Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:38

http://horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl / Jans

Ruiters die aangeven merries te verkiezen boven hengsten of ruinen, kunnen dat nu wetenschappelijk onderbouwen. De gedachte dat merries minder heftig op stress reageren dan hengsten en ruinen is een populaire gedachtegang. De universiteit van Buffalo, New York, heeft hier een wetenschappelijke verklaring voor gevonden.

Hun onderzoek, wat afgelopen week is verschenen in het tijdschrift "Molecular Psychiatry" toont aan dat er bewijs is gevonden dat vrouwelijke ratten beter tegen stress kunnen. Dit komt door de aanwezigheid van oestrogeen in de hersenen.

"We hebben het moleculaire mechanisme, wat geslachtsspecifieke effecten van stress weergeeft onderzocht" zegt Zhen Yan, senior auteur en onderzoeker van de afdeling Psysiology en Biophysics van de universiteit. "Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat vrouwen beter bestand zijn tegen stress, en nu kunnen we ook aantonen waarom." Het onderzoek toont aan dat bij herhaaldelijk blootstellen aan stress, het oestrogeen in de hersenen van vrouwelijke ratten een positieve uitwerking hebben.

In het onderzoek toonden vrouwelijke ratten na een week geen verlies van hun vermogen om dingen te herkennen en herinneren waar ze al eerder kennis mee hadden gemaakt. In tegenstelling tot de vrouwelijke ratten toonden de mannelijke ratten onder dezelfde omstandigheden duidelijk verlies van hun korte termijngeheugen. Het gaat hier om een stoornis in het vermogen bekende objecten goed te herinneren, dit houdt in dat er een verstoring merkbaar is in de prefontale cortex (glutamaat receptor). Dit is het gedeelte van de hersenen wat je geheugen, aandacht, besluitvorming, emotie en andere high-level processen in de hersenen regelt.

Vorig jaar hebben Yan en collega's van de universiteit van Buffalo al een artikel in het tijdschrift "Neuron" gepubliceerd. Hierin stond al vermeld dat jonge mannelijke dieren eerder verlies hebben in de glucamaat receptor bij herhaaldelijke spanning. Met het huidige onderzoek blijkt dus dat het bij vrouwen niet het geval is, de prefrontale cortex blijft intact. Ook is het onderzoek aanleiding voor meer draagvlak voor onderzoeken om aan te tonen dat de glutamaat receptor daadwerkelijk het doelwit is van stress, en dus stressklachten veroorzaakt. Dit wordt onder andere gedaan met experimenten waarin menselijke ervaringen worden nagebootst. Bijvoorbeeld frustratie of je onderdrukt voelen.

Door de hoeveelheid oestrogeen in de hersenen te manipuleren konden onderzoekers mannelijke dieren meer als vrouwelijke dieren te laten reageren in stressvolle situaties, en andersom vrouwelijke dieren meer als mannelijke dieren. "Door het blokkeren van oestrogeen in de hersenen van vrouwelijke dieren had stress een veel heftiger effect" geeft Yan aan. "Bij mannelijke dieren zagen we dat door het activeren van oestrogeen ze veel beter met stress om konden gaan."

"Ook was het beschermende effect van oestrogeen nog aanwezig bij vrouwelijke ratten waar de eierstokken verwijderd waren." aldus Yan. "Dit suggereert dat het oestrogeen wat in de hersenen geproduceerd wordt moet zijn, wat zorgt voor stressbestendigheid." Ook vonden Yan en haar collega's het enzym Aromatase, dit produceert Estradiol wat een oestrogeen hormoon is. Dit hormoon en enzym waren in de prefrontale cortex van vrouwelijke ratten meer aanwezig dan bij mannelijke ratten, en daarom is het aannemelijk dat juist dit zorgt voor stressbestendigheid.

"Als we vergelijkbare verbindingen met oestrogeen kunnen vinden, die zonder bijwerkingen zijn, zou dat een zeer effectieve behandeling tegen stress zijn voor mannen." aldus Yan. Ook merkte Yan op dat stress zelf geen psychische stoornis is, maar het er wel toe kan leiden bij kwetsbare individuen.

Het onderzoek werd gefinancierd door het National Institute of Mental Health van de National Institutes of Health.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:43

... en de link tussen ratten en paarden is....?
Ik zou oppassen om gedrag van verschillende diersoorten, en dan ook nog eens soorten die zó erg verschillen, zo met elkaar te vergelijken.

