Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 10:11

http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl / www.rtlnieuws.nl

Rusland dreigt met importstop vlees

Rusland dreigt de import van vlees uit de Europese Unie stil te leggen. De hoogste Russische veterinair functionaris zegt dat hij in een brief aan de EU heeft gevraagd om de garantie dat er geen paardenvlees zit in geëxporteerd vlees. Als die garantie niet komt, zal de import worden stilgelegd.

Het schandaal met het paardenvlees breidt zich nog steeds uit. Vandaag werd bekend dat er ook in Portugal paardenvlees is aangetroffen in de lasagne, zonder dat dat op de verpakking stond. In Spanje was al eerder paardenvlees aangetroffen. Op de Canarische Eilanden (Spanje) zat paardenvlees in hamburgers. In Bulgarije werden vorige week verdachte partijen lasagne van de markt gehaald. Uit dna-testen die in Duitsland zijn uitgevoerd, is nu komen vast te staan dat er inderdaad paardenvlees in is verwerkt. Eerder deze week werd bekend dat ook Tsjechië ‘paarden’ rundvlees verkocht.

Ook het bedrijf Iglo heeft zijn chili con corne met rijst teruggeroepen. Er zit paardenvlees in, terwijl dat niet op de verpakking staat. Dat heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt. Het bedrijf onderzoekt alle producten waar rundvlees in verwerkt. Bij de chili, die wordt geproduceerd door het Belgische Frigilunch, bleek dat er paarden-DNA in de maaltijd zat. Volgens een woordvoerder van Iglo is de maaltijd wel geschikt voor consumptie, in de maaltijden zijn geen sporen gevonden van dierengeneesmiddelen. Tot nu toe zijn er 69 tests gedaan die allemaal negatief waren, op de Chili con Carne na. Iglo is meteen begonnen met testen toen het Europese paardenvleesschandaal aan het licht kwam. Voorheen is er niet specifiek op paardenvlees getest door de levensmiddelenfabrikant.

Naast hamburgers en lasagne is het paardenvlees ook aangetroffen in andere kant-en-klare maaltijden, pastasausen, schoollunches en ziekenhuismaaltijden.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal
[VN] Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn
[VN] Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden
[VN] Vleeshandelaar uit Breda ontkent rol paardenvleesschandaal
[ON] Productie vleesverwerkingsbedrijf Oss stilgelegd na inval
[VN] Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt
[ON] Ook in Tsjechië paard als rund verkocht

different1

Re: Paardenvleesschandaal spreidt zich uit over Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:52

Al deze heisa omdat er niet op het etiketje staat dat er wat paardenvlees in zit?
Waar hadden al die mensen gedacht dat paardenvlees heen ging dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:57

dat doet er toch niet toe?
Als je iets niet wilt eten, wil je het niet.
Bovendien heb je er recht op te weten wat je eet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:59

Ik kan er ook niet wakker van liggen, denk juist dat ik nu alleen maar meer geïnteresseerd ben in paardenvlees. Als ik een probeer topic van bokt mag geloven kost het geen drol en is het super mals. Dat vind ik nou een perfecte combinatie

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:08

Colway schreef:
Ik kan er ook niet wakker van liggen, denk juist dat ik nu alleen maar meer geïnteresseerd ben in paardenvlees. Als ik een probeer topic van bokt mag geloven kost het geen drol en is het super mals. Dat vind ik nou een perfecte combinatie

paardenvlees Ja ..maar dan niet hier slachten en het vlees exporteren ..en vlees importeren van onderstaande beelden omdat het goedkoper is , het zou tijd worden dat men daar eens bij stilstaat ..
en van mijn part mogen ze de fraudeurs ( paarden die geslacht worden die niet hadden mogen geslacht worden ) dus de handelaars die eraan meewerken en de slachthuizen die frauderen gewoon hun vergunning af nemen ..
http://www.lematin.ch/suisse/viande-cheval-retiree-rayons/story/12512012
klik maar eens op de foto's

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:11

Als ik paardenvlees wil halen haal ik dat bij een slager die zelf paarden slacht. Als dat bij een erkende slager gebeurt ga ik er vanuit dat er niet gefraudeerd is. Ik ben een consument geen politieagent

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:21

svdijk schreef:
Al deze heisa omdat er niet op het etiketje staat dat er wat paardenvlees in zit?
Waar hadden al die mensen gedacht dat paardenvlees heen ging dan?

