Paard rijdt met koets in kanaal en verdrinkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard rijdt met koets in kanaal en verdrinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:33

http://nnieuws.be/ / www.bokt.nl

Donderdagavond is rond 18.00 uur een paard met koets in het Kempisch kanaal ter hoogte van de Larumsebrug in Geel-Larum gereden. Het paard rende tijdens een uitstap recht het kanaal in. In de koets zaten vijf personen. Drie van hen konden nog tijdig uit de koets springen. Twee werden er mee het kanaal in gesleurd. Ze konden zelf uit het water klauteren. Een vrouw werd met een verzwikte enkel naar het ziekenhuis gebracht.

PanamaD

Re: Paard rijdt met koets in kanaal en verdrinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:37

Ach wat naar!! Verschrikkelijk voor het paard, dat is me heftig verdrinken...! Ook voor de eigenaren verschrikkelijk... En schrikken voor de mensen die erin zaten.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:57

Erg naar voor zowel omstanders als eigenaren.... :(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:58

Gatverdarrie, wat een verschrikkelijk ongeluk, bah!
De nachtmerrie van iedere menner........

Vreselijk om zoiets mee te maken. Sterkte voor alle betrokkenen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:05

Oogkleppen |o _-:(
Vreselijk om zo aan je einde te moeten komen, dat er niemand gedacht heeft het tuig door te snijden als ze toch in het water lagen. Ik zou er alles aan doen om hem los te krijgen, zwemmen kunnen ze prima maar niet met een wagen erachter...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:11

Woogy schreef:
Vreselijk om zo aan je einde te moeten komen, dat er niemand gedacht heeft het tuig door te snijden als ze toch in het water lagen. Ik zou er alles aan doen om hem los te krijgen, zwemmen kunnen ze prima maar niet met een wagen erachter...

Goh, wat een reactie vól inlevingsvermogen zeg...........

- oogkleppen zeggen niet alles; zijn ook zat paarden die zonder oogkleppen levensgevaarlijk voor de wagen worden en bijv. schrikken van hetgeen achter ze, op de wagen gebeurd. Ook zonder oogkleppen kan paard (met wagen) in sloot belanden.
- tuig doorsnijden en/of evt. gebruikmaken van paniekhaken aan het tuig is leuk bedacht, in de beginpost wordt daar niet over gesproken. Wie weet is dat wel gebeurd of geprobeerd, kunnen wij toch niet weten?! Bovendien, probeer jij maar eens bij een paard die in paniek aan het spartelen is in het water, tuig los te snijden, paniekhaken los te trekken of daar uberhaupt bij in de buurt te komen. 1 flinke tik tegen je hoofd of borst en jij zal mee verdrinken.

Als de situatie er naar is kan een dergelijke reddingsactie misschien lukken, maar dat geeft ook niets aan garanties!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:11

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:35

Brrr moet er niet aan denken, echt vreselijk voor het paard en alle mensen die erbij betrokken waren...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:06

JoyCiej007 schreef:
Woogy schreef:

Goh, wat een reactie vól inlevingsvermogen zeg...........

- oogkleppen zeggen niet alles; zijn ook zat paarden die zonder oogkleppen levensgevaarlijk voor de wagen worden en bijv. schrikken van hetgeen achter ze, op de wagen gebeurd. Ook zonder oogkleppen kan paard (met wagen) in sloot belanden.
- tuig doorsnijden en/of evt. gebruikmaken van paniekhaken aan het tuig is leuk bedacht, in de beginpost wordt daar niet over gesproken. Wie weet is dat wel gebeurd of geprobeerd, kunnen wij toch niet weten?! Bovendien, probeer jij maar eens bij een paard die in paniek aan het spartelen is in het water, tuig los te snijden, paniekhaken los te trekken of daar uberhaupt bij in de buurt te komen. 1 flinke tik tegen je hoofd of borst en jij zal mee verdrinken.

Als de situatie er naar is kan een dergelijke reddingsactie misschien lukken, maar dat geeft ook niets aan garanties!

Absoluut wel inleving vermogen maar ik barst van verdriet en enigzins woede in dit soort berichten. Hoeveel paarden lopen sloten etc in met kleppen gewoon omdat ze ze niet zien?
Er wordt inderdaad niet gesproken over ene poging het dier te redden dus daar kan ik niet over oordelen maar heb er ook eens één moeten lossnijden waarvan de wagen over de kop was geslagen en de kerel eronder lag. Echt niet dat er een seconde twijfel in mij was wat er moest gebeuren. De juiste riemen los, wagen eraf en hij kon overeind. Uiteraard is dat in water een heel stuk moeilijker en zeker niet zonder risico, maar mijn paarden voor mijn leven...ten alle tijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:19

Je paard heeft anders toch echt niets meer aan jou, op 't moment dat jij verongelukt tijdens of na het redden van je paard............

