Anky's column voor Stop Schelden met kanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Anky's column voor Stop Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:20

www.anky.nl

Om aandacht te vragen voor het schelden met kanker heeft model Renée Trompert in samenwerking met KWF Kankerbestrijding het initiatief ‘Stop schelden met kanker’ opgericht. Ook Anky vraagt aandacht voor deze kwestie. Op de site stopscheldenmetkanker.nl kun je haar column lezen. Ook hieronder vind je ‘m.

Toen ik gevraagd werd een column te schrijven voor Stop schelden met kanker heb ik niet lang hoeven nadenken. Natuurlijk was ik bereid het initiatief te steunen om het schelden met dit afschuwelijke woord een halt toe te roepen. Want schelden met kanker dat doe je toch niet! Dus laten wij het volgende met elkaar afspreken. Wij nemen vandaag nog afscheid van kanker als scheldwoord.

En deze afspraak zet mijn gedachte gelijk op het thema "afscheid nemen". Volgens een hit van Marco Borsato bestaat afscheid nemen niet. Maar de werkelijkheid beleef ik toch anders. Dat heb ik onlangs nog zo ervaren.

Tijdens het afgelopen Indoor Brabant was mijn allerlaatste publieke optreden met Salinero. De entree door een haag van fakkels vormde de opmaat van een voor mij onvergetelijke maar vooral emotionele kür. Langs de kant begeleid door Wibi Soerjadi liet Salinero nog eenmaal zien waartoe hij in staat is. De laatste wedstrijden met Salinero heb ik op de Olympische Spelen 2012 in London gereden waar met de equipe brons werd gehaald en individueel een 6e plaats werd bereikt. Prestaties waar ik enorm trots op ben en die een waardige afsluiting vormden van Salinero's grootse carrière.

Een bijzonder hoofdstuk uit mijn sportieve loopbaan is nu afgesloten. Voor menig journalist was dit aanleiding om ook eens naar mijn toekomstplannen te vragen. Was het afscheid van Salinero soms ook mijn afscheid? Maar het antwoord op deze vraag kennen jullie inmiddels wel. Ik ontleen nog te veel plezier aan de dressuursport om te stoppen. De uitdaging om op het allerhoogste niveau te presteren ga ik nog niet uit de weg.

Maar op het moment dat ik stop dan wil ik met jullie de uitdaging hebben gerealiseerd dat het schelden met kanker ook is gestopt. Niemand uitgezonderd. Dat is toch niet te veel gevraagd?

Carr_friesje

Re: Anky's column voor Stop Schelden met kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:43

Ik vind het een mooi initiatief, maar als ik zo even naar mezelf en mijn omgeving kijk is dit echt niet te stoppen met een paar columns.
Ik denk persoonlijk dat het nergens mee te stoppen is, net zoals de ziekte zelf niet te stoppen is ;)

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:12

carr_friesje schreef:
Ik vind het een mooi initiatief, maar als ik zo even naar mezelf en mijn omgeving kijk is dit echt niet te stoppen met een paar columns.
Ik denk persoonlijk dat het nergens mee te stoppen is, net zoals de ziekte zelf niet te stoppen is ;)

idd. *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:40

beetje vage smiley hierboven :?

goed initiatief, mag best aandacht voor zijn.
Of het helpt betwijfel ik, dat zit toch echt meer in de ouders.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:46

Ik vraag me altijd af of hier steeds aandacht aan geven wel zo goed is.. Juist de taboesfeer maakt het voor pubers interessant en verder is het idd vooral de opvoeding denk ik. Aandacht dmv columnpjes lijkt mij iig niet effectief.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:49

Met kanker schelden heeft niks met de ouders te maken vind ik.
Ik snap dat het voor heel veel mensen als kwetsend kan worden ervaren.
Maar wie heeft er last van als ik hier in huis bijv. m'n teen stoot en keihard kk roep.
Ik vind dat het overal een beetje overdreven wordt.

Staat zelfs al in het woordenboek..
kankeren
kankeren werkw.Uitspraak: [ˈkɑŋkərə(n)] Verbuigingen: kankerde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft gekankerd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen heel erg klagend praten Voorbeelden: `kankeren over de troep op straat`, `kankeren op...

ik vind persoonlijk het schelden met kanker tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer refereren aan de ziekte, het is inmiddels zo ingeburgerd...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:51

Heeft het ook niet, komt vooral doordat het een lekker 'krachtig' woord is.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:57

klopt idd, om even onbeschoft te zijn, het vloekt gewoon lekker, verder no offence naar de mensen die het kwetsend opvatten. Je zal het mij ook niet in een volle winkelstraat horen blèren

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:58

Ik zou toch zeker niet willen dat mijn kinderen met dit woord zouden schelden.
Net als GVD. Is toch een fatsoenskwestie vind ik zelf.
Denk dat je daar als ouder/opvoeder ook zeker wel in bij kan sturen, of het op zijn minst zo goed mogelijk proberen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:00

carr_friesje schreef:
Met kanker schelden heeft niks met de ouders te maken vind ik.
Ik snap dat het voor heel veel mensen als kwetsend kan worden ervaren.
Maar wie heeft er last van als ik hier in huis bijv. m'n teen stoot en keihard kk roep.
Ik vind dat het overal een beetje overdreven wordt.

Staat zelfs al in het woordenboek..
kankeren
kankeren werkw.Uitspraak: [ˈkɑŋkərə(n)] Verbuigingen: kankerde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft gekankerd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen heel erg klagend praten Voorbeelden: `kankeren over de troep op straat`, `kankeren op...

ik vind persoonlijk het schelden met kanker tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer refereren aan de ziekte, het is inmiddels zo ingeburgerd...

Mee eens.
Met een paar teksten van een paard BN'ers ga je echt niet echt schelden met kanker doen stoppen. En daarnaast krijgen en hebben mensen ook steeds meer last van lange tenen en voelen ze zich snel beledigd.

Nou scheld ik eigenlijk nooit met het word kanker, maar heb die drang ook niet. Maar ik zie geen kwaad in het gebruik van schelden zoals hierboven als voorbeeld word aangegeven. Zolang mensen niet letterlijk zeggen "krijg toch kanker" of "kankerpacientje" vind ik ook niet dat mensen telkens weer moeten vallen over het gebruik van het woord. Want zoals carr_friesje al aangeeft heeft het woord meerdere betekenissen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:02

Het is idd een fatsoenskwestie wat je in de opvoeding mee kan nemen.
En ik zou m'n kinderen er ook zeker in corrigeren als ik ze had. Maar ik vind dat het gewoon veel te veel opgeblazen wordt.
Als iemand pokken of t.ering roept hoor je daar ook niemand over, terwijl dat net zulke nare ziektes waren toentertijd..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:26

Het is gewoon aangeleerd gedrag en je kan net zo makelijk een minder beladen woord gebruiken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:11

Dat zou kunnen ja, maar voor mij persoonlijk is een minder beladen woord niet krachtig genoeg als ik écht boos ben.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:15

kohtje schreef:
Het is gewoon aangeleerd gedrag en je kan net zo makelijk een minder beladen woord gebruiken.

Helemaal mee eens.
Ik vind het ook een mooi initiatief van Anky. Realistisch gezien zal het woord echt niet uit te bannen zijn.

Helaas ben ik een persoon die er erg veel moeite mee heeft en met regelmaat iemand erop aanspreekt.
Ik vind het een kwestie van fatsoen, ervaring, normen en waarden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:23

Maar dit is toch niks nieuws? Ik bedoel, er wordt toch altijd al gescholden met ziektes? Zijn jullie daar dan ook tegen? Of hoe moet ik dat zien? Ik snap dat mensen het vervelend vinden, dat vind ik zelf ook wanneer mensen het voor ieder woord gaan zetten. Maar als ik mn teen stoot, dan floept het er wel eens uit.. En dan bedoel ik er eigenlijk helemaal niks mee (ik heb zelf ook al aardig wat mensen verloren eraan)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:31

Waar ik me aan erger, is "kankervet" en dat soort termen. Bij schelden/vloeken kan ik het nog snappen, dan heb je iets krachtigs nodig en er zijn meer ziekten waarmee gescholden wordt (o.a. tering/tyfus).

Overigens probeer ik alle scheldwoorden te minderen. Een paar maanden geleden moest ik passen op een jongetje van vijf. Ik sloeg de deur per ongeluk dicht met mijn eigen vingers ertussen en brulde automatisch kut. Dat jongetje kende het woord een week later nog en riep het regelmatig. Daar schrok ik wel van.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:36

Die kleine kinder oortjes pikken alles inderdaad dondersgoed op haha. Beter dan je af en toe zou willen :+
Alles vervoegen met kanker, daar kan ik me niet aan storen, tenzij het luidkeels in groot publiek gebeurd door van die "kijk mij hip zijn" jochies haha.
Doe het zelf ook en zolang ik er geen commentaar op krijg vind ik het eigenlijk wel prima, 't is een gewoonte geworden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:14

goed initiatief, maar helemaal uitbannen zal helaas waarschijnlijk toch niet lukken.

Maar ben ik dan de enige die het een beetje een vreemde column vind? Het lijkt er meer op dat Anky even 'voor erbij' het over het eigenlijke hoofdonderwerp (stoppen met schelden met kanker) heeft, en vervolgens nogal de aandacht richt op het afscheid van Salinero, en dat d.m.v. een vreemd verbindingsbruggetje tussen deze 2 onderwerpen.
Vind het eerlijk gezegd nu meer lijken op een publiciteitsstunt om nog maar even de aandacht te vestigen op het afscheid van Salinero, zodat dat ook nog weer even ter sprake kan worden gebracht.............. Ze kan toch haar hele column alleen over het hoofdonderwerp spreken? Daar gaat het immers toch om?!

carr_friesje schreef:

:= ingeburgerd? De ziekte zéf, die is inmiddels wel ingeburgerd ja. Hoeveel bokkers zijn (op jonge leeftijd!) de laatste paar jaren ook al weer overleden aan deze vreselijke ziekte?
En hoeveel mensen in zowiezo NL overlijden er wel niet aan deze ziekte? Of worden er mee gediagnosticeerd?

Ingeburgerd als 'scheldwoord'?! Ammehoela!

carr_friesje: jij hebt dan vast geen oma, opa, vader/moeder, vriend/vriendin of andere dierbare naaste verloren aan deze vreselijke ziekte, en hem of haar letterlijk zien wegteren, opgevreten worden van binnenuit. Dan zou je namelijk wel anders praten. Overigens ben ik meer van jou leeftijdsgenootjes (of jonger) tegen gekomen die deze vreselijke ziekte maar al te graag als scheldwoord of 'extra bekrachtiging' gebruiken. Wellicht denken ze daar mee stoer te zijn. Bij mij roept het alleen maar walging op. Net als overigens mensen die anderen uitschelden voor 'homo', al heb je het dan niet eens over een ernstige ziekte.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:28

JoyCiej007 ik heb er zeker wel mensen in mijn omgeving aan verloren ;) en ik praat niet anders nee, want met hoe ik het woord gebruik heb ik niet de intentie om de link te leggen met de ziekte, 't is inderdaad heel wat anders als je gaat beginnen met uitspraken als 'krijg de kanker' en 'kankerjong'
En och ja, ik voel me echt zo ontzettend stoer nu! not..
Misschien praat jij wel heel bekakt en uit de hoogte (een voorbeeld!) en walg ik daar van..
Wie zijn wij als mensen om over het taalgebruik van anderen te oordelen.
Je kunt het schelden met kanker toch niet bannen uit nederland. al helemaal niet met die brutale bekwerken van tegenwoordig. Dus waarom er nog zo overdreven aandacht aan besteden.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:40

ik wordt echt enorm boos over de discussie die hierboven gevoerd wordt "een krachtige term nodig bij het schelden" lees eens terug wat jullie schrijven ik zit echt met mijn oren te klapperen en niet alleen omdat ik nog niet zo lang geleden mijn moeder op een verschrikkelijke manier aan kanker verloren heb.

ten eerste WAAROM wil je überhaupt schelden leer eens gewoon communiceren

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:11

Ik hoef niet terug te lezen hoor, ik weet prima wat ik schrijf.
Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor je dat je je moeder aan deze ziekte verloren hebt, maar zolang ik het niet in jouw buurt doe heb je er toch ook geen last van?
Dus ik zie het probleem niet zo. Maarja, wie ben ik....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:00

Omdat schelden altijd niet nodig is en al helemaal niet met een ziekte.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:11

Ik ben het echt hardstikke moe dat we om de pas ergens stil bij moeten staan en op iedere straathoek weer een belerend bordje staat over iets dat zielig of maatschappelijk niet acceptabel is. Dat iemand een woord op een misplaatste manier gebruikt is jammer maar toch geen daadwerkelijk probleem. Door al dit soort onzin initatieven, over het taalgebruik van een anderserieus neem een hobby, raken echt belangrijke zaken toch alleen maar ondergesneeuwd.

Ik vind het trouwens minstens net zo vervelend dat sommige mensen het woord kanker niet eens durven zeggen, alsof dat helpt. Alsof het nog steeds een taboe is...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:49

Ik snap niet waarom er wordt gescholden met ziektes. Dat slaat toch nergens op.
Vrees dat zo'n stukje tekst niet veel helpt. Maar als we allemaal proberen om dit niet meer te doen.... Dan moeten we al een heel eind komen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:54

RM94 schreef:
ik wordt echt enorm boos over de discussie die hierboven gevoerd wordt "een krachtige term nodig bij het schelden" lees eens terug wat jullie schrijven ik zit echt met mijn oren te klapperen en niet alleen omdat ik nog niet zo lang geleden mijn moeder op een verschrikkelijke manier aan kanker verloren heb.

ten eerste WAAROM wil je überhaupt schelden leer eens gewoon communiceren

Meer dan mee eens!!!