Evaluatie ZZ Licht: Dressuurruiters, jullie mening telt mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Evaluatie ZZ Licht: Dressuurruiters, jullie mening telt mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:34

* http://www.knhs.nl

Afbeelding
Foto: www.bokt.nl/wiki / Amanda
Het ZZ-licht is al ruim twee jaar ondergebracht bij de breedtesport. De KNHS vindt het de hoogste tijd om te evalueren. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het wedstrijdplatform, maar ze willen natuurlijk ook van de ruiters zelf weten wat ze er van vinden. Zo willen ze weten wat je ervaringen zijn en wat je denkt dat nog beter of anders kan.

Denk er niet te licht over, want je mening telt zwaar mee.
  • Kan je nu vaker starten in het ZZ-licht dan voorheen?
  • Vind je dat een ZZ-licht proef door één of twee juryleden beoordeeld moet worden?
  • Rijd je liever in rubriek met veel of weinig deelnemers?
  • Vind je dat de doorstroming vanuit de Z2 naar het ZZ-licht verbeterd is? Nee, waarom dan niet?
  • Is de overgang naar het ZZ-zwaar makkelijker of moeilijker dan voorheen?

sassie81

Re: Evaluatie ZZ Licht: Dressuurruiters, jullie mening telt mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:55

Ik heb het idee dat het probleem zich nu verschoven heeft naar het zz zwaar.
Vroeger was het niet makkelijk een goed winstpunt te rijden in het zz-licht. nu 'strooien' ze ermee. Waardoor het nivo nog steeds te laag is. Naar mijn mening moet er al in de klasse Z1 iets gebeuren wat betreft de kwaliteit van de jury's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:03

Ook op lager niveau word er vaak flink gestrooid met winstpunten, daarom krijg je zoveel ruiters en paarden die nog geen fatsoenlijke m/z proef kunnen lopen wel in de ring en ook daar rijden ze soms weer wp. Lang niet alle jury's zijn iets verkeerd bezig maar toch krijgen sommige combinaties die ik ken een wp terwijl je dan de proef gezien hebt en weet dat het bagger was, maar wel een wp.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:07

Net een wp is ook maar een 6 gemiddeld.Misschien dat ruiters daar zelf iets meer over na moeten denken.

Ik zie nu mensen in het ZZL winst rijden die voorheen er ver bij uit de buurt bleven.
In mijn ogen zou het dus beter zijn om 2 jury's te blijven hanteren,of een minimum aantal inschrijvingen van 15.
Als er meer starts zijn moet er toch meer gereden worden voor de punten dan op een klein concours.
Nu zal het in ZZZ weer een vergaarbak worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:13

Onze kinderen gingen vroeger pas over naar een volgende klasse als de oefeningen er thuis in zaten en ze op wedstrijden elke keer 65% of meer reden, dan was de combinatie er aan toe. Zouden meer mensen moeten doen.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:30

idd De zz-licht groepen van 'vroeger' waren altijd grote ringen. Dan moet je echt rijden voor elke punt. dat speelt zeker ook mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:00

ik ga helemaal mee met wat ambre en sassie 81 al schreven, het probleem dat er was is verschoven...er is in mijn ogen niks verbeterd. enkel voor de mensen die nu kunnen zeggen ik ben zz-l ... ik weet bijna zeker dat het geen verbetering voor de kwaliteit van de sport is. [maar goed die mening had ik 2 jaar geleden ook al en ik heb m niet bij hoeven stellen]
op de vragen de volgende antwoorden: je kan nu idd vaker starten als voorheen.
zz licht proeven moeten door 2 juryleden beoordeeld worden.
over het aantal deelnemers gaat het mij niet, ik rij voor mn resultaat mijn prestatie op dat moment.
de doorstroming gaat idd makkelijker maar er is niets veranderd in de doorstroming maar in de beoordeling in het zz-l , ik zie nu mensen doorstromen die eerder [oude systeem echt never nooit punten zouden rijden en ze nu week op week scoren...]
ik verwacht dat zz-z een overbelaste rubriek gaat wordne [zoals voorheen het zz-l] het probleem is dus verschoven. en wat iemand anders en wat er al meerdere jaren geroepen wordt ; er moet iets gebeuren in het hele basis veld....aan de basis beginnen en niet in de hogere klasses gaan bijstellen [makkelijker maken.. want dat is zoals ik het zie, de z 2 en de zz-l is eenvoudiger geworden, oefeningen makkelijker, 1 jury...

