Belgische ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:24

http://www.nieuwsblad.be/ / www.bokt.nl

Het paardenloket wil nauwer samenwerken met de gemeentebesturen om een veiligere situatie voor ruiters te creëren.

Maneges en pensionstallen in heel Vlaanderen vragen met opvallende spandoeken aandacht voor de verkeersveiligheid. Ruiters voelen zich immers onveilig op de openbare weg en daarom start de vzw Vlaams Paardenloket met een nieuwe campagne.

De vzw Vlaams Paardenloket die zich onder meer buigt over de paardensport, maneges en pensionstallen in Vlaanderen werkt aan een nieuwe campagne om de verkeersveiligheid voor ruiters te verbeteren. Die voelen zich immers onveilig op de openbare weg. Volgens hen gebeuren vaak ernstige ongelukken met ruiters die worden geconfronteerd met onbesuisde automobilisten.

De nieuwe campagne werd voorgesteld in Hoeilaart, dat op de dag van vandaag het meest aantal maneges van Vlaanderen telt. ‘De paardensport zit in de lift en als gevolg daarvan begeven steeds meer ruiters zich op de openbare weg. Dat is positief, maar het zorgt al eens voor problemen met de verkeersveiligheid’, zegt Katrien Van Miert van het Vlaams Paardenloket.

Het Vlaams Paardenloket wil de automobilisten sensibiliseren door onder meer grote en opvallende spandoeken op te hangen in het straatbeeld. Die dragen de slogan ‘Paard op de baan? Kalm aan!’. ‘Een dergelijke actie drong zich op. Dat bleek uit een enquête waaruit bleek maneges en ruiters het niet veilig achten op de weg. Uit de cijfers van het FOD Economie blijkt bovendien dat er in de periode van 2005 tot 2011 elk jaar zeventien tot veertig gewonden vielen bij ongelukken op de openbare weg. Daarbij waren ook meerdere zwaargewonden. In de meeste jaren vielen ook een of meerdere dodelijke slachtoffers. Dan zijn er nog de incidenten waarbij de politie niet ter plaatse kwam en waarover we dus ook geen cijfermateriaal hebben.’

‘De eerste reacties op onze spandoeken waren alvast positief. Onze voorraad is al uitverkocht, maar wordt opnieuw aangevuld. Vooral maneges uit Vlaanderen kochten spandoeken aan, maar we willen dat deze ook nauwer gaan samenwerken met de gemeenten. Hoeilaart sprong daarbij meteen op de kar en hing prompt tien spandoeken op belangrijke verkeerspunten.’

De vzw Vlaams Paardenloket wil meteen ook enkele tips meegaan over hoe je best omgaat met een paard in het verkeer. ‘Paarden zijn erg gevoelig en schrikken sneller dan je denkt. Ze proberen dan weg te vluchten en dan heeft zelfs meest ervaren ruiter het dier soms niet meer onder controle. Matig daarom je snelheid als je een ruiter nadert en hou afstand. Zeker als je merkt dat het paard angstig is. Maak daarbij ook geen overbodig lawaai - claxons, roepen, ... - dat schrikt de dieren op. Vermijd ook plotse manoeuvres en doorbreek nooit een groep paarden. Kalmte en geduld zijn dus de basisprincipes.’

Snadrem

Re: Belgische ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:28

Goede campagne. Ik merk dat een hoop weggebruikers wel rekening houden met een paard op de weg, maar het merendeel hier snapt nog altijd niet hoe ze er mee om moeten gaan. Mijn paard is netjes verkeersmak, maar vindt het toch niet tof als we met 60 km p/uur rakelings gepasseerd worden door een caravan. Ook die motorrijder die van de week even de binnenbocht vlak voor ons langs pakte kan wel wat paardenverstand gebruiken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:30

Dit soort acties blijven goed. Beetje bewustzijn creëren.

