Zangersheide: “Genen van Carthago Z onnodig kwijtgespeeld”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zangersheide: “Genen van Carthago Z onnodig kwijtgespeeld”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:14

www.bokt.nl

De springlegende Carthago Z overleed gisteren op 26-jarige leeftijd. Het stamboek Zangersheide betreurt dit ten zeerste. Er is geen kloon van Carthago Z voorhanden, zijn genetisch materiaal kan alleen nog via zijn nakomelingen worden doorgeven. Het volgende staat te lezen op de website van het stamboek:

“Dankzij de visie van Stoeterij Zangersheide kon de hengst Carthago Z een fantastische carrière kon uitbouwen. Onder Jos Lansink nam hij deel aan de Olympische Spelen van Atlanta en Sydney, won hij de landenprijs in Aken, Rotterdam en La Baule en won hij talloze Grand Prix’s.

Carthago Z (fokker Erhard Krampitz, D - Empenwoehrder) wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke dekhengsten ooit en belangrijkste nakomeling van Capitol I. In zijn carrière creëerde hij onder zich een dynastie die zijn gelijke niet kent. Tot op de dag van vandaag heeft Carthago Z wereldwijd nog 73 hengsten actief in de dekdienst en is van onschatbare waarde in de pedigrees van honderden internationale sportpaarden.

Stoeterij Zangersheide probeert al enkele jaren om het genetisch materiaal van Carthago Z vast te leggen voor de fokkerij door middel van de kloontechniek. Het is echter door de kortzichtigheid van het bestuur van het Holsteiner Verband dat ons dit niet is gelukt en de hengst voorgoed verloren is voor de fokkerij. Wij betreuren het ten zeerste dat men hier tekort gedaan heeft ten opzichte van de fokker van Carthago Z en de fokkers wereldwijd; wij hopen dat men in de toekomst de oogkleppen zal afdoen om dergelijke verliezen te voorkomen.

Het afnemen van de huidcellen voor het genetisch materiaal is een minuscule ingreep en een kleine investering. De cellen kunnen tientallen jaren bewaard worden vooraleer het klonen zelf in gang gezet wordt. Dat zal voor Carthago Z dus niet meer gebeuren. Spijt komt altijd te laat, verantwoordelijk hiervoor is uitsluitend het bestuur van het Holsteiner Verband.”

Verwant artikel
[VN] Jos Lansink’s Carthago Z is niet meer [video]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:18

Tja, aan de ene kant heel jammer.
Aan de andere kant; stilstand is geen vooruitgang.

Het is niet meer dan "natuurlijk" dat paarden op een bepaalde leeftijd sterven en de genen mee het graf in gaan.

Anders fokken we over 80 jaar nog met dezelfde hengsten van nu, en zullen er wellicht bepaalde juweeltjes (die anders gefokt zouden zijn, als de merrie gedekt zou worden met een hengst die nog wel leeft) nooit geboren worden.

De mensheid heeft al meer dan eens bewezen dat ze absoluut niet "beter" zijn in selecteren/fokken dan de natuur.
Kijk maar naar wat er met de hondenfokkerij is gebeurd de afgelopen 100 jaar, sinds mensen daar bepaalde ideeën in de fokdoelen hebben gezet.
Sommige rassen zullen daardoor op korte termijn zelfs uitsterven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:19

Citaat:
Er is geen kloon van Carthago Z voorhanden, zijn genetisch materiaal kan alleen nog via zijn nakomelingen worden doorgeven.

*\o/* Hoera voor de natuur *\o/*

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:21

Het is echter door de kortzichtigheid van het bestuur van het Holsteiner Verband dat ons dit niet is gelukt en de hengst voorgoed verloren is voor de fokkerij.

Kortzichtigheid van het Holsteiner Verband? Ik vind het juist heel goed van het Holsteiner Verband, dat ze niet aan deze nieuwe rage mee willen doen! En hoezo voorgoed verloren voor de fokkerij? Er zijn 73 goedgekeurde dekhengsten van hem die in dienst zijn, en nog veel meer andere nakomelingen. Straks staat de hele wereld vol met Carthago Z's enzo. Nee hoor, Verstandig besuit van het HV! +:)+

Volgens mij wil het zangersheide er alleen centjes mee verdienen. En erg onrespectvol om het HV te veroordelen, terwijl ze er vast een hele goede reden voor hebben! Leuk om andere mensen maar af te kraken!

Goed bezig Zangersheide!
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 22-05-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:21

MariekeS_ schreef:
Citaat:
Er is geen kloon van Carthago Z voorhanden, zijn genetisch materiaal kan alleen nog via zijn nakomelingen worden doorgeven.

Precies, laat de natuur gewoon lekker voor het doorbrengen van het genetische materiaal zorgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:27

Was er geen sperma meer van hem voorhanden dan of is dat een erg blonde vraag??

