Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:54

www.ad.nl

Het dode lichaam van een paard zorgt voor heel wat opschudding in Genève. Iedere voorbijganger kan het opgehangen lijk 'bewonderen', in naam van de kunst. De meesten reageren vol afkeer, al klinkt er soms ook bewondering.

Sinds vrijdag staat het kunstwerk van Maya Bösch en Régis Golay tentoongesteld in de galerij Zabriskie Point. 'We begrijpen de hevige reacties, vooral bij kinderen en vegetariërs', klinkt het bij het kunstcollectief.

'Zet deze hengst echter op een salon voor jagers en geen haan zal er naar kraaien. Net die decontextualisatie leidt tot controverse en opent een debat. Het is echter absoluut niet onze bedoeling om te choqueren. We steken onze nek uit door voor deze populaire plek in hartje Genève te kiezen, maar tegelijk stellen we ons ook kwetsbaar op voor het publiek.'

Dieren worden wel vaker als 'materiaal' gebruikt in kunstwerken. Denk maar aan de Nederlander die van zijn dode kat een vliegende helikopter maakte of de getatoeëerde varkens van Wim Delvoye.

'Maar waar zit hier het verschil met de opgezette dieren in musea?', vraagt de vroegere directeur van de Kantonale kunstschool van Lausanne zich af. 'De kunstenaar gebruikt het dier als basis. Provoceren mag als daarmee de boodschap overgebracht wordt.' Al is Pierre Keller toch geen vurige fan van dit werk. 'Ik zou het niet bij me thuis willen staan hebben, ik walg er een beetje van.'

Charlotte Moser, de directrice van een moderne kunstgalerij in Genève, geeft toe dat dieren en baby's altijd een schot in de roos zijn. 'Mensen reageren daar vaak heel emotioneel op. Ze kunnen er niet van een afstand naar kijken en missen zo de boodschap van de kunstenaar. Het volk mag zich echter ook eens vragen stellen en niet altijd slikken wat de media ons voorkauwen.'

En wat moeten we hier dan uit leren? 'Het 'stokpaardje' staat symbool voor alle verloren gevechten, dus ook de kleine tegenslagen des levens die vaak ongemerkt voorbijgaan', besluiten de leden van Zabriskie Point.

Foto

SSmonamiSS

Re: Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:57

Ik vind het nergens op slaan!!! Wat moet dit voor kunst voor stellen??

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:57

tja opmerkelijk. Is dit nu een opgezet paard of een echt lijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:58

Wat is dit nou weer voor belachelijk iets.. Kunst?! Yeah right!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:59

[LN] Kunst...?

Tijdje geleden ook al zo'n malloot die dooie paarden als kunst ziet..

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:00

Nou... wat een ontzettend belachelijke bedoeling!
Wat zouden ze hiermee willen bereiken?
Echt absurd!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:01

Het is kunst als mensen er emotioneel op reageren, volkomen geslaagd dus.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:01

Belachelijk....maar het zal toch wel een opgezet paard zijn, anders gaat ie toch wel stinken na verloop van tijd.....

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:03

Ik dacht dat kunst betekende dat je origineel moet zijn. Dooie beesten is al lang niet meer origineel, ik krijg tegenwoordig het idee dat kunstenaars het gebruiken om makkelijk aan aandacht te komen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:04

Wat smakeloos, doe dat dan ergens waar mensen er niet zomaar tegenaanlopen maar er echt voor moeten kiezen zoiets te zien. Ik zou echt hels zijn als ik met mijn kinderen over straat wandel, etalage's kijk en ineens een dood paard zie hangen. Niet dat ik dat (zelf) nu schokkend vind, maar omdat het je door de strot gedrukt wordt en omdat kinderen het ook zomaar tegenkomen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:05

Wat respectloos zoiets! ;(
Zie zowiezo van het meeste kunstgebeuren niet de waarde ervan in.
Er gebeurd al zoveel narigheid moeten we dan nu ook de narigheid in een etalage aanschouwen alsof het normaal is? -:(-
Vind het in en in triest om zo met dieren om te gaan,laat ze maar een kunstenaar zo in de etalage hangen kunnen ze zich daaraan staan te vergapen,stelletje volidioten _-:( bah!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:05

Ik heb duidelijk géén gevoel voor kunst...
Vraag me af wanneer iemand een dood mens of een baby zo zou ophangen als zijnde 'kunst', of er dan ook zoveel mensen zouden zijn die het goed praten. Denk dat iedereen het dan wel erover eens is dat het luguber is. Waarom dit dan niet?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:06

phormicola schreef:
Het is kunst als mensen er emotioneel op reageren, volkomen geslaagd dus.

