Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:57

*www.knhs.nl

Juryleden, hebben in hun opleiding geleerd objectief te kijken en dan pas te oordelen. Maar wat is objectiviteit? Wanneer ben je als ‘rechter’ helemaal blanco en daardoor in staat optimaal te presteren? Het antwoord is snel gegeven: nooit! Een menselijk brein kun je nu eenmaal niet helemaal wissen. Onze ‘harde schijf’ laat zich niet op ‘nul’ zetten.

HBO-studente Hester Slegt, (zelf enthousiast amazone) heeft zich voor haar afstuderen aan de hogeschool van Hall Larenstein (Wageningen) gebogen over de vraag of ‘Dressuur beoordelingen worden beïnvloed door stemmingen en andere factoren’. Het antwoord op de vraag is ‘ja’. Naast menselijke emoties spelen ook ervaring en het eigen ruiterniveau een grote rol in de beoordeling van dressuurproeven. Hieronder vind je de bevindingen van Hester en haar mentor Dr. Inga Wolframm.

In de afgelopen jaren is de dressuursport menigmaal in de media besproken vanwege inconsequente beoordelingen. Huidige dressuurjuryleden lijken moeilijkheden te hebben met het objectief jureren van dressuuroefeningen. De evaluaties en scores die gegeven worden zijn vaak moeilijk te begrijpen door ruiters, trainers en het publiek. Hierdoor zijn de scores die gegeven worden door juryleden tijdens dressuurwedstrijden tegenwoordig onderwerp van de dag.

Onderzoeken tonen aan dat beslissingen maken zwaar en vermoeiend is. In een notendop, als een jury vermoeid begint te raken kan dit leiden tot vermindering van zelfcontrole. Wanneer een jury een paard- ruitercombinatie ziet die niet zijn voorkeur heeft (om welke reden dan ook) zou men in de verleiding kunnen komen deze combinatie een lagere score te geve. En vice versa, als een jury zich fit en energiek voelt, wordt het jureren als minder zwaar en moeilijk ervaren wat leidt tot de waarschijnlijk meer objectieve jury’s omdat deze meer zelfcontrole hebben.

Dit gezegd hebbende, is er geen twijfel over het vermoeden dat dressuurjuryleden beïnvloed worden door verschillende vooroordelen en factoren. Stemmingen bijvoorbeeld, nerveus, bang, boos, moe of juist levendig, krachtig, vol energie ……… iedereen heeft ze. Deze stemmingen kunnen waarschijnlijk ook bepalen hoe mensen reageren en omgaan met verschillende situaties- en wellicht nog belangrijker: hebben deze stemmingen ook echt een invloed op het maken van beslissingen?

Een ander onderwerp welke vaak tot discussie leidt op dressuurwedstrijden zijn de verschillende rassen van de deelnemende paarden. Een van de meest voorkomende discussies gaat over waarschijnlijke vooroordelen over het populaire Nederlandse Friese paardenras. Veel ruiters zijn er van overtuigd dat jury’s oefeningen uitgevoerd door een Fries paard kritischer beoordelen dan oefeningen uitgevoerd door een paard- ruitercombinatie met een ander- ‘algemener’ ras zoals bijvoorbeeld een KWPN gefokt paard. Zou dit waar kunnen zijn?

Om hier antwoord op te kunnen geven heb ik een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Inga Wolframm (hoofddocent, Equine Department VHL & Praktijksportpsycholoog VSPN) met als doel het onderzoeken van: a) het effect van stemmingen van jury’s op het beoordelen van verschillende oefeningen tijdens een basis dressuurproef, b) de effecten van jureer ervaringen en rij-ervaringen van jury’s op het beoordelen van een Fries paard en een KWPN paard, en c) of er een verschil in score is voor het Friese paard en het KWPN paard.

70 juryleden, aangesloten zijn bij de KNHS en FNRS, hebben de ‘Profile of Mood States’ enquête ingevuld welke stemmingen van hen weergeeft. Daarna zijn er tien videoclips beoordeeld waarop basis dressuuroefeningen uitgevoerd werden. De uitkomsten van dit onderzoek leiden tot de conclusies dat een aantal stemmingen dressuur beoordelingen beïnvloeden, namelijk depressie, boosheid en vitaliteit. Ten tweede beïnvloedt het aantal jaar jureerervaring het beoordelen van het Friese ras: hoe langer iemand jureert, hoe hoger de score voor het Friese ras. Daarnaast beïnvloedt het eigen rijniveau van de jury het beoordelen van het KWPN ras. Dit resultaat geeft aan dat hoe hoger een jury rijdt, hoe lager de score voor het KWPN ras. Tot slot is er een significant verschil gevonden in de score voor het KWPN paard en de score voor het Friese paard, waarbij het Friese paard kritischer wordt beoordeeld.

