Paarden herkennen mensen en hun stem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden herkennen mensen en hun stem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:54

www.bokt.nl / www.thehorse.com

Uit een Brits onderzoek blijkt dat paarden in staat zijn bekende stemmen en de bijbehorende mens te herkennen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Leanne Proops aan de universiteit van Sussex, Groot-Brittannië. Zij zegt: “We weten dat paarden verschillende gezichten kunnen herkennen en dat zij ook onderscheid maken tussen bekende en onbekende mensen. Dit is echter de eerste keer dat we hebben aan kunnen tonen dat zij de juiste stem bij de juiste mens kunnen herkennen.”

In het onderzoek, dat uit twee delen bestaat, zijn 72 paarden beoordeeld. Deze paarden hoorden een van twee stemmen door een speaker. Deze stem sprak de naam van het paard zeer duidelijk uit. De twee mensen stonden voor het paard, met een paar meter tussen hen en het paard in. Bij het eerste gedeelte van de studie was een van de twee een bekende voor het paard. De andere was een vreemde. In het tweede gedeelte waren beide mensen bekenden voor het paard. Proops en haar collega onderzochten naar welke kant het paard keek als hij zijn naam over de luidspeaker hoorde. Daarnaast werd ook gemeten hoe lang hij in die richting keek.

Het team kwam tot de conclusie dat als de stem van een bekende was, het paard vrijwel altijd direct naar die persoon keek. Daarbij werd er ook relatief lang naar deze persoon gekeken. Bij de onbekende stem duurde het langer dat het paard naar die persoon keek en de tijd van kijken duurde minder lang.

Bij het tweede gedeelte van het onderzoek, waarbij het paard beide personen kende, keek het paard direct naar de juiste persoon en eveneens voor een relatief lange periode.

Uit het onderzoek bleek verder dat merries beter waren in het herkennen dan ruinen. Als de persoon echter aan een kant van een paard stond, bleken beide geslachten, gelijk te scoren. Als de persoon aan de rechterkant van een paard stond reageerde het paard accurater. De rechterhersenhelft van een paard regelt de linkerkant van het paard en de linkerhersenhelft regelt het rechtergedeelte. Waarschijnlijk is de ‘cross-over’ beter ontwikkeld in de linkerhersenhelft.

Uit het onderzoek kwam verder ook naar voren dat de paarden de stem van hun eigenaar herkennen. Als deze stem over de speaker te horen was, zonder dat de persoon aanwezig was keken de paarden op zonder een specifieke richting te kiezen. Volgens Proops bevindt het visuele en auditieve gedeelte van het paard in de rechterhelft van de hersenen.

Het onderzoek is nog niet afgelopen, maar een tussenrapport is verschenen in een blad van Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Samenvatting + mogelijkheid om het artikel tegen betaling te downloaden
Een eerder onderzoek van Proops

xroosx1e

Re: Paarden herkennen mensen en hun stem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:02

Cool onderzoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:26

En een vretende shet? Ken die al zolang en zij mij maar nee hoor ze is te druk met eten :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:28

Nou dat verbaast me niet heel erg :=

Mijn paard reageert ook het sterkste op mij.

Een ander paard bij ons stal reageert al als de auto van zijn baas aankomt.
Maakt niet waar die staat, zodra die die auto hoort, kijkt ie op, ziet de auto en rent luid hinnikend naar voren! (Zo leuk om te zien!!)
Een heeeeeeeeel enkel keer vergist ie zich en dat staat ie maar sneu om zich heen te kijken, van, waar issie nou?
En zijn baasje komt meestal maar 1 keer in de week!

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:29

Wat een leuk onderzoek, mijn pony kijkt al op als die mijn rammelfiets aan hoort komen :=
Ook bij mij kijken ze neit als er eten is hoor, maar dat doen alle paarden volgens mij

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:32

Ik sta er ook niet van te kijken. Vroeger al, toen ik dagelijks naar stal fietste om mijn paarden te voeren (niet op vaste tijden overigens) en er over dat zelfde garage pad nog dagelijks diverse mensen fietsen, hinnikten ze al alleen als een van ons kwam, en kwamen als we dan riepen van grote afstand aanrennen.

Mijn paarden herkenden mijn vorige auto ook.

Zo grappig.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:34

Mijn pony herkent mij ook aan mijn ''loopgedrag'' :') Ik heb weleens geprobeerd, pet op & hem voorbij lopen hij hinnikte er toch mooi weer op los of hij komt op me af.

Ik vind dit geen onderzoek dat erg noodzakelijk was, een beetje logisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:35

Goed opgemerkt Deijs.
Paarden herkennen iemand nog het beste, het meest ver af, aan de lichaamstaal; houding en spiertonus :j

Dat zijn grote gedragingen welke ze van afstand kunnen onderscheiden, gezicht en stem zijn van dichtbij.

Het sluit verder naadloos aan bij dat wat ze op dit vlak het beste kunnen; een roofdier inschatten.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:42

Hier doet mijn paard enkel haar best voor mij.
Als ik bevoorbeeld haar been aantik en vraag pas dan doet ze dat,
Als er iemand anders aan komt gaat ze gewoon opzij. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:43

Een cavia herkent zijn mensen nog... aan de voetstappen, en uiteraard ook de stem. Ik heb een tijd in een flat gewoond, cavia's op het balkon, en als ik op straat liep werd er nog vrolijk naar me gepiept!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:46

FriesWytske schreef:
Wat komen er de laatste tijd onzinnige onderzoeken voorbij. En daar is deze één van.

