Blog:"Wie moet er nu eigenlijk naar de therapeut toe?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:"Wie moet er nu eigenlijk naar de therapeut toe?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:13

http://www.paardenlifestyle.com

Gelukkig zijn er steeds meer ruiters die de gezondheid van hun paard goed in de gaten houden. Regelmatig komt er een therapeut om eventuele blokkades of ongemakken die onze paarden hebben opgelopen tijdens bijvoorbeeld de training te laten behandelen.

Maar hoe zit dat bij jezelf? Ga jij zelf ook wel eens naar een therapeut als je pijn voelt in bijvoorbeeld je onderrug, heupen, schouders of armen? En denk je er ook wel eens over na hoe die pijn is ontstaan? Besteed jij wel genoeg aandacht aan je eigen lichaam en ben je daar wel genoeg mee bezig? Of gaat alle aandacht uit naar het lichaam van je paard?

In de praktijk zie je veel ruiters die scheef zitten, hun lichaam scheef belasten, een verkeerde houding hebben of hun spieren onnodig gespannen houden. Heel veel ruiters zijn zich hier niet van bewust. Kun jij je voorstellen hoe het voor jouw paard moet voelen als hij in zijn oefeningen een ruiter moet dragen met een knijpende, scheve zit?

Een ongelijke houding van de ruiter is heel belastend voor het paard met name voor de lange rugspieren, hals en achterhand. Dit ervaart een paard als zeer onplezierig!

Maar gelukkig gaat ons paard af en toe naar de masseur of osteopaat om weer lekker losgemaakt te worden. Happy athlete dus?

Helaas worden onze losgemaakte paarden vaak weer “vastgereden” door onszelf als wij niet bereid zijn om aan ons eigen lichaam te werken. Je hoort veel ruiters zeggen, mijn paard kan dit niet en hij heeft moeite met dat. Maar wat is jouw eigen aandeel hierin? Jij zit toch boven op zijn rug? Hoe werk jij daarboven op hem in? Kun jij garanderen dat jij je paard niet in de weg zit? En wat doe jij er aan om je paard niet in de weg te zitten?

Lees meer

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?
[VN] Blog: "Overleven in je proef"
[VN] Blog: "Waarom rijd je paard?"
[VN] Blog: "Juryleden zijn ook maar mensen"

pinkie87

Re: Blog:"Wie moet er nu eigenlijk naar de therapeut toe?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:24

klopt ik ben van beide bewust ik zit regelmatig bij de fysio en ben heel hard bezig om mijn zit te verbeteren. en mijn paard word elk half jaar na gekeken omdat ik weet dat ze snel vast zit (door mijn)

welzijn van beide moeten goed zijn vind ik persoonlijk

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:32

Ik ben me er al langer van bewust, hoewel ik het erg moeilijk vind om mijn eigen lijf aan te voelen. Maar nu ik echt een probleem heb en vast zit in mijn bekken merk ik echt hoeveel invloed het echt heeft. Door een blokkade krijg ik mijn bekken niet naar rechts gedraaid waardoor ik nu constant aangeef naar links te willen. Mijn paard gaat nu links vastpakken als ik op de rechterhand rij en kan niet meer rechts aanspringen in galop omdat ik te veel tegen zit. Hoop snel een oplossing voor mezelf te vinden en dan ga ik idd nog harder werken aan m'n zit :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:34

Ik merk om me heen dat weinig ruiters een "echt" onafhankelijke zit hebben..veel ruiters denken van wel maar houden zich toch onbewust ergens vast in hun lijf terwijl imo een onafhankelijke zit er een is waarbij je ontspannen zit en meegaat in de beweging waarbij je goed je gewicht op je beide stijgbeugels en zitbeenknobbels houdt zodat je paard vloeiend onder je door kan lopen.Helaas als instructeur loop je heel vaak tegen een muur als je iemand bewust wil maken van zijn zit..

