Spaanse paarden lijden onder crisis Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Spaanse paarden lijden onder crisis Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 12:43

www.nieuwsblad.be

Heel wat Spanjaarden hebben het op dit moment zo moeilijk door de financiële crisis, dat ze er niet in slagen hun dieren fatsoenlijk te voeden. In vele gevallen is het zo erg dat de eigenaars het paard moeten wegdoen. De stichting Paard In Nood Spanje vangt die dieren met alle plezier op, maar ook voor hen is de crisis voelbaar.

‘Het is schrijnend om te zien hoeveel dieren hier uitgemergeld toekomen', zegt Laura Hoitsema van de stichting Paard In Nood Spanje. ‘De eigenaars hebben gewoon het geld niet meer om voor hun dieren te zorgen. Vaak moeten ze hen verkopen uit financiële noodzaak. Sommigen proberen het bij de slachtbank, maar daar krijgen ze vrijwel altijd een nee te horen. De enige optie die dan nog overblijft is de dieren overbrengen naar onze familieboerderij.'

Volgens Hoitsema is Paard In Nood Spanje de enige organisatie in Andalusië waar verwaarloosde paarden opgevangen worden. Soms komen de eigenaars hun paard zelf brengen, maar het gebeurt ook dat de familie een telefoontje krijgt van iemand die in een stal of op een afgelegen stuk wei een uitgemergeld dier vond. ‘Enkele vrijwilligers gaan die paarden dan ophalen en brengen ze naar hier', verklaart Hoitsema.

De dieren die bij de familie Hoitsema terechtkomen zijn er altijd erg aan toe. ‘Heel wat merries zijn zo uitgehongerd dat ze hun veulen verliezen. Enkele dagen geleden kwamen ook drie veulens om het leven door verhongering. We konden hen niet meer helpen', aldus de vrouw.

‘Wij verzorgen deze dieren totdat ze er weer helemaal bovenop zijn en zoeken dan een nieuwe thuis voor hen', aldus Hoitsema. In negen maanden tijd kon de organisatie 49 paarden redden. Ruim 30 daarvan werden overgeplaatst naar nieuwe eigenaars. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar verloopt via de Facebook-pagina van de stichting. Op die manier vonden al heel wat dieren een nieuwe thuis in onder andere Nederland, België en Hongarije.

De stichting vangt de dieren met alle plezier op, maar ook bij hen is de crisis voelbaar. ‘Wij draaien volledig op de giften van sponsors. Van de regering of andere grote organisaties moeten we geen hulp verwachten. Ook zij hebben het moeilijk door de crisis. De werknemers krijgen hier ook geen loon. Iedereen werkt vrijwillig mee en alles gaat naar de paarden.'

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:02

Goed dat deze stichting dat zonder eigenbelang voor de dieren doet. Knap dat ze al zoveel opvangadressen gevonden hebben. Lijkt me lastig in deze tijd.

melaniepk

Re: Spaanse paarden lijden onder crisis Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:14

Fijn dat ze ook hier bekendheid krijgen :j
Ze verrichten goed werk !

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:20

Paarden in nood zit niet in Andalusie maar in de provincie Alicante , Spanje is groot dus in elk deel is wel een opvangcentrum.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens om verwaarloosde paarden te kopen , word handel.

Dat slachtverhaal is niet waar , ken vele handelaren uit de regio en ook verschillende die slachtpaarden kopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:22

Eens met jus. Dit soort initiatieven klinken zeer goed maar hebben altijd erg veel minder mooie bijverschijnselen tot gevolg..

Curly_sue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:18

ze doen zeker goed werk.ik zou zeggen kijk eens op hun facebook pagina.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:27

Heb geen kritiek op hun werk , heb kritiek dat het probleem verwaarloosde paarden hier niet mee opgelost word en mensen meer paarden gaan verwaarlozen omdat mensen verwaarloosde paarden kopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:56

Nou niks nieuws hoor, met de honden en katten gaat het al jaren zo en dat is net zo erg. Spanje staan er niet bekend om dat ze erg vriendelijk met honden en katten omgaan.

