Paardenslachten weer toegestaan in Oklahoma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenslachten weer toegestaan in Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 12:25

http://www.bokt.nl

Eind maart is er door de gouverneur van Oklahoma, Mary Fallin een handtekening gezet onder een nieuwe wet dat heeft bepaald dat paardenvlees weer verwerkt en geëxporteerd mag worden. Tegen deze wet was felle kritiek geuit door dierenactivisten.

Voorstanders zeggen dat de slacht een humane optie is voor paarden die oud, ziek of gewond zijn. Fallin was het daarmee eens en voegt daar, volgens de website usatoday, aan toe dat paarden nu naar het buitenland worden geëxporteerd, inclusief Mexico, waar de kans bestaat dat de dieren op inhumane wijze worden geslacht.

Volgens het Amerikaanse Ministerie van Agricultuur zijn er in 2012 meer dan 166.000 paarden naar Canada en Mexico getransporteerd.

Fallin merkte verder op: “In Oklahoma is verwaarlozing van oudere paarden tragisch genoeg veelvoorkomend. Diegenen die om het welzijn van paarden geven – iets dat we allemaal zouden moeten doen – moeten geen genoegen met een status quo waarbij verwaarlozing en misbruik mogelijk is. “

Met de nieuwe wet is het echter nog niet mogelijk om het vlees binnen de Amerikaanse grenzen voor consumptie te verkopen.

Ook in andere staten is men op dit moment bezig om de antislacht wet terug te draaien. Ook daar stuit men op felle kritiek.

Verwant artikel
[VN] Staat Oklahoma wil slachten weer toestaan

Maartenn

Re: Paarden slachten weer toegestaan in Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:26

+:)+

Karlijnxxx

Re: Paarden slachten weer toegestaan in Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:29

Fijn dat er nu weer een gecontroleerde manier is om van de oude,verwaarloosde, achtergelaten paarden af te komen! Helemaal top! Hopelijk volgen er meer staten en blijft de controle op de slachthuizen hoog!

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:32

Als er maar gecontroleerd wordt en op een humane manier gebeurd dan juig ik die wet toe

8nnemiek

Re: Paardenslachten weer toegestaan in Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:54

Ik lees inderdaad niks over de manier van slachten.. Hopelijk niet weer zoals vroeger in oude koeien-slachterijen..

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:04

Zouden ze het dan eindelijk gaan snappen?!!! Dat werd tijd!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:07

8nnemiek schreef:
Ik lees inderdaad niks over de manier van slachten.. Hopelijk niet weer zoals vroeger in oude koeien-slachterijen..

Inderdaad, die koeien-slachtfabrieken zijn niet geschikt voor paarden. Ik hoop dat ze Tempel Grandins adviezen vwb het slachten van paarden in ere houden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:09

Amerikanen worden steeds iets minder dom :7

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:18

Fijn dat dit weer mag! Manier van slachten is hopelijk net zoals hier, en zelfs als hij iets minder diervriendelijk is, is het altijd nog beter dan op het transport naar Mexico of Canada zetten. Ik hoop dat meer staten dit als voorbeeld zien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:29

Toch ben ik bang dat er weinig veranderd wat betreft de manier van slachten. Als er nieuwe, paardvriendelijke slachterijen werden geopend dan werd dat heus wel vermeld..
Ze werken daar inderdaad met fabrieken.. die mag je gerust inhumaan, dieronvriendelijk noemen.. zelfs dierenmishandeling als je het mij vraagt. Een kudde paarden loslaten, paard voor paard in een kleine kooi drijven en klem zetten.. paarden raken dan helemaal in paniek. Erg stressvol. Dus wat dat betreft snap ik dat er veel weerstand tegen is. Ik zou dan ook nooit paardenvlees uit Amerika willen (of waar dan ook buiten Nederland eigenlijk := )
Ergste is dat dit voor zover ik weet Belgische slachterijen zijn/waren.. waar ze dus wel weten hoe het beter kan, maar gewoon om geld te besparen en vanwege de soepele regels en weinig controle kunnen doen en laten wat ze willen..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:02

Hier wist ik helemaal niks van, 8nnemiek, dan snap ik waarom er zo veel op tegen is. Toch vraag ik me af of het transport naar Mexico niet net zo stressvol is. Het is sowiezo niet diervriendelijk, maar het scheelt toch ook weer een heleboel gedoe op de weg...klinkt heel inhumaan, maar slachten is sowieso niet echt diervriendelijk. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:28

Het is inderdaad kiezen tussen twee kwaden daar..