Aanbevelingen voor eventueel vervolgonderzoek zijn: a) het ontwikkelen van een transparant en objectief jureersysteem, b) jury’s zouden een sociaal-cognitief onderzoek kunnen ondergaan waarin duidelijk wordt ‘waarom men jureert zoals men jureert’, c) een implementatie in de toekomst zou kunnen zijn dat jury’s vervangen worden door computers. Zo worden eventuele vooroordelen en externe factoren uitgesloten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:18

Mooi onderzoek maar als je in de dressuursport zit dan was dit allang duidelijk. Eigenlijk zou je jury's eens voor de gek moeten houden door een amazone onder twee namen (tweeling)met hetzelfde paard in een ring van vierentwintig deelnemers laten rijden als eerste en laatste. Er van uit gaande dat het paard en ruiter twee redelijk identieke proeven rijden ben ik heel benieuwd naar sommige cijfers.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:34

Als je bij de auto komt en de jury zegt tegen je gatverdamme weer zo'n stomme fries.. dan weet je genoeg..

FriesWytske

Re: Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:36

Inderdaad, Geertruida. Mooi dat dit nu eens zwart op wit komt te staan. En dat terwijl er meerdere mensen zeggen, dat wij ons aanstellen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:43

Ik denk wel, dat dit niet alleen voor friezen geldt, maar ook voor andere rassen..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:53

Leuk, dat je misschien wel beoordeeld kan worden door een computer. Die gegevens, die een computer gebruikt, zijn toch ook eerst ingevoerd door mensen??

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:14

Ik jureer zelf ook zeer veel,maar het maakt mij niets uit welk ras of kleur ik in de ring krijg.
Laat bv de Fries,of haflinger of welk ras dan ook betere onderdelen zien zal hij bij mij toch winnen *\%/* ook al zijn het niet mijn soort paarden :( .
En dit wil absoluut niet zeggen dat ik ze niet mooi vind want dat zijn ze wel,maar ik hou van een ander type.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:21

Johanna59 schreef:
Leuk, dat je misschien wel beoordeeld kan worden door een computer. Die gegevens, die een computer gebruikt, zijn toch ook eerst ingevoerd door mensen??

Maar dan word er wel elke keer op exact dezelfde manier gejureerd. De computer heeft niet last van emoties en voorkeur.

Zal wel zeggen dat er zéker ook goede jury's zijn. Het is makkelijk om te zeuren. Zat vorige week bij iemand duidelijk kwpn voorkeur, we hadden wat vertraging in het begin. Jury van de 1e proef was laat en wij waren voor 2e proef, maar hij keek echt naar de uitgevoerde onderdelen. Hoe voert het paard, maakt niet uit wat voor paard een onderdeel uit.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 17-07-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:22

Als er hardware in een computer wordt gestopt is dat idd mensen werk maar bij een beoordeling komt geen emotie kijken ( of je moet er hardware/software matig inzetten dat een fries een hogere cq lagere score moet krijgen)
Een pc kan niet denken he bah weer een KWPN/fries enz.
Maar diverse rassen hebben kenmerkend een andere beweging wat voor verwarring kan zorgen.

Een pc is zeg maar objectief als je op de juiste manier van alles inzet.
Maar ik zie nog niet gebeuren dat een pc gaat jureren.