Ik vermoed dat als je de zelfde vraag in nederland zou stellen de uitkomst niet heel erg zou afwijken.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:31

inderdaad! vertragen doen ze hier niet zo snel :(
goede actie :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:35

Sommige mensen rijden idd veel te snel :( Of ze durven er niet langs omdat ze bang zijn dat het paard schrikt :')

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:35

Goede actie! Mijn paarden zijn ook 'verkeersmak' maar als ik zie hoe sommige wagens/motors/bussen/.. ons soms voorbijsteken, zou ik het helemaal begrijpen als ze ooit eens hard gaan schrikken. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die niet vertragen..
Daarnaast zijn er vaak ook nog veel mensen die niet snappen hoe ze een paard moeten voorbijsteken..
Dan beginnen ze te claxonneren voor ze je voorbijsteken enzo..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:37

hier in Balen aan de gewestweg waar ze 70 km(vroeger zelfs 90 km)mogen hebben ze echt geen geduld voor ruiter en paard. Ga je niet snel genoeg in draf halen ze je gewoon even in, want wachten dat duurt te lang. En dat het dan net niet gehaald wordt stop je toch naast het paard? Geen probleem al rijdt je midden op de weg jij schuift tochwel op met je paard. En die handrem op je paard werkt toch prima:) De manege hier op de hoek zie je ook echt zelden ruiters weg rijden naar ons mooi bos in de buurt want je waagt gewoon je leven. Het is maar een stukje en toch pakken we allemaal de trailer. Voor mij is het 10 min langs de weg rijdend naar de manege maar pak toch mijn trailer voor dat stomme stukje omdat het niet veilig is. Je bent plat of je paard is weg. Zelfs op de fiets of lopend langs de weg al. Het is laatst in een verkiezing tot meest onveilige gewestweg gekozen van Vlaanderen;) Fijn:)

Gelukkig zijn ze wel bezig met plannen om de weg te veranderen met een apart fietspad (maar of je daar dan te paard op mag rijden uit veiligheid?) En deze plannen duren nog wel een paar jaar voor ze ze uitvoeren helaas. Moeten eerst nog een paar doden vallen denk ik. En te paard blijf je bestuurder dus de vraag is of je dan oogtoeluikend uit veiligheid het fietspad mag rijden.

Hoe bomproof je paard hier op deze weg ook is ze zorgen wel dat er iets gebeurd als hij al niet schrikt rijden ze over je heen of tegen je aan. laatst nog een fietser die netjes op fietspadje reed wat er ligt plat gereden even een foute inhaal.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:42

Leuk dat ze een actie als deze doen! +:)+
Ik zelf heb best veel last van alle wegens die absoluut geen respect hebben voor ruiters met paarden. Maar ik heb dan ook de pech om op een drukke weg te moeten wandelen zodat ik buiten kan. Gelukkig kijkt het paard waar ik mee rijd nergens van op, maar moest je er met een jong/ niet verkeersmak paard moet wandelen is het en regelrechte ramp.

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:48

Ik hoop dat het gaat werken. Dat zou buitenritten een pak aangenamer maken. Sommige bestuurders doen wel hun best, maar ik word toch niet blij als ze aan de kant wachten tot ik eindelijk voorbij ben, ik bedank altijd wel vriendelijk. :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:51

Dat doe ik ook altijd bedanken voor mensen die hun best doen:) Dan doen ze het hopelijk de volgende keer weer voor een andere ruiter of mijzelf;)

Ze mogen mij hier ook een spandoek geven hoor;) Hang het zo de weg over;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:36

Ik had deze actie al voorbij zien komen op facebook maar ben blij dat ze er wat aan doen! Ik denk dat een heleboel mensen gewoon niet weten hoe ze moeten reageren. In België ben je verplicht(!) af te remmen en indien nodig te stoppen als je een paard ziet (toevallig juist mijn theoretisch examen opnieuw afgelegd, daarom weet ik dat) maar ik zie zelden mensen die dat doen. In zijweggetjes en dergelijke stoppen ze wel of gaan ze langzamer, maar op een drukkere baan waar ze harder mogen, dan rijden ze gewoon voorbij hoor :n Vrachtwagens, motorsrijders, autos met luide aanhangwagens... De enigste die bij ons op de baan ooit stopte voor mij was een buschauffeur die ik uiteraard super vriendelijk heb bedankt (had hem niet horen/zien aankomen, gelukkig is paardlief nergens bang van).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:43

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:58

fijne actie ! In België zijn ze idd verplicht af te remmen en indien nodig te stoppen, helaas gebeurt het tegendeel nog veel te veel. Ook vooruit geduwd worden (letterlijk ! ) door een automobilist die vindt dat je te veel tijd neemt om over te steken, is niet uitzonderlijk. :n

Veel chauffeurs houden echt wel goed rekening met paarden, maar sommigen zou je echt de nek kunnen omwringen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:01

