Met je paard over een ecoduct in het Goois Natuurreservaat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Met je paard over een ecoduct in het Goois Natuurreservaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 15:44

www.knhs.nl

Tijdens het buitenrijden heb je vast gemerkt dat natuurgebieden niet altijd met elkaar verbonden zijn. En als ze wel verbonden zijn, dan wil dat niet zeggen dat je als ruiter of menner ook meteen toegang hebt. Een lastig probleem dat alles te maken heeft met de versnippering van natuurgebieden in Nederland.

De provincie Noord-Holland heeft gelukkig oog voor deze problematiek en dan in het bijzonder voor de paardensport. Sinds de opening van Natuurbrug Zanderij Crailoo in 2006 zijn daar heel goede ervaringen opgedaan met het openstellen van ecoducten voor ruiters. Mede daardoor worden de nieuwe ecoducten uit de natuurverbinding Zwaluwenberg (bij Hilversum) voorzien van ruiterpaden. Het gaat om een ecoduct over de spoorbaan Utrecht – Hilversum en de A27 (door Rijkswaterstaat en Prorail) en een ecoduct over de Utrechtseweg N417 (door provincie Noord-Holland). Het ‘recreatieve medegebruik’ van een ecoduct is echt niet vanzelfsprekend, dus je kunt je voorstellen dat de KNHS en regioconsulent Coen Langkemper ontzettend blij zijn dat de provincie Noord-Holland dit in haar plannen heeft meegenomen. Beide ecoducten worden dit jaar gerealiseerd.

Het Goois Natuurreservaat (GNR) is eigenaar van een deel van de grond en gaat de natuur van de verbinding beheren. Wist je dat in dit Goois Natuurreservaat een netwerk van ruim 70 kilometer aan ruiterpaden ligt, waarvan een deel ook geschikt is voor menners? Het gebied is open voor iedereen met een ruiter-, koetsiers- of dagpas.

NYC2B

Re: Met je paard over een ecoduct in het Goois Natuurreservaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:49

Ik wou dat ze dat hier in Hulshorst ook eens deden :\ want het viaduct hier is 3x niks, vaak toeterende aso's.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:50

I know :) woon op 2 minuten loopafstand van het natuurgebied! Je bent er alleen wel verplicht een ruiterbewijs te hebben en nog ieder jaar een bedrag te betalen voor plaatjes en die moet je ook bij je hebben of aan je paard ze hoofdstel vastmaken, mocht je controle krijgen, anders kan je een aardige boete verwachten. Als je er voor een dag heen gaat kan je een speciale dagkaart aanvragen. Maar als de hei in bloei staat is het er super mooi! En bij het bluk (en zijn nog meer van dit soort plekjes) kan je je paard vastzetten en lekker wat eten en drinken is ook heel leuk om te doen, vooral als je een lange tocht gaat maken!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:03

Het kost wel een vermogen om er overheen te mogen... Inderdaad dezelfde bezwaren als Nhmeisje (ruiterbewijs, jaarlijkse kosten, lelijke kaarten aan tuig). Als ik nou nog niet dat ruiterbewijs nodig zou hebben voor de kaart, zou ik de kaart wel kopen. Maar ik ga toch niet speciaal voor de natuurpassen dat ruiterbewijs halen..
Het is wel heeeeerlijk om over de hei heen te kunnen rijden en het is ook echt mooi, maar ik vind het erg dubbel dat ruiters de volle mep moeten betalen terwijl er steeds meer illegale paadjes dwars door de hei worden aangelegd door de fanatieke mountainbikers die niets hoeven te betalen..

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:01

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Het Goois Natuurreservaat (GNR) is eigenaar van een deel van de grond en gaat de natuur van de verbinding beheren. Wist je dat in dit Goois Natuurreservaat een netwerk van ruim 70 kilometer aan ruiterpaden ligt, waarvan een deel ook geschikt is voor menners? Het gebied is open voor iedereen met een ruiter-, koetsiers- of dagpas.

Het is niet '... óf dagpas', maar '... én dagpas' !! Dit bericht suggereert dat je met je koetsiers- of ruiterbewijs zo het GNR in kunt om zo'n mooie rit te maken, maar dat is niet zo.
Iedere ruiter die in GNR wil rijden moet een ruiterbewijs bezitten om überhaupt een dagpas te kunnen kopen bij het kantoor van GNR. Het is ook niet zo dat één ruiter met een ruiterbewijs voor meerdere ruiters (zonder ruiterbewijs) een dagpas kan aanvragen. Dus wees gewaarschuwd, want bij illegaal rijden loop je het risico op een bekeuring!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:08

Nee FHS er staat niet ruiterbewijs maar ruiterPAS, ze bedoelen de vergunning die je moet/kunt kopen om daar te mogen rijden.
En als je dat niet doet, kun je inderdaad een flinke boete verwachten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:12

Een van de mooiste natuurgebieden hier in de buurt en ik mag er niet rijden omdat ik geen ruiterbewijs heb, ondanks dat ik al 25 jaar ruiter ben en met mijn paard heel Nederland ben doorgetufd... Te zot voor woorden.

En ja ik verdom het om een examen te doen waarbij gekeken wordt of ik mijn beugeltjes wel goed opsteek.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:18

Ben dit weekend al twee keer over deze brug geweest, echt top. Eerst kwam ik bijna nooit in dit bosgedeelte aangezien ik over een spoorbrug en daarna de snelweg moest maar nu kan er dus zorgeloos worden overgestoken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:23

Is dat hetzelfde bos wat bij 's gravenland in de buurt ligt? Daar had je toch een vergunning nodig om te moeten rijden?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:25

Ik wil binnenkort de ecoducten gaan uitproberen! Ben erg benieuwd.

Zijn er ook foto's van?

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:34

manic schreef:
Een van de mooiste natuurgebieden hier in de buurt en ik mag er niet rijden omdat ik geen ruiterbewijs heb, ondanks dat ik al 25 jaar ruiter ben en met mijn paard heel Nederland ben doorgetufd... Te zot voor woorden.

En ja ik verdom het om een examen te doen waarbij gekeken wordt of ik mijn beugeltjes wel goed opsteek.

Totaal mee eens. Ik verdom het ook . Je kan iemand die al jaren een eigenpaard heeft gewoon weg niet vergelijken met incenditele ruiters.
Zo jammer maar ik had een client die over (ruiter) paden in het GNR ging. Ik heb het weleens met deze aardige man erover gehad en die had echt begrip voor paarden eigenaars. Maar ja , ben hem uit het oog verloren , zo jammer. :9k |o

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:43

Ja het is dat ik mijn ruiterbewijs 100 jaar geleden al eens gehaald heb.. Anders had ik het ook echt niet gedaan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:45

Ik heb geen vergunning btw. Paden worden iig op de Hoornborgse hei nauwelijks onderhouden. En mensen die hun hond uitlaten hoeven ook geen vergunning en de wandelpaden liggen er wel allemaal goed bij. Nog nooit een boswachter gezien

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:01

Gaaf dat ie eindelijk af is! Ik ben echt benieuwd. Ben mn paard aan het opbouwen, maar over een paar weken wil ik er zeker eens overheen. Ik ben wel al regelmatig over de spoorbrug en brug over de snelweg geweest, maar dat was toch altijd wel weer spannend...

Ik heb sinds kort wel een vergunning trouwens, maar ik had al een ruiterbewijs. Anders had ik het ook niet gedaan. Vind het echt belachelijk dat alleen de ruiters moeten betalen. En voor de aansluitende gebieden die niet van het GNR zijn, moet je eigenlijk weer een aparte vergunning hebben! Echt heel slecht geregeld..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:15

Ja erg leuk wij wonen er in de buurt.
Ja ik vind het ook altijd onzin die ruiterkaart en je paard loopt dan met een stel lelijke slachtnummers zoals wij dat noemen.
En wat doen ze ervoor oja de ruiterpaden naast de voetpaden aanleggen erg slim.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:22

Ook ik heb jarenlang gereden op de Hoorneboegseheide. Kwam boswachters zat tegen. Ik moet eerlijk zegen dat ik de laatste tijd de veranderingen niet ten goede vind. Voor ruiters is het niet leuk daar te rijden. Mijn moeder woont daar nog steeds en is straks een stuk van haar tuin kwijt door de brug. Aan de ene kant staat een 2 meter hoog hek, de honden mogen bij het driehoekje niet meer los en ga zo maar door. Het is fijn dat je nu van de een naar de andere kant kan maar moet dat gepaard met zoveel nieuwe en in mijn ogen nutteloze regels? Of waarom als ruiter geld moeten betalen en de rest niet.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:45

Ik heb er ook gewoond. Ook ik had geen ruiterbewijs maar ook genoeg jaren ervaring. Een kaart heb ik om die reden ook niet kunnen halen en daarnaast vond ik de prijs echt belachelijk destijds.
Ik heb meerdere keren illegaal gereden maar toen kon dat waarschijnlijk nog als ik dat zo lees. Of je mocht met iemand mee :-) onder het mom van, dat dat je begeleider was, met ruiterbewijs.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:00

Lonan schreef:
Ik heb er ook gewoond. Ook ik had geen ruiterbewijs maar ook genoeg jaren ervaring. Een kaart heb ik om die reden ook niet kunnen halen en daarnaast vond ik de prijs echt belachelijk destijds.
Ik heb meerdere keren illegaal gereden maar toen kon dat waarschijnlijk nog als ik dat zo lees. Of je mocht met iemand mee :-) onder het mom van, dat dat je begeleider was, met ruiterbewijs.

