Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:35

Op de Deense dressuurkampioenschappen is het zogenaamde rollkur debat weer boven tafel gekomen.
Tijdens de kampioenschappen maakte een toeschouwer meerdere foto’s van extreem in de krul getrokken paarden in de losrijring.
De bezoeker plaatste die foto’s op Facebook.

bron: www.horses.nl / eurodressage

koetje01

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:37

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:44

Alsof wij nooit eens flink aan de teugels trekken...

Vind dit wel weer erg overdreven neergezet.

Ondertussen staan er op fb van mevrouw ook zat trekfoto's..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:49

Jolliegirl schreef:
Alsof wij nooit eens flink aan de teugels trekken...

Vind dit wel weer erg overdreven neergezet.

Ondertussen staan er op fb van mevrouw ook zat trekfoto's..

idd, heb de foto's ook gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:05

Die trekfoto's bedoelt ze dus, ik vind wel dat één jonge vent er idd een potje van maakt maar ken er genoeg die thuis net zo rijden en het vervelende is, mensen scoren ermee dus gaan ze ermee door.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:42

Ik vind dit soort foto's altijd heel gevaarlijk omdat het hoofdzakelijk moment opnames zijn. En iedereen doet wel eens niet zo aardig tegen hun paard/ pony of je er nu op zit of naast loopt.

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:51

Meer dan driekwart van de foto's laat een agressieve rijstijl zien waarbij het paard meer dan 45 graden achter de loodlijn wordt getrokken. Dat zijn geen toevallige momentjes meer. de vrouw is terecht ontdaan en ik vind het goed van haar dat ze het weer aan het licht wil brengen want de FEI houdt zich simpelweg niet aan zijn eigen regels door dit soort ruiters niet te straffen, want dit lijkt mij toch echt een vorm van agressief rijgedrag.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:05

omg!! gewoon griezelig hoe gemakkelijk dit wordt geaccepteerd door bokkers, als: we trekken allemaal wel eens hard aan de teugels, sorry hoor, maar IK NIET!

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:39

Ik begrijp niet waar dat rollkur goed voor is? Wat bereik je nu met rollkur? Het lijkt mij niet prettig rijden en niet alleen voor het
paard maar ook voor de ruiter. Het is toch veel fijner als je je paard oppakt en dan netjes uit zijn eigen aan de teugel loopt
omdat hij deze manier van lopen prettig vind.

Ik vind ook wel dat er erg luchtig over wordt gepraat (iedereen trekt wel eens) Als je goed kunt rijden en je paard
zacht is in de mond hoef je niet te trekken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:47

passion13 schreef:
Ik begrijp niet waar dat rollkur goed voor is? Wat bereik je nu met rollkur? Het lijkt mij niet prettig rijden en niet alleen voor het
paard maar ook voor de ruiter. Het is toch veel fijner als je je paard oppakt en dan netjes uit zijn eigen aan de teugel loopt
omdat hij deze manier van lopen prettig vind.

Ik vind ook wel dat er erg luchtig over wordt gepraat (iedereen trekt wel eens) Als je goed kunt rijden en je paard
zacht is in de mond hoef je niet te trekken.

als zo'n houding standaard wordt voor paardje... is op de loodlijn ontspannender bekijk ik het altijd maar.
en nee, zo trek ik niet hoor ! ik vouw geen paarden dubbelen... en om het afte doen als iedereen trekt wel eens? er is wel te zien dat dit niet eventjes was, en ook niet een momentopname.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:56

Ik ben op zich niet tegen rollkur, als het kort duurt en afgewisseld word, maar dit is walgelijk -O-

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:00

Ik ben eerder benieuwd naar filmpjes.... Van 30min training aan een stuk. Dan kun je het beter in perspectief plaatsen ;).