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:03

Kan je nu vaker starten in het ZZ-licht dan voorheen? Ik startte 2 jaar geleden geen ZZL dus dat weet ik niet, maar ik vind het wel jammer dat verenigingen het ZZL niet standaard uitschrijven, breedtesport is breedtesport lijkt me.
Vind je dat een ZZ-licht proef door één of twee juryleden beoordeeld moet worden? Maakt me niet uit.
Rijd je liever in rubriek met veel of weinig deelnemers? Maakt me ook niet zo uit. Concurrentie leer je van.
Vind je dat de doorstroming vanuit de Z2 naar het ZZ-licht verbeterd is? Nee, waarom dan niet? Ja denk wel dat de overstap makkelijker is.
Is de overgang naar het ZZ-zwaar makkelijker of moeilijker dan voorheen? dat weet ik niet, heb nog geen zz zwaar gestart.

Verder vind ik het wel echt jammer dat het hoedje nu ook niet meer mag in het ZZL, een voordeel is weer dat beide proeven voorgelezen mogen worden. Dus het heeft voor en nadelen. Ik denk wel dat heel veel mensen nu het hoedje in het Z1 als trots op hun breedtesport carriere zien. Nu is dat niet meer mogelijk, vind ik jammer, denk dat het voor velen toch een soort extra uitstraling heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:32

Helaas voegt het hoedje niets aan de rijkunstige kwaliteiten toe, vond het altijd puur een miskend statussymbool, wat mij betreft schaffen ze het helemaal af.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:59

Ik zit niet op dit niveau, maar ik denk dat als de proef door 2 jury's moet worden beoordeeld de inschrijf kosten ook een stuk hoger zullen zijn aangezien de jury's toch betaald moeten worden. (Maar waarschijnlijk wil je toch liever iets meer betalen en dan terecht worden beoordeeld.)
Dus de jury moet gewoon rechtvaardig beoordelen en dan is 1 jury (lijkt mij) genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:09

Het nivo is zeker achteruit gegaan.
Veel combinaties die nu ZZ-L rijden zouden 10 jaar geleden niet eens winst rijden in het Z2.
Daarbij vind ik het jammer dat er bij ons in de regio steeds dezelfde Z en ZZ-L jury's de proeven beoordelen.
Ik neem de hippische wedstrijdsport al een tijdje niet serieus meer. Ook omdat de wereldtop niet eens meer aan de FEI voorwaarden worden beoordeeld.
Het is een circus geworden en in de basis is het een poppenkast geworden. Dat is ook de reden dat ik mijn paarden niet vaak meer in wedstrijdverband start.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:18

bigone schreef:
Onze kinderen gingen vroeger pas over naar een volgende klasse als de oefeningen er thuis in zaten en ze op wedstrijden elke keer 65% of meer reden, dan was de combinatie er aan toe. Zouden meer mensen moeten doen.

vind ik wel een goede instelling, je mag bv maar over als je 5 x 65% hebt gereden ofzo

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:20

De KNHS heeft het probleem idd verlegt en nu is het ZZ-Z een overvolle klasse geworden. Hier in de regio wordt het ook weinig uitgeschreven en is de deelname echt bedroevend. Daarbij blijft het vreemd dat verenigingen niet altijd ZZ-L mogen uitschrijven basis is basis zul je toch denken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:23

bigone schreef:
Ook op lager niveau word er vaak flink gestrooid met winstpunten, daarom krijg je zoveel ruiters en paarden die nog geen fatsoenlijke m/z proef kunnen lopen wel in de ring en ook daar rijden ze soms weer wp. Lang niet alle jury's zijn iets verkeerd bezig maar toch krijgen sommige combinaties die ik ken een wp terwijl je dan de proef gezien hebt en weet dat het bagger was, maar wel een wp.