Klopt ook ik deed dat vroeger zo, misschien zagen ze het door de vingers omdat mijn paard aan het slingerpad stond en menig boswachter even kwam kroelen met hem. Sinds de koeien er staan is het voor ruiters minder leuk geworden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:03

wij hebben de kaarten ook gewoon. wij houden ze gewoon in onze jaszakken. al tijden geen boswachter tegen gekomen. en die ene keer dat het wel was. heeft ie niet eens naar de platen gevraagd.

we hebben ze wel, al is het voor het bijdrage van het "onderhoud".

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:09

Nee bij het asfalt weggetje wat dwars door het bos loopt. Hebben we 26 jaar gestaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:23

Nhmeisje schreef:
I know :) woon op 2 minuten loopafstand van het natuurgebied! Je bent er alleen wel verplicht een ruiterbewijs te hebben en nog ieder jaar een bedrag te betalen voor plaatjes en die moet je ook bij je hebben of aan je paard ze hoofdstel vastmaken, mocht je controle krijgen, anders kan je een aardige boete verwachten. Als je er voor een dag heen gaat kan je een speciale dagkaart aanvragen.

ach, dat regeltje hebben ze hier ook bij de utrechtse heuvelrug... rijd hier al jaren zonder dagkaart of plaatjes en ben echt nog nooit aangehouden. stalgenootje rijd hier al meer als 15 jaar en is ook nooit iemand tegen gekomen. ik heb hier werkelijk waar, nog nooit iemand zien rijden met plaatjes aan het hoofdstel. het staat wel op de borden aangegeven dat dit verplicht is....
dus ik neem het risico op die boete wel...

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:44

Waar kan je in de buurt van postcode 1213 ruiterbewijs halen en wat kost het? Wat moet je tegenwoordig kunnen om het te halen?

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:02

Ik ben daar ook naar op zoek geweest en het kon laatst op 20 minuten rijden hier vandaag maar die vrouw had geen paarden. En ik heb een oude fjord die ik verzorg en die kan niet meedoen aan het ruiterbewijs. Je moet dingen als een klein sprongetje kunnen, zonder beugels draven en buiten de regels kennen. Je krijgt een stukje theorie en praktijk met idiote vragen als wat een sokje is bij een paard enzo haha. Maar als iemand in de buurt van Hilversum (waar ook paarden beschikbaar zijn) weet waar ik me ruiterbewijs kan halen zou ik het ook wel willen weten :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:31

Ook ik woon er in de buurt !
Het is heerlijk dat je in zo'n mooi gebied mag rijden en dat het zo mogelijk wordt om van het ene naar het andere gebied te komen. Echter moet je er inderdaad voor betalen..
Ik heb een aantal jaar zonder ruiterpas gereden, tot ik er na een boete achter kwam dat deze verplicht was :\
Toen had ik net mijn ruiterbewijs gehaald, dus kon ik hem aanvragen..
Feit blijft dat ik het redelijk duur vind als je ziet hoe de paden er soms bij liggen.. Maargoed, we kunnen heerlijk in het bos rijden dus ach, dan maar wat extra betalen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:34

ik rij er al mijn hele leven, heb al vanaf mijn 12e mijn ruiterbewijs en vanaf 1995 een vergunning voor het GNR.
Het is nu eenmaal zo dat je moet betalen om bij hen te rijden, ik heb het er wel voor over om zonder problemen er te sturen met mijn paard. ik rij ook bij de Franse Kamp, de Westeheide en eigenlijk overal in het Gooi....dus heb er wel wat aan.
Ik ben vaak zat aangehouden maar gelukig nooit een bon.
Dat pasje was lastig bij je houden en dat lelijke gele oormerk knoop ik met een ty-rap aan mijn zadel.

Ik begrijp wel dat het lasrig is als je GEEN ruiterbewijs hebt omdat je dan geen kaart kunt kopen.