Bovendien stond er een heel interessant artikel met uitleg over LDR in de bit niet zo lang geleden. Wat heel logisch klinkt, bovendien is dwingen/vasthouden nooit goed en ook niet de bedoeling van ldr.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:01

zowiso de hele rolkur vind ik stom, ook al is het kort, en met afwisseling...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:04

Tja, blijkbaar werkt het.. ik zie het altijd maar als yoga voor paarden, hun spieren worden flink opgerekt. Doe overigens zelf graag yoga omdat mijn lijf er sterker en soepeler van wordt, maar het idee om grof in een yoga houding gedwongen te worden doet al mijn haren recht overeind staan..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:11

Rollkür is simpelweg een andere methode van trainen. Wie hier graag mee werkt mag van mijn part zijn gangetje gaan. Mits correct gebruikt natuurlijk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:12

unihorses schreef:
zowiso de hele rolkur vind ik stom, ook al is het kort, en met afwisseling...

Waarom?

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:17

Omdat jij toch ook niet graag met je kin op je borst wordt gedrukt. doormiddel van een ijzeren bit in je mond die maar aan je mondhoeken blijft trekken. Daarom vind ik het tenminste niet nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:22

passion13 schreef:
Omdat jij toch ook niet graag met je kin op je borst wordt gedrukt. doormiddel van een ijzeren bit in je mond die maar aan je mondhoeken blijft trekken. Daarom vind ik het tenminste niet nodig.

Ik denk dat niemand van de mensen hier ook graag een uur per dag rond zou lopen met iemand op hun rug. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:25

Vladie schreef:
Ik vind dit soort foto's altijd heel gevaarlijk omdat het hoofdzakelijk moment opnames zijn. En iedereen doet wel eens niet zo aardig tegen hun paard/ pony of je er nu op zit of naast loopt.

Ik vind het behoorlijk heftig dat jij dit geen heftige foto's vind, dus jij vind dit normaal? Sorry maar ik niet. Paardrijden is samenwerken, niet forceren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:25

Urielle, geen appels met peren vergelijken... Het is wel net even iets anders voor een mens om iemand op zijn rug te hebben dan voor een paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:29

Heleennn schreef:
Urielle, geen appels met peren vergelijken... Het is wel net even iets anders voor een mens om iemand op zijn rug te hebben dan voor een paard.

Daarom is het ook een non-argument.
Ik zeg verder niks over de meningen over de verschillende rij- en trainingsmethodes, maar als je discussieert moet je wel met zinnige argumenten komen en niet 'jullie zouden het ook niet fijn vinden...' Nee duh, wij zijn mensen en zijn überhaupt al nergens mee tevreden :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:30

tsja beste stuurlui staan weer aan wal... ook hier

allemaal heftig commentaar leveren maar ooit dit zelfde nivo bereikt dan??? kan je daar aan tippen???

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:31

Ik ben op zich niet tegen LDR methode, mits met verstand toegepast, maar hier zitten toch wel een paar serieuze agressieve foto's tussen! Vind het behoorlijk heftig dat dit dus zomaar kan en zeker op dit niveau! Zoveel fotos op zoveel verschillende momenten, dat zijn geen momentopnames meer.

@ speurneus, ik denk dat hij toch een tandje te hoog rijd en het niveau dus duidelijk niet aan kan, anders zou hij het wellicht wat vriendelijk op kunnen lossen!

Edit: Omdat je dit niveau rijd is het opeens gerechtvaardigd om zo grof te zijn? Lijkt me een aparte regeling.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 21-07-13 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:32

freeride schreef:
omg!! gewoon griezelig hoe gemakkelijk dit wordt geaccepteerd door bokkers, als: we trekken allemaal wel eens hard aan de teugels, sorry hoor, maar IK NIET!

Haha, wat schattig! :o

Inderdaad: iedereen is wel eens niet zo vriendelijk tegen zijn/haar paard. Of het nu met de hand of met het been is, of het paard komt in protest omdat we iets van ze vragen wat ze niet willen/niet kunnen/niet gewend zijn.

Ik kan me er niet druk meer om maken. Wat wil je ertegen doen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:33

Er zijn wel degelijk combinaties die het tot olympisch niveau gebracht hebben zonder te rukken en te plukken in de losrij ring of tijdens de trainingen. Kijk naar charlotte dujardin, carl hester,... Zij hebben een geweldige rijstijl. Vind ik...