Inderdaad !

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:06

Een Geursensatie is het misschien, maar kunst???? :+

Ik vind dit niets, als het iets is om van te leren, oke, maar enkel om te schokkeren, nee daar heb ik niets mee.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:07

Ik snap kunstenaren nooit zo goed... volgens mij zitten er een aantal tussen met een kronkel in hun kop :')

Medie

Zielig.. Heeft niets met kunst te maken.. als ze dat vinden zouden eens een mens op moeten zetten.. NEEEEE maar DAT kan niet hoor!

HorseTimeXL

dit is ook een van de redenen dat ik veel kunst van nu echt niet kan begrijpen. hoezo kunst?

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:12

Zielig ik vind dat dit helemaal niks met kunst te maken heeft ! :n :(

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:14

Nou mis ik wel vaker de boodschap/gedachte achter kunst, maar deze begrijp ik helemaal niet. Het is ook wel erg makkelijk scoren vindt ik, uiteraard reageren mensen hier emotioneel op.

Kunst is pas knap als je er met je eigen handen aan hebt gewerkt om het te laten ontstaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:14

Nou zielig vind het weer niet , dat paard zal denk ik niet voor het kunstwerk geslacht zijn :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:15

Julez schreef:
Vraag me af wanneer iemand een dood mens of een baby zo zou ophangen als zijnde 'kunst', of er dan ook zoveel mensen zouden zijn die het goed praten. Denk dat iedereen het dan wel erover eens is dat het luguber is. Waarom dit dan niet?

Plastinarium in Duitsland doet dat Julez maar dan meer op een wetenschappelijk niveau en die doen aan plastificeren niet gewoon zo ophangen daar zit voor mij dan ook nog verschil in.

Google even op Gunther van Hagens.... of op Plastinarium

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:17

Ik hou niet van opgezette dieren en dit vind ik dus ook helemaal niks...
En misschien moeten er bij kunst inderdaad wel een emotie losgemaakt worden als doel van de kunstenaar. Maar waar ligt de grens...
Kijk bijvoorbeeld naar Tinkebell... Ze wil een boodschap duidelijk maken, maar dit gaat gewoon te ver.
En dat vind ik ook van dit paard.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:18

Boompje1985 schreef:
Julez schreef:

Plastinarium in Duitsland doet dat Julez maar dan meer op een wetenschappelijk niveau en die doen aan plastificeren niet gewoon zo ophangen daar zit voor mij dan ook nog verschil in.

Google even op Gunther van Hagens.... of op Plastinarium

Dat weet ik, maar dat is bedoeld ter educatie. In mijn ogen heel wat anders.
Dat is net zoals opgezette dieren in een museum bijv.
Een dode baby aan een plafond hangen en het kunst noemen vind ik ( en ik denk heel veel andere mensen met mij) heel wat anders ;)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:20

Respectloos tegenover levende wezens vind ik dit.
Maar.. hierdoor komen wel "dingen/dierenrechten" (kon even geen beter woord verzinnen) aan het licht.
Misschien dat mensen hierdoor wakker worden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:21

Niks nieuws.... dode paarden (of delen ervan) worden al zo vaak gebruikt. Ik vind het persoonlijk altijd wel interessant/mooi om te zien (al is het niet erg origineel) en snap het probleem nooit zo. :) Dieren worden er niet speciaal voor geslacht, en dieren worden wel vaker opgezet. Wat is daar mis mee?

Berlinde de Bruyckere

Let op: Foto's kunnen schokkend zijn
http://dailyserving.com/wp-content/uplo ... 111206.jpg
http://cloud.hauserwirth.com/documents/ ... /muhka.jpg
http://olgaistefan.files.wordpress.com/ ... -horse.jpg

(dit zijn overigens huiden afkomstig van het slachthuis die opnieuw gemaakt zijn tot "paard")

Maurizio Cattelan

Let op: Foto's kunnen schokkend zijn
http://mauriziocattelan.altervista.org/ ... _horse.jpg
http://biennale.sitesuite.cn/persistent ... ttelan.jpg
http://www.dejoost.com/wp-content/uploa ... y_5_23.jpg
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 07-04-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link geplaatst