Wel een zinnig onderzoek dat er eens wordt aangetoont dat een mens ook maar mens is en niet altijd objectief iets kan beoordelen. Dit geldt natuurlijk ook voor ander jury sporten.
Ik ben zelf scheids bij hondensport en ook daar kan je aan het eind van de dag iets anders beoordelen dan in de ochtend alleen al omdat je moe/warm/zeiknat enz. bent.
Ik vindt wel dat je altijd je mening moet kunnen onderbouwen waarom je iets zo beoordeeldt hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:51

Uiteraard kan je dressuur ook niet geheel objectief beoordelen. Dressuur is emotie en dat hoort bij de sport.
Er zijn richtlijnen en die horen gevolgd te worden in de beoordeling. Waar let ik op bij de beoordeling? Wat is een correct gereden paard? Hoe dient een oefening correct te worden uitgevoerd? Hoe dient de aanleuning te zijn, afhankelijk van diverse niveaus.
Jureren in de dressuur is ook moeilijk. Ervaring speelt een rol, jureerervaring maar ook rijervaring. En dan heb je nog rijtechnisch inzicht. De ene persoon ziet veel beter dan de andere persoon of een paard wel echt nageeflijk is en in verbinding loopt. Sommige jury's vinden het al prima als ze gewoon met het hoofd in de juiste houding lopen maar zien dan niet of het paard wel echt over de rug een aanspanning maakt en de bovenlijn dus aanspant in ontspanning.
Loopt het paard wel echt met een correcte lengtebuiging? Hoe is de balans en het evenwicht?

Ik kom nog teveel jury's tegen die dit inzicht missen. Die kunnen oefeningen beoordelen maar niet het correct gaande paard. En nu ben ik ook heus niet alwetend maar dit is toch wel essentieel punt in de dressuur. Niet de exacte uitvoering van de oefeningen staat centraal maar het scala van de africhting.

Nu ga ik een beetje offtopic maar een computer zal nooit de dressuur kunnen beoordelen. Dressuur is gevoel, onder het zadel maar ook vanuit het juryhokje.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:01

Elan_GV schreef:
Als je bij de auto komt en de jury zegt tegen je gatverdamme weer zo'n stomme fries.. dan weet je genoeg..

Dit heeft naar mijn idee niet veel met 'emotie' te maken maar met een voorkeur/vooroordeel. Een dergelijke jury hoort uberhaupt niet te jureren...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:05

rumay schreef:
Als er hardware in een computer wordt gestopt is dat idd mensen werk maar bij een beoordeling komt geen emotie kijken ( of je moet er hardware/software matig inzetten dat een fries een hogere cq lagere score moet krijgen)
Een pc kan niet denken he bah weer een KWPN/fries enz.
Maar diverse rassen hebben kenmerkend een andere beweging wat voor verwarring kan zorgen.

Een pc is zeg maar objectief als je op de juiste manier van alles inzet.
Maar ik zie nog niet gebeuren dat een pc gaat jureren.

Wel een zinnig onderzoek dat er eens wordt aangetoont dat een mens ook maar mens is en niet altijd objectief iets kan beoordelen. Dit geldt natuurlijk ook voor ander jury sporten.
Ik ben zelf scheids bij hondensport en ook daar kan je aan het eind van de dag iets anders beoordelen dan in de ochtend alleen al omdat je moe/warm/zeiknat enz. bent.
Ik vindt wel dat je altijd je mening moet kunnen onderbouwen waarom je iets zo beoordeeldt hebt.

Ben het helemaal eens met je laatste alinea.
Daarom kan er ook nooit een computer worden ingezet. Als deelnemer kan je je dan ook helemaal niet meer verdedigen. Of uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier hebt gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:30

Ben het eens met de volgende conclusie van het onderzoek "hoe langer iemand jureert, hoe hoger de score voor het (Friese) ras", want wij werden met onze merens altijd het liefst door strenge jury beoordeelt die ook Z+ mag jureren want die zien wel degelijk het verschil in verruimingen en correct uitvoeren van de oefeningen die ook met minder dressuur gefokte paarden wel degelijk voor een 6 of 7 uitgevoerd kunnen worden ipv altijd die 4 of 5. Voor hen hoeft een paard zijn benen niet idioot naar voren uit te slaan want dat zullen die paarden gewoon nooit doen wat niet wegneemt dat ze wel degelijk kunnen verruimen, mooi van achter naar voren.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:39

Maar, wat nou als de friezen die in de filmpjes werden getoond, nou ook echt mindere proeven reden dan de KWPNers? Voor een echt betrouwbaar onderzoek zou je eigenlijk een realistische computeranimatie moeten laten zien waarbij exact dezelfde proef wordt getoond door eerst een Fries en dan een KWPNer..

