Paard in Californië neergeschoten met pijl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Paard in Californië neergeschoten met pijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:37

Horsetalk.co.nz / Bokt

Een paard genaamd Cash is in Californië in een kliniek terecht gekomen nadat hij is neergeschoten met een pijl.

De sherrif, Mike Downey, zei dat de eigenaar in de middag nog naar de driejarige volbloed had gekeken en hij in orde was. Toen de eigenaar de volgende ochtend terug kwam om te kijken ontdekte hij dat het paard was neergeschoten met een pijl en ernstig bloedde.

De pijl zat in zijn linkerbil. Cash is naar de kliniek gebracht voor verdere behandeling maar de prognose is niet goed, asdus Downey. De dader is onbekend en de zaak wordt verder onderzocht.

Klik hier voor een foto van het paard

_nvds

Re: Paard in Californië neergeschoten met pijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:41

Wat een gek zeg !!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:44

Wat wen bizar verhaal! Welke idioot doet zoiets!? Hoop dat het dier er niks aan over houdt.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:49

Hmm, ik vind het een beetje een vaag verhaal.
Voor een quarter x volbloed van 3 jaar oud vind ik hem er slecht uitzien: mager, dorre vacht, ingevallen. Dat word je niet in een nacht. Er staat dat de pijl in de bilspieren terecht kwam: doorgaans is dat een plek waar een wond niet zoveel kwaad kan. Het zou gaan om de linker bil: waarom zie ik daar dan geen wond of verband?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:53

DonCamillo schreef:
Voor een quarter x volbloed van 3 jaar oud vind ik hem er slecht uitzien: mager, dorre vacht, ingevallen. Dat word je niet in een nacht. Er staat dat de pijl in de bilspieren terecht kwam: doorgaans is dat een plek waar een wond niet zoveel kwaad kan. Het zou gaan om de linker bil: waarom zie ik daar dan geen wond of verband?

Nou ik zie wel een wond..

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:56

Ik zie ook een wond. Maar het is wel goed zoeken op de foto.
Maar erg schokkend lijkt t niet te zijn qua verwonding? ( al kan je er eigenlijk weinig wijs uit van deze foto)

Is trouwens wel een flinke pijl die ze eruit gehaald hebben zeg :oo

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:57

Er is duidelijk een wond te zien.. Hoop dat het arme dier er niks aan over houdt.. Mafkees zeg

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:58

Er is inderdaad een wond te zien op de foto. Waarom er dan zoveel schade is en de prognose slecht is weet ik ook (nog) niet...

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:58

DonCamillo schreef:

idd! paard zier er echt niet al te fris uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:06

Mwah, het is een driejarige en volop in de groei. Die zijn wel vaker wat schraal, ik vind hem nog netjes hoor. Wat verwachten jullie dan van een driejarige?

Wond zie ik ook duidelijk, snap ook niet waarom prognose niet goed zou zijn. Volgens mij zit het te laag voor kritieke schade.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:19

Nou een paard die pijn heeft kan wel zodanig afvallen hoor.
Dit paard is in de bloei van zijn leven.
Heb maar eens een paard die flinke koliek heeft gehad nou die word
er ook niet dikker op.

Hopelijk haalt het paard het.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:20

Een pijl maakt qua oppervlak maar een kleine wonde, maar hoe diep de pijl zat is niet zichtbaar.

In een kleine, maar diepe wond is de kans op ontstekingen ook groter, het is lastig schoon houden.
Wie weet wat er allemaal geraakt is, als er botvlies beschadigd is, kan dat lelijke infecties geven.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:21

Ten 1e: bloedverlies is nooit goed, dan zien paarden er ook nooit best uit
Ten 2e: 3jarige zijn zelden vol in hun vlees
Ten 3e: er is WEL een wond te zien...
Ik wens paard en eigenaar veel sterkte!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:43

RoosDami schreef:
Ten 1e: bloedverlies is nooit goed, dan zien paarden er ook nooit best uit
Ten 2e: 3jarige zijn zelden vol in hun vlees
Ten 3e: er is WEL een wond te zien...
Ik wens paard en eigenaar veel sterkte!

Ik hoop dat ik je post verkeerd lees... Vind het niet zo vriendelijk over komen :)

als je goed kijkt is de wond inderdaad zichtbaar. Hopelijk komt het paard er weer bovenop! Het zal jou/jouw paard overkomen. Lijkt me echt een nachtmerrie! Sterkte voor de eigenaar

PonyGekje000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 06:51

OMG wat erg!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:17

LBLGypsyCobs schreef:
Een pijl maakt qua oppervlak maar een kleine wonde, maar hoe diep de pijl zat is niet zichtbaar.

