Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marsu schreef:Niet bepaald nieuws dit. Mijn paard heeft in de kliniek van alles toegediend en voorgeschreven gekregen, maar er staat niets in het paspoort geschreven.
. Marije_jiplover schreef:Het is niet zo dat een paard waarvan het paspoort niet is afgetekend als zijnde niet geschikt voor humane consumptie alle toegediende medicijnen in het paspoort moeten worden opgeschreven in de huidige wetgeving. Alléén medicijnen van de zgn "positieve lijst" dienen in het paspoort genoteerd te worden. Die medicijnen hebben een wachttijd van ten minste 6 maanden. Dat wil zeggen dat pas 6 maanden na de laatste toediening het dier weer voor humane consumptie geslacht mag worden.
"Gewone" medicijnen als antibiotica of prednison bijv. hoeven nooit in het paspoort vermeld te worden, ook niet als het dier specifiek is aangemerkt als zijnde geschikt voor humane consumptie.
En dan zijn er nog medicijnen als bijv. phenylbutazone. Die mogen uitsluitend worden voorgeschreven als gecontroleerd is dat het dier al is uitgesloten voor humane consumptie. Anders zou het nooit voorgeschreven mogen worden. Maar die controle gebeurt in de praktijk iig veel te weinig.
Het uitsluiten voor humane consumptie hoeft een dierenarts niet te doen, dat kun je als eigenaar gewoon zelf. Gewoon de juiste bladzijde in je paspoort opzoeken en opschrijven dat het niet geschikt is voor humane consumptie en voorzien van datum en handtekening.
Eenmaal getekent, kan dat in principe (mits er niet gefraudeerd wordt met het paspoort) niet meer teruggedraaid worden.
. Nu heeft mijn paard wel meer gehad dan enkel prednisolon, maar ik weet niet precies meer wat, dus ik weet ook niet of het in zijn paspoort zou moeten worden vermeld,maar ik kan me zo voorstellen dat hij wat heeft gehad dat wel genoteerd moest worden maar dat dit niet is gebeurd. Citaat:Het huidige systeem van papieren paspoorten is fraudegevoelig. Zo wordt bijvoorbeeld medicatie vaak niet geregistreerd in het paardenpaspoort... Staatsecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken erkent dat het paspoortensysteem niet waterdicht is.
..uit de reportage van Eenvandaag blijkt dat de toediening van het middel zelden of nooit in het paardenpaspoort wordt aangetekend. Het paard wordt daarom gewoon geslacht en verwerkt voor menselijke consumptie. Phenylbutazone is bij regelmatige inname voor mensen schadelijk.
Citaat:Dierenartsen schrijven veel medische behandelingen niet in het paspoort. De eigenaar van het paard wil het niet en de arts wil zijn klant tevreden houden.
Tafje schreef:Citaat:Dierenartsen schrijven veel medische behandelingen niet in het paspoort. De eigenaar van het paard wil het niet en de arts wil zijn klant tevreden houden.
Is dat altijd zo dan? Mijn drie paarden hebben alle drie wel eens bute gehad. Dit is nooit gemeld in het paspoort, en mij is daarover ook niets gevraagd door een dierenarts.
Marije_jiplover schreef:@ Tafje: Maar als je paarden dat alledrie wel eens gehad hebben, zou je met deze kennis alsnog je paspoorten dienen af te tekenen waardoor je ze uitsluit voor slacht voor humane consumptie.
Marije_jiplover schreef:@ Tafje: Bute zelf hoeft ook niet vermeld te worden, het zou pas mogen worden voorgeschreven als gecheckt is dat het dier uitgesloten is voor slacht voor humane consumptie.
Marije_jiplover schreef:Nee, het paspoort dient niet louter voor de entingen, het is het identificatiebewijs van je paard.
Marije_jiplover schreef:En jij kunt dingen onzin vinden, maar zo zit de wetgeving nu eenmaal in elkaar.
Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor wat er in je paard verdwijnt. Daar zou je je goed over moeten laten voorlichten door je dierenarts. Dat laatste gebeurt helaas veel te weinig en dat neem ik in de eerste plaats die dierenartsen kwalijk. Maar als eigenaar heb je hier wel ook zelf een verantwoordelijkheid in.
Juliette86 schreef:Registratie in het paspoort is nog niet de oplossing. Die kan als 'verloren' worden opgegeven waarna je een mooi nieuw blanco aan kan vragen.
Marije_jiplover schreef:[...]
Het uitsluiten voor humane consumptie hoeft een dierenarts niet te doen, dat kun je als eigenaar gewoon zelf. Gewoon de juiste bladzijde in je paspoort opzoeken en opschrijven dat het niet geschikt is voor humane consumptie en voorzien van datum en handtekening.
[...]