Mijn beestjes gaan mij ook voor álles, maar kom ik toch ooit in een situatie dat ik moet kiezen tussen m'n vege lijf redden óf dat van m'n paard, dan spijt het me toch zeer, maar dan is mijn eigen leven mij toch dierbaarder dan dat van mijn paard. En dan denk ik met name aan mijn nabestaanden. Ik zou voor ze een brandend stalgebouw induiken om ze te redden, ja. Met risico op weet-ik-veel-wat aan letsel. Maar als het duidelijk verloren zaak is en je kúnt gewoon niet naar binnen, ja weetje dan kan ik wel heldhaftig zelf sterven in die brand, samen met mijn paarden, maar daar heeft hélemaal niemand wat aan........ ook mijn paarden niet!

Wat jij nu doet is oordelen over een situatie terwijl er maar weinig informatie beschikbaar is. In het andere topic over dit ongeluk (op VVDD) wordt namelijk beschreven dat de wal van de sloot aan weerszijden bestaat uit een soort betonnen 'muren', waar zelfs mensen al moeilijk uit kunnen komen.
Dan kan je je paard nog wel succesvol los (proberen te) snijden, maar paardlief moet ook nog maar uit die sloot kunnen komen. En tegen de tijd dat je 112/brandweer hebt gebeld, die er zijn en die evt. het paard er uit kunnen hijsen, kan het paard makkelijk bezwijken van de uitputting en verdrinken.

Heel erg naar dat jij ooit in een dergelijke situatie hebt gezeten, en tuurlijk kan ik me de emoties dan ook wel voorstellen. Maar helaas gebeuren dit soort dingen nu eenmaal, en de info in het nieuwsbericht is maar zo summier, dat je, (vind ik) dergelijke aannames en opmerkingen niet zomaar kan maken.
Ik denk namelijk dat níemand onverschillig zal staan tegenover de situatie dat je eigen paard onder je ogen verdrinkt met wagen en al....... daar ga ik tenminste van uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:50

Ik lees nergens of het paard wel of geen oogkleppen droeg, daarnaast ijkt het mij een onmogelijke opgave om een paard in een kanaal (die toch altijd erg diep is) los te maken van de kar hoeveel paniek haken je ook hebt.
Ik men ook maar ik ben bang dat als het mij gebeurd ik mijn paard nooit los krijg.

Het is gewoon een afschuwelijk ongeluk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:15

;( mooie weer is er weer en de men ongelukken beginnen ook weer....
Ik men elke keer als ik men langs flink wat water en dit schiet toch wel eens door je hoofd... wat een drama! Hoop het echt nooit mee te maken...
Sterkte voor de betrokkenen ...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:16

jeetje wat erg...zou je echt niet willen meemaken...sterkte aan de eigenaar enzo van t paard

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:36

Het is vreselijk dat het kon gebeuren, maar ik heb geen idee of het paard oogkleppen droeg. Wie weet belandde het paard wel juist in dat kanaal doordat het geen oogkleppen droeg en ergens van schrok. Er belanden ook rijpaarden in sloten en kanalen zonder oogkleppen.
Verder: een draver klik je misschien sneller los, maar een normaal leren tuig snijd je onder water, terwijl het paard uit alle macht vecht om boven water te blijven, niet zo snel los. Net zo min als je panieksluitingen makkelijk losmaakt in de buurt van wild trappende achterbenen terwijl paard en wagen zinken...

Paard op het land lossnijden is een heel ander verhaal, maar zelfs dat lukt niet altijd even snel.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:49

een flinke recreatiewagen of marathonwagen trekt een paard waarschijnlijk direct de diepte in, hoe afschuwelijk dat ook klinkt... ik denk niet dat je kunt duiken om de strengen los te snijden e.d., je krijgt zelf al geen lucht in zo'n koud water en niet iedereen heeft een flink mes bij zich...