Nu zou een andere conclusie van het onderzoek kunnen zijn: Friezen zijn dus slechter in dressuur dan KWPNers - want ze worden lager beoordeeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:47

Joyce_ schreef:
Maar, wat nou als de friezen die in de filmpjes werden getoond, nou ook echt mindere proeven reden dan de KWPNers? Voor een echt betrouwbaar onderzoek zou je eigenlijk een realistische computeranimatie moeten laten zien waarbij exact dezelfde proef wordt getoond door eerst een Fries en dan een KWPNer..

Nu zou een andere conclusie van het onderzoek kunnen zijn: Friezen zijn dus slechter in dressuur dan KWPNers - want ze worden lager beoordeeld.

Precies, daar dacht ik ook aan. Je kan bijna nooit 2 exact gelijke proeven laten zien door 2 verschillende paarden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:23

FriesWytske schreef:
Inderdaad, Geertruida. Mooi dat dit nu eens zwart op wit komt te staan. En dat terwijl er meerdere mensen zeggen, dat wij ons aanstellen.

a boe, ga vooral heel hard huilen in een hoekje.

Ik ben nogsteeds van mening dat wanneer je correct rijd echt wel je punten rijd omdat ze dan gewoon niet om je heen kunnen. Dat een paard dat voordeel heeft in zijn bouw daardoor gemakkelijker de oefeningen kan uitvoeren is vooral mooi meegenomen, maar wanneer je correct rijd en het paard gezond is krijg je elk ras in het Z, al zal het bij sommige wat meer trainingsuren in zitten dan bij de ander.
Ondanks dat de jury dus lang niet zo objectief is als eigenlijk zou moeten zijn, kunnen ze jou echt geen 1en geven wanneer je correct rijd.

Zelf heb ik een tuigpaard/gelders. Vaak genoeg ook opmerkingen over gehad(stuur dat karre paard maar weer terug waar hij hoort, op het land etc.), maar vaak genoeg ook de eerste prijzen behaald. Kan ik wel heel hard gaan zeuren en zaniken maar wanneer ik dus gewoon een nette proef neerzet krijg ik mijn punten toch wel. Dus kunnen we alsjeblieft stoppen met zeuren van ik-word-benadeeld-want-heb-een-fries/fjord/haflinger/geit/koe-en-daar-houd-de-jury-niet-van en kunnen we gewoon eens gaan rijden?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:34

Maar er zijn ook zeker goede juryleden! Ik moet heel vaak schrijven bij de Friezenwedstrijden in Geldrop, zijn meestal erg fijne jury's. Met een paar kun je ook goed lachen... :+ Maar ik vraag regelmatig extra uitleg waarom ze een bepaald punt geven, en wat ze met het commentaar precies bedoelen. Leer ik heel veel van! Daar rijd ik het liefst mijn Friesje, maar rijd ook gwne wedstrijden met KWPN'ers en alles. Merk wel vaak verschil in jury's, Soms lijken die met de vriendelijke glimlach strenger te jureren (op Friezen) dan de jury die je gwn aanstaart of nors voor zich uitkijkt.. :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:50

miss_lizje schreef:
FriesWytske schreef:

Nou, ík reed niet maar lullig voor degene die je dan gaat voorlezen toch. Andere vriendin van me hoorde dit van de jury.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 05:06

miss_lizje schreef:
FriesWytske schreef:

Ik ben nogsteeds van mening dat wanneer je correct rijd echt wel je punten rijd omdat ze dan gewoon niet om je heen kunnen. Dat een paard dat 4voordeel heeft in zijn bouw daardoor gemakkelijker de oefeningen kan uitvoeren is vooral mooi meegenomen, maar wanneer je correct rijd en het paard gezond is krijg je elk ras in het Z, al zal het bij sommige wat meer trainingsuren in zitten dan bij de ander.
Ondanks dat de jury dus lang niet zo objectief is als eigenlijk zou moeten zijn, kunnen ze jou echt geen 1en geven wanneer je correct rijd.

Zelf heb ik een tuigpaard/gelders. Vaak genoeg ook opmerkingen over gehad(stuur dat karre paard maar weer terug waar hij hoort, op het land etc.), maar vaak genoeg ook de eerste prijzen behaald. Kan ik wel heel hard gaan zeuren en zaniken maar wanneer ik dus gewoon een nette proef neerzet krijg ik mijn punten toch wel. Dus kunnen we alsjeblieft stoppen met zeuren van ik-word-benadeeld-want-heb-een-fries/fjord/haflinger/geit/koe-en-daar-houd-de-jury-niet-van en kunnen we gewoon eens gaan rijden?