En daarnaast:

Ik zal dit onderzoek aan mijn Welsh merrie laten lezen, misschien dat zij zich dan eindelijk eens minder nerveus gaat gedragen en minder heftig gaat reageren op veel dingen.

Cioccolato

Re: Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:48

Mijn merrie is inderdaad rustiger dan mn ruin en veel minder snel gestresst. Maar ik denk dat elk paard daarin verschillend is, en het niet zo zeer gaat om merrie, ruin of hengst.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:05

Ratten en paarden vind ik ook niet echt een vergelijking als ik eerlijk ben. Paarden reageren bijv. ook op hun eigenaar/diegene die er op dat moment bij staat/op rijd...

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:08

Mijn merrie is echt een stresskip. Mijn vorige paard een ruin was echt een koele kikker.
Denk toch echt dat het met het karakter van het paard te maken heeft en niet met het geslacht.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:09

Ik ken meer merries die stresskippen zijn dan ruinen. En de conclusie wordt getrokken uit een onderzoek met ratten?? Vreemd...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:11

misschien zijn merries altijd gestressed?Dan valt een stress situatie veel minder op :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:30

Ik vind een ruin toch veel evenwichtiger in stressvolle situaties dan merries.

En om nu ratten met paarden in stressvolle situaties te vergelijken..??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:42

mijn wijffies hebben zich tot nu toe steeds beter gedragen op vreemd terrein dan thuis. Ik denk dat een merrie ook feller wordt omdat ze merrie zijn en dat eigenlijk losstaat van hun eigen stress maar des te meer te maken heeft met onze eigen stressniveaus...maar laten we reeel zijn, kunnen wij vrouwen niet ook veel beter tegen stress dan mannen ;)

Eerlijk gezegd, verkies ik merries boven mannen juist omdat ze pittiger en duidelijker zijn, niet omdat ze minder gestresst zijn ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:46

Hier ook omgekeerd. Ruin = mijnheertje evenwicht, Merrie= erg nerveus als er iets anders is als anders.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:46

Hier is het echt andersom hoor, op 1 ruin na die wel echt een stresskip was, is de rest echt allemaal veel rustiger dan de merries

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:48

Mijn ruin is zeer evenwichtig en cool.

De merries zijn juist vaak van die gillerige en stresserig gedrag.

Maar ken ook stresserige ruinen en of hele rustige evenwichtige merries en die cool zijn.

Het is verschillend per dier ongeacht of het hengst/ ruin of merrie is.

Hangt af van de omgeving/ opvoeding/ karakter enz. enz.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:55

Er staat nergens in het topic iets over merries of hengsten/ ruinen. Het gaat alleen op voor ratten tot nu toe. Die lijken onderling misschien in gedrag ook wel meer op elkaar dan paarden en mensen!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:56

Ohja ik zal het even aan pim laten lezen en zeggen dat hij zich wat gestrestrr moet gedragen.

even zonder dollen,
Ik heb merries en ruinen gereden en stap liever op een ruin.
na mijn idee zijn ruinen ook stabieler wat die hebben geen mee spelende hormonen.
Dus ik denk dat ruinen rustiger zijn dan merries, over hengsten kan ik niet oordelen. Maar mannen maken zich over het algmeen minder druk als vrouwen.

sorry als het verwarrend of onlogisch is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:57

sportfokker schreef:
Er staat nergens in het topic iets over merries of hengsten/ ruinen. Het gaat alleen op voor ratten tot nu toe. Die lijken onderling misschien in gedrag ook wel meer op elkaar dan paarden en mensen!

Goed lezen: er staat Onderzoek toont aan dat merries beter tegen stress kunnen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:00

De onderzoekers hebben ongetwijfeld geen gecastreerde ratten gebruikt, dus de vergelijking (als die al gemaakt kan worden) is denk ik die tussen merries en hengsten. De hormoonhuishouding van een ruin is heel anders, lijkt me.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:05

Qua ratten snap ik het wel, als ik mijn wijffies verhuisde waren ze voornamelijk heel nieuwsgierig naar hun nieuwe omgeving, de mannen kwamen een week het huisje niet uit...Maar merries zijn andersom, gezien die ook in een ander verband leven. Bijvoorbeeld dat een merrie het voor het zeggen heeft in de kudde, logisch dat haar stress niveau hoger raakt als er iets aan de hand is.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:24

Ik heb een type volbloed merrie die super hittepetit kan zijn maar ondertussen zo ontzettend cool in dr koppie is! En met merries moet je ook meer een klik hebben als met ruinen/hengsten wil je wat gedaan krijgen van ze :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:34

Vala schreef:
Ik ken meer merries die stresskippen zijn dan ruinen. En de conclusie wordt getrokken uit een onderzoek met ratten?? Vreemd...

