Poging om paardenlasagne aan de armen te geven faalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Poging om paardenlasagne aan de armen te geven faalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:30

www.bild.de www.refdag.nl/ http://www.bokt.nl

Miljoenen verpakkingen aan ‘rund’vleesproducten zijn recent in Europa uit de schappen gehaald, alleen in Duitsland werd de afgelopen tijd ongeveer 200 ton kant en klaar producten uit de supermarktschappen gehaald. Honderdduizend pakjes met onder meer lasagne dreigden te worden vernietigd, omdat op het etiket stond dat er rundvlees op zat. Dat bleek niet te kloppen, het was namelijk grotendeels of soms zelfs in zijn geheel paardenvlees.
“Zonde en niet nodig,” zegt Frankrijk. Geef het aan de armen en daklozen. Natuurlijk wel met de voorwaarde dat het vlees voldoet aan de gezondheidscriteria.
Het rode kruis in Frankrijk vond dit echter geen goed idee met als rede: Het is een kwestie van waardigheid.
Onbegrijpelijk, want er is niets mis met paardenvlees. Ook in Duitsland is er belangstelling om het vlees nog voor consumptie ter beschikking te stellen. Vandaag opperde het kamerlid van de CDU ,Hartwig Fischer ook het voorstel om het "rund"vlees niet te vernietigen maar aan de voedselbanken ter beschikking te stellen. Het gaat tenslotte om hoogwaardig voedsel dat niet gevaarlijk is voor de volksgezondheid.

In Nederland zal het waarschijnlijk ook niet bij de voedselbanken terecht komen.
Volgens de NVWA mogen de producten die paardenvlees bevatten in plaats van rundvlees als nog verkocht worden aan de consument. Voorwaarde is dat de producten van het juiste etiket worden voorzien. Of producenten en leverancier overgaan tot vernietigen of met een nieuw etiket verkopen, is een keuze die bij de bedrijven ligt. De voedselveiligheid is niet in het geding, het gaat alleen om de juiste etiketten, aldus een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in gesprek met Boerderij vandaag. Het kan echter voor bedrijven te duur zijn om alle producten te voorzien van nieuwe etiketten. Daar komt ook nog eens bij dat met de terughaalactie de uiterste houdbaarheiddata dichterbij zijn gekomen.

Verwant artikelen:
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal
[VN] Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn
[VN] Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden
[VN] Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal
[ON] Productie vleesverwerkingsbedrijf Oss stilgelegd na inval

suuzepuus

Re: Poging om paardenlasagne aan de armen te geven faalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:39

Vernietigen??? wat zonde zeg...... bordje erbij met nieuw etiket informatie en verkopen.... pff

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:41

zonde had een goed alternatief geweest en denk dat deze mensen er harstikke blij mee waren.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:42

Ongelooflijk,
Overal krijg je advertenties met dat het belangrijk is dat voedselbanken er zijn (terecht) . Nu kunnen er velen een prima maaltijd krijgen die wij normaal altijd gekocht hebben en dan is het een kwestie van waardigheid.

Dan niet! Denk dat het rode kruis in dit geval niet kan spreken voor de mensen van de voedsel bank, denk dat dezen allang blij zijn met een maaltijd!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:44

Ik zeg doen! men kan zelf wel beslissen of ze het willen eten of niet. Laat men toch eens alleen voor zichzelf denken/beslissen en niet voor een ander!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:48

Thja waardigheid.....
Ik denk dat mensen waardering zullen hebben voor een volle buik
Laat de mensen die eten halen bij de voedselbank eens zelf een mening geven, dat is veel waardiger dan zonder hun mening voor hun te spreken!!!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:50

newt schreef:
Ongelooflijk,
Overal krijg je advertenties met dat het belangrijk is dat voedselbanken er zijn (terecht) . Nu kunnen er velen een prima maaltijd krijgen die wij normaal altijd gekocht hebben en dan is het een kwestie van waardigheid.

Dan niet! Denk dat het rode kruis in dit geval niet kan spreken voor de mensen van de voedsel bank, denk dat dezen allang blij zijn met een maaltijd!