Persoonlijk heb ik inmiddels een heleboel over mijn eigen lichaam geleerd door het vele bezoek aan ostheopaten en fysio's vanwege lichamelijke klachten. {door ongeluk} Daardoor ben ik me des te bewuster geworden van een goede zit.Ik denk zowiezo dat andere sporten of lichaamswerk een hele goede aanvulling kan zijn voor veel ruiters..het is alleen lastig om " ook " daar nog tijd voor te reserveren..paarden zijn al zo'n tijdslurpende hobby.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:46

Ik denk eigenlijk meer aan mijn paard als aan mijzelf, deze post is een bewustmaker.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:49

We kunnen allemaal wel naar een therapeut stappen zowel paard als ruiter maar zolang de persoon op de grond alleen maar gefixeerd is op 'kop in de krul' zul je echt niet verder komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:58

Nadat ik 7 jaar ben gestopt met rijden merk ik nu hoe minder goed mijn houding en zit is geworden. Ik voel nu het verschil met vroeger. Ik zit minder in balans en kan de beweging minder goed volgen.
Hier moet ik echt aan werken, ik mis gewoon veel kracht en coördinatie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:06

Heel herkenbaar...

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:11

Cowgirl schreef:
We kunnen allemaal wel naar een therapeut stappen zowel paard als ruiter maar zolang de persoon op de grond alleen maar gefixeerd is op 'kop in de krul' zul je echt niet verder komen.

Ik ben het hier mee eens. Er zijn zoveel aspecten bij het rijden (alle takken van de paardensport) die moeten kloppen. Pas als alles klopt kan je het maximale eruit halen. Maar er is een groot deel die met lessen en met therapeut enz enz, weer een hele hoop andere aspecten vergeten. Of als nog tegen de beweging zitten.

Is het niet belangrijk zo goed mogelijk je best te doen en daar plezier in te hebben(zowel voor ruiter als paard)?
En voor de handel is het gewoon belangrijk dat het paard luistert en goed presteert, hoe ze daar komen is bij elke stal anders. In de meeste gevallen niet met dure therapeuten of andere iets dergelijks.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:14

De Flexchair is echt een goede aanvulling voor de ruiter/amazone om zich bewust te worden van eigen houding en zit en de invloed die je daarmee op je paard (ON)bewust uitoefent

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:32

esje01 schreef:
De Flexchair is echt een goede aanvulling voor de ruiter/amazone om zich bewust te worden van eigen houding en zit en de invloed die je daarmee op je paard (ON)bewust uitoefent

Ja dat lijkt me leuk om eens te doen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:40

de flexchair heeft mij vorig jaar bevestigd wat ik al lang vermoedde, nl dat ik heel scheef ben en daardoor wellicht mijn paard hinder. Paard is intussen door osteo nagekeken (en zat dus idd vast), zelf loop ik ook bij de fysio / osteo, en er schijnt aan mij meer werk te zijn dan aan paardlief. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:07

Middels een Duits klassieke instructrice (een echte en niet iemand die zegt dat ze Duits klassiek les geeft), ben ik heel anders gaan rijden met totaal andere losmakende en recht richt oefeningen voor het paard enz.
Ook ik ben wat scheef en dat is elke dag een aandachtspunt als ik in het zadel zit en daar werk ik hard aan. Mijn paard is zo veranderd wat bespiering betreft en uiterlijk dat wij echt geen ostheo of andere therapeut nodig hebben. Dat ben ik zelf namelijk geworden middels het aanbieden van de correcte dressuur aan het paard.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:09

En daarom vind ik het nou zo leuk om in mijn praktijk zowel de ruiter als het paard te behandelen!!!
Waardoor de hele combinatie Fit Vooruit gaat
*\o/* *\o/* *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:47

willemieke schreef:
En daarom vind ik het nou zo leuk om in mijn praktijk zowel de ruiter als het paard te behandelen!!!
Waardoor de hele combinatie Fit Vooruit gaat
*\o/* *\o/* *\o/*

Mee eens met dien verstande dat sommige zaken bij fysiek paard en ruiter een gegeven zijn. Mijn beperking in mijn rug kan ik ten dele opheffen maar zal nooit meer tot recht gecorrigeerd kunnen worden. De overbouwdheid van mijn paard en wat stijl achter benen is ook een gegeven en met dat materiaal van beiden zullen wij het moeten doen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:36

Maar ik ben ook scheef! Dat is toch niet te veranderen, of wel? :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:39

antje_vip schreef:
Maar ik ben ook scheef! Dat is toch niet te veranderen, of wel? :)

