Vanaf 1 april veiligheidshelm verplicht in de USA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Vanaf 1 april veiligheidshelm verplicht in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 19:03

www.dressage-news.com/ bokt.nl

Voor alle hippische evenementen in de Verenigde Staten geld vanaf 1 april een helmplicht. Enige uitzondering zijn de senior ruiters gedurende een CDI- wedstrijd van de FEI. Zij mogen nog meedoen met een hoed.

Met deze beslissing lopen de Amerikanen voorop als het gaat om veiligheid op alle niveaus in de dressuursport Hiermee verdwijnt ook de onduidelijkheid dat wedstrijdruiters enkel een helm hoeven te dragen wanneer ze in de ring zijn en niet op het inrijdterrein.
Enkele landen waren al bezig met de regels voor het dragen van een helm aan te scherpen, maar gaven toe aan de klachten van Grand Prix ruiters.

Bij deze nieuwe USEF regel geld de helmplicht ook voor dragers van militaire- of politie uniformen.
De regel om helmen ook in de dressuur te verplichten komt nadat de Amerikaanse olympische Courtney King-Dye en Günther Seidel in 2010 zeer ernstig letsel opliepen.

Op 1 januari voerde de FEI deze nieuwe regel in, die vanaf 1 april in werking zal treden.
Gelukkig kiezen er al steeds meer Internationale ruiters voor een veiligheidshelm.

De essentie van de nieuwe USEF regel luidt: "Vanaf het moment dat een paard officieel is toegelaten op een wedstrijd terrein voor competitie, moet iedereen die op dat paard klimt ten alle tijden een erkende veiligheidshelm dragen.
Iedere ruiter die deze regel overtreed moet direct van het paard afstappen en mag niet eerder verder rijden dan wanneer hij in bezit is van een goed passende veiligheidshelm. Deze veiligheidshelm moet qua veiligheid voldoen aan de ASTM(American Society for Testing and Materials)/SEI (Safety Equipment Institute) standaard voor hippisch gebruik en voorzien zijn van SEI-symbool en op de juiste wijze zijn vastgemaakt en goed passen.”

FlameHorse

Re: Vanaf 1 april veiligheidshelm verplicht in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:11

Ik ben benieuwd of hier kritiek op gaat komen.

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:15

er komt vast wel kritiek op, maar ik vind t een prima regel!
misschien wordt er in de toekomst wel een soort veiligheidscaphoedje gemaakt ofzo :p toch t sierlijke van een hoedje en de veiligheid van een helm

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:32

Die veiligheidshoedjes zijn er al lang en zien er niet uit.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:35

ik vind het een goede regel!
veiligheid voor alles :)

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:37

Puppetje schreef:
Die veiligheidshoedjes zijn er al lang en zien er niet uit.

oh sorry, misschien wordt er in de toekomst wel een mooi veiligheidsheidscaphoedje ontworpen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:48

En waarom niet de western ruiters?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:49

Ik begrijp niet helemaal of het alleen geldt voor dressuur want zo lees ik het.
Ik kan het me haast niet voorstellen dat ze dit bij de traditionele westernonderdelen ook verplicht stellen.
Dat zou pas een echte revolutie zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:02

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:36

justkid schreef:
Ik begrijp niet helemaal of het alleen geldt voor dressuur want zo lees ik het.
Ik kan het me haast niet voorstellen dat ze dit bij de traditionele westernonderdelen ook verplicht stellen.
Dat zou pas een echte revolutie zijn.

Revolutie? Yeah right :D De NRHA laat zich moeilijk regels opleggen en maakt zich dan waarschijnlijk helemaal los van de FEI (waar ze al een beetje mee bezig waren als ik het goed begrepen had).
Dressuur en springpaarden zijn veel gevaarlijker!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:36

en hoger :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:53

En western gereden paarden zijn veel rustiger.

Die worden niet in de krul getrokken, maar lopen op eigen benen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:58

Ariebren schreef:

Volgens mij worden er in de western anders ook ferme bitten sporen gehandhaafd.
En dat ze niet in de krul getrokken worden en op eigen benen lopen is ook onzin.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:04

_Zsazsa_ schreef:
Ariebren schreef:

Volgens mij worden er in de western anders ook ferme bitten sporen gehandhaafd.
En dat ze niet in de krul getrokken worden en op eigen benen lopen is ook onzin.

Ben bang dat je niet weet hoe er met een western bit om gegaan wordt.
En die tweede opmerking geeft aan dat je niet weet wat western riding is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:18

@ Ariebren: en jou eerste opmerking geeft aan dat jij niet weet wat dressuur rijden is ;).

lotte19800

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:06

Prima, om een verplichting in te stellen, veiligheid gaat voor alles!

Er zal vast kritiek op komen, maar na een tijdje is iedereen het gewend.

Lotte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:09

Vreselijk dat paternalistische gezeik van sommigen hier.

Voor reining zal er bij de FEI een uitzondering gemaakt worden, vanwege de specifieke traditionele identiteit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 08:20

hollywood86 schreef:
Vreselijk dat paternalistische gezeik van sommigen hier.

Voor reining zal er bij de FEI een uitzondering gemaakt worden, vanwege de specifieke traditionele identiteit.

Dat is dus ook onzin ,dan kan je ook zeggen dressuur rij je traditioneel met hoedje.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:05

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:27

Of Western nou beter/veiliger is begin ik niet over. Wel is dit een hele goede.stap richting het veiliger maken van de sport!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:44

Toch vraag ik me af hoe effectief een dergelijke regel in de dressuursport is, want volgens de OP gaat het over dressuur, niet over andere disciplines. Ik kan me nl niet heugen of er ooit ongelukken met ernstig hoofdletsel in de dressuurring zijn geweest...? Günther Seidl had trouwens geen hoofdletsel, hij brak zijn heup. De ongelukken van de genoemde ruiters vonden niet in de ring plaats maar in trainings-situaties.
Moet het dan gezien worden als voorbeeld-maatregel? Zoals in: "Anky ( of een andere held) doet het ook, dus ik ook? "

Persoonlijk denk ik dat als je mensen tegen zichzelf wil beschermen en hen wil verplichten een helm te dragen, de verzekeringsmaatschappijen een veel belangrijkere rol kunnen spelen. Als jij zonder helm wilt rijden? Prima. Maar lazer je eraf en heb je ernstig hoofdletsel.. dan geen of minder vergoeding van de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:51

Ah, daar komt weer het misplaatste gevoel dat je een beroep mag doen op solidariteit. Onze samenleving is nu eenmaal niet gebouwd op dergelijke keuzes en iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wilt. Dit is bewust zo gekozen, omdat er nooit een grens te maken valt wanneer iemand kosten moet gaan betalen. De roker met longkanker? Degene met obesitas die een hartaanval krijgt? De harde werