Paarden dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:25

www.omroepgelderland.nl

Door de crisis en door financiële tegenslagen willen steeds meer mensen van hun paarden af. Dat constateert Stichting Paardenopvang Achterhoek in Aalten.

De opvang zit vol en er is inmiddels een lange wachtlijst met paarden die ook een ander plekje zoeken. Volgens de voorzitter van de stichting, Gerrit Simmelink, weten mensen vaak niet dat het onderhouden van een paard veel geld kost. Stalling, voeding en verzorgingskosten komen al snel op 500 euro per maand.

De Dierenbescherming bevestigt dat er minder paarden worden verkocht en dat meer mensen van hun dieren af willen. Cijfers van toenemende verwaarlozing zijn er niet.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:12

Dit is best wel sneu... Als je niet zeker in je schoenen staat koop je beter geen paard. :n

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:14

Nou ja, er zullen ook zat mensen die allang een paard hadden.
Maar zoveel mensen raken hun baan kwijt, dan is het paard niet meer te betalen.

Zitosh

Re: Paarden dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:18

Daar heb je ook wel een punt! :j Maar deze sport is sowieso duur.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:21

Zitosh schreef:
Dit is best wel sneu... Als je niet zeker in je schoenen staat koop je beter geen paard. :n

Ik heb mijn paard al 6,5 jaar en mijn andere bijna 4 jaar!
Nu wij voor een blessure zijn komen te staan die erg veel geld kost raakt het potje hier toch wel aardig op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:23

het lijkt mij ook niet alleen maar onnadenkende mensen te zijn die die doen, het is nu eenmaal crisis in NL en daar staat nog eens tegenover dat paard onderhouden en gezond houden/krijgen veel duurder is geworden, het is straks voor heel veel mensen niet meer te doen, denk ik...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:28

Idd er moeten ook genoeg mensen hun paard weg doen terwijl ze er eigenlijk alles voor over hebben :(:)

Ik denk trouwens wel dat mensen nu beter nadenken over de aankoop van een dier en dat vind ik dan wel weer positief :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:39

Als je al paarden hebt, en dan hoef je nog geen sport te bedrijven, dan is het eigenlijk alleen nog goed te doen als je zelf land en stallen hebt. Als je op een pensionstal staat dan is het een flinke hap uit je maandelijkse inkomen, dus zijn het echt niet alleen mensen die onnadenkend een paard hebben gekocht in het verleden en dat maakt het best wel treurig. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zichzelf tekort doen om hun trouwe viervoeter te houden maar het houd een keer op.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:45

Wat ik wel frappant vind is dat de paardenopvang zegt dat mensen die het niet (meer) kunnen opbrengen daar niet genoeg bij stil (hebben) (ge)staan terwijl zij zelf met 25 paarden toch ook een behoorlijk risico lopen. Zij zijn geheel afhankelijk van donering en giften en daarmee neem je imo ook een groot risico als je er 25 paarden op na houdt terwijl ze afhankelijk zijn van anderen.. Wanneer een leverancier of donateur besluit het geld niet langer te doneren dan hebben zij toch ook een groot probleem lijkt mij..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:48

Daarom @blond_d heb ik er 'maar' 8 in de opvang. Acht paarden kan ik privé nog onderhouden en ik wil andere niet lastig vallen met mijn opvang. Maar zelfs als je maar 1 paard heb loop je het risico dat er iets gebeurt waardoor je er niet meer voor kunt betalen. Of je dat paard nu net gekocht heb of al 20 jaren wel kan onderhouden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:56

koenlover schreef:
Daarom @blond_d heb ik er 'maar' 8 in de opvang. Acht paarden kan ik privé nog onderhouden en ik wil andere niet lastig vallen met mijn opvang. Maar zelfs als je maar 1 paard heb loop je het risico dat er iets gebeurt waardoor je er niet meer voor kunt betalen. Of je dat paard nu net gekocht heb of al 20 jaren wel kan onderhouden.

Inderdaad ik heb er 2 staan 1 bejaarde en 1 guppy van bijna 4. Wanneer ik moet gaan kiezen zal de bejaarde damen toch moeten wijken voor het guppy hoeveel ik ook om haar geef ik moet ook aan mijzelf en de toekomst denken. Mijn bejaarde dame zal overigens niet naar een opvang of de verkoop in gaan maar het is dan wel eindstation omdat ik van mening ben dat zij beter af is zonder de stress van verhuizing nieuwe omgeving etc. Misschien in de ogen van veel mensen niet de juiste keuze maar imo wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:02

Blon_D schreef:
koenlover schreef:

Inderdaad ik heb er 2 staan 1 bejaarde en 1 guppy van bijna 4. Wanneer ik moet gaan kiezen zal de bejaarde damen toch moeten wijken voor het guppy hoeveel ik ook om haar geef ik moet ook aan mijzelf en de toekomst denken. Mijn bejaarde dame zal overigens niet naar een opvang of de verkoop in gaan maar het is dan wel eindstation omdat ik van mening ben dat zij beter af is zonder de stress van verhuizing nieuwe omgeving etc. Misschien in de ogen van veel mensen niet de juiste keuze maar imo wel.

Dit is gewoon op een juiste manier verantwoording nemen, vaak worden die oudjes van hot naar her gesleept, paar maanden ergens op een landje en dan alsnog naar de slager(vaak in Frankrijk of Italie) Als mensen echt om hun oude/zieke dieren geven dan breng je ze zelf naar de slager.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:08

Jammer dat de paarden de dupe ervan zijn

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:54

Ook in mijn omgeving hoor ik veel dat mensen hun paard weg doen omdat het niet meer uit kan. Best zuur dat je er dam ook nog bijna niks voor krijgt als je de moeilijke stap zet te verkopen terwijl je het geld nu zo hard kan gebruiken. Ik heb mijn beestje nu 2,5 jaar en ben sinds dien best in salaris gedaald. Ik maak vaak grapjes dat zij het beter voor elkaar heeft als ik ;) Gelukkig hoef ik haar (nu nog) niks tekort te doen door zelf vaak een iets goedkopere keuze te maken in de supermarkt, maar als er nu iets ernstigs zou gebeuren en ze moet bv geopereerd heb ik wel echt mijn spaarcentjes nodig. Zeker omdat ik het idee heb dat dierenarts/tandarts en hoefsmit rekeningen alleen maar duurder worden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:14

Bonnieaw schreef:
Zeker omdat ik het idee heb dat dierenarts/tandarts en hoefsmit rekeningen alleen maar duurder worden

Je hebt niet dat idee, het is gewoon zo.
Onze hoefsmid is ook weer 2,50 omhoog gegaan.
2,50 is weinig geld, maar als alles een beetje duurder wordt dan merk je dat aan het eind van de rit wel enorm.

De economie is kapot bezuinigd, maar de topsalarissen blijven gewoon stijgen terwijl de winsten van grote multinationals geslonken zijn.
Terwijl de gewone burgers zich alles maar wijs laten maken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:22

Was bij equitana weinig te merken van crisis, hele tassen, trollies en karren vol met spullen werden er gesleept. Maar het treft natuurlijk ook hele gezinnen, een paard is dan een luxe en zal er eerder uitgaan dan bv de auto.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:27

koenlover schreef:

mee eens!

Zelfs 1 paard is voldoende om de kosten schrikbarend omhoog te halen wanneer er iets onverwachts gebeurd... dat is nu eenmaal zo.

Uit ervaring heb ik ondervonden dat een verzekering niet alles zou dekken.. en de economische crisis maakt het niet makkelijker om centjes te sparen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:27

MiniLoe schreef:
Was bij equitana weinig te merken van crisis, hele tassen, trollies en karren vol met spullen werden er gesleept. Maar het treft natuurlijk ook hele gezinnen, een paard is dan een luxe en zal er eerder uitgaan dan bv de auto.

Laat het nu in Duitsland waar Equitana gehouden wordt net iets beter gaan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:35

Dan doen we hier toch iets fout vanuit de regering

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:04

Ik werk in een vrij grote electronica zaak en als je bij ons rondloopt zou je ook ECHT niet zeggen dat het crisis is. Mensen geven 1000+ euro uit als os ze een broodje kopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:05

MiniLoe schreef:
Dan doen we hier toch iets fout vanuit de regering

Je kunt ook op de verkeerde dingen bezuinigen.

Als eenvoudig voorbeeld:
Als jij op je paard moest bezuinigen en je kon kiezen uit twee opties.
1. De hoefsmid, tandarts en ontworming.
2. Je paard verplaatsen naar een goedkopere stal met minder luxe zoals een binnenbak.
Ik hoef je niet te vertellen wat de gevolgen zijn als je de eerste optie zou kiezen.

Dit is maar een eenvoudig voorbeeld, in de politiek spelen veel meer belangen met de eigen belangen van de politici voorop.
Bovendien is duitsland het machtigste land binnen de eurozone.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:07

Bonnieaw schreef:
Ik werk in een vrij grote electronica zaak en als je bij ons rondloopt zou je ook ECHT niet zeggen dat het crisis is. Mensen geven 1000+ euro uit als os ze een broodje kopen.

Werkte je daar dan ook al tijdens de hoogconjuctuur?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:12

Niet in deze winkel maar wel in dezelfde branche. Daar ging wel degelijk de omzet naar beneden in de afgelopen jaren, hoewel ze het nu weer iets beter doen geloof ik.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:17

Ben toevallig vandaag bij deze opvang geweest ze hadden open dag.
Aantal weken geleden heb ik bij hun een paard geadopteerd wat er al 4 jaar stond.
Dus kom er weer een van de wachtlijst komen.
zo triest .
Crisis is goed voelbaar overal .

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:25

De crisis is zeker voelbaar. Ik probeer al heel lang een paardje aan te schaffen en ben steeds aan het sparen, maar kom ook vaak voor onverwachte uitgaven te staan. Per maand kunnen wij het makkelijk betalen, maar ik probeer eerst genoeg geld bij elkaar te krijgen voor als er wat zou gebeuren met mijn paard.. want de dierenarts rekeningen zijn niet niks tegenwoordig..
Ik denk trouwens ook dat het deels te maken heeft met het overschot aan paarden in Nederland. Er worden er waarschijnlijk ook meer gefokt dan dat er vraag naar is en dan met de crisis erbij wordt de vraag natuurlijk alleen nog maar minder..