Paard glijdt uit bij uitwijkmanoeuvre en is in shock

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard glijdt uit bij uitwijkmanoeuvre en is in shock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 09:58

http://www.nieuwsblad.be / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Ketaki

Gisteren is in België een paard ten val gekomen op de Burg, nadat de koetsier diende uit te wijken voor een roekeloos overstekende voetganger. Het dier gleed bij dit bruusk manoeuvre uit op de kasseitjes en bleef nadien in shock roerloos op de grond liggen. Met een emmer koud water konden enkele omstaanders de merrie terug op de been brengen. Het betrokken koetsiersbedrijf wenste niet te reageren op het voorval, maar wist nog mee te delen dat het paard geen kwetsuren opliep.

De koetsiers hekelen de publieke opinie dat het voorval te wijten zou zijn geweest aan de hitte waarin de dieren moeten werken. ‘Nadat de dieren één dag gewerkt hebben krijgen ze twee à drie dagen rust in de wei. Dat we dus afgeschilderd worden als slavendrijvers is quatsch’, klinkt het bij de koetsiers.

Gemeenteraadslid Jasper Pillen (Open Vld) die toevallig in de buurt was tijdens het ongeval is dan weer niet te spreken over de vele toeschouwers die niet te hulp schoten. ‘Of er nu een mens of een paard valt is het toch niet meer dan logisch dat je hulp biedt. In plaats van het paard te helpen maakten ze liever foto’s’, aldus Pillen.

Eens het paard terug op de been was kon het rustig terug naar zijn stal worden gebracht.

Foto

anne3000

Re: Paard glijdt uit bij uitwijkmanoeuvre en is in shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:05

Zo warm was t gisteren toch niet? Denk dat ie gewoon zo erg schrok dat het paard daardoor in shock raakte. Dat dit voorpagina nieuws is.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:08

Dit heb ik nog nooit meegemaakt! Aparte schrikreactie!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:21

Met dit weer zie ik liever helemaal geen paarden voor een koets in een hete stad de hele dag toeristen rondsjouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:23

Flight, fight, freeze or faint. Dit is duidelijk een geval van faint, wat zal dit paard geschrokken zijn.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:27

Het was gister echt wel warm. Was bij mn kimmes (de beroemde van bokt) en die stond te zweten zinder iets te doen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:29

Over verhitting kan zeker wel het geval zijn, en ja daar kunnen ze ook van in shock raken :j maar of dat hier het geval is weet ik niet misschien was de schrik het druppeltje wat de emmer deed overlopen en kon het paard echt even niet meer... :(:)

Op het asfalt is de temperatuur toch iets hoger dan op het gras :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:33

Die kasseien kunnen bloed link zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:36

We zijn gisteren de 30 graden voorbij gegaan, vrij warm voor nederlandse begrippen.

Wat ik appart vind is dat deze paarden 1 dag lopen en dan 2 dagen niks doen, mijn merrie zou dan echt niet goed lopen.
Lichte dag, zware dag, lichte dag, vrij.. best een aanslag op de spieren om na een dag super veel werken 2 dagen niks te doen lijkt mij.

Ook snap ik niet dat je zo hard uitwijkt heel eerlijk. Met mijn paard voor de kar komt er dan gewoon een brul kijk uit! En dan ga ik niet mijn paard onderuit sturen als iemand te dom is om aan de kant te gaan, probeer tot halt te komen naar stuur niet abrupt naar de zijkant als ze ingespannen staat. Dat is vragen om letsel en voetgangers springen toch echt wel aan de kant..

Ik denk dat het inderdaad een samenkomst van omstandigheden is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:37

Er mist een plaatsnaam in de openingspost. Door.de.posts en nieuwsurl te lezen wee ik dat het om Brugge gaat.

Gister was het hier in het noorden 24c, maar in steden zuidelijker is het vast warmer geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:45

Ik vraag me af in hoeverre dit nou shock is geweest. Als het paard bleef liggen terwijl het ingespannen was, hoeft dat geen shock te zijn, maar juist ontzettend cool gedrag - niet gaan worstelen om overeind te komen, maar wachten op hulp.
Er is niet op te maken uit het verhaal of het dier is uitgespannen, en of het dáárna nog bleef liggen. Er zelfs in dat laatste geval hoeft dat nog steeds geen shock te zijn geweest, maar opnieuw juist heel cool gedrag om pas overeind te komen als je zeker weet dat het kan.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:47

Inderdaad het was hier gisteren middag niet zo warm als in het binnenland...
Ik kan er best inkomen dat het paard door het manoeuvre uitgleed en in shock raakte (of zoals hier boven misschien gewoon bleef liggen tot hij kon geholpen worden...) , vele voetgangers denken hier dat ze alles mogen...