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:29

fargo schreef:

Ja, vast wel. Maar het Holsteiner Verband wil gewoon niet dat er met de genen geklooid word. En ik geef ze groot gelijk!

Edit: Volgens mij is er geen sperma meer, heb even gezocht, maar geen resultaat. Maar nog geef ik het HV groot gelijk ;)

shiroihebi

Re: Zangersheide: “Genen van Carthago Z onnodig kwijtgespeeld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:34

Al dat gekloon, je gaat toch niks beters fokken door maar steeds dezelfde hengsten te nemen? Hij heeft zijn genen doorgegeven, prima toch? Ik denk dat enkele van zijn nakomelingen toch wel net zo veel potentie hebben als hij had? Misschien wel meer zelfs!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:35

Volgens mij vinden sommige mensen fokken niet meer zo leuk... Bang dat ze niet genoeg verdienen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:36

heidy_wilco schreef:
fargo schreef:

Ja, vast wel. Maar het Holsteiner Verband wil gewoon niet dat er met de genen geklooid word. En ik geef ze groot gelijk!

Edit: Volgens mij is er geen sperma meer, heb even gezocht, maar geen resultaat. Maar nog geef ik het HV groot gelijk ;)

Het is jammer inderdaad, maar 73 goedgekeurde dekhengsten met zijn genen beschikbaar, dat lijkt me een vrij goede vertegenwoordiging ;-)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:14

Eindelijk eens een stamboek dat nee 'durft' te zeggen tegen klonen. Hulde!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:26

Ik ben ook helemaal tegen klonen. Dit gaat veel te ver.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:33

Steeds dezelfde hengsten blijven gebruiken levert absoluut geen vooruitgang op.
Jammer dat de hengst er niet meer is, maar zijn zonen en andere hengsten zullen het over nemen. Ze moeten eens ophouden met dat klonen en voor god willen spelen.

Wat een belachelijke opmerking ook:
Citaat:
Het is echter door de kortzichtigheid van het bestuur van het Holsteiner Verband dat ons dit niet is gelukt en de hengst voorgoed verloren is voor de fokkerij.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:09

Over kortzichtigheid gesproken.... 8)7
Over een tiental jaar rijden alle kloontjes tegen elkaar Y;(
Wat een wonderlijke wereld.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:42

Helemaal niet erg zo. Ik vind het niks, dat klonen.
En 73 nakomelingen lijkt mij een prima erfenis!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:51

Carthago is ik weet niet hoe oud geworden, hadden ze hem maar NOG meer moeten gebruiken.
Hulde aan Holstein.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:55

Gelukkig maar, ik vind klonen echt bizar..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:05

MariekeS_ schreef:
Citaat:

+:)+ +:)+ +:)+ helemaal mee eens. Hulde aan het Holsteiner Verband _/-\o_

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:07

En dan heb je het over een stamboek. Wat triest zeg....... Willen die over 50 jaar nog steeds met dezelfde hengst fokken?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:22

Citaat:

Tsja zo gaat dat he, als een hengst doodgaat...
Pff 8)7

Lara_Silver volgens mij wil juist het stamboek niet dat er gekloond wordt maar de stoeterij wel?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:09

MariekeS_ schreef:
Citaat:

was ook het gene wat ik gelijk dacht....waarom wil je altijd maar blijven klonen ja de hengst is overleden en vraag me af of de fokker/eigenaar wel zit te wachten op een 2de carthago

en hulde aan t stamboek dat ze nee zeggen tegen klonen ik vind klonen maar raar...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:12

Klijntje schreef:
Lara_Silver volgens mij wil juist het stamboek niet dat er gekloond wordt maar de stoeterij wel?

Ik had het over Zangersheide, dat zichzelf stamboek noemt (naast Studbook), niet over het Holsteiner verband, juist helemaal top dat ze het paard niet wilden klonen. :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 05:18

Het paard is toch niet van het stamboek? Als je wil klonen moet je dat toch gewoon doen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 05:28

Jawel, Carthago was in eigendom van het Holsteiner Verband. Hier hebben ze een eigen hengsten bestand.
Carthago is sinds terugkeer van Zangersheide in 2000 onvruchtbaar, daarvoor had hij heel goed sperma (vers en diepvries) en kreeg hij de merries goed drachtig. Het sperma wat hier en daar opduikt stamt uit die tijd. Carthago heeft zijn laatste jaren doorgebracht op het eiland Föhr, waar hij tot op hoge leeftijd nog werd gereden. Föhr is een Wadden eiland en als het eb was dan ging hij met zijn ruiter over het wad naar het buur eiland.
Ook stond hij met andere paarden op de wei, hij heeft een prachtig leven gehad.

Dit persbericht toont weinig respect!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 05:34

Adriana schreef:
Dit persbericht toont weinig respect!

idd... verschil in visie wordt bestempeld als kortzichtig, beetje jammer zo'n negatief bericht vlak na het overlijden van de hengst.