Los van de discussie of je wel/niet paardenvlees wilt eten of wat er met paardenvlees gebeurd: Je wordt ronduit belazerd waar je bij staat.
En jij vind goed ??? Nou, laten we dan maar overal op alle produkten willekeurige stickers opplakken, het maakt toch niet uit

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:28

Wat een gezeik toch weer. Zet gewoon op het etiket dat er paardenvlees in zit en probleem opgelost. We eten het zo al jaren, en nu zou ineens niemand het meer willen omdat er paardenvlees in zit?

Zonde van al dat eten dat nu vernietigd wordt, er zijn genoeg hongerlijdende mensen die het maar wat graag op zouden willen eten...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:30

En al die koeien, varkens en schapen dan?
Ik ben ernstig anti-paardenslachttransport, dat staat buiten kijf, maar het paardenvlees an sich lijkt me nu niet iets om dramatisch over te gaan doen.
Jammer dat de autoriteiten het niet beter in de gaten houden/kunnen houden, want er worden veel paarden geslacht en waar blijft dat vlees?
Dat het niet op het etiketje staat is vervelend ja, en ik snap dat het voor mensen die vlees eten een nare bijsmaak geeft, maar paardenvlees is een van de betere vleessoorten qua vrije uitloop en gezondheid.
Nu maar hopen dat de slachtprijs omhoog gaat, zodat er meer mensen hun paard naar een erkende nederlandse paardenslager brengen ipv wachten tot ze vanzelf een keer dood neervallen(of kreupel laten rondstrompelen, of laten verhongeren)

Wat betreft het belazeren waar je bij staat, dat klopt en dat is niet goed te praten.
Ik vraag me alleen echt af wat ieder mens met gezond verstand had gedacht dat al het paardenvlees heen zou gaan?
Er is zo vreselijk veel vlees, niet alleen van paarden, is men echt in de veronderstelling dat alles netjes gescheiden en gesorteerd in het voedsel gaat?
En dan heb ik het nog niet eens over alle toevoegingen die in voedsel gaan, waarvan er geen vermelding word gemaakt op het etiketje, of waar men geen verstand van heeft...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:52

Ik denk dat er nog heel veel aan het licht gaat komen met dit schandaal.
Onze oren zullen nog flapperen, mark my words

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:00

In Duitsland stonden de kranten er ook al vol mee. las vandaag een stukje dat ze al dat ze dein beslag genomen lasagna`s maar aan de armen moesten geven ipv vernietigen
Het is verder niet ongezond, alleen jammer dat het labeltje niet klopt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:06

hoezo, er wordt toch ook gewoon paardenvlees los verkocht en het gaat ook in frikandellen enz toch, dus daar blijft het.
Geen enkele reden om het weg te moffelen.
En als ergens geen vraag naar is, dan is er geen vraag naar, hoe zonde ook.
Weggooien vind ik inderdaad geen goede oplossing, geef het dan weg!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:18

ik noem dit toch echt een luxe probleem... Wat gebeurt er met al het voedsel wat word terug geroepen? vuilnisbak?
Ik snap best dat het niet leuk is als je het niet wil eten. Maar om het dan weg te gooien vind ik echt zo vreselijk achterlijk... Er zijn mensen die sterven van de honger en wij gooien even duizenden kilo's aan vleesproducten weg omdat er paard in zou zitten

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:25

@svdijk Als consument ben ik op sommige produkten/diensten héél kritisch en op sommige andere diensten/produkten orienteer ik me graag op het etiket. Heb ik meer tijd over voor iets anders wat me meer interesseert. Maar ik wil dan wel graag de informatie op het etiket kunnen vertrouwen. En eigenlijk was ik in de veronderstelling dat onze toezichthoudende toezichthouders - waar we ons land inmiddels zo ongeveer van overstroomt en waar we als burgers ook stevig voor betalen - ook daadwerkelijk hun taak uitvoeren en toezicht houden. En met dit alles op de achtergrond denk ik niet zoveel verder..... Ook al ben ik doorgaans wel geneigd de kleinere letters redelijk goed te lezen.

Ik ben het met je eens wat betreft de sortering van vlees. En heel eerlijk gezegd denk ik dat me in de handel en wandel van vlees zou verdiepen dat ik zoveel ellende tegenkom dat ik me knap beroerd zou kunnen gaan voelen. Ik kijk dus de andere kant op voor een deel... Mogelijk niet fair, maar ja. Bedrijfsmatig heb ik in het verre verleden te maken gehad met de financiële beoordeling en werkwijze van vleesbedrijven en ik denk dat het helaas 1 van de minst frisse bedrijfstakken is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:30

kleinvosje schreef:
Wat een gezeik toch weer. Zet gewoon op het etiket dat er paardenvlees in zit en probleem opgelost. We eten het zo al jaren, en nu zou ineens niemand het meer willen omdat er paardenvlees in zit?