Goede actie! Vorige week was ik -volgens de autobestuurder- de oorzaak van een bijna verkeersongeval, terwijl de bestuurder mij (en ponylief aan de hand, die overigens niet verkeersmak is, maar ik was 'm naar de wei aan het brengen) voorbij vlamde aan zeker 50km/u. Waardoor ponylief dus verschoot, ik bijna in de beek naast ons lag en de fietser bijna op de grond door het plotse remmen := "paarden horen niet op de weg, maar in de wei zich dik te eten voor de slager" duidelijk een paardenhater :x

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:02

LOLLYYwood schreef:
Goede actie! Vorige week was ik -volgens de autobestuurder- de oorzaak van een bijna verkeersongeval, terwijl de bestuurder mij (en ponylief aan de hand, die overigens niet verkeersmak is, maar ik was 'm naar de wei aan het brengen) voorbij vlamde aan zeker 50km/u. Waardoor ponylief dus verschoot, ik bijna in de beek naast ons lag en de fietser bijna op de grond door het plotse remmen := "paarden horen niet op de weg, maar in de wei zich dik te eten voor de slager" duidelijk een paardenhater :x

Wat een sukkel zeg :(

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:07

Hier eventjes geleden ook nog zoiets gehad!
Liepen met 3 op de baan: 2 naast elkaar & eentje erachter, moeten we voorbij een geparkeerde auto die op de rijbaan stond, liepen we er zo goed als naast, kwam er een andere auto van achter de bocht gevlogen die begon te toeteren en zo'n loser teken deed... Echt vreselijk soms !

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:07

Nu hangen die spandoeken hier idd wel op, maar ik vind dat de automobilisten hier vaker in hun recht zijn dan de ruiters...
Ik vind dat respect wederzijds moet zijn en als ruiter let ik hier dan ook op. Heb ook nog nooit (en ik rij hier al sinds m'n 11de , ben nu 24, in de straten en bossen) last gehad met passerend verkeer.
Als ik hier echter gewoon in de buurt jog of zelf rijd/passagier ben, vind ik dat veel ruiters lak hebben aan hun omgeving. Ze letten amper tot niet op het verkeer, rijden midden op de weg of met meerdere naast mekaar zodat het verkeer niet kan passeren (drukke weg die uiteindelijk uitgeeft op autostrade dus er staat al snel een hele file), steken over zonder te kijken of hebben gewoon hun paard allesbehalve onder controle, enz...héél frustrerend
Dit is natuurlijk hoe ik het hier ervaar, zal sowieso wel overal verschillen :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:20

ik heb een heel fijn bomproof paard , maar toch irriteer ik me regelmatig aan de overige weg gebruikers .
jongeren die je paard expres proberen op te jagen of te laten schrikken of vele die met een bloedgang passeren en zonder afstand .

pas had ik nog een gasje tussen de 25/30 hij ging hard en rakelings langs me heen , dus mijn stijgbeugel kwam haast tegen de auto . stopte die en ging op mij lopen foeteren en hand gebaren lopen maken .
ik heb hem uit laten razen en simpel gezegd : sorry , ik had niet meer ruimte aan deze kant van de weg (reed al in de berm , maar deze was niet breed) . hij is kwaad ingestapt en weggescheurd.

ik rijd graag buiten , maar vind het gebrek aan ruiterpaden onwijs erg ... je kan eigenlijk geen kant op .
en om een paard verkeersmak te maken , moet je toch die weg op ...

Edith : en ja het komt van 2 kanten , ik probeer ruimte voor het verkeer te houden .
had er van de week ook 2 ruiters die breed uit naast elkaar bleven zwieberen en maar lachen en doen (soms ook met telefoon of sigaret |o )

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:21

Nu kan je mij egoïstisch noemen maar als wij over een drukke baan gaan en er komt een bestuurder veel te hard aan, dan blijven we netjes naast elkaar en maken gebruik van de breedte van ons rijvak om het voertuig af te remmen. Zodra de wagen vaart mindert, gaan we netjes achter elkaar en zoveel mogelijk rechts. En dit helpt in 99% van de gevallen en daarna bedanken we de chauffeur ook. Heel soms heb je dan een bestuurder die heel kwaad wordt, maar liever dat dan ze ons verongelukken.
Van auto's ed schrikken die van ons niet op en als er groot verkeer aankomt gaan wij meestal uit veiligheid even op een oprit gaan staan ofzo.
Als je langst huizen loopt en er springt ineens een hond tegen de draad aan en op dat moment passeert er een auto te dicht en te hard... dat is altijd mijn grootste schrik. Want je paard kan zo bomproof zijn als je wilt, een paard schrikt bijna altijd (moet daarom maar 1 metertje opzij gaan) van een hond die ze niet zien of horen afkomen en vantussen de struiken komt. Heb het zelf onlangs nog meegemaakt.
Daarom lossen wij het op die manier op. En als "bestuurder" mogen wij ons rijvak wel helemaal benutten. Uiteraard gaan we zoveel mogelijk opzij als het in onze ogen veilig is dit te doen.
15 jaar ervaring op de baan, dan maak je al eens iets mee.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:40

Heel goed.. Voel me hier met een paard op de baan ook idd alles behalve veilig! In nl kan je vaak nog op fietspaden enzo maar op die maner hebben ze dat hier gewoon niet.. Dat er niet meer ongelukken gebeuren hier dat verbaast me echt..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:00

Liejn schreef:
Heel goed.. Voel me hier met een paard op de baan ook idd alles behalve veilig! In nl kan je vaak nog op fietspaden enzo maar op die maner hebben ze dat hier gewoon niet.. Dat er niet meer ongelukken gebeuren hier dat verbaast me echt..

Wij, zowel in Belgie als in Nederland, mogen als ruiter eigenlijk helemaal niet op het fietspad rijden! Wij zijn bestuurder van een "voertuig" dus we horen op de baan. Al maak ik mij hier ook wel eens schuldig aan. Nood breekt wet, noemen ze dat. Maar ik probeer het wel te vermijden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:49

Inderdaad als ruiter hoor je op rijbaan maaaaaaaaar ik vind dat veiligheid prioriteit is. Als het veiligers is om op het fietspad te rijden dan vind ik dat je daar als ruiter gebruik van moet maken. Zeker als het fietspad afgescheiden ligt van de rijweg. Zeker als het om een weg gaat waar ze 70, 80 of 90 mogen rijden met de auto's. Echte ruiterpaden zijn er veel te weinig in sommige streken. oude spoorwegbeddingen worden veranderd in schitterende fietspaden/routes waar geen ruiters langs mogen en dat is zeer spijtig. Die beddingen bieden veelal ook veel plaats om als ruiter langs te rijden en het zijn mooie routes.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:53

ik ga zo veel het kan over het fietspad , de rijbaan is daar simpelweg niet veilig genoeg voor ... en ruiterpaden heb je hier in de verste verte niet ... en de mooiste plekken om te rijden (natuurgebieden) hebben allemaal een hekkie om paarden/koeien die er grazen binnen te houden (op sommige plekken kan je met een hond al amper komen , laat staan een paard) .

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:03

Super initiatief !
Ik woon in een straat waar je maar 50 mag rijden maar hier vlammen ze er ook gemakkelijk met 70 voorbij hoor, ook als ik met mijn paard (en dan nog maar aan de hand) op straat ben, ben zo eens mijn paard bijna kwijt geweest omdat een automobilist gewoon bleef doorrijden terwijl paardlief al helemaal zat te trippelen en nerveus was van de auto. Niet zo lang geleden ben ik ook gewoon beginnen roepen tegen een automobilist, daarbij eens flink kwaad gekeken en met het halstertouw gesmeten omdat wij met 3 paarden aan de hand even op de baan waren om ze naar de stal te doen, en meneer het geduld niet had om even te wachten tot dat wij het straatje in moesten waar de stallen zijn (wat nog maar 3 meter verderop was).
Geduld, dat ontbreekt gewoon nog vaak, om eventjes trager te rijden tot dat er genoeg plaats is om voorbij te steken, want dat heb ik ook vaak genoeg mee gemaakt dat de automobilist gewoon niet vertraagd en rakelings mij en mijn paard passeert, en thuis is de straat al niet zo breed !
Mijn paard zou voor minder zo nerveus worden van auto's...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:07

Op een éénvaks weg ga ik altijd midden de baan rijden zodat ze moeten vertragen.
Enige dat werkt om al die supergehaaste mensen te dwingen snelheid te matigen bij het voorbij gaan van een paard. Het word echt met de dag erger ondanks die mooie campagnes. Moet wel zeggen dat de meeste motorrijders zeer hoffelijk zijn ten aanzien van paarden.