Qua transport weet ik niet of je er zo veel mee wint. Amerika is zo groot, en Oklahoma ligt natuurlijk 'vlak' bij Mexico.. Vanuit elke andere staat zullen de paarden weer tig uren moeten reizen. En ik vraag me af of ze op die manier nog iets eraan verdienen.. al zijn de benzineprijzen er wel heel erg laag.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:59

Nou vermoed ik dat het er in Mexico niet beter aan toe gaat, dus denk dat dit dan toch de diervriendelijkere optie is. Nog steeds niet diervriendelijk, maar goed. Of ze er wat aan verdienen, geen idee eigenlijk...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:32

8nnemiek schreef:
Toch ben ik bang dat er weinig veranderd wat betreft de manier van slachten. Als er nieuwe, paardvriendelijke slachterijen werden geopend dan werd dat heus wel vermeld..
Ze werken daar inderdaad met fabrieken.. die mag je gerust inhumaan, dieronvriendelijk noemen.. zelfs dierenmishandeling als je het mij vraagt. Een kudde paarden loslaten, paard voor paard in een kleine kooi drijven en klem zetten.. paarden raken dan helemaal in paniek. Erg stressvol. Dus wat dat betreft snap ik dat er veel weerstand tegen is. Ik zou dan ook nooit paardenvlees uit Amerika willen (of waar dan ook buiten Nederland eigenlijk := )
Ergste is dat dit voor zover ik weet Belgische slachterijen zijn/waren.. waar ze dus wel weten hoe het beter kan, maar gewoon om geld te besparen en vanwege de soepele regels en weinig controle kunnen doen en laten wat ze willen..

Zelfs al zou het op deze afschuwelijke manier gebeuren is het altijd nog beter dan op een gruwelijk transport naar mexico waar er op een nog ergere manier geslacht worden.

Het begin is er en ik ben heel blij met dit nieuws.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:34

Urbiezira schreef:
Nou vermoed ik dat het er in Mexico niet beter aan toe gaat, dus denk dat dit dan toch de diervriendelijkere optie is. Nog steeds niet diervriendelijk, maar goed. Of ze er wat aan verdienen, geen idee eigenlijk...

Natuurlijk verdienen ze er wel wat aan anders doen ze het niet he :') .

Het is maar goed dat er slachthuizen zijn die ook paarden slachten, alleen ............................. gaat het er wel humaan aan toe? dat is de vraag en of er gecontroleerd gaat worden? dat is ook de vraag.

Ik denk zelf van niet, het is een heel groot iets daar, en dus ook veel paarden en ja dan is tijd is geld he.

Zeker als er nu eindelijk geslacht mag worden zal er ook wel weer heel veel paarden aangeboden worden ter slachting.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:36

+:)+

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:52

@ragdollcat: Het was een reactie op de post voor mij, dat ik niet wist of ze de kosten van het transport naar Mexico eruit halen in het geld wat ze er voor krijgen. :)

liannelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:48

ja die koeienfabrieken zijn toch niet geschikt voor paarden

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:53

liannelizzy schreef:
ja die koeienfabrieken zijn toch niet geschikt voor paarden

Wel voor koeien dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:47

Ook voor de koeien is het er vreselijk, het zijn ook dieren.

Dus als het er inhumaan aan toe gaat is het niet geschikt voor de paarden en niet voor de koeien.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:52

Fijn, als ik zag hoe die dieren werden mishandeld werd ik misselijk en boos. Dit is een vele betere 'oplossing' !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:04

Misschien kunnen die dierenactivisten hun acties beter richten op een diervriendelijkere slachthuis en slachtprocedure...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:35

Volgens mij doen ze dat ook, toch? Daar zijn die acties volgens mij juist voor, omdat het er niet netjes aan toe gaat dacht ik.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:46

Citaat:
Misschien kunnen die dierenactivisten hun acties beter richten op een diervriendelijkere slachthuis en slachtprocedure...

Daar ben ik het zo mee eens. Slachten is onvermijdelijk, er zijn teveel paarden maar doe het dan op een manier waarop het dier het niet eens merkt dat het dood is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:06

8nnemiek schreef:
Ik zou dan ook nooit paardenvlees uit Amerika willen (of waar dan ook buiten Nederland eigenlijk := )

En je weet wel dat al ons goede nederlandse vlees(rund, varken, kip, paard) allemaal duur verkocht wordt over de grens en dat wij goedkope troep uit verweggistan terug kopen?