Dat er nu paarden onder lijden is ook erg, ik mag hopen dat ze in spanje blijven ipv dat het naar Nederland gehaald worden? Dat het probleem daar opgelost worden.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:16

ik vind het super werk dat ze doen, sommige mensen hebben echter geen keus, ze raaken werkloos en komen niet meer aan een baan, maar ze zijn niet de enigste die dat werk doen in de provincie Alicante, hier dicht bij mij, noordelijker van de provincie zit er ook één, alleen hun paarden blijven in spanje, meestal ook wel in de omgeving

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:43

Spanje is een groot land en er zijn nog steeds mensen die de mentaliteit van een paar eeuwen terug hebben maar de meeste Spanjaarden zijn gewoon goed voor hun dieren , ik ken fokkers en eigenaren die ook niet meer zoveel verdienen als jaren terug maar voor hun gaan de paarden voor en hun dieren zien er goed uit.
Zijn meestal de " broodhandelaren" die een slag uit deze situatie willen halen.

Jammer alleen dat de goede paarden naar de slacht gaan en paarden met vaak problemen opgevangen worden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:09

Ik heb lang getwijfeld of ik hierop wil reageren, want ook ben in het begin erg sceptisch geweest over het werk van Paard in Nood Spanje. Jus (Judith) woont hier al veel langer dan ik en zit in de paarden en in haar mening zit veel wat waar is, maar er is ook een andere kant.

Ik schreef er een tijdje geleden al een blog over: http://www.casa-dos-palmeras.nl/?p=7092

Wie mijn blog over dit onderwerp aandachtig wil lezen, zal zien dat ik helemaal niet tegen het slachten van paarden ben. Integendeel, ik ben naast slagersdochter ook nog eens tien jaar boerin geweest. We hadden naast melkvee ook altijd koeien die werden gemest voor de slacht. Niks mee mee en paardenvlees is prima te eten.

In mijn blog schrijf ik dan ook dat ik niet zo goed kan plaatsen, dat paarden die herplaatst kunnen worden in Nederland of elders, geadopteerd worden om de rest van hun leven met geld uit donaties te dien voor ... ?? Paarden die niet herplaatst kunnen worden, kunnen in mijn ogen beter toch een enkeltje slachthuis krijgen, maar dan misschien met wat vlees op de botten. Handelaren willen ze namelijk gewoon niet hebben, de scharminkels die al helemaal uitgeteerd zijn. Moet je ze dan maar gewoon laten wegteren?

Wat ik dus wél begrijp is dat deze mensen paarden dus wegkopen bij eigenaren die om een of andere reden hun paarden niet laten slachten, maar laten wegkwijnen tot de dood erop volgt. Broodmager, onder de vliegen, gewoon een erge dood laten sterven. En ze doen dit vaak niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze het paard niet legaal geslacht kunnen krijgen. Geen papieren, geen chip, geen vervoerder die ze mee wil nemen en geen slachthuis wat ze accepteert. De mensen van Paard in Nood kopen deze paarden op voor een soort afkoopsom en vragen geld om het vervoer (illegaal vaak!) te betalen, de paarden op te lappen en ze als het kan nog geschikt te krijgen voor mensen die ervoor betalen om ze naar Nederland of België te halen. Met de opbrengst worden weer andere paarden gered.

Ik weet ook nog steeds niet goed of het wel goed is dat Laura de eigenaren betaalt voor hun paarden. Komen er dan niet steeds meer? Aan de andere kant, ze betaalt echt maar een schijntje, net genoeg om niet beschuldigd te worden van diefstal van de paarden en geen gedoe te krijgen zoals bij de eerste paarden die ze weggehaald hebben bij een eigenaar. Die bedreigde haar gezin en zover wil ze het nooit meer laten komen. En terecht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:26

MoniqueT schreef:
Ik heb lang getwijfeld of ik hierop wil reageren, want ook ben in het begin erg sceptisch geweest over het werk van Paard in Nood Spanje. Jus (Judith) woont hier al veel langer dan ik en zit in de paarden en in haar mening zit veel wat waar is, maar er is ook een andere kant.

Ik schreef er een tijdje geleden al een blog over: http://www.casa-dos-palmeras.nl/?p=7092

Wie mijn blog over dit onderwerp aandachtig wil lezen, zal zien dat ik helemaal niet tegen het slachten van paarden ben. Integendeel, ik ben naast slagersdochter ook nog eens tien jaar boerin geweest. We hadden naast melkvee ook altijd koeien die werden gemest voor de slacht. Niks mee mee en paardenvlees is prima te eten.