Nou niet echt mee eens. Het zijn van die dingen die men altijd in de wandelgangen wel roept, maar zolang ze nog niet wetenschappelijk onderbouwd zijn is t altijd maar gissen naar de waarheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:48

Toch leuk om wetenschappelijk onderbouwd te zien wat menigeen van ons dagelijks ervaart :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:55

Hhhmm. Ik heb een ander artikel gelezen, van Dr. Grzikmek in paard en spul, dat paarden alleen op het zicht zou afgaan en dat verdere zintuigen bij mensen herkenning geen rol speelt.

http://www.paardenspul.nl/de-psychologi ... gen-dl-ii/

Mijn pony's hinneken 's morgen tegen de eerste de beste persoon die ze horen. Puur en alleen omdat ze eten willen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:57

Cassidy schreef:
Toch leuk om wetenschappelijk onderbouwd te zien wat menigeen van ons dagelijks ervaart :D

hehe,nu kan ik dat tenminste tegen iedereen zeggen die dat niet gelooft :P

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:57

Inderdaad waarom moet alles toch onderzocht worden elke paarden eigenaar weet toch dat je paard jouw herkent onze kennen ook onze auto en schooter!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:58

aikon schreef:
Hhhmm. Ik heb een ander artikel gelezen, van Dr. Grzikmek in paard en spul, dat paarden alleen op het zicht zou afgaan en dat verdere zintuigen bij mensen herkenning geen rol speelt.

http://www.paardenspul.nl/de-psychologi ... gen-dl-ii/

Mijn pony's hinneken 's morgen tegen de eerste de beste persoon die ze horen. Puur en alleen omdat ze eten willen.

De jongste van mij hinnikt als ik wegga....

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:59

Ons paard herkent ook de auto waarmee we vrijwel altijd komen, hij hinnikt dan al als wij nog in de auto zitten. Bij andere auto's doet hij het niet, hij hinnikt wel weer gelijk als hij onze stem hoor wanneer we de auto wegzetten, net zoals als ik zonder wat te zeggen de stal binnenloop herkent hij het loopje.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:59

Zoolgangster schreef:
Een cavia herkent zijn mensen nog... aan de voetstappen, en uiteraard ook de stem. Ik heb een tijd in een flat gewoond, cavia's op het balkon, en als ik op straat liep werd er nog vrolijk naar me gepiept!

Haha klopt! Die van ons zijn ook erg eenkennig. Bij mn vader of mij staan ze altijd vooraan.
Bij mn zusje of moeder zijn ze al voorzichtiger en bij een vreemde kruipen ze allemaal weg :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:04

aikon schreef:

Dat onderzoek ken ik ook, en ook verhalen gehoord van pony's of paarden die heel schrikkerig deden als baasje in de Sinterklaasperiode ineens zwart opgemaakt voor ze stonden. En dat pas de combinatie met de stem ze rustig liet worden. Maar zelf ervaar ik dat mijn paarden zeer zeker op mijn stem reageren. Hoeven ze me nieteens voor te zien.

En de beste man heette Prof. Dr. Dr. Grzimek, niet Grzikmek.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:15

Type foutje :o Coördinatie van mijn vingers is niet al te best.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:21

Mijn paard reageerd zeker op mij stem, als ik aan de andere kant van de stallen ben en hij mij hoort begint hij te hinniken en ik roep ook altijd als ik de hoek om kom en dan komt er ook een hinnik vanuit de stal :)
(Verder hinnikt hij echt zelden)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:26

Tell me something new :+

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:27

Onze paarden herkennen ook het geluid van onze auto's................. en ons loopje, gebaren, stem........................ na 40 jaar in de paarden kom je daar ook zonder onderzoek wel achter. -O-

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:28

linky schreef:
Onze paarden herkennen ook het geluid van onze auto's................. en ons loopje, gebaren, stem........................ na 40 jaar in de paarden kom je daar ook zonder onderzoek wel achter. -O-

Inderdaad, maar tegenwoordig moet blijkbaar alles feitelijk zijn :+
Ben benieuwd of er ook een dergelijk onderzoek is voor honden, katten, hamsters en wandelende takken :')

AnjaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:34

Mijn paard heeft helemaal een mooie gewoonte: zodra ze mijn auto hoort, kijt ze, roept ze, draait om en gaat plassen. Zodra ze klaar is roept ze weer en als ik niet snel genoeg kom nogmaals. Of ze nu op de box staat of in de wei: dit is altijd t zelfde.
Hooi eten is ook zo'n mooie gewoonte: je hooi sleep je mee naar de waterbak: plakt een plukje, schud het uit elkaar en sopt het in de waterbak. Daarna eet ze t pas op.
Haar weidegangmaatje schreeuwt er ook op los als ze mij hoort. Of ik haar nauw bij de naam noem of een bijnaam oid geef maakt niet uit.
Op de vorige stal lag de weidegang langs de weg: daar reageerde ze niet op de auto (te ver weg) maar oh wat een concert als ik haar iets toe riep door het open raam. Druk dat ze dan werd! Tot de auto geparkeerd stond en ik bij haar was.
Laatst bijgewerkt door AnjaL op 11-05-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt