België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 18:38

http://www.bokt.nl / http://www.hln.be

De paardensector moet mee betalen aan de opvang van verwaarloosde paarden. De meerderheid steunde een voorstel van oppositiepartij Groen. "Door een toename van het aantal paardenhouders in Vlaanderen, worden er steeds meer oude paarden verwaarloosd. De opvang van de oude paarden bleef tot nog toe in gebreke", legt Groen-parlementslid Dirk Peeters uit.

Peeters verwijst naar het feit dat de inspectiedienst Dierenwelzijn afgelopen winter nog verwaarloosde paarden in beslag moest nemen. Daarom stelde hij voor om de sector van de paardenfokkerij zelf te laten meebetalen aan de uitbreiding van de opvang van oude en verwaarloosde paarden. "Het is niet meer dan logisch dat de sector zelf verantwoordelijk wordt gesteld om ook dit probleem in de toekomst te ondervangen door in passende opvang te voorzien", aldus Peeters.

De Groen-politicus is tevreden dat de meerderheid oren had naar zijn suggestie en het amendement erover (in het ontwerpdecreet landbouw- en visserijbeleid) heeft gesteund. Er is echter op dit moment nog geen beslissing genomen.

Het Vlaams paardenloket waarschuwt daarom ook: "Het parlement heeft enkel de mogelijkheid gecreëerd dat winsten van wedstrijden met paarden voor een deel (maximaal 20%) zouden kunnen afgeroomd worden om bestemd te worden voor maatregelen in verband met paardenverwaarlozing. Er is echter nog niets beslist door de Vlaamse regering, dus moet er momenteel niets betaald worden."

Een Amerikaans initiatief om verwaarlozing aan te pakken: [VN] Nieuwe Amerikaanse vereniging voor ‘verantwoordelijk fokken’

Killed

Re: België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:40

Jeetje, wat gaan ze nog allemaal uitvinden

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:41

Nou ja, wat een vreemd idee :?

Ik zou zeggen: flinke bekeuringen uitdelen en daarvan de kosten betalen :j
Daar leert men meer van dan dat "het toch niks kost als een ander betaalt" !

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:55

Wat gek dat paardvriendelijke initiatieven vaak zo negatief ontvangen worden??
Als we het hebben over de opvang van verwaarloosde paarden, dan is het commentaar dat die opvang slecht is en de paarden uiteindelijk toch bij de slager belanden.

Ik vind het heel erg positief dat het parlement in Vlaanderen zich met deze problemen bezig houdt. +:)+

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:58

Dus iedereen moet gestraft worden omdat een paar mensen hun dieren niet goed verzorgen? Daar leren deze mensen inderdaad niets van, lekker makkelijk als anderen toch moeten betalen voor jouw verwaarloosde paard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:00

Sammyoo schreef:

Logisch toch, je gaat toch niet betalen voor andermans paard?
Paardenhobby is al duur zat.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:05

de mensen die willen kunnen toch altijd een donatie doen lijkt me, ik vind het helemaal niet eerlijk om andere mensen te laten betalen omdat andere nalatig zijn. in belgië zouden ze iets strenger mogen optreden en wat hardere boetes geven aan mensen die hun dieren verwaarlozen dat ze daar dan iets mee doen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:07

Goof schreef:
Sammyoo schreef:

Logisch toch, je gaat toch niet betalen voor andermans paard?
Paardenhobby is al duur zat.

Er wordt gesproken over fokkers en het afromen van 20% van winsten van wedstrijden, niet over de hobbyisten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:12

Ik betaal gewoon zelf voor mijn oudje dat in belgië gezellig staat te grazen. Zou raar zijn als ik dat straks ineens gesponsord krijg? Of dat ik dat alleen gesponsord krijg als ik er zelf niet genoeg naar om zou kijken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:18

De winsten van wedstrijden met paarden, dat stelt toch verder ook geen fluit voor? Gaat dat nou echt zoden aan de dijk zetten dan?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:28

Betalen de fokkers van katten en honden ook aan de asielen waar hun dieren in belanden? Dit is toch een belachelijk voorstel???

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:43

Is idd te belachelijk voor woorden, ik hoop dat de stamboeken hier tegen in 'opstand' komen!

Wij verzorgen onze paarden super, hoe idioot is het dan dat ik moet meebetalen voor die klojo's die dat niet doen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:11

Paardenloket = Peeters = B.W.P. = een pot nat! Een grote MONOPOLIE wat betreft hoe, waar, en wat betreffend paardenhouderij in Belgie.

De fokker worden nu al extra belast met het identificatie dossier en encodering van veulens in het Nationale Databank.
Moet ze nu ook voor de oudjes ook gaan bijbetalen?!

Te belachelijk voor woorden!