Echt vreselijk dit. Oogkleppen of niet.. met mijn eigen paard ook een flink ongeluk gehad, begon plots te bokken en al bokkend in galop tegen boom geknald, we hebben de oorzaak nooit kunnen achterhalen want er was niks van verkeer of wat ook in de buurt of insecten of wat ook....
Ook superbrave paarden die al jaaaaaren voor de wagen liepen plots op hol slaan voor niks en met hoofd en al door een ruit geslagen van een huis, hebben we jaren geleden met mensen meegemaakt.
het blijft, net als alle andere sporten/ hobby's en vooral met levende have, altijd een risico.
ik wens alle betrokkenen sterkte, het is vreselijk te lezen zoiets.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:01

Vreselijk voor de betrokkenen.
Voor ons makkelijk zeggen van waarom heeft ie niet dit en waarom heeft ie niet dat.
We waren er niet bij dus kunnen niet oordelen wat er had kunnen gebeuren om het paard te redden. Een kanaal ik diep en een kar is zwaar dus naar mijn inziens zakt zoiets linearecta naar de bodem.
Ook is een kanaal geen zwembad met helder water.
Ga je op gevoel snijden om iets los te krijgen mag je hopen dat je het paard zelf niet zaakt, die blijft heus niet rustig hangen van ja baas snij me maar los ik wacht wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:08

@monnikenburg: inderdaad. Maar vaak krijg je toch weer discussies, niet alleen op bokt hoor, ook op nieuwssites. Het is natuurlijk ook vreselijk en mensen willen dan blijkbaar toch weten of zoiets te voorkomen is.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:20

Ja het is echt your worst nightmare denk ik.
Moet je toch niet aan denken.
Denk dat de mensen zelf later ook wel zoiets hebben van konden we dit maar gedaan hebben of dat. Zoiets blijf je houden in zulke situaties waar je eigenlijk niets geen controle meer op hebt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:23

Woogy schreef:

Het gaat zo snel, dat paard trappelt uit alle macht om boven water te blijven maar paard word omlaag getrokken door kar, daar ga jij echt niet tussen duiken om het paard los te snijden. Dan was het blijkbaar niet diep als de man onder de kar lag! Het gaat hier over een kanaal. Heb het ook meegemaakt dus weet waar ik het over heb, dat paard had trouwens geen oogkleppen op. En helaas wordt een groot paard niet direct onder getrokken maar zie je steeds dat koppie weer boven water komen tot die opgeeft of de kracht niet meer heeft omdat ie te vermoeid is.

Heel veel sterkte aan de eigenaars, verschrikkelijk om je/een paard te zien verdrinken en je staat machteloos

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:28

Vreselijk voor de betrokkenen.
Sterkte...

Lekker makkelijk van sommigen hier om meteen te oordelen, zonder te weten wat er precies gebeurt is.

Hier maandje terug nog met brandweer en boer paard uit sloot gevist, die was er in gesprongen met ruiter (zonder oogkleppen)
en dat was al een hele berg werk. Het was dat het geen diepe sloot was, maar anders wil ik ook niet weten hoe het had af kunnen lopen.
Nu stond hij na 2 a 3 uur!! weer op het droge.

Mijn nachtmerrie ook.. al dat water, vooral diep water.. en steile kanten..

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:41

Dat vind ik nou soms het vervelende van Bokt dat ieder gelijk een oordeel velt! Als je alleen maar kunt reageren zonder empathie reageer dan niet! Mijn paard liep ook onder het zadel in rengalop een sloot in ...dook zo door het riet... had geen oogkleppen en waar ze voor rende??? Brandweer haalde haar eruit. Niemand weet hoe hij of zij in stress reageert je moet iets mee maken om dat te weten en dat kan per situatie al verschillen!Ik was rustig mijn paard eenmaal in het water ook...bijna te...
Sterkte voor de betrokkenen van dit nare avontuur vooral met het verwerken van het verlies van jullie paard!

xjasmijntjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:08

Sterkte voor de mensen!
Veel sterkte met het verlies van het paard!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:55

Woogy schreef:

Gatverdamme, wat een nare reactie is dit. Ik hoop dat jou nooit een ongeluk zal overkomen, en als dat wel zo is, dat mensen niet zo veroordelend, gemeen en ondoordacht zullen reageren als jij hier nu doet.

sterkte voor de eigenaren, wat een vreselijke manier om je maatje te verliezen!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:05

Wanneer je met je paard in het water komt, is de kans klein dat het je lukt.
Het proberen is niet slim. Als jij buiten westen geslagen wordt, kun je je paard ook niet (meer) helpen.
Ik denk dat het een beetje een impulsieve reactie was. ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:01

Ik heb een soort gelijke situatie op school meegemaakt gelukkig stond de sloot droog, maar je hebt verrekte weinig tijd om in te grijpen in dat soort situaties! Het tuig doorsnijden gebeurde toen de leraar weer op 2 benen stond dus ik kan me voorstellen dat dat in deze situatie zo goed als onmogelijk was.

Lijkt me heel naar om het te moeten zien, hoe het paard ten onder gaat... bah moet er niet aan denken :n .