In een kleine, maar diepe wond is de kans op ontstekingen ook groter, het is lastig schoon houden.
Wie weet wat er allemaal geraakt is, als er botvlies beschadigd is, kan dat lelijke infecties geven.

Eens :j

Volgens mij was een tijd geleden ook eens een paard neergeschoten met een pijl. Zat die toen niet in de nek of bij de schoft ofzo? Ik hoop maar dat het een ongeluk was en dat men het niet geweten heeft.

In elk geval sterkte voor paard en eigenaar.

blondy0064

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:45

Ik snap niet waarom sommige mensen zulke nare dingen doen.
Gotta do this in English cause I cant find the words in Dutch. that the horse looks a bit light (or skinny as some may say)could have several reasons.
The event must have been very traumatic for this horse.and Every animal reacts differently when stressed or injured.
I am just hoping that this poor animal is getting all the proper care and help he needs.And that he will make a full recorvery.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:46

Om helemaal naar van te worden, hopelijk komt het dier er weer bovenop.

De pijl op de foto heeft een 'razor head'.
De naam doet al vermoeden: de enorme snijdende vlakken van de punt zijn scherper dan een scheermes.
Die pijl heeft waarschijnlijk ontzettend diep gezeten, en dat met weerhaken.
Zulk soort pijlen zijn bedoeld om zoveel mogelijk schade toe te brengen (en daarom heel terecht in Nederland streng verboden!).
Het dier heeft er kennelijk een hele nacht mee rondgelopen, het is niet te onderschatten wat dat, naast weefselschade, allemaal aan pijn en stress toebrengt.

Hopelijk wordt de dader nog gevonden en gestraft. Dit ziet eruit alsof het of opzettelijk is gedaan, of door een idioot die buiten in het wilde weg heeft staan klooien. :n
Laatst bijgewerkt door Elanor op 13-04-13 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:53

Lijkt me een pijl uit een kruisboog. Daar zit behoorlijke kracht achter en zal de wond idd qua oppervlakte niet groot zijn maar kan wel behoorlijk diep zijn. Ook niet echt een 'hobbypijltje' zo te zien :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:18

DonCamillo schreef:

Er staat toch nergens bij op hoeveel dagen na het ongeluk deze foto is genomen? Pijn doet echt heel erg veel met een dier, als hij de avond er voor is geraakt en pas de volgende ochtend is gevonden kan er in 12 uur echt veel gebeuren. Misschien geen kilo's vet/spieren af breken maar ik vind het erg bijzonder om op basis van 1 foto zonder ook maar een klein beetje achtergrond informatie dingen te gaan suggereren. Wat schiet je daar nu helemaal mee op?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:51

Mousmous schreef:
Lijkt me een pijl uit een kruisboog. Daar zit behoorlijke kracht achter en zal de wond idd qua oppervlakte niet groot zijn maar kan wel behoorlijk diep zijn. Ook niet echt een 'hobbypijltje' zo te zien :(

Nee inderdaad, het is een pijl met jachtpunt; drie scherpe kanten, om zoveel mogelijk bloeding te veroorzaken.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:54

Wat een idioten, dit lijkt me geen ongeluk!

Ik moest stiekem even 'gniffelen':
Op de hoofdpagina staat dit bericht, met direct eronder "Springpaard Robin Hood W weer volledig in training"...

Legt er nog iemand een 'link'?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:37

Meganyr schreef:

Op de hoofdpagina staat dit bericht, met direct eronder "Springpaard Robin Hood W weer volledig in training"...

_O-

Maar arm paardje :(:)
Welke idioot doet nou zoiets?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:32

heidy_wilco schreef:
Meganyr schreef:

_O-

Maar arm paardje :(:)
Welke idioot doet nou zoiets?

ja ik moest al gelijk denken aan de serie "Arrow" :')

Maar welke gek dit nou weer doet... :(:)
Ik hoop dat het paard er bovenop komt :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:57

Arm dier. Bah waarom zijn er gekken die zulke dingen doen? zo ook in Nederland een eend met een pijl door de nek.

Er zal altijd gekken zijn.

Ik vind het dier ook wat te schraal, het kan beter. Maar qua vacht dat dof is dat kan toch best komen doordat het mogelijk aan het verharen is, hoeft niet te duiden op een ziek of slecht verzorgd dier.