Jockey naar ziekenhuis na ernstige val Cheltenham Festival

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jockey naar ziekenhuis na ernstige val Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:45

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Gisteren is de Ierse jockey JT McNamara ernstig ten val gekomen tijdens het grote Britse Cheltenham Festival. Hij deed mee in de Fulke Walwyn Kim Muir Challenge Cup, een steeplechase voor amateur jockeys. De 37-jarige jockey is naar het ziekenhuis gebracht en daar bleek dat hij twee ruggenwervels heeft gebroken.

Na de val was McNamara wel bij bewustzijn, maar hij had moeite met ademen. De man is in een kunstmatige coma gebracht. Meer nieuws over zijn toestand wordt pas zaterdag verwacht.

Gisteren moest er helaas ook een paard worden ingeslapen, nadat deze viel op de laatste hindernis.

De winst in van de interessantste races van de dag ging naar de ruin Cue Card, vorig jaar tweede tegen Sprinter Sacre (die gisteren met overmacht won). Deze maal wist Cue Card met negen lengtes verschil te winnen van de favoriet First Lieutenant.

Jolliegirl

Re: Jockey naar ziekenhuis na ernstige val Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:47

Triest van het paard wat ingeslapen moest worden..
Ben absoluut geen voorstander van deze takt van de sport.... :n

Jockeys heb ik weinig medelijden mee. Moet je je paarden maar niet op volle snelheid over hindernissen jagen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:48

Daar ben ik het mee eens ja..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:50

Ik vind het ontzettend sneu voor deze jockey en zijn familie dat dit is gebeurt en ik wens hem veel beterschap.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:02

Triest allemaal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:05

Bah, wanneer komt er eens een eind aan deze sport? Sluit me aan bij Jolliegirl. Hoe erg het ook is voor de familie, met de jockey kan ik geen medelijden hebben :=

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:12

Ik vind het alleen maar heel zielig voor het paard, niet voor de jockey.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:22

Hou hier ook totaal niet van, de steeplechase zou ronduit afgeschaft moeten worden: dit is geen "sport" te noemen, maar egomaan winstbejag: jaarlijks verongelukken er weer volkomen onnodig paarden door (niet alleen in deze tak van paarden"sport" overigens).

Achterhaalde tradities, ja, dus met name die al jarenlang bestaan, mogen anno 2013 wel eens in een realistisch licht gezien worden, waarbij men zich zou mogen afvragen of dergelijke aan de dieren opgedrongen kwellingen nog bestaansrecht zouden mogen hebben.

Sneu voor de jockey, maar die kende de risico's, zowel voor de paarden als de berijders.
En men neemt die risico's welbewust, willens en wetens, op de koop toe.

Tsja, dan kan het vreselijk fout gaan, want als men ten val komt in de steeple, val je ongenadig hard en gevaarlijk. Zoals nu dus al weer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:33

Wat een walgelijk onbegrip hier zeg!
Ga niet iets zitten afzaniken waar je geen verstand van hebt. De paarden worden niet vol gas over een hindernis gereden, Geen paard in de wereld kan springen als het vol gas gaat. Steeples, hordes, hunts, crosscountries, jagdrennen etc. gaan een stuk langzamer dan een vlakke ren. Deze paarden worden gedoseerd tijdens de koers en een ongeluk is pech. Er gebeuren nog altijd minder ongelukken dan bij millitary of hindernis springen
Net zo'n pech als een rijpaard wat een pees eruit loopt in de rijbaan...hoeveel zijn dat er op jaarbasis?

Hoop dat de beste jongen er goed uit komt, is toch rot als je op deze manier je leven of je grootste hobby moet laten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:40

Woogy schreef:
Ga niet iets zitten afzaniken waar je geen verstand van hebt. De paarden worden niet vol gas over een hindernis gereden, Geen paard in de wereld kan springen als het vol gas gaat. Steeples, hordes, hunts, crosscountries, jagdrennen etc. gaan een stuk langzamer dan een vlakke ren. Deze paarden worden gedoseerd tijdens de koers en een ongeluk is pech. Er gebeuren nog altijd minder ongelukken dan bij millitary of hindernis springen
Net zo'n pech als een rijpaard wat een pees eruit loopt in de rijbaan...hoeveel zijn dat er op jaarbasis?

