Indoor Brabant 2013 was dit jaar goed voor zowel de kwalificatie voor de wereldbekerfinale dressuur als de finale voor het springen.
Zaterdag en zondag mocht ik aanwezig zijn bij dit paardensportgeweld en zal ik proberen een korte impressie te geven van al het moois.
Het ochtend/middagprogramma op zaterdag viel ten prooi aan de dressuur. Na het wegvallen van Tango en Toots door respectievelijk een verstapping en een allergische reactie, waren wij Hollanders enkele Nederlandse deelnemers armer. Uiteraard bood dit perspectief voor enkele buitenlandse deelnemers!

Als eerste wil ik beginnen met een amazone uit Denemarken. Sidsel Johansen zette een gedegen proef neer met haar Gribaldi ruin Schianto waarin wat mij betreft de passage-onderdelen er echt uit sprongen. Uiteindelijk werd de combinatie beloond met bijna 75% en waren zij goed voor een achtste positie.

Een andere amazone die de complimenten meer dan verdient is Stephanie Peters. Waarschijnlijk kunnen enkelen van jullie Jumping Amsterdam 2013 nog voor de geest halen.. De Jazz-zoon Unlimited was zo gespannen tijdens de kur op muziek dat Peters moest afgroeten. Nadien volgde tijdens de KWPN hengstenkeuring nog een showblok (lees: oefenrondje) om Unlimited toch aan publiek te laten wennen. Naast dit 'oefenrondje' was er tijdens de training thuis ook aandacht voor (tempo)controle. Dit leek afgelopen week toch zeker zijn vruchten af te werpen. Nadat er vrijdag al een kader score was behaald (Olympisch kader), werd er zaterdag een score behaald van 72,78%. Ik ben benieuwd waar deze combinatie uit kan komen wanneer er nog meer rust in het hoofd van Unlimited gaat komen.

Kristian von Krusenstierna was één van de twee deelnemers uit Zweden. Met zijn Briar-zoon Biggles trakteerde hij het publiek op een kur waarin vooral de passage excelleerde. De combinatie behaalde een percentage van 72,73% en werd uiteindelijk elfde.

Marlies van Baalen, pupil van Nicole Werner, reed een vrijwel foutloze kur afgelopen zaterdag. Niet alleen het publiek waardeerde de kur ten zeerste, ook Marlies zelf was zichtbaar blij met de topprestatie.

Op de zesde plaats eindigde Laurens van Lieren. Met de Rubiquil dochter Welnetta behaalde hij een score van 75,58%. In de kur toonde Van Lieren in herhaling het gigantische vermogen om te verruimen. Ook Van Lieren was zeer content met de prestatie van Welnetta zoals te zien is op onderstaande foto. Ik geloof dat Van Lieren aan iedereen ondertussen heeft beloofd om naar de kapper te gaan, ook aan de NOS.

Patrik Kittel mocht uiteindelijk opstellen als vijfde. Kittel is fan van de band Depeche Mode en gebruikt muziek van deze band dan ook voor zijn kuren. Het eerste deel van de kur op muziek bestond vooral uit piaffe, passage en drafverruiming. Dat is ook echt iets wat Scandic zonder problemen afgaat. Er slopen echter kleine foutjes in de kur, waardoor de combinatie uiteindelijk niet meer dan 77.78% kreeg.

Als 'best of the rest' mocht de Deense Anna Kasprzak opstellen. De pupil van Andreas Helgstrand is goed op weg om een concurrent te worden van de dressuurtop. De Deense zette met haar Donnerhall-zoon Donnperignon een zeer constante proef neer.
De titanenstrijd ging tussen Edward Gal en Adelinde Cornelissen met respectievelijk Undercover en Parzival. Daar waar Undercover vorig jaar op de concoursen nog een gespannen indruk maakte, was hij nu de rust zelve. De kur die werd verreden was gewoonweg prachtig, daar hoeven niet veel andere woorden aan vuil gemaakt te worden. Cornelissen had afgelopen zaterdag de premiere van haar nieuwe kur. Dit ging nog niet geheel vlekkeloos (maar daar is het ook de primeur voor). In ieder geval kwamen de sterke punten van Parzival (pirouettes, piaffe, passage, appuyemten in draf) zeer goed aan bod!
Uiteindelijk was het Cornelissen die er met de overwinning vandoor ging. Gal volgde op 0,8 punten afstand.

Afscheid Salinero

Na het dressuurgeweld volgde het officiele afscheid van Salinero. Dit betrof een kur die begeleid werd door Wibi Sourjadi op de piano. Anky van Grunsven was zichtbaar en hoorbaar geëmotioneerd toen zij het publiek (en Salinero) bedankte.
Van Grunsven was van plan om na de ereronde de baan te verlaten. Gelukkig zei Frank Kemperman dat ze nog één extra ronde moest rijden. Thank god! Dat leverde een leuke foto op

Oh ja.. op onderstaande kunnen we de nieuwe hobby van Salinero zien; vrijheidsdressuur. Dat is volgens mij bij herhaling gewenst door bokkers zodra Anky weer eens in het nieuws was. Zie daar! Uw gebeden worden gehoord!

De zaterdagavond blijft mij vooral bij vanwege de derby. In deze rubriek moeten de deelnemers een parcours afleggen in twee arena's. In de losrij-piste staan twee hindernissen opgesteld die beide gesprongen moeten worden. Alvorens een ruiter deze piste bereikt moet hij/zij in (volle) galop door het strodorp (wel over een zandbodem) moet. Ik kan een ieder verzekeren; dit is spektakel! Het zand vliegt je rond de oren.

Jur Vrieling in volle galop door het strodorp.

De uiteindelijke winnares van de derby: Janika Sprunger heeft met JL’s Komparse.

De dag werd afgesloten met de Grote Prijs. Een van de deelnemers; Jur Vrieling met de KWPN hengst Zirocco Blue.
Zondag werd de kwalificatie wedstrijd voor de wereldbekerfinale verreden. Zoals verwacht stonden er weer dikke hindernissen tot 1.60m hoog. Voor sommige ruiters is dit tot ooghoogte

Malin Baryard

De dappere 1.56m hoge Cevo Itot de Chateau springt de hindernissen van 1.60m met alle gemak van de wereld. Onder het zadel van Edwina Alexander werd uiteindelijk de 2e positie behaald.

Olivier Philippaerts & Cabrio van de Heffinck

De hindernis waar tijdens de kwalificatie de meeste balken vielen was de laatste hindernis (steilsprong) van de proef.
Mooie impressie zo!
maar het is toch echt een steilsprong.................