Erg jammer voor het paard en de koetsier dat ze nu in negatief daglicht gesteld worden...
Meestal staan ze regelmatig op rust (tussen ritten door) krijgen ze eten en water en veel meer dan af en toe een sukkeldrafje doen ze echt niet !

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:51

Ik vind koetsen en huifkarren in het verkeer sowieso al niks, laat staan met dit warme weer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:05

Ik ben zelf van Brugge én ben bekend met het koetsierbedrijf.
Geen enkel paard loopt twee dagen na elkaar, zeker niet in de hitte.
Ritten duren een halfuur waarbij het paard zeker 15 minuten pauze krijgt en dit alles gebeurd op een sukkeldrafje.
Het ontwijkgedrag, tja, valt allemaal ook te zien of het paard in kwestie de voetganger gezien heeft, anders had deze gewoon doorgereden dus het ontwijken was de reactie van de koetsier. Daarbij houdende dat een dravend paard minder snel tot stilstand word gebracht, zeker als deze de reden tot stilstaan (de voetganger) niet ziet.
De gladheid van de kasseien is ook mee te rekenen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:14

Ibbel schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dit nou shock is geweest. Als het paard bleef liggen terwijl het ingespannen was, hoeft dat geen shock te zijn, maar juist ontzettend cool gedrag - niet gaan worstelen om overeind te komen, maar wachten op hulp.
Er is niet op te maken uit het verhaal of het dier is uitgespannen, en of het dáárna nog bleef liggen. Er zelfs in dat laatste geval hoeft dat nog steeds geen shock te zijn geweest, maar opnieuw juist heel cool gedrag om pas overeind te komen als je zeker weet dat het kan.

Als je de foto bekijkt zie je dat het paard uitgespannen is, maar nog steeds blijft liggen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:15

anne3000 schreef:
Zo warm was t gisteren toch niet? Denk dat ie gewoon zo erg schrok dat het paard daardoor in shock raakte. Dat dit voorpagina nieuws is.

31 graden !!binnenland.. :(:)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:25

Ben zelf ook van Brugge en werk sinds kort bij de koetsen in Brugge.
De paarden werken maximum 2x per week en worden op die dagen in namiddag vervangen door een ander paard.
In de voormiddag mag je rekenen dat de paarden zeker nog een uur stil staan omdat er dan nog geen volk is.
Tijdens iedere rit krijgen ze een pauze aan het Begijnenhof, daar krijgen ze iedere keer eten en drinken en worden ze bij warm weer afgespoeld met water. Dit paard was bezig aan zijn eerste ritje want de vervanging was net aangekomen. Die kasseien liggen verdomd glad bij zo'n warm weer. Zoals hierboven gezegd wordt, tijdens de ritten stappen de paarden veel en als ze draven is het ook op het gemak.
Een keer je zelf op die koets zit merk je pas hoe doof sommige toeristen zijn. Je mag nog zoveel en zo luid roepen als je wil, sommige toeristen snappen het gewoon niet en zien het gevaar er niet van in. De plaats waar het paard uitgegleden is, is net waar men een draai moet nemen. Als je dan opeens moet uitwijken of het paard moet doen stoppen voor een toerist die niet uit z'n ogen kijkt... Tja, het is snel gebeurd op die kasseien.

Twee dagen geleden kwam ik ook nog zoiets tegen, zie ik een vrouw met buggy staan op de plaats waar ik door moest rijden (een poort, dus moest mijn draai goed kunnen nemen), ik roep al van ver en doe tekens dat ik daar door moet. Ziet de vrouw mij afkomen... staat ze dwaas te kijken naar mij. Ik roep opnieuw dat ze moet opletten. Ik stop m'n paard. De vrouw gaat op haar dode gemak aan de kant en begint me uit te schelden. 'Jullie koetsiers en paarden denken ook dat jullie alles mogen!!'. Oké fijn, dan waarschuw je de vrouw al van een afstand op voorhand en dan krijg je zo'n commentaar en reactie. En het ergste van al is dat dit geen toerist was, maar een echte Bruggeling.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:31

WiancaR schreef:
Flight, fight, freeze or faint. Dit is duidelijk een geval van faint, wat zal dit paard geschrokken zijn.

Mijn paard doet ook (wanneer ik er bij ben) gelijk 'freeze', no mather wat gebeurd, freeze en wachten tot ik haar kom redden (wat een duf paard, zelf nadenken is ook veel te lastig).