In mijn blog schrijf ik dan ook dat ik niet zo goed kan plaatsen, dat paarden die herplaatst kunnen worden in Nederland of elders, geadopteerd worden om de rest van hun leven met geld uit donaties te dien voor ... ?? Paarden die niet herplaatst kunnen worden, kunnen in mijn ogen beter toch een enkeltje slachthuis krijgen, maar dan misschien met wat vlees op de botten. Handelaren willen ze namelijk gewoon niet hebben, de scharminkels die al helemaal uitgeteerd zijn. Moet je ze dan maar gewoon laten wegteren?

Wat ik dus wél begrijp is dat deze mensen paarden dus wegkopen bij eigenaren die om een of andere reden hun paarden niet laten slachten, maar laten wegkwijnen tot de dood erop volgt. Broodmager, onder de vliegen, gewoon een erge dood laten sterven. En ze doen dit vaak niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze het paard niet legaal geslacht kunnen krijgen. Geen papieren, geen chip, geen vervoerder die ze mee wil nemen en geen slachthuis wat ze accepteert. De mensen van Paard in Nood kopen deze paarden op voor een soort afkoopsom en vragen geld om het vervoer (illegaal vaak!) te betalen, de paarden op te lappen en ze als het kan nog geschikt te krijgen voor mensen die ervoor betalen om ze naar Nederland of België te halen. Met de opbrengst worden weer andere paarden gered.

Ik weet ook nog steeds niet goed of het wel goed is dat Laura de eigenaren betaalt voor hun paarden. Komen er dan niet steeds meer? Aan de andere kant, ze betaalt echt maar een schijntje, net genoeg om niet beschuldigd te worden van diefstal van de paarden en geen gedoe te krijgen zoals bij de eerste paarden die ze weggehaald hebben bij een eigenaar. Die bedreigde haar gezin en zover wil ze het nooit meer laten komen. En terecht.

Ik vind dat het gewoon in eigen land, Spanje, opgelost moet worden.

Want kijk dat is toch heel erg raar: hier gaan gezonde paarden naar de slacht ivm niet meer kunnen betalen enz. enz. en of te veel veulens gefokt.

En nou komen hier zieke zwakke verwaarloosde uitgehongerde dieren om opgelapt te worden????? En die gezonde paarden van eigen bodem dan?................

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:46

De paarden worden in Spanje opgelapt hoor. Geen enkel paard vertrekt zonder dat het helemaal in orde is. Blijkbaar is er in Nederland toch nog vraag naar Spaanse paarden.

Heb je mijn blog hierover wel gelezen? Daar uit ik exact dezelde mening, maar leg ik ook uit waarom ik van mening veranderd ben.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 18-03-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:48

Natuurlijk is er in NL vraag naar spaanse paarden, want goedkoop als normaal en of als handelaar kan je er veel mee verdienen door het voor meer door te verkopen.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:51

Jammer dat er mensen zijn bij wie dierenliefde ophoudt bij de grens.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:04

Dierenliefde houdt bij mij niet op bij de grens, het is van te zotte, hier in NL gaan er veel gezonde paarden naar de slacht, laat ze die liever ff helpen en redden ipv zielige paarden uit het buitenland te halen.

Het is gewoon krom.

Jammer dat je blind bent voor de situatie in eigen land en alleen kijkt naar buitenland.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:08

Jij hebt duidelijk niet door waar dit in eerste instantie om draait. Paarden die niet naar de slacht kunnen, maar gewoon uitteren tot de dood er op volgt. Ieder recht op zijn mening hoor, maar ben blij dat het in Nederland nog mogelijk is paarden te laten slachten.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:17

Ragdollcat schreef:
Dierenliefde houdt bij mij niet op bij de grens, het is van te zotte, hier in NL gaan er veel gezonde paarden naar de slacht, laat ze die liever ff helpen en redden ipv zielige paarden uit het buitenland te halen.

Het is gewoon krom.

Jammer dat je blind bent voor de situatie in eigen land en alleen kijkt naar buitenland.