Nou idd ja :+ .

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:29

Merries en vrouwen (ben ik er ook een van ;) ) zijn misschien nog best wel bestand tegen stress, maar jeetje, vaak toch ook wel lastig hoor. Met merries moet je niet zo snel in 'discussie' gaan wat je met ruinen/hengsten vaak wel kan. Merries zijn toch sneller beledigd, net als vrouwen dus. Mannen zijn veel simpeler, die vergeten veel makkelijker iets en gaan gewoon weer verder. Het gezegde is niet voor niets: vraag het een merrie, zeg het een ruin, discussieer met een hengst.

Wat de vergelijking betreft kun je dus vanuit mijn ervaring zo'n onderzoek beter vergelijken met mensen dan met ratten. Ken wel een aantal vrouwen die het als pismerrie aardig zouden doen :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:16

Ik vind dat merries vaak beter reageren op noodsituaties en minder van streek raken van passerende tractoren, vrachtwagens, onweer, en van die ellende. Ik vind ze trouwens niet perse "kalmer". Ik bedoel dus dat ze wel nerveus kunnen zijn. Maar als de nood aan de man/vrouw is, dan vindt ik ze vaak dapperder, koeler en serieuzer dan een ruin. Maar dat kan natuurlijk puur toeval zijn of je persoonlijke voorkeur/klik. Ben in ieder alle keren dat ik van een paard ben afgedonderd..van een ruin gedonderd en nooit van een merrie. Gekke fratsen als bokken, in maisvelden springen etc...altijd met ruinen. Hengsten geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:33

Ik heb zelf het idee dat het per paard nogal verschilt.
Merrie nu is onwijs cool in het hoofd, die is zó onwijs relaxed...... maar heb ook merries gekend, dat waren ontzettende stresskippen, en ik vind ruinen vaak wat stabieler qua temperament eigenlijk. Ik heb ruinen altijd makkelijker in de omgang gevonden dan merries.

Hengsten heb ik niet heel veel ervaring mee, wat dit betreft. kan me voorstellen dat testosteron ook wel het één en ander doet.

Maar ik vind het wel erg bijzonder om zo'n onderzoek één op één door te trekken van ratten naar paarden. Weet ook niet of je dat wel zo kunt doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:38

Een conclusie trekken van ratten richting paarden, waarbij geen rekening word gehouden met eventueel rassen of bloedtemperament lijkt me een beetje overtrokken.

Ik denk dat ras, opvoeding enzovoort nog best wel een rol spelen. Als een jong paard alles is geleerd van " dit is niet eng/vreemd" zullen ze er ook wanneer ze ouder zijn nauwlijks op reageren. Pluk een paard uit een natuurgebied en ga er mee door de randstad wandelen en grote kans dat het goed fout gaat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:42

Mijn beide paarden zijn eigenlijk erg relaxed en gaan goed met situaties om... Hengst momenteel wat minder, maar is van de week gebleken dat hij magnesiumtekort heeft dus kan het hem niet helemaal aanrekenen, snapte al niet waarom ie zo heftig werd ineens :+ Hoe meer ''vreemde'' dingen er op hem af komen, hoe relaxeter hij er onder is, terwijl mn merrie dan juist toch gaat lopen snuiven en doen.

Mn vorige hengst was ook een onwijs koele kikker, kan me niet herinneren die ooit gestresst te hebben gezien.

Hier in huis...mn vader is echt onwijs stressbestendig. Zegt ook altijd ''als ík in paniek raak mogen jullie in paniek raken, want dan is het foute boel''. Mn moeder kan juist niet goed met stress omgaan, handelt t allemaal wel maar heeft er veel meer last van. Ik bungel daar dan weer een beetje tussenin :+

Er is mij eigenlijk nog nooit iets opgevallen mbt stress in relatie tot geslacht.. Zal er toch eens op gaan letten..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:48

ratten zijn niet hengstig :+