Als ramptoeristen asociaal doen, mag je dan niet gewoon doorlopen omdat jij met een onwijs zwaar dier onderweg bent? Of is de schade dan gelijk voor jou? Vaak als mensen niet aan de kant willen gaan draaf ik aan, komt wat enger over dan een pony in stap, al is dat met een koets en gladde ondergrond niet zo verstandig. Ik zou me niet aan laten schreeuwen, krauw, bah. Zij denkt dat ze alles mag blijkbaar, niet jij, weg is weg en weg is om te rijden, niet om te staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:35

Ik vond het verhaal best wel aannemelijk tot ik de foto zag. Paard volledig uitgespannen en zelfs afgetuigd en toch blijft die zo roerloos liggen. Kan dit nog van shock zijn omwille van een simpele val (ik neem aan dat het een simpele val was omdat er geen kwetsuren waren).
Gisteren was het echt wel heet hoor, de 30 graden voorbij en dat in een binnenstad. Ik schilder de menners niet af als dierenmishandelaars, maar zo maar meteen defensief zeggen dat de temperatuur er niets mee te maken had, vind ik erg voorbarig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:37

Of het nu warm was of niet... Het meest schandalig vind ik nog dat er blijkbaar weinig mensen te hulp schoten, maar lekker gingen staan filmen. Dat zou nooit in mij opkomen, eerst hulp aanbieden, geen hulp nodig, dan uit de weg gaan zodat de hulp die er wel is, kan helpen :).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:39

Mijn merrie is vorige week uit gegleden op de trailer, vast komen te zitten (tweepaardstrailer) en toen we haar eindelijk los hadden was ze zo in paniek dat ze weer viel en klem lag. Toen de DA ter plaatse was hadden ik en de man waarmee ik was haar net af weten te laden maar was ze ook in een shock.

Ik heb nog nooit zoiets engs meegemaakt als toen mijn merrie daar lag te spartelen. Brrrrr. Ik had trouwens na een 15 minuten pas 2 auto's die stopten. Terwijl we langs een drukke 80km weg reden en iedereen zag dat het goed mis ging. Maar de twee auto's die stopten waren fijne mensen. Kreeg een stal en wei aangeboden voor de nacht voor als we mijn merrie niet meer konden vervoeren op loop afstand van waar we stonden.

Ze is overigens naar mijn stal terug vervoerd met de hengsten vrachtwagen van een Hengstenhouder in de buurt v/h ongeluk.

Blij dat het paard en koetsier er verder niks aan hebben over gehouden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:43

Gini schreef:
Ik vond het verhaal best wel aannemelijk tot ik de foto zag. Paard volledig uitgespannen en zelfs afgetuigd en toch blijft die zo roerloos liggen. Kan dit nog van shock zijn omwille van een simpele val (ik neem aan dat het een simpele val was omdat er geen kwetsuren waren).
Gisteren was het echt wel heet hoor, de 30 graden voorbij en dat in een binnenstad. Ik schilder de menners niet af als dierenmishandelaars, maar zo maar meteen defensief zeggen dat de temperatuur er niets mee te maken had, vind ik erg voorbarig.

Ansich, de paarden stappen maar wat, 30 graden, tja, paard is alleen nat onder het tuig, die van mij is van zijn neus tot hoeven bezweet als ik met haar train, zweet (en te snelle manier van ademen) is imo toch echt wel een teken van 'overvraging', paard op de foto lijkt me niet oververmoeid/overvraagt, misschien had die een hartstilstand/ritmestoornis waardoor die bleef liggen en was het puur toeval dat die voor de toerist schrok...

_San87_ schreef:
Of het nu warm was of niet... Het meest schandalig vind ik nog dat er blijkbaar weinig mensen te hulp schoten, maar lekker gingen staan filmen. Dat zou nooit in mij opkomen, eerst hulp aanbieden, geen hulp nodig, dan uit de weg gaan zodat de hulp die er wel is, kan helpen :).

En dán kun je filmen als je dat leuk vind om aan je vrienden/ouders te vertellen, maar nogmaals, nadat je hulp hebt geboden... Wat loopt er toch (veel) raar volk rond
Zo ook laatst een hert aangereden op een drukke weg, veeeeel gras er om heen dus je kon je auto makkelijk aan de kant pleuren, maar niemand (op twee auto's na) hielp, reden enkel héél langzaam langs om te kijken 8)7

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:45

Ligt vooral aan die toeristen die niet uit hun doppen kijken, ja het is warm maar de paarden worden regelmatig gekoeld en hebben regelmatig pauze met eten en drinken ter beschikking. Eens staan praten met een koetsier daar ook (van klein tinkertje Newgirl weet misschien wie ik bedoel) en de meesten hebben toch echt wel het beste met de dieren voor hoor :j .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:03

Shock door de val op de gladde stenen zou goed kunnen, misschien verergert door het warme weer...

Mijn jonge paard heeft vorig jaar vast gelegen in de trailer en die deed ook niks meer terwijl hij allang op kon staan, dan komen ze op een punt dat ze het niet meer weten en dan geven ze zich er als het ware aan over...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:08

Ik wil ook zeker niet speculeren of vingerwijzen, maar zou dit toch niet zo maar afdoen als "accidentje". Verder onderzoek is hier toch wel nodig, al is het maar om erger uit te sluiten.