En ik vind het jammer dat jij alleen in eigen land kijkt, voor mij is een paard een paard en een hond een hond, ongeacht in welk land het dier geboren is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:18

MoniqueT schreef:
Jij hebt duidelijk niet door waar dit in eerste instantie om draait. Paarden die niet naar de slacht kunnen, maar gewoon uitteren tot de dood er op volgt. Ieder recht op zijn mening hoor, maar ben blij dat het in Nederland nog mogelijk is paarden te laten slachten.

Ja vind ik ook hoor, alles beter dan laten lijden. Helaas in spanje niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:21

marjolein-K: jammer dat hierdoor de dierenproblemen in NL groter wordt ipv kleiner. Dat je daar niet overnadenkt.

Marjolein_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:28

Daar denk ik best over na maar blijf erbij dat een dier een dier is. Trouwens hoeveel "zielige" paarden heb jij in Nederland al gered?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:00

Ken handelaren die slachtpaarden kopen zonder chips etc dus dat is vaak ook een niet waar verhaal , aangezien ze geen graten naar de slacht brengen is er nog tijd zat om een paard te chippen door de handelaar zelf.

Ik heb zelf wat opvangpaarden en dieren die naar de slacht gingen die in de les meelopen maar nooit gekocht , ik weet dat het gevaarlijk is om bij sommige mensen (tenminste als je ze mensen mag noemen) dieren weg te halen aangezien wraak in hun wet zit en je iid bedreigt kan worden etc
maar blijven we kopen dan kopen hun er net zo hard eentje voor terug dus je red een paard en andere word weer de dupe helaas , het is een moeilijke situatie maar wat er moet gebeuren eigenlijk is de wet veranderen en meer dierenbescherming agenten op deze travelen zetten maar aangezien in Spanje een erge financiele crisis is lijkt me dit de komende jaren onmogelijk.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:15

jus schreef:
Paarden in nood zit niet in Andalusie maar in de provincie Alicante , Spanje is groot dus in elk deel is wel een opvangcentrum.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens om verwaarloosde paarden te kopen , word handel.

Dat slachtverhaal is niet waar , ken vele handelaren uit de regio en ook verschillende die slachtpaarden kopen.

het is niet helemaal waar wat je zegt, ik ken de mensen van paard in nood goed genoeg en weet denk ik meer van de hele situatie als de meeste hier in het topic..

en ze redden echt paarden van de slacht, de spanjaarden hebben geen geld en soms is het zelfs zo dat er paarden jaren opgesloten staan in een stal zonder licht of eten in hun eigen mest.. zo was er ook een 21 jarige hengst die 21 jaar lang in zijn eigen mest en urine heeft gestaan en nog nooit daglicht heeft gezien.
hij is nu gered maar wel met vergroeide achterbenen.
paard in nood in spanje redt paarden en leeft echt van donaties en al het geld gaat naar de opvang van paarden of medicatie en natuurlijk het chippen, want de paarden daar zijn meestal niet gechipt en kunnen dus ook niet geslacht worden en worden daarom aan hun lot overgelaten.
paard in nood in spanje is een organisatie die het echt niet over de rug van een ander doet, al het geld wat binnenkomt gaat echt naar de paarden.
en de paarden die naar een nieuwe eigenaar gaan wordt echt niet dik op verdiend, ze vragen alleen kosten transport die ze erg goedkoop kunnen aanbieden en eerste maand verzorging... en meestal ligt dat rond de 400 euro.
dat is dus echt geen winst om de paarden maar echt uit het hart een goed blijvend thuis vinden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:25

Ik weet heeel goed waar ik over praat woon al 30 jaar hier en al 30 jaar in de paarden en nu ik een prijs hoor vind ik het toch wel handel sorry.

Momenteel word er 3 keer zoveel geslacht in onze regio.

Hoe weten ze in godsnaam dat een paard 21 jaar in een stalletje heeft gestaan ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:44

jus schreef:
Ik weet heeel goed waar ik over praat woon al 30 jaar hier en al 30 jaar in de paarden en nu ik een prijs hoor vind ik het toch wel handel sorry.

Momenteel word er 3 keer zoveel geslacht in onze regio.

Hoe weten ze in godsnaam dat een paard 21 jaar in een stalletje heeft gestaan ?

Dat is toch het beste voor hun, dan zijn ze van alle ellende af en kunnen ze lekker in de hemel paardwaardig leven.