Maden helpen bij het genezen van wonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Maden helpen bij het genezen van wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:27

Horsetalk.co.uk / Bokt

Maden kunnen een rol spelen in de moderne veterinaire zorg omdat ze een verscheidenheid aan wonden bij paarden kunnen helen. Dat toont een nieuwe studie aan.

De studie onderzocht de effectiviteit van maden debridement therapie. Debridement is een agressieve methode om necrotisch weefsel te verwijderen. Hierbij worden alle dode delen tegelijk verwijderd en wordt de genezing van het levende weefsel bevorderd. Uit het onderzoek bleek dat de methode in 93 procent van de gevallen gunstig was.

Maden worden al honderden jaren gebruikt voor de behandeling van wonden en dan vooral de verse, kiemvrije larven van de gewone groene vlieg. Hun wondhelende werking wordt toegeschreven aan een debridement-effect, een antiseptische (bacteriën-dodend) uitwerking, een direct effect op cytokine (een molecuul dat een rol speelt in de immuunafweer) en effecten op de celgroei die betrokken zijn bij wondheling en de afbraak van biofilmvorming (biofilm is een een laag micro-organismen omgeven door zelfgeproduceerd slijm vastgehecht aan een oppervlak).

Maden vernietigen en verteren ook bacteriën en kunnen wellicht ook nuttig zijn in de strijd tegen multi-drug-resistente bacteriën zoals MRSA.

De studie, gepubliceerd in the Equine Veterinary Journal van the American Association of Equine Practioners, bestudeerde 41 paarden met verschillende letsels, waaronder verwondingen aan de voeten, snijwonden aan ledematen, abcessen in weke delen en infecties in het bewegingsapparaat.

Hoe de maden worden toegepast is afhankelijk van het type, de groote en plaats van de wond. Ze worden direct of indirect geplaatst. In sommige gevallen moest een tweede made-behandeling worden gedaan om het gewenste niveau van genezing te bereiken. Debridement, desinfectie en genezing vond in alle gevallen, op drie na, plaats in minder dan een week.

Van de drie die niet reageerden op de behandeling waren twee gecompliceerd door de aanwezigheid van tumoren en door een reeds bestaande schade aan het onderliggende bot.

Olivier Lepage, van de Universiteit van Lyon, die de studie leidde, concludeerde: "Deze resultaten tonen aan dat made-debridement therapie mogelijk een integrale plaats in de moderne veterinaire wondzorg heeft. Het kan worden gebruikt om vele typen laesies te behandelen, maar niet die met tumoren of botsekwestratie. Gepaard gaande hoge kosten vormen een beperkende factor, maar made debridement therapie dient te worden beschouwd voor laesies die niet reageren op de oudere methoden.”

De redacteur van het Equine Veterinary Journal, Professor Celia Marr, zei: "Paarden hebben vaak last van niet-genezende wonden, met name in de ledematen waar de huid continu beweegt en er zeer weinig onderhuids weefsel is.

"Hoewel deze studie op het eerste gezicht misschien contra-intuïtief lijkt en we maden vaak zien als het laatste dat je zou willen op een schone wond, laat dit onderzoek zien dat maden erg effectief kunnen zijn om beschadigd weefsel te verwijderen. Het is een belangrijke aanvullende aanpak in de wondbehandeling bij paarden.”

Klik hier voor foto’s van de wondgenezing (Wellicht schokkend)

troi

Re: Maden helpen bij het genezen van wonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:34

Wordt bij mensen al een flinke tijd gedaan, heel effectief

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:37

hmm, ik durf de foto niet bekijken, is hij heel schokkend := ?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:37

merrylegs schreef:

Ik vind het op zich wel meevallen :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:46

Word al heel lang mee gewerkt op mensen. Is in 2006 overgekomen uit Engeland. Daar moesten toen de madenzakjes die trouwens genetisch gekweekt worden om met 7 dagen te sterven gemaakt worden. Deze kwamen dan over en met een week was de wond van de betreffende patiënten bijna zo schoon dat vacuüm therapie de wond weer goed konden sluiten. Helaas ook eens meegemaakt dat t zakje knapte.. :'). Ook een leuk feitje. De maden moesten elke dag water krijgen. 1-2 cc :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:54

Eddy_Rocks schreef:
merrylegs schreef:

Ik vind het op zich wel meevallen :)

je moet zelfs eerst goed kijken wat eigelijk maden zijn. dat groene is trouwens het zakje

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:55

Dat het toegepast wordt in de geneeskunde wist ik wel al.

Toch vraag ik me af............ hoe gaat dat dan precies? als ze op de wond worden losgelaten, hoe weet je dan dat ie niet het lichaam in gaat doorvreten? en of er geen maden achterblijven?

Je vind ze toch ook op de lijken en kadavers, dus ik vind het ergens wel een eng idee.

Ik vind de fotos niet schokkend, eerder interessant.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:55

Ik weet van mijn moeder dat dit bij haar vader al is gedaan... behoorlijk oud al dus, is rond de 35 jaar geleden gok ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:56

Op een schone wond? Steriele maden zijn schoner dan de wond.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:58

Ragdollcat schreef:
Dat het toegepast wordt in de geneeskunde wist ik wel al.

