Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

MoniqueT schreef:Ik heb lang getwijfeld of ik hierop wil reageren, want ook ben in het begin erg sceptisch geweest over het werk van Paard in Nood Spanje. Jus (Judith) woont hier al veel langer dan ik en zit in de paarden en in haar mening zit veel wat waar is, maar er is ook een andere kant.
Ik schreef er een tijdje geleden al een blog over: http://www.casa-dos-palmeras.nl/?p=7092
Wie mijn blog over dit onderwerp aandachtig wil lezen, zal zien dat ik helemaal niet tegen het slachten van paarden ben. Integendeel, ik ben naast slagersdochter ook nog eens tien jaar boerin geweest. We hadden naast melkvee ook altijd koeien die werden gemest voor de slacht. Niks mee mee en paardenvlees is prima te eten.
In mijn blog schrijf ik dan ook dat ik niet zo goed kan plaatsen, dat paarden die herplaatst kunnen worden in Nederland of elders, geadopteerd worden om de rest van hun leven met geld uit donaties te dien voor ... ?? Paarden die niet herplaatst kunnen worden, kunnen in mijn ogen beter toch een enkeltje slachthuis krijgen, maar dan misschien met wat vlees op de botten. Handelaren willen ze namelijk gewoon niet hebben, de scharminkels die al helemaal uitgeteerd zijn. Moet je ze dan maar gewoon laten wegteren?
Wat ik dus wél begrijp is dat deze mensen paarden dus wegkopen bij eigenaren die om een of andere reden hun paarden niet laten slachten, maar laten wegkwijnen tot de dood erop volgt. Broodmager, onder de vliegen, gewoon een erge dood laten sterven. En ze doen dit vaak niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze het paard niet legaal geslacht kunnen krijgen. Geen papieren, geen chip, geen vervoerder die ze mee wil nemen en geen slachthuis wat ze accepteert. De mensen van Paard in Nood kopen deze paarden op voor een soort afkoopsom en vragen geld om het vervoer (illegaal vaak!) te betalen, de paarden op te lappen en ze als het kan nog geschikt te krijgen voor mensen die ervoor betalen om ze naar Nederland of België te halen. Met de opbrengst worden weer andere paarden gered.
Ik weet ook nog steeds niet goed of het wel goed is dat Laura de eigenaren betaalt voor hun paarden. Komen er dan niet steeds meer? Aan de andere kant, ze betaalt echt maar een schijntje, net genoeg om niet beschuldigd te worden van diefstal van de paarden en geen gedoe te krijgen zoals bij de eerste paarden die ze weggehaald hebben bij een eigenaar. Die bedreigde haar gezin en zover wil ze het nooit meer laten komen. En terecht.
Ragdollcat schreef:Dierenliefde houdt bij mij niet op bij de grens, het is van te zotte, hier in NL gaan er veel gezonde paarden naar de slacht, laat ze die liever ff helpen en redden ipv zielige paarden uit het buitenland te halen.
Het is gewoon krom.
Jammer dat je blind bent voor de situatie in eigen land en alleen kijkt naar buitenland.
MoniqueT schreef:Jij hebt duidelijk niet door waar dit in eerste instantie om draait. Paarden die niet naar de slacht kunnen, maar gewoon uitteren tot de dood er op volgt. Ieder recht op zijn mening hoor, maar ben blij dat het in Nederland nog mogelijk is paarden te laten slachten.
jus schreef:Paarden in nood zit niet in Andalusie maar in de provincie Alicante , Spanje is groot dus in elk deel is wel een opvangcentrum.
Persoonlijk ben ik het er niet mee eens om verwaarloosde paarden te kopen , word handel.
Dat slachtverhaal is niet waar , ken vele handelaren uit de regio en ook verschillende die slachtpaarden kopen.
jus schreef:Ik weet heeel goed waar ik over praat woon al 30 jaar hier en al 30 jaar in de paarden en nu ik een prijs hoor vind ik het toch wel handel sorry.
Momenteel word er 3 keer zoveel geslacht in onze regio.
Hoe weten ze in godsnaam dat een paard 21 jaar in een stalletje heeft gestaan ?