Drie interessante embryo’s toegevoegd aan collectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Drie interessante embryo’s toegevoegd aan collectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:13

KWPN

Tijdens de Eliteveiling Borculo op donderdag 29 augustus worden naast de 75 veulens ook drie embryo’s geveild.

Bestuurslid Jan Breukink beschouwt deze embryo’s als een uitgelezen kans voor kopers om iets bijzonders aan te schaffen: ’’Er is nu al veel belangstelling voor deze drie embryo's. En ik begrijp wel waarom. Big Star is momenteel het beste springpaard van de wereld. Van zijn vader Quick Star en zijn volle zus Telysette K bieden we embryo's aan. Heel speciaal is natuurlijk het embryo van Jazz en Sisther de Jeu. Deze twee toppers uit de fokkerij van Huub en Tiny van Helvoirt, waar we als Eliteveiling jaren een hele fijne samenwerking mee hadden, leveren ongetwijfeld een bijzonder dressuurtalent.”

Voor de dressuurliefhebbers is er een embryo van Jazz met niemand minder dan Grand Prix-merrie Sisther de Jeu (v.Gribaldi) als donor. Deze topmerrie presteerde met Edward Gal op het allerhoogste niveau en behaalde teamzilver op het EK in Rotterdam 2011. De preferente Jazz (v.Cocktail) hoeft natuurlijk geen verdere introductie en is het paradepaard van de fokkerij van Van Helvoirt.

Voor de springliefhebbers zijn er ook twee bijzonder interessante embryo’s toegevoegd. Er zal een embryo van Quick Star geveild worden uit een Calvaro Z moeder. Grootmoeder van deze merrie is de volle zus van de hengsten Contendro I en II en ze is de halfzus van Caretano Z. Daarnaast zal er op donderdag 29 augustus een embryo uit de volle zus van de levende legende Big Star, met als vader L’Arc de Triomphe Z (Landor S x Pilot) van eigenaar wisselen. Big Star won recent de Grote Prijzen van Aken, Londen en Rome.

De geselecteerde embryo’s zijn toegevoegd aan de bestaande collectie topveulens en de complete lijst is te vinden op de website van de Eliteveiling Borculo: http://www.veulenveilingborculo.nl.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Drie interessante embryo’s toegevoegd aan collectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:36

DIt soort dingen lees ik wel vaker, maar kan me er even geen voorstelling van maken hoe dat dan in zijn werk gaat. Zit dat embryo dan nog in de donormoeder, dat die het ter wereld brengt? Of ligt dat ergens in de diepvries dat het bij jouw merrie ingeplant wordt? Of hoe gaat zoiets? Kan iemand mij iets uitleggen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:39

Embryo zal denk ik nog in de donor moeder zitten en uit die merrie geboren worden, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:44

Lijkt me haast dat ze al in een draagmoeder zitten.. Embryo's invriezen geeft sowieso al minder kans op slagen..

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:46

Ik denk dat de embryo's zijn ingevroren bij -196 graden. Dit gebeurt vrij veel, ook bij mensen!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:59

Ik denk dat ze in een draagmoeder zitten.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:14

De embryo's zitten in een draagmerrie, deze wordt er bij verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:16

Hmm apart :P , ben benieuwd naar de prijzen :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:19

''Ik heb een paard gekocht!'' ''Heb je foto's?'' Komt er met iemand met foto's van embryo's aan haha.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:20

Je kan foto's van de draagmerrie tonen, die heb je immers ook gekocht dan :-)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:45

De embryo's zitten idd in een draagmerrie, je koopt het embryo, niet de draagmerrie. Die gaat na het spenen van het veulen gewoon weer terug naar het draagmerriestation. :) Hier op stal hebben we ook al een aantal embryo's zo gekocht :)

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:51

Op deze veiling staat in de voorwaarden toch:
7.12
Ingeval van koop van een Embryo bestaat de optie dat het Embryo inclusief de draagmoeder daarvan wordt
gekocht. De koopsom van het Embryo wordt in dat geval vermeerderd met de koopsom van de draagmerrie.
Het totaalbedrag dient door de Koper te worden voldaan conform artikel 7.1

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:53

Ik snap dat het leuk is voor de prestaties en de fokkerij, maar ik kan toch niet aan het idee wennen... Embryo's in draagmoeders... Alsof het gewone producten zijn :=

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:54

Hmmm, hier moeten we de draagmerries altijd teruggeven. :)