Zo gaat het met wel meer voedsel.
Je wil niet weten hoeveel goede producten weggegooid worden of tot dierenvoer gemalen worden omdat bijv. een etiket scheef zit etc.
Meer als de helft daarvan zou gerust naar de voedselbank kunnen, maar in NL mag dat weer niet. :n

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:57

Tsjonge jonge zeg, stikkertje erop dat het paardenvlees bevat en hup naar de voedselbank. Kan me haast niet voorstellen dat je er dan geen mensen blij mee maakt. :n

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:00

Inderdaad, nieuw plakkertje erop en alles prima. :P

Waar kan ik het komen halen? :+

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:02

Ik wil het ook best halen zonder nieuw etiket hoor. :))

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:02

God wat een onzin, die mensen kan het echt niet schelen of er paard in zit of niet! die zijn allang blij met wat eten..

typisch NL..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:07

Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:17

Ik ken mensen die maar wat blij zouden zijn geweest met een heerlijk stuk paardenvlees. Die mensen kunnen zelf amper vlees kopen, omdat het vrij duur is. Hoezo waardigheid, ik vind het schandalig dat ze ook maar overwegen prima vlees te vernietigen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:20

Als de voedselbanken dit gaan weigeren door te geven, krijgen ze van mij nou toch echt geen cent meer!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:26

Danique_G schreef:
Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

:')
Ik wil ook wel een paar pakken hoor,lekker makkelijk voor de luie zondag.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:27

Wil wel een dagje stickers komen plakken hoor als ze het dan niet weggooien.. :Y)

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:31

suuzepuus schreef:
Vernietigen??? wat zonde zeg...... bordje erbij met nieuw etiket informatie en verkopen.... pff

Mee eens.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:37

Op naar de voedselbank... mist er geen medicijnen inzitten oid... weggooien kan altijd nog...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:38

breng maar hier hoor een zooi eet t met een grote glimlach op..t is toch van de zotte om t goeie vlees te vernietigen omdat er wat paard in zit...
volgens mij zit er zelfs in de kipnuggets van de mac paard want dat is ook gewoon gehakt vlees met een krokant laagje...en ag ja t zal ook wel in kroketen en frikandellen zitten of in me hotdog worstje...

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:40

Echt zonde. Snap dat van dat etiket ook niet. Het gaat toch om het eten? Bah, wat zonde :/.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:47

Hoe zit het met de waardigheid van het Rode Kruis Frankrijk??? :D

Deijs schreef:
God wat een onzin, die mensen kan het echt niet schelen of er paard in zit of niet! die zijn allang blij met wat eten..

typisch NL..

Wel even het artikel lezen, het gaat om FRANKRIJK... Niet echt typisch Nederlands wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:50

Janine1990 schreef:
Hoe zit het met de waardigheid van het Rode Kruis Frankrijk??? :D

Deijs schreef:

typisch NL..

Wel even het artikel lezen, het gaat om FRANKRIJK... Niet echt typisch Nederlands wel?

Wel even de openingspost lezen, daar staat dat de Lasagne waarschijnlijk ook niet in Nederland bij de voedselbank terecht gaat komen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:53

He wat zonde! Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie in Frankrijk is met betrekking tot het 'aanzien' van paardenvlees, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mensen hier niet blij mee zouden zijn...

Als de Appie mij een rolletje nieuwe etiketten stuurt wil ik best een middagje stikkers plakken hoor;)
Maar zo makkelijk zal dat natuurlijk wel niet gaan helaas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:56

Citaat:
Geef het aan de armen en daklozen

... ik denk dat met name de daklozen geen oventjes hebben om de Lasagna klaar te maken... -O-

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:02

Nou, geen idee wat voor lasange ik altijd eet, maar als die uit de schappen gehaald worden denk ik aan de ene kant dat ik best sachie kan worden, this toch wel lekker, smaak verandert niet >.<
Maarja, als iemand alergisch ofzo voor is... Dan kan het misschien wel fout aflopen... (kweet niet of het dodelijk is ofzo, net als pinda alergie)