Jazeker wel!!! Niemand is 100% recht, maar dat is wel een streven, zo recht mogelijk worden!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:02

aan iedereen is wel wat scheefs aan.
armen benen heupen, niemand is perfect volmaakt, en/of kaarsrecht.

ik vraag me af of (de onbewust scheef zittende mensen) echt zoveel schade aanrichten.

kijk naar de paardjes die gehandicapte kinderen rond rijden. die zitten vaak heeel erg scheef en hobbelen
die paardjes komen niet of zelden bij een therapeut (uitzonderingen daargelaten).
lopen prima hebben t naar de zin oortjes naar voren en gaan.

maar dan komen we wel bij de therapeut en staan er mensen die net van concour komen of dit weekend er nog heen willen. maarja me paard loopt kreupel/stijf oid. ( er word nog net niet geroepen of het met spoed gerepareerd kan worden)

ik denk dat het vooral belangrijk is je paard de juiste beweging te geven. zijn eigen vrije bewegingen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:11

Voor mij totaal niet confronterend. Ik heb 1x pw prive les pilates en ik fitnes 1x pw met leningheidsoefeningen, krachttraining en balanstraining.
Ik merkte dat ik dit nodig had voor mijn paard. Mijn houding & zit zijn met sprongen voorui gegaan. Voor iedereen een aanrader!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:20

En je hoeft er niet eens voor betalen, genoeg instructiefilmpjes voor yoga of pilates op youtube te vinden!!

Heb zelf een jaar geleden ongeveer mijn laatste Pilates les gehad, heb het drie maanden gedaan. Daarvoor vaak last van de rug, terwijl ik maar 1 paard reed. Nu rij ik veel meer en heb ik nooit weer last van mijn rug gehad. Af en toe voel ik dat er weer wat opgefrist moet worden en doe ik dat met behulp van de warming up oefeningen van de sportschool of een filmpje. Omdat ik er eerlijk gezegd geen tijd voor heb apart naar de sportschool te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:23

gipsyboy schreef:
aan iedereen is wel wat scheefs aan.
armen benen heupen, niemand is perfect volmaakt, en/of kaarsrecht.

ik vraag me af of (de onbewust scheef zittende mensen) echt zoveel schade aanrichten.

kijk naar de paardjes die gehandicapte kinderen rond rijden. die zitten vaak heeel erg scheef en hobbelen
die paardjes komen niet of zelden bij een therapeut (uitzonderingen daargelaten).
lopen prima hebben t naar de zin oortjes naar voren en gaan.

maar dan komen we wel bij de therapeut en staan er mensen die net van concour komen of dit weekend er nog heen willen. maarja me paard loopt kreupel/stijf oid. ( er word nog net niet geroepen of het met spoed gerepareerd kan worden)

ik denk dat het vooral belangrijk is je paard de juiste beweging te geven. zijn eigen vrije bewegingen!

Ik denk niet dat de blog gericht is aan mensen die maar wat rondhobbelen, dacht je wel? :P

Kijk eens op een gewone dressuurwedstrijd hoeveel ruiters hun paard tegenwerken zonder dat ze zich er van bewust zijn. Het is gewoon een vicieuze cirkel, jij zit scheef, je paard gaat er naar lopen en wordt scheef, waardoor jij niet meer recht kunt gaan zitten.
Die cirkel moet je doorbreken door jezelf recht te gaan maken. Waardoor je je paard ook de gelegenheid geeft recht te worden!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:57

Hier iemand die al enige tijd last heeft van een vaste onderrug en m'n lesgeefster zegt dat m'n schouder ook vast zit..

Ik ben nu aan 't zoeken voor iemand die het los kan maken, maar ik heb geen idee waar ik wezen moet en ik wil niet iemand die vanalles los kraakt en ik vervolgens niet meer fatsoenlijk kan lopen door een wanpraktijk..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:01

Daarmee kun je als het goed is gewoon terecht bij een fysio, heb je ook geen verwijzing meer voor nodig :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:08

meteen een mailtje eruit gestuurd. Begin en in de dagelijkse dingen ook last van te krijgen :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:09

Hier hetzelfde :j Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door iets anders, maar de fysio kan op dit moment wel erger voorkomen en dat is ook al prettig.