Ik stel me voor dat je al kopen van zo'n veulen niet echt veel bent met een draagmerrie, meestal zijn dat geen merries met goede papieren of veel kwaliteit. Hier zijn het meestal draversmerries welke de eigenaars van het merriestation graag terug hebben, het zijn immers "onderdelen van hun zaak" :)

Er staat wel dat de OPTIE bestaat, dus je KAN de draagmerrie erbij kopen, maar je MOET niet. Dus ik denk dat de eigenaars van de embryo's de draagmerrie ook gewoon terug gaan geven hoor.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 25-07-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:55

Rianne: is wat je gewend bent, ik vind er niks raars aan :) en ergens zijn het natuurlijk wel "producten"

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:04

Ik ken ook de normale werkwijze bij de embryotransferstations, maar heb geen ervaring met de veiling-verkoop van embryo's, ik las de 'optie' van de draagmerrie als de tegenhanger van de optie van een ingevroren embryo, maar ik kan dat ook verkeerd opvatten natuurlijk.
Hoe dan ook, de huurprijs van een draagmerrie ligt imo doorgaans hoger dan wat ze waard zouden zijn bij verkoop. :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:29

Ik denk dat je ofwel de embryo in de draagmerrie koopt en de draagmerrie teruggeeft als optie 1 en als optie 2 koop je het embryo en de draagmerrie. Zo denk ik dat het is, maar wie weet idd :)

En dat is wel een feit denk ik ja, die merries zijn zonder embryo niets tot bijna niets waard :o

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:19

Een soort "statiegeld" princiepe ? :+
Is t kratje leeg lever je die weer in :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:35

:D hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:44

Dus de merries breng je naar de appie en propt ze in zo'n machine? En dan print je je bonnetje uit :')

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:40

Tsja mijn manier van passie voor paarden en fokkerij is het niet.
Maar begrijp dat de mensen die er hun beroep en levensonderhoud van betalen
deze wijze prefereren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:49

Er is toch niks mis met een veulen willen fokken uit een merrie die je graag in de sport wil laat lopen? Dan is een draagmerrie toch een mooie oplossing. De draagmerrie heeft een mooi leven, veulens krijgen en lekker op de wei staan ipv anders misschien naar de slacht of derg? (dit geldt voor onze draagmerries) De merrie die het embryo levert wordt gewoon gedekt en gespoeld, daar zien ze niks vanaf (mits je het geen 10 keer per seizoen doet natuurlijk).
Dus ik vind het wel een goede oplossing voor de prof. fokker.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:52

DRESSAGEFAN schreef:
Ik ken ook de normale werkwijze bij de embryotransferstations, maar heb geen ervaring met de veiling-verkoop van embryo's, ik las de 'optie' van de draagmerrie als de tegenhanger van de optie van een ingevroren embryo, maar ik kan dat ook verkeerd opvatten natuurlijk.
Hoe dan ook, de huurprijs van een draagmerrie ligt imo doorgaans hoger dan wat ze waard zouden zijn bij verkoop. :+

Dan kan je er beter zelf eentje kopen.

Het spoelen van zoveel embryo's is ook niet mijn ding. Maar het is wel helemaal hot item. Ik vind het meer op shoppen dan op fokken lijken :o En dan heb ik het over het spoelen van 4 tot 5 embryo's per jaar ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:18

Als je van je eigen merrie graag veulens wil, maar ze loopt (hoog) in de sport is er in mijn ogen niks mis met het gebruik van draagmerries en embryotransplantatie. Ook als je een fokkerij wil opstarten en je wil een start met goede paarden, kan je door het kopen van een embryo al sneller iets uit een mooie lijn fokken.

Het spoelen van 5 embryo's uit 1 merrie per seizoen is niet te doen, daar ziet de merrie die gespoeld wordt teveel vanaf, ze moeten ook elke keer hengstig worden gespoten. Dus "bandwerk" is op dit gebied zeker niet aan te raden. Een paard is geen legbatterij!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:23

Pletje123 schreef:
DRESSAGEFAN schreef:

Dan kan je er beter zelf eentje kopen.

Het spoelen van zoveel embryo's is ook niet mijn ding. Maar het is wel helemaal hot item. Ik vind het meer op shoppen dan op fokken lijken :o En dan heb ik het over het spoelen van 4 tot 5 embryo's per jaar ;)

Ik kocht de draagmoeder altijd voor 1200 euro van het embryotranlantatie station. Bij inlevering kreeg je dan 800 euro terug. Het grote voordeel is wel dat de draagmoeder helemaal gecontroleerd is.