Hoop dat de beste jongen er goed uit komt, is toch rot als je op deze manier je leven of je grootste hobby moet laten

Ik geloof niet dat er bij cross of springwedstrijden op jaarbasis meer ongelukken gebeuren dan bij steeplechases. Dus totdat jij met cijfers komt die dit anders bewijzen, ga ik daar niet in mee. Aangezien bij bijna élke renwedstrijd wel een paard ter val komt, en dat bij lang niet alle crosses zo is, maak je mij niet wijs dat dit zo veilig is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:47

vraag me af waar je vandaan haalt dat ze bij elke koers vallen, of 'bijna'...

Wat ik vreemd vind, Het moment dat iemand gevallen is en er echt iets aan overhoudt is iedereen spontaan lief en aardig en 'oh wat erg, wat rot en naar'. Laat staan als iemand erbij overlijdt, staat bokt vol met jank berichten. Waar verdient deze jongen het aan om te horen 'geen medelijden mee'...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:48

Woogy schreef:

Wat ik vreemd vind, Het moment dat iemand gevallen is en er echt iets aan overhoudt is iedereen spontaan lief en aardig en 'oh wat erg, wat rot en naar'. Laat staan als iemand erbij overlijdt, staat bokt vol met jank berichten. Waar verdient deze jongen het aan om te horen 'geen medelijden mee'...

Omdat hij aan een walgelijke sport meedoet, waarin bijna elke race wel een paard op zn plaat gaat :=
In 9 van de 10 renfilmpjes die ik zie valt er wel minstens 1 paard.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:51

Ik ben het helemaal met Woogy eens. Vindt het erg sneu voor de jockey en hoop dat hij er gauw bovenop komt.

Alle negatieve reacties hier komen denk ik toch echt voort uit onwetendheid over de sport en volgens mij zitten er ook maar weinig mensen op bokt die echt verstand hebben van deze tak van de sport.

Edit: Oh en laat ik duidelijk zijn, ik heb ook geen verstand van deze sport. Maar ik ga daarom niet maar van alles lopen roepen en zeggen dat het erger is voor het paard, want ja de jockey doet zo'n stomme sport doen dus die verdiend het.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:54

Woogy schreef:

Amen! Wat een eeuwige discussie. Een risico heb je altijd, in iedere tak van de sport. Maar de nieuwsredactie smult van dit soort artikels uiteraard. Ik zie liever een paard doen waar het gek op is, dan één die iedere dag in de bak zijn rondjes moet draaien met een prutser op zijn rug, en daar zie je enkel op bokt al meer dan genoeg van, dat vind ik veel triester. Genoeg ongelukken in iedere tak van de sport, dat het niet in het nieuws verschijnt betekend niet dat het niet gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-03-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:54

Bovendien komen ook alleen de valpartijen in het nieuws, juist omdat het geen populaire sport is in Nederland. Tja, dan is het beeld al snel vertekend natuurlijk.
(En als ik de verhalen op bokt zo bekijk mbt ongelukken dan zijn het toch voornamelijk de recreanten en hun paarden)

Als tegenhanger: De military van Boekelo is ook al 3 jaar niet vrij van ongelukken.

Het is al erg genoeg dat dit de jockey én het paard is overkomen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:13

lovefi schreef:
[..]Alle negatieve reacties hier komen denk ik toch echt voort uit onwetendheid over de sport
en volgens mij zitten er ook maar weinig mensen op bokt die echt verstand hebben van deze tak van de sport.[..]

vuurneon schreef:
Bovendien komen ook alleen de valpartijen in het nieuws, juist omdat het geen populaire sport is in Nederland.
Tja, dan is het beeld al snel vertekend natuurlijk. [..]

:j

Hoop dat de arme jongen snel weer opknapt...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:14

Marjoow schreef:
Woogy schreef:

Omdat hij aan een walgelijke sport meedoet, waarin bijna elke race wel een paard op zn plaat gaat :=
In 9 van de 10 renfilmpjes die ik zie valt er wel minstens 1 paard.

Ik sluit me helemaal aan bij de mening van woogy

@marjoow, afgelopen jaar de langste steeple van Europa gezien in Frankrijk(6 of 6,5 km). De dag ervoor en de dag van de grote koers waren er steeple koersen, NUL paarden zijn in die 2 dagen gevallen verspreid over 10 steeple koersen. De langste steeple werdt trouwens gewonnen door een 13-jarige, overigens wordt deze grote race vaker gewonnen door paarden die ouder als 10 jaar zijn.
Gelukkig wordt er in de dressuur ook niet gekeken hoeveel peesblessures de paarden oplopen!