Dat is volledig onzin.
Er wordt in de basis, zeker op de laagste niveaus, o.h.a. zeer streng gejureerd, waarbij kleine foutjes zeer streng worden afgestraft en goede onderdelen niet of onvoldoende beloond.
In de praktijk worden de waarderingen 8, 9, 10 sporadisch toegekend terwijl dit aan het andere eind veel vaker gebeurd.
Er heerst een vier, vijfjes, zesjes cultuur.
Overigens is dit in het mennen, met de invoer van halve punten, alleen maar erger geworden.

Het afwaarderen van de ZZ-L heeft voor veel verenigingen alleen maar organisatorische ellende opgeleverd en voegt in de basis-dressuur niets toe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:25

Maar er zijn paarden die nooit geen 65% gaan halen, terwijl ze wel de oefeningen goed beheersen...

Als je constant rijdt (met winst) in een bepaalde klasse lijkt mij een betere instelling.

Zondag het ZZ-l zitten te bekijken en idd een paar uitschieters, meerendeel middenmoot
en klein groepje wat er niets te zoeken heeft, maar is dit in iedere klasse niet hetzelfde?

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:31

listiglistje schreef:
Maar er zijn paarden die nooit geen 65% gaan halen, terwijl ze wel de oefeningen goed beheersen...

Als je constant rijdt (met winst) in een bepaalde klasse lijkt mij een betere instelling.

Zondag het ZZ-l zitten te bekijken en idd een paar uitschieters, meerendeel middenmoot
en klein groepje wat er niets te zoeken heeft, maar is dit in iedere klasse niet hetzelfde?

helemaal mee eens. Als je de uitslagen bekijkt zijn er maar weinig die 65 % halen! Misschien gewoon pas met 15 of 20 winstpunten kunnen doorstromen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:32

listiglistje schreef:

En dat zijn dan ook de paarden waarover je je moet afvragen of die wel in ZZ-L of hoger thuishoren.

Jammer genoeg zien veel mensen niet in dat het rijden van hogere klasses veel meer is dan alleen de kunstjes rijden.
Een trekpaard valt vast ook wel pi/pa aan te leren, maar daarmee ga je toch ook geen GP rijden?
Voor sommige dieren het het Z nu eenmaal de max, maar voor sommige baasjes lijkt dat wat moeilijk te accepteren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:35

Amber hier heeft toch ook met een hele simpele LT gereden, als de africhting oké is waarom niet? 60% is ook voldoende...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:37

Albert, jij kunt het onzin vinden maar hoevaak kijk jij met een scherp oog naar B wedstrijden, ik zeer regelmatig en er zijn vaak uitschieters naar boven, die komen er wel. Helaas zijn er ook paarden en ruiters die echt nog niet B waardig zijn en toch zomaar 63 % scoren, misschien kijk ik met een ouderwetse blik maar het niveau van rijden word als maar lager en de punten hoger. Zesjescultuur ben ik helemaal met je eens maar als je allemaal 6 jes scoort wil nog niet zeggen dat je toe bent aan de volgende klasse en dat gebeurt wel veel te vaak, zo snel mogelijk naar de Z lijkt het streven van sommige ruiters. Niets mis mee maar dan wel met een correct lopend paard.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:40

Kan je nu vaker starten in het ZZ-licht dan voorheen? Ja dat kan zeker. ( heb het alleen nog niet gedaan)

Vind je dat een ZZ-licht proef door één of twee juryleden beoordeeld moet worden? 1 jury is opzich ok

Rijd je liever in rubriek met veel of weinig deelnemers? Ik vind dat er best meer deelnemers mogen zijn. Wat ik nu zie gebeuren( ook in Z1 en Z2) dat mensen op kleine wedstrijden af en toe een puntje rijden maar als ze dan op kampioenschappen verschijnen dan bijna verlies rijden. Dat moet veranderen want vroeger was het een kunst om Z of ZZ te rijden. Nu kan je met een paard dat zonder lengtebuiging, dat niet op het achterbeen loopt, weinig losgelatenheid, zie zelfs paarden die onregelmatig lopen, op kleine wedstrijden punten rijden. Dus alle Z rubrieken mogen van mij groter en dat je weer moet rijden voor je punten.

Vind je dat de doorstroming vanuit de Z2 naar het ZZ-licht verbeterd is?
Nog geen ervaring mee gehad.

Is de overgang naar het ZZ-zwaar makkelijker of moeilijker dan voorheen?
geen ervaring mee

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:48

Kan je nu vaker starten in het ZZ-licht dan voorheen? Ja dat kan zeker, beetje jammer dat er nu vaak hele kleine rubrieken zijn en het niveau niet meer is wat het was. De doorstroom is te eenvoudig gemaakt.

Vind je dat een ZZ-licht proef door één of twee juryleden beoordeeld moet worden? Absoluut twee juryleden. Zeker op dit niveau. Natuurlijk heb je dan te maken met verschillen maar twee zien nog altijd meer dan een!

Rijd je liever in rubriek met veel of weinig deelnemers? Ik vind dat er best meer deelnemers mogen zijn. Wat ik nu zie gebeuren( ook in Z1 en Z2) dat mensen op kleine wedstrijden af en toe een puntje rijden maar als ze dan op kampioenschappen verschijnen dan bijna verlies rijden. Dat moet veranderen want vroeger was het een kunst om Z of ZZ te rijden. Nu kan je met een paard dat zonder lengtebuiging, dat niet op het achterbeen loopt, weinig losgelatenheid, zie zelfs paarden die onregelmatig lopen, op kleine wedstrijden punten rijden. Dus alle Z rubrieken mogen van mij groter en dat je weer moet rijden voor je punten. (Ik sluit me hierin volledig aan bij mijn voorganger)

Vind je dat de doorstroming vanuit de Z2 naar het ZZ-licht verbeterd is?
Het is gewoonweg eenvoudig geworden.

Is de overgang naar het ZZ-zwaar makkelijker of moeilijker dan voorheen?
Ikzelf ervaar geen problemen met de overgang. Wat ik wel zie is dat er veel combinaties rondrijden in het ZZZ die daar eigenlijk nog niet aan toe zijn. Maar dat is dan de keus van de ruiter/amazone zelf.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:52

Bettine schreef:
listiglistje schreef:

En dat zijn dan ook de paarden waarover je je moet afvragen of die wel in ZZ-L of hoger thuishoren.

Jammer genoeg zien veel mensen niet in dat het rijden van hogere klasses veel meer is dan alleen de kunstjes rijden.
Een trekpaard valt vast ook wel pi/pa aan te leren, maar daarmee ga je toch ook geen GP rijden?
Voor sommige dieren het het Z nu eenmaal de max, maar voor sommige baasjes lijkt dat wat moeilijk te accepteren.

ja klopt, als je ieder weekend naar huis komt met 60%, en je traint er keihard voor, moet je toch eens gaan nadenken..

of de lat hoger leggen, bv maar van 62% winst ipv 60%

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:06

Bigone;
Ik heb in de loop van de jaren het niveau in de basis-dressuur duidelijk hoger zien worden (het dressuur-mennen overigens niet), maar de waardering ervoor eigenlijk alleen maar lager.
Foutjes die bij GP met de mantel der liefde worden bedekt, neem het halthouden en groeten, worden in de lage basis gruwelijk streng beoordeeld, waarbij goed een 6 is en nèt niet vierkant een 4, klein pasje......3.
Ik denk dat, zeker in de lage basis, positieve stimulans beter werkt voor de sport dan azijnpisserij.

Dat de ZZ-L een overvolle rubriek is, is een oneigelijk argument om het dan maar in de basis te dumpen.

Heb denk wel enig recht van spreken, want ben al jaren actief in de oganisatie in twee zeer verschillende disciplines basiswedstrijden en sta dan bij ieder evenement aan de ring.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:53

bigone schreef:

Niet alle B, L, M of Z ruiters hebben de ambitie om ZZ-L of hoger te rijden. Paardrijden is hun hobby en moet leuk blijven, als je altijd met hele lage punten thuiskomt is de lol er snel af. Een positieve en eerlijke houding tegenover de deelnemers is wat de KNHS voor ogen heeft.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:21

Cil_ schreef:
Een positieve en eerlijke houding tegenover de deelnemers is wat de KNHS voor ogen heeft.

en daar heb ik toch wat bedenkingen bij gezien de prijsverhogingen en de houding van de KNHS ten aanzien van de jurering van indoorwedstrijden, het in de basis plaatsen van de ZZ-L en wijzigingen in de regelementen bij andere disciplines, waarbij de mening van de leden en organiserende verenigingen ter zijde geschoven wordt.