Ipv mensen die hun dieren wel verzorgen te belasten, moet de wetgeving aangaande verwaarlozing veranderd worden, strenger en mee doeltreffend! Laat die schuldige maar meteen voelen dat hij/zij niet juist bezig is door meteen aanslag te leggen op inkom, huis of 'whatever' om de opvang en verzorging van zijn dieren te betalen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:17

Ben blij dat ik in Wallonie woon!
is zoals gezegd, de mensen gaan dan zeggen, 'boh, is niet erg, de anderen zullen er toch voor betalen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:28

Wat een achterlijk plan? De fokkers en de wedstrijdruiters mogen dokken voor de hobbyisten met hun pretveulentje die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen, en degenen die wel kijken naar gezondheid, kwaliteit en stamboom worden dan nog eens extra op kosten gejaagd? Sorry, als ik nu onze Zuiderburen ga beledigen, maar wat een Belgenstreek....daar is duidelijk echt niet over nagedacht....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:35

Dit is weer typisch zoiets waarbij ik mij afvraag "ben ik nou zo slim, of zijn anderen nou zo dom?" :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 06:28

Ben ik blij dat ik geen BWP-ers meer heb. Gelukkig is er nog niets beslist en ik hoop en duim dat de paardensector in opstand komt. De fokkers en ruiters en wedstrijdorganisatoren hebben het al zo moeilijk en dan nog gaan ze dit doen. Nou als ze de paardensector in België waar toch ook een hoop mensen hun job in hebben willen dood hebben moeten ze dit echt wel goedkeuren. :n Weer typisch een voorstel van Groen! Handelen zonder na te denken. :(

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:23

Ik heb een mail gekregen van het vlaams Paardenloket met de volgende tekst:

Citaat:
RECHTZETTING MEDIABERICHTEN AANGAANDE MEEBETALING SECTOR AAN OPVANG VERWAARLOOSDE PAARDEN

De media deelden zonet mee dat de paardensector zou moeten meebetalen aan de opvang van verwaarloosde paarden. Dit bericht is echter niet correct.

Het parlement heeft enkel de mogelijkheid gecreëerd dat winsten van wedstrijden met paarden voor een deel (maximaal 20%) zouden kunnen afgeroomd worden om bestemd te worden voor maatregelen in verband met paardenverwaarlozing. Er is echter nog niets beslist door de Vlaamse regering, dus moet er momenteel niets betaald worden.

» Klik hier voor de website van het Vlaams Paardenloket

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:03

Dat stond al in de OP, hoor :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:06

Jeetje Cassidy, 'wat een Belgenstreek'. Om vooral niet met vooroordelen te gooien ;)

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:11

Ideaal om nog méér paarden verwaarlozing te creëren lijkt me...dan gaan mensen die nu al tot zoiets in staat zijn, het juist nog meer aan hun laars lappen, want er is toch een oplossing voor zonder dat ze de dupe zijn. Dit moet men nu echt doen om het nog meer de verkeerde kant te laten uit gaan vrees ik...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:14

ik vind het belachelijk !

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:15

Pfff.. wat een idee. Ben blij dat ze zich wat meer willen gaan bekommeren om het dierenleed en dan meerbepaald het paardenleed, maar dit lijkt me echt niet de goede manier!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:19

Ja laat iedereen die wel goed met zijn paard omgaat en dat wil laten zien op wedstrijd lekker neer betalen...
Startgeld gaat dan dus om hoog en wie zijn er de dupe van?

Wat dachten ze van mensen is dwingen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:24

Nou, ik vind het idee zo gek nog niet. Want iedereen wijst nu heel makkelijk met het vingertje naar de mensen die hun paard verwaarlozen, maar hoe zit het met de fokkers? Wanneer je een heffing zou invoeren op geboren veulens en daarvan bijv. opvanghuizen financiert snijdt het mes aan 2 kanten.

1. mensen denken beter na voor ze een veulentje fokken. Het kost immers veel meer. De mensen die denken: hoppa, hengst van de buren er op zullen er nu mss iets beter over nadenken. Hierdoor kan het paardenoverschot op den duur teruggedrongen worden.

2. Nu betaald iedereen voor de opvang van de paarden. Ook mensen die er niets mee hebben. Het is een illusie om te denken dat boetes helpen. Vaak is het onmacht, of onkunde. Of er is gewoon geen geld. Boetes worden nu ook al gegeven, maar dit weegt niet op tegen de kosten van jarenlange verzorging. Daarbij is er door het overschot aan paarden geen plek meer te vinden. Wat als iemand het niet meer kan bekostigen, maar het niet over zijn hart kan verkrijgen zijn gezonde paard naar de slager te brengen? Hoevaak staan er hier wel niet afgedankte oude paarden op Bokt, of paarden die iets mankeren? Van mij zouden ze het met honden en katten ook mogen doen. Gewoon een fokkersbelasting heffen. Immers..het leuke puppy, of veulentje wat nu gefokt is, komt later mss wel in een opvang terecht. In ieder geval is het zo dat als het veulentje niet geboren was een ander paard een plekje had. Nu betaald de fokker die dan perse een veulentje wil gelijk al een soort "verzekering"voor de evt. opvang voor het paard op latere leeftijd.

Prima voorstel wat mij betreft.