Toch vraag ik me af............ hoe gaat dat dan precies? als ze op de wond worden losgelaten, hoe weet je dan dat ie niet het lichaam in gaat doorvreten? en of er geen maden achterblijven?

Je vind ze toch ook op de lijken en kadavers, dus ik vind het ergens wel een eng idee.

Ik vind de fotos niet schokkend, eerder interessant.

ze lusten alleen rot vlees?? nee grapje ik weet het niet maar volgens mij moet je ze ook weghalen als het voedsel (het slechte vlees) op is omdat ze anders uit voedselnood wel verder gaan eten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:00

De gebruikte soort maden eet alleen dood vlees. Ze eten dus precies al het dode vlees weg, zonder aan het gezonde omliggende vlees te komen. Daarom zitten ze ook in lijken en kadavers: Dood vlees. En doordat ze alleen het dode vlees eten, maken ze een wond dus keurig schoon zonder dat er restjes dood vlees blijven zitten die problemen kunnen veroorzaken.

Er zijn trouwens ook soorten die wel levend vlees willen, die worden logischerwijs niet gebruikt voor medische doeleinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:02

Ok weer wat geleerd. Toch griezel ik ervan. Al weet ik dat ze veel kunnen betekenen ter genezing van ernstige wonden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:03

Voordat iemand dat bij mij wil toepassen mogen ze me wel in een kunstmatig coma brengen.
Ik heb soms gewoon nachtmerries over maden!Brrrrr

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:09

Het is niet eng. Het is vorig jaar bij m'n vriend toegepast, en die gruwelde ook van het idee. Het was echter de enige manier om zijn wond (die vanwege diabetes zeer slecht genas) zo schoon te krijgen dat het kon genezen. Bij hem hebben ze gedurende 4 weken elke 4 dagen het "pakketje" maden vervangen en toen was de wond schoner dan welke andere behandeling het ooit had kunnen krijgen en ging de genezing dus ook plotseling veel sneller. De artsen dachten dat die maden het herstel met een half jaar! versneld hebben en als je kijkt naar de progressie die zijn genezing maakte voordat ze aan de maden begonnen en daarna onderschijft dat volkomen. In de 2 maanden voordat ze aan de maden begonnen genas de wond vrijwel niet, hij was na 2 maanden welgeteld 2 mm kleiner geworden (na een amptutatie! Een grote wond dus). Na 1 week maden was de wond gehalveerd in grootte.

Ik geloof dus meteen dat het ook bij veterinaire doeleinden zeer goed bruikbaar is en veel leed kan besparen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:11

Oud nieuws! Maar leuk dat ze het nu ook bij paarden doen. Handige beessies toch :D

Dus.. Wanneer komen de bloedzuigers? :')

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:45

Bloedzuigers gebruiken ze inderdaad ook in ziekenhuizen. Het lijkt me toch een wat 'kriebelig' effect hebben. Het idee dat die beestjes ergens op je lijf... :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:46

newt schreef:
Word al heel lang mee gewerkt op mensen. Is in 2006 overgekomen uit Engeland. Daar moesten toen de madenzakjes die trouwens genetisch gekweekt worden om met 7 dagen te sterven gemaakt worden. Deze kwamen dan over en met een week was de wond van de betreffende patiënten bijna zo schoon dat vacuüm therapie de wond weer goed konden sluiten. Helaas ook eens meegemaakt dat t zakje knapte.. :'). Ook een leuk feitje. De maden moesten elke dag water krijgen. 1-2 cc :)

Het wordt vanaf ´99 al toegepast in NNederland, de chirurg die het hier introduceerde was dr. Jukkema en ik meen me te herinneren dat hij de 'kennis' vanuit Duitsland meegenomen (is/was wel gewoon een nederlandse arts maar heeft een tijd in Duitsland gewerkt). In '99 liep ik nl stage op de afdeling traumachirurgie waar deze patienten ook lagen.

Dit artikel is uit 2001:
http://www.kennislink.nl/publicaties/maden-redden-steeds-meer-ledematen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:48

Werd dan toch ook al eerder toegepast dan '99 hoor. Veel eerder zelfs. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:52

Ik vind die netjes die ze in de wonden duwen een enger idee als de maden zelf.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:05

mij lijkt het goor als je die maden eruit moet halen
iiieeee.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:07

Hoe zit het dan met o.a. schapen en konijnen waar de groene vlieg eitjes in hun vacht leggen en waardoor het dier letterlijk opgevreten wordt door de maden en het dier ingeslapen moet worden als je het niet op tijd ontdekt?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:10

mijn theorie was niet juist, nevermind.

(ik heb mijn post even aangepast, zie hieronder)
Laatst bijgewerkt door PocoGaucha op 19-03-13 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:11

Zijn niet dezelfde soort maden.
De maden die hier gebruikt worden eten alleen necrotisch weefsel (in een zwarte wond zit dood weefsel wat verwijderd moet worden)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:39

Sommige wonden zijn ook echt vreselijk.
Mijn vriend had een wond die wilde ook zo niet, elke dag dood weefsel wat verwijderd moest worden.
Schoot niet op, echt goor ook want het was een flink gat.
Uiteindelijk uitgekomen op Mesitran, toen ging het met sprongen vooruit.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:00

@ angelspirit

Bloedzuigers worden al gebruikt in de geneeskunde bij paarden.