.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:10

Ik heb dat zelf ervaren. Ik ga sowieso niet op wedstrijd met het doel om een lintje te halen. Ben niet zo materialistisch ingesteld. Zolang ik voor mijzelf maar een fijne proef gereden heb.
Toen bij mijn paard een peesblessure werd vastgesteld. Heb ik alleen de rit naar huis zitten janken. Was eindelijk op een fijn punt na een diep dal. Maar heb toen direct mijn doelen bijgesteld en ben er weer vol voor gegaan. Ook toen hij een terugval had. Opstaan en doorgaan. Doelen bijstellen en gaan. Dat ik er 9,5 maand langs gestapt heb, heeft mij zeker niet ongelukkig gemaakt en onze toch al vrij sterke band, alleen maar sterker gemaakt!!

Is echt een kwestie van doelen. Als ik op wedstrijd ga met het idee, ik moet en zal dat lintje halen. Dan ben je ook teleurgesteld als je dat niet haalt. Ga je gewoon voor een fijne proef, dat je paard braaf zijn rondje doet of voor een winstpunt(ipv 1e) dan wordt je denk ik gelukkiger als je dan toch wel dat lintje haalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:38

Gini schreef:

Helemaal eens met jou Gini.

Over blessures: mijn paard was een veelbelovende vier- en vijfjarige op wedstrijd, kreeg een dubbele peesblessure, anderhalf jaar stappen, erna een periode van staken, van blessures mijnerzijds, zwangerschappen, een postnatale depressie, slechte winters tussendoor,..... Dus erna ook nog jaren van oppakken en toch weer stoppen. Ondertussen is mijn paard tien jaar oud en nog steeds maar M1, en nog niet eens goed M1. Dan mag hij alsnog gezond zijn, ik naar omstandigheden iets geslaagd rijden, ik het fijn vinden om met dat paard te rijden maar happy word ik er niet meer van. Hij had nu ondertussen subtop moeten lopen en ik zeer geslaagd aan het rijden moeten zijn. Ondertussen voel ik me met mijn tienjarige paard wat in het M1 ergens achteraan het klassement bungelt een enorme loser. Daar helpen procesdoelen niet meer aan. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:50

Urielle schreef:
Ondertussen voel ik me met mijn tienjarige paard wat in het M1 ergens achteraan het klassement bungelt een enorme loser. Daar helpen procesdoelen niet meer aan. -O-

Waarom voel je je een loser? Je meet je eigen prestatie waarschijnlijk te veel af aan anderen.
Als wedstrijdrijden je ongelukkig maakt kun je beter stoppen. Veel mensen vergeten dat het een hobby is en het niet hoeft.
Ik hoor nog al eens dat men zegt. Pfffft, ik moet zondag weer naar concours. Dan denk ik, waarom moet je naar concours? Het is geen verplichting om wedstrijden te rijden.
Maar veel ruiters leggen zichzelf die verplichting op en zijn daardoor een slaaf van het paardrijden geworden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:42

Het wedstrijdrijden maakt me niet ongelukkig, het slecht en onder niveau presteren maakt me ongelukkig :) Ik ben zeer competitief ingesteld en ben ook niet gelukkig als ik niets in die sfeer kan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:05

Het is niet omdat het een hobby is, dat je niet eens geen zin kunt hebben. In mijn tijd als groom zal ik ook wel ooit eens gezegd heb 'he, morgen heb ik nou eens geen zin om mee op wedstrijd te gaan'. Dat wilt gelukkig niet meteen zeggen dat ik het paardengebeuren maar niets vind en beter iets anders kan gaan zoeken. Ook in de training van je paard kan je even in een dipje zitten, zonder dat het meteen betekent dat je er helemaal klaar mee bent.
Het zijn juist die hoogtepunten en dieptepunten en alles ertussenin dat het aantrekkelijk maakt.

En ja, er zijn zeer zeker mensen die zeer competitief zijn en waarbij presteren dus belangrijk is. Daarom zijn ze toch niet meteen slaaf van een verplichting? Het is gewoon 1 van de velen manieren om met paarden bezig te zijn. Een andere manier is fokker, waarbij je je gelukkig voelt wanneer je veulens goed presteren en voor hoge bedragen verkocht worden.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:16

Als je je sport leeft dan heeft zo'n Oranje lint wel degelijk een symbolische functie. Ben wel blij dan je dan niet meteen het Volkslied moet gaan zingen.

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:00

CalvinenGino schreef:

Helemaal mee eens!