Dat zal misschien best maar ik vind het niet normaal, onbeschoft zelfs, als een jurylid zegt 'weer zon stomme fries of wat is dat een karrepaard'. Dat kan je best vinden maar dan zeg je dat als jurylid zijnde niet!

Overigens rij ik zelf geen wedstrijden dus geen ervaring hiermee maar ik lees dit wel ff met stomme verbazing.....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:33

Dit soort opmerkingen komen trouwens niet alleen van de jury's hoor :+ .
Maar alsnog, als je dan een rete nette proef neer zet krijg je je punten toch wel. En mocht je dan toevallig een keer lagere punten krijgen dan normaal, worden alle wedstrijden gelukkig niet door maar 1 jury beoordeeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:53

Friezen hebben doorgaans bepaalde punten waardoor ze minder goed scoren in een dressuurproef. En dan bedoel ik met name de neiging om te kort in de hals te worden, de verruimingen in draf en de galop. Dit is wat mij meestal opvalt. Uitzonderingen daargelaten want ik heb ook weleens een Fries in het Z2 gehad waar menig KWPN-er een puntje aan kon zuigen. Wat een geweldig dier was dat.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:29

Sorry hoor maar na jaren als ruiter en nu als jurylid mee te draaien in de dressuursport kan je mij niet verkopen dat mensen express heel laag beoordeeld worden, terwijl ze een goede proef rijden, omdat ze een fries/fjord/haflinger hebben. Alleen voor het begin van de proef kijk je naar het paard zelf als type etc. In de proef vergeet je dat helemaal en kijk je alleen nog maar hoe een paard iets doet.

Tenminste dat is mijn ervaring. Ik ben helemaaaal geen haflinger/fjord/Friezen mens maar ik heb toch soms een stel keurig gereden Friezen/fjorden/haflingers in mijn ring. Friezen die strekken voor een 8! En als ze een cijfer verdienen krijgen ze dat ook.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:51

Ik heb zelf een Fries en mij is het tot nu toe nog niet gebeurd dat ik vond dat ik benadeeld werd. Zelfs al reed ik geen winst. Om mij heen zie ik wel eens ruiters die het er toch op gooien dat het komt omdat ze een fries rijden als ze lage punten hadden, terwijl het gewoon echt niet winstpuntwaardig was..

Maar ik geloof het echt wel hoor dat er juryleden zijn die wel zo jureren maar gelukkig ben ik die nog niet tegengekomen! O:)

Over de gangen: Middendraf is nog steeds verschrikkelijk, Daarintegen doet ze de galop wel echt super. voltes 10 meter, gebroken lijnen. En dat zien we wel terug in de punten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:07

miss_lizje schreef:

Serieus, als je dit soort opmerkinge op je protocol krijgt, gewoon opsturen naar de knhs met klacht. Zulke juryleden horen niet te jureren, zijn ze gek ofzo? Zolang niemand dit meldt bij de knhs gebeurd er natuurlijk niks mee...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:53

Zulk soort dingen zullen ze natuurlijk nooit op een protocol zetten :+ , maar word soms gewoon al bij losrijterrein gefluisterd. En niet alleen door jury's hoor, maar sommige omstanders kunnen er ook wat van. Ik heb er gewoon maling aan en rij gewoon mijn proef, heb er zelfs eigenlijk wel een beetje lol in wanneer ik gewoon een goede proef neer zet en dat terug zie in de punten. Laatste paar wedstrijden winst en eerste prijzen, dus of de jurys nu wel of geen vooroordeel had ik heb mijn punten gewoon gereden. En ik rij nog altijd voor mezelf en ben liever laatste met een winstpunt dan eerste zonder.

En ja, je komt misschien wel eens een jury tegen waarbij als je de kwaliteiten van anky had het nog niet goed genoeg heb gedaan. Maar gelukkig is er niet maar 1 jury die alle wedstrijden beoordeeld.

Blijf van mening dat elk ras een correcte proef kan rijden, alleen zou je bijvoorbeeld bij een fries nog harder moeten trainen op de middendraf dan bij een KWPN'er. Maar uiteindelijk lukt het toch wel. Sommige paarden hebben hun bouw wat tegen zitten, maar met de juiste inzet en training krijg je elk gezond dier heus wel richting het Z.