Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CalvinenGino schreef:Nou dan vraag ik me af onder wie deze onderzoeken gedaan zijn, want ik zou zeker blij zijn van oranje linten. Van elke kleur zelfs!
Citaat:Natuurlijk is het zo dat je er blijer van wordt als je een winstpunt rijdt dan wanneer je geen winstpunt rijdt. Ook rijd je liever een goede proef, dan een slechte proef.
het hele blog. connepon85 schreef:maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.
connepon85 schreef:In de paarden ben je ook vaak van anderen afhankelijk en dan is het erg vervelend als je jouw geluk in handen van anderen legt.

Suzanne F. schreef:connepon85 schreef:maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.
Nou ik werd echt wel ongelukkig als ik niet het succes haalde wat ik wilde halen. Of laat ik het zo zeggen: Als ik het doel niet haalde wat ik mezelf had gesteld. Dus dat hoefde niet altijd een eerste prijs te zijn. Maar ik legde de lat altijd wel hoog voor mezelf.
Mijn geluk hing daar behoorlijk vanaf.
Achteraf misschien wel teveel hoor. Mijn wereld draaide daarom, veel te veel eigenlijk. Ik ben nu veel gelukkiger met kleine dingen, die niks met paarden te maken hebben. Is een veel gezondere situatie.
connepon85 schreef:Het zit hem er vooral in dat die succesmomenten niet voor langdurig geluk zorgen. Uiteindelijk wen je er aan en ga je weer terug naar je "normale geluksniveau." Ik word ook heel blij van een eerste prijs, maar kennelijk is het zo dat als je die prijs niet haalt, je brein "synthetisch geluk" creëert.
haan schreef:Oranje linten doen me helemaal niks meer, ik heb jaren met veel plezier wedstrijden gereden maar nu geniet ik het meest van mijn paard als we weer een hindernis in het bos hebben overwonnen of we in volle galop over het strand vliegen, dat is in mijn ogen echt genieten van je paard en dat heb ik niet meer op concours.
Gini schreef:Bwa, vind het toch ook dubbel. Het zorgt uiteindelijk wel voor geluk, alleen niet langdurig. Ja goed, dat je twee maanden nadat je die eerste prijs behaald hebt, niet meer blij staat te springen met het oranje lintje in je hand, ok, maar op dat moment ben je toch gelukkig. En dat is toch wat langdurig geluk uitmaakt? Allemaal kleine momentjes die je gelukkig maken. Want natuurlijk is er geen drankje of snoepje die je gegarandeerd 6 maanden constant happiness geeft.
Het winnen van een oranje lintje staat dus op dezelfde hoogte als genieten van een ritje te paard en stap vooruit in de training thuis, het zijn kleine momenten van geluk die deel uitmaken van het grote geheel.
Gini schreef:Bwa, vind het toch ook dubbel. Het zorgt uiteindelijk wel voor geluk, alleen niet langdurig. Ja goed, dat je twee maanden nadat je die eerste prijs behaald hebt, niet meer blij staat te springen met het oranje lintje in je hand, ok, maar op dat moment ben je toch gelukkig. En dat is toch wat langdurig geluk uitmaakt? Allemaal kleine momentjes die je gelukkig maken. Want natuurlijk is er geen drankje of snoepje die je gegarandeerd 6 maanden constant happiness geeft.
Het winnen van een oranje lintje staat dus op dezelfde hoogte als genieten van een ritje te paard en stap vooruit in de training thuis, het zijn kleine momenten van geluk die deel uitmaken van het grote geheel.
Urielle schreef:Ondertussen voel ik me met mijn tienjarige paard wat in het M1 ergens achteraan het klassement bungelt een enorme loser. Daar helpen procesdoelen niet meer aan.
Ik ben zeer competitief ingesteld en ben ook niet gelukkig als ik niets in die sfeer kan doen.