Eddy_Rocks
Met een spectaculaire show nam het toppaard van Anky van Grunsven, Salinero, vandaag afscheid van de wedstrijdring. Tijdens een anderhalf-durende show op Indoor Brabant werd de 19-jarige ruin op een speciale manier geëerd.
“Ik weet eigenlijk ook niet wat ik in hem zag”, antwoord Anky op de vraag wat haar eerste indruk was van Salinero. Tineke Bartels opent de show en vraagt Anky het hemd van het lijf. De hele levensloop van Salinero wordt onder de loep genomen en het publiek grinnikt even als er een foto op het scherm komt te staan van de moeder van Salinero, een merrie die met de beste wil van de wereld niet mooi genoemd kan worden (
) . “En dit was nog de goede kant!” Lacht Anky. Gelukkig heeft Sali de genen van zijn vader meegekregen, het springpaard Salieri, die duidelijk een stuk knapper is dan mams. Salinero werd de eerste jaren ook in de springsport uitgebracht. Salinero’s afscheid is natuurlijk niet compleet met de woorden van Anky’s grootste concurrente: de Duitse Isabell Werth. Tineke doet er alles aan om de dames in een benarde positie te brengen en vraagt wie er beter was. Een hoop gestamel en gedraai, “nee we waren even goed!” Oh wat zijn ze toch goede rivalen.
Voor de mensen die niet van dressuur houden kwam er een onverwachts spektakel: Tim Lips en Elaine Pen, die in training staan bij Anky, komen wat leven in de brouwerij gooien. Ik vroeg me al af wat die hindernis daar deed... Maar, het moest natuurlijk groter en grootser. Tim en Elaine waren de ring nog niet uit of Anky kwam met vol gas binnen, samen met haar ‘boezemvriendin’ Rieky Young. De dames beginnen te babbelen en al snel ontaard het in een gezellig theekransje. Anky is trouwens in de westernsport gerold omdat ze een zadel kreeg. “Toen moest er natuurlijk ook een paard komen...”
Tijd voor wat ‘oehs’ en ‘ahs’. De kids van Anky hebben een heuse Kür op muziek voorbereid, erg schattig! En wat had ik een medelijden met de dames die de pony’s moesten begeleiden. Vooral toen het tijd was voor de uitgestrekte draf...
. Met de ambities van mini-Anky zit het wel goed trouwens, toen Tineke aan Ava Eden vroeg of ze later net zo goed wordt als mama, was het antwoord “beter!” Wat ik me vooral afvroeg was waarom Anky stad en land afzoekt naar een mini-Salinero, terwijl pony Domingos van Yannick er als twee druppels water op lijkt! Die mini-Salinero’s, die kwamen natuurlijk ook nog. Uit zo’n 180 combinaties waren de beste geselecteerd en de pony’s kwamen heerlijk vrolijk de ring in. Ik hoorde vooral veel ‘oooooh’ om me heen als er weer een besloot een sprintje te trekken. Daarna was het nog tijd voor het Rabobank Talententeam om een ‘quadrille’ te laten zien en toen eindelijk kwam hij hoor, Salinero.
Onee, eerst Wibi Soerjadi op een paard. Ik hoopte nog zo dat hij ging springen, maar nee. Hij riep wel dat hij dat wilde, maar we werden blij gemaakt met een dooie mus. Ach, piano spelen kan hij toch beter.
De Kür was geweldig. Zo goed als vlekkeloos en er hing een intieme sfeer doordat er alleen en spotlight op haar gericht was. Anky en Salinero werden de ring in begeleid door de zes beste dressuurruiters van Nederland.s Anky hield nog een speech, waarin ze liet blijken wat Salinero voor haar betekent. Ze probeerde het droog te houden, maar de emotie was duidelijk in haar stem te horen.