Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:34

http://www.westerwoldeactueel.nl/
Ingezonden door Bokker _Mondy_

De brandweer heeft gisteravond een wei met dieren van vers water voorzien. Maandagavond rond half acht kreeg de meldkamer van de politie een telefoontje van ongeruste voorbijgangers die aan de Tinnegieter in Stadskanaal veel paarden, veulens, kalveren en een ezel in een weiland zagen staan. De dieren hadden geen water meer, wat met deze extreme hitte tot uitdroging kan leiden.

De politie kwam een kijkje nemen. Zij concludeerden dat de dieren al enige tijd zonder water zaten. De brandweer die op dat moment bij Boiten Techniek een gastank aan het koelen was, is na overleg gekomen om met een andere tankautospuit de dieren van vers water te voorzien.

Na een half uur kwam de eigenaar van de dieren met een watertank met 1 kuub water. Nadat deze met de politie en brandweer een gesprek had gevoerd keerden de hulpdiensten terug naar hun post.

Foto's

ShannonJuul

Re: Brandweer voorziet dorstige paarden van vers water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:35

Aiii dat is heel dichtbij mij.. Fijn dat die mensen zo oplettend waren!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:41

De dieren stormen bekant op de waterbakken af terwijl de spuitgasten ze aan het vullen zijn.
Die hadden echt dorst!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:44

Agoss, die hadden echt dorst zo te zien! Wel toevallig (en goed) dat de eigenaar vlak erna al met een kuub water kwam. Er wordt dus wel voor ze gezorgd, maar de eigenaar was toch niet oplettend genoeg... Fijn dat er genoeg oplettende voorbijgangers waren!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:45

Goed werk!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:47

Jammer dat de eigenaar zo laat was! Maar toppie van de brandweer en de oplettende mensen. Hopelijk krijgen ze nu eerder water en staan de bakken niet meer droog.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:51

Bij ons is het zondag ook gebeurd in het dorp, ook een groep paarden zonder water, eigenaar nergens te bekennen. Ook 144 gebeld en brandweer heeft de dieren water gegeven die ook net als in het bericht gelijk met de neus aan het water stonden. Ook paarden op stal die geen drinkbakken hebben hadden geen water en die hebben ook gelijk water gekregen.
Dag later stonden er 2 andere paarden van dezelfde eigenaar weer zonder water. Eigenaar hier flink op aangesproken en nu hopen dat zijn dieren water krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:52

Misschien vulde hij wel elke dag maar te weinig?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:52

Een kuub is toch ook zo op met zoveel dieren?

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:53

De dieren zullen wel dorst hebben gehad

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:54

met dit weer moet je gewoon 2 keer per dag bij je dieren kijken of ze nog water hebben. Paarden kunnen nergens heen in zo'n weiland dus moeten gewoon goed verzorgd worden door hun eigenaar!

spicegirl

zou de eigenaar geen tip hebben gekregen, dat er brandweer was, en gauw water bracht ? ;)

jorika1986

Gini schreef:
Een kuub is toch ook zo op met zoveel dieren?

1000 liter is idd zo weg met zoveel dieren en met die hitte drinken ze nog is extra veel.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:55

Fijn dat de brandweer kwam helpen. Met zo veel dieren en dit weer is het water natuurlijk snel op. Hopelijk houdt de eigenaar het goed in de gaten.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:00

Wat bezielt die eigenaren toch. Zelf kunnen ze naar de kraan lopen en wat drinken maar die dieren niet. Eigenlijk gewoon triest om te zien hoe ze op de foto's op die bakken afstormen. De eigenaar zou minimaal 2x moeten vullen met dit weer en zo veel dieren die er staan. Maar wel een superactie van de brandweer en de oplettende mensen.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:08

Alle dieren daar zien er goed verzorgd uit dus de eigenaar zorgt echt wel goed voor ze. Fouten maken is menselijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:12

geen water geven met tropische hitte is meer dan een foutje..is gewoon nalatigheid.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:13

Ik vind sommige reacties wel erg overdreven. Je weet niet wat de situatie is. Misschien was het wel zo dat ze normaal altijd genoeg water kregen, en dat ze nog water in de tank overhadden toen het nog niet zo warm was. Maar nu drinken ze wat meer, en misschien was de eigenaar er wel helemaal niet op verdacht dat ze zoveel water dronken. Dan komt hij wel rond de zelfde tijd als anders, maar was alles gewoon al op.

Ja, het is sneu, maar ik denk niet dat de eigenaar dit bedoelt had. En ik denk dat hij er nu wel beter op let.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:14

Ik wou net zeggen. Wat is hier nu 'oeps, per ongeluk' aan?
Je geeft een paard water of je geeft het niet. :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:16

.. Zij concludeerden dat de dieren al enige tijd zonder water zaten...
@heidywilco - hoe kun je niuzeggen dat de eigenaar er niet op verdacht was, dat ze zoveel drinken ??
dat is toch logisch met tropische temperaturen ? daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. iedereen met dieren weet dit.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:19

spicegirl schreef:
geen water geven met tropische hitte is meer dan een foutje..is gewoon nalatigheid.

Hoe weet jij of de eigenaar misschien niet al 3 keer water had gebracht? Er worden weer heel snel conclusies getrokken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:22

dan hadden de paarden niet zoveel dorst gehad!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:22

heidy_wilco schreef:
Ik vind sommige reacties wel erg overdreven. Je weet niet wat de situatie is. Misschien was het wel zo dat ze normaal altijd genoeg water kregen, en dat ze nog water in de tank overhadden toen het nog niet zo warm was. Maar nu drinken ze wat meer, en misschien was de eigenaar er wel helemaal niet op verdacht dat ze zoveel water dronken. Dan komt hij wel rond de zelfde tijd als anders, maar was alles gewoon al op.

Ja, het is sneu, maar ik denk niet dat de eigenaar dit bedoelt had. En ik denk dat hij er nu wel beter op let.

Ik vind het absoluut niet overdreven. Dieren horen niet zonder water te zitten en al helemaal niet met de temperaturen van afgelopen dagen. Dan ga je als eigenaar vaker kijken hoe het met de dieren gesteld is of je vraagt iemand anders maar dit is gewoon niet normaal imo.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:25

@shannonjuul- denk jij dan dat de brandweer en de politie zomaar water gaan geven ? lees wat er staat : ...Zij concludeerden dat de dieren al enige tijd zonder water zaten."..
waar baseer jij dan op , dat ze genoeg drinkwater hadden ?
zie je niet, hoe dorstig de paarden waren ?
als ik zie dat zowel de politie en de brandweer -die ter plaatse zijn- concluderen dat ze al een tijdje geen water hebben gehad (droge drinkbakken wss)en ik zie hoe dorstig ze zijn, tot welke conclusie moet ik dan komen ?
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 24-07-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:25

Een kuub is niet al te veel voor zoveel dieren.

Maar paarden kunnen ook heel overdreven reageren hoor.
Mijn paarden kunnen allemaal naar binnen om uit een drinkbak te drinken. Ik betrap ze er ook regelmatig op dat ze dit doen.
Op volgorde van rangorde komen ze allemaal aan de beurt.
Echter, als ik bij extreem weer een specie-kuip buitenzet en die ga ik vullen duiken ze er als hongerige wolven op af en kan ik hem twee keer helemaal tot de rand vullen zoveel "dorst" hebben ze dan :') :+
Een paard kan best een paar uur zonder water. In de natuur lopen ze ook van bron naar bron.