Zonde van al dat eten dat nu vernietigd wordt, er zijn genoeg hongerlijdende mensen die het maar wat graag op zouden willen eten...

Indien jaren geleden was aangegeven dat er paardenvlees in het produkt zat, in plaats van rundvlees, was er ook jaren geleden een discussie over de prijs ontstaan.
Want daar vallen de mensen over, dat ze genept zijn over de inhoud en genept met de prijs. Er is gesjoemeld en het lijkt me logisch dat fraudeurs worden gepakt. Dat er een discussie over het eten van paardenvlees is gekomen is geen gezeik, maar ontzettend goed. Mensen horen zich bewust te zijn van wat ze eten. Je zal afvallers en juist consumenten krijgen , van het eten van paardenvlees.
Dat het eten nu vernietigd word is ook niet zoals het hoort. Maar als er gelogen is over de inhoud, ga je ook twijfelen aan de wijze waarop het vlees in het produkt is gekomen, de hygiënische omstandigheden waaronder het dier geslacht is. Veel is tenslotte illegaal gebeurd.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:33

Lynn_Nikita schreef:
In Duitsland stonden de kranten er ook al vol mee. las vandaag een stukje dat ze al dat ze dein beslag genomen lasagna`s maar aan de armen moesten geven ipv vernietigen
Het is verder niet ongezond, alleen jammer dat het labeltje niet klopt

En als het ' labeltje ' van je huurcontract niet klopt d.w.z. je huisbaas belazert je of je ' labeltje' van je hypotheek klopt niet d.w.z. de bank belazert je met als gevolg van 1 van beide kom je op straat te staan. Vind je het dan ook geen probleem dat belazeren?

Mogelijk heeft het ene ' label ' een hogere prioriteit voor iemand dan het andere. Het principe blijft hetzelfde. Je laat je tillen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:38

besita schreef:

Mexicaanse paardenvleesboerderij.

Maar is dit zo anders als hoe de biefstuk daar gemaakt wordt dan? Niet fijn om te zien, nee, maar ook op de grote cattle farms valt er ook wel eens 1 dood neer, worden ze ook vetgemest, raken ze ook wel eens in paniek en is er ook wel eens iemand te laat bij de geboorte van een kalfje.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:39

Ersina schreef:
kleinvosje schreef:

Indien jaren geleden was aangegeven dat er paardenvlees in het produkt zat, in plaats van rundvlees, was er ook jaren geleden een discussie over de prijs ontstaan.
Want daar vallen de mensen over, dat ze genept zijn over de inhoud en genept met de prijs. Er is gesjoemeld en het lijkt me logisch dat fraudeurs worden gepakt. Dat er een discussie over het eten van paardenvlees is gekomen is geen gezeik, maar ontzettend goed. Mensen horen zich bewust te zijn van wat ze eten. Je zal afvallers en juist consumenten krijgen , van het eten van paardenvlees.
Dat het eten nu vernietigd word is ook niet zoals het hoort. Maar als er gelogen is over de inhoud, ga je ook twijfelen aan de wijze waarop het vlees in het produkt is gekomen, de hygiënische omstandigheden waaronder het dier geslacht is. Veel is tenslotte illegaal gebeurd.

Precies !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:40

maar gaat het niet ook juist om die "bute" verhalen, dat het weggegooid wordt?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:41

Op zich wel ironisch dat Rusland hierover valt trouwens... Olympische sportertjes voldauwen met steroiden is okay, maar een stukje paardenvlees met een minimaal beetje buut is not done.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:43

hehehe :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:56

manic schreef:
Op zich wel ironisch dat Rusland hierover valt trouwens... Olympische sportertjes voldauwen met steroiden is okay, maar een stukje paardenvlees met een minimaal beetje buut is not done.

Ik mag toch hopen dat die sportertjes niet in de pan terecht komen. Of moeten we het woord 'hamburgers' nu toch letterlijk gaan nemen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:01

Het uiteindelijk belanden van buut is toch wat het grote issue is? Persoonlijk geloof ik dat ik liever een microgrammetje buut onbewust binnen krijg dan steroiden, om over alle kleur/smaak en zoetstoffen maar te zwijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:23

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:59