Overigens zijn er 2 jockey's gevallen en mankeerde allebij iets anders, niet zoals de OP doet vermoeden

Heel veel sterkte voor JT McNamara (2 nekwervels) en Davy Russell (geperforeerde long), hun familie en vrienden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 15-03-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:15

daffie1986 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij de mening van woogy

@marjoow, afgelopen jaar de langste steeple van Europa gezien in Frankrijk(6 of 6,5 km). De dag ervoor en de dag van de grote koers waren er steeple koersen, NUL paarden zijn in die 2 dagen gevallen verspreid over 10 steeple koersen. De langste steeple werdt trouwens gewonnen door een 13-jarige, overigens wordt deze grote race vaker gewonnen door paarden die ouder als 10 jaar zijn.

Overigens zijn er 2 jockey's gevallen en mankeerde allebij iets anders, niet zoals de OP doet vermoeden

Heel veel sterkte voor JT McNamara(2 nekwervels, geen rugwervel) en Davy Russell (geperforeerde long), hun familie en vrienden.

Maar daar lees je dan uiteraard niets over. :n

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:19

Lara_Silver schreef:
Woogy schreef:

Amen! Wat een eeuwige discussie. Een risico heb je altijd, in iedere tak van de sport. Maar de nieuwsredactie smult van dit soort artikels uiteraard. Ik zie liever een paard doen waar het gek op is, dan één die iedere dag in de bak zijn rondjes moet draaien met een prutser op zijn rug, en daar zie je enkel op bokt al meer dan genoeg van, dat vind ik veel triester. Genoeg ongelukken in iedere tak van de sport, dat het niet in het nieuws verschijnt betekend niet dat het niet gebeurd.

_/-\o_ _/-\o_

Volgens mij hebben de meeste mensen er geen benul van hoeveel races er door paarden gelopen worden waarbij niets mis gaat. Juist doordat je alleen iets hoort als het wel mis gaat wordt het beeld zo vertekend.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:21

Wordt het zo zat, vooral dat MODS er niets aan doen dat mensen maar lelijke en walgelijke dingen roepen over de rensport, jockeys eventuele paarden. Maar het moment dat iemand roept dat Anky een walgelijke bekkentrekker is worden de berichten verwijderd!

DOE JE WERK EENS WAT BETER!

Daarbij snap ik ook niet wat de bijdrage is aan bijvoorbeeld dit topic(en verder eigenlijk ieder topic over de draf- en rensport) om te zeggen hoe vreselijk je het vind en dat zo'n jongen van jullie part maar dood neer mag vallen. Wij vergallen toch ook niet alle andere topic door erbij te zetten hoe smerig sporen zijn, stang en trens en hoe vreselijk de (amateur) dressuur 'sport' is...Typisch...wederzijds respect bestaat blijkbaar niet meer
Laatst bijgewerkt door Woogy op 15-03-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:27

Hetzelfde geldt toch ook voor edward gal en totilas dat heel bokt op zn kop stond en wenste dat rath iets ernstigs zou krijgen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:28

Het barst hier van de amateurs die een ander het licht in de ogen niet gunnen :r

Paarden worden verkocht, wisselen van trainer of rijder en gaan dood! Sommigen in het harnas, anderen in de kliniek, weer een andere groep tijdens het dekken. Als ze mazzel hebben in de wei door een been te breken. Wat ik mooi vind is dat ik enorm veel harddravers en renpaarden ken die oud zijn, sterk en kern gezond. Terwijl ik nog veel en veel meer mensen ken die al aan hun 4de 5de 6de paard bezig zijn in tien jaar omdat ze ze om zeep helpen. Maar nee...de rensport is zielig omdat wij niets onder stoelen en banken steken en nergens geheimen over maken...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:30

Ach, dat zie ik tegenwoordig bij alles en iedereen die met paarden bezig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:32

Dames, als jullie vinden dat er opmerkingen worden gemaakt die niet door de beugel kunnen kunnen jullie via de rode temknop dat melden. Zodra een mod online is en tijd heeft zal er naar je tem gekeken worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:34

Tsja...hoe vaak heb ik dat al gedaan en nooit antwoord of een reactie gezien...Lijkt me toch dat jullie zeker in de VN topics wel weten wat er gaande is...