Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ben heel benieuwd hoe hij het zal doen.
uryanne schreef:Beetje dubbel gevoel krijg ik erbij.
Aan de ene kant heel goed dat de hengst alle kansen krijgt van de eigenaar. Alleen vraag ik me af wanneer er nu eens een Gelderse hengst bewijst dat het echt een veelzijdig paard is. Dat ze kunnen dressuren bewijzen Parcival, Zethar, Chablis enz. wel.
Maar waar blijven de (inter-) nationale spring en menpaarden vanuit de Gelderse richting?

uryanne schreef:Zoals Viennanova al zegt; dat is geschiedenis.
Noem een internationaal springpaard/ menpaard wat goedgekeurd is voor de Gelderse fokrichting wat niet ouder is dan 15. En voor de gewone man/ vrouw beschikbaar is voor de dekdienst.
Half bejaarde merrie's en ruinen krijg ik geen veulentje van
In het tuigpaarden- topic is er helaas wat discussie geweest. Maar noem nu eerlijk iets hedendaags in de spring en mensport wat Gelders gefokt is en nog in leven is.
Danser heb ik vertrouwen in door de eigenaar welke wat meer vanuit de Tuigpaard- richting denkt. Chablis kan kwa springen in principe nog gaan meedoen, maar verder zou ik het niet weten...
Pletje123 schreef:VN: Dat is ook het probleem denk ik. Het vervelende vooroordeel dat het plompe stampers zijn zit ze in de weg.

Viennanova schreef:Hoeveel springruiters kunnen over het vooroordeel van een " Gelderse" heen stappen? Mist de afzetmarkt zelf de kwaliteiten als ruiter?
Gelders gefokt is dan niet heel erg belangrijk
Pletje123 schreef:Uryanne: heb je enig idee wat het kost om zo'n hengst te laten trainen? En ook wat het dekgeld is? Ik denk dat je dan een hoop hengstenhouders beter begrijpt

Het is dus niet zo dat een springgefokt paard wel kan dressuren, maar andersom niet zoals vaak gezegd wordt; er zijn wel degelijk veel dressuurgefokte paarden die best kunnen springen, alleen wordt het gewoon niet vaak gedaan. Ik ken een San Remo die afgelopen week 2e was bij de noordelijke kampioenschappen vrij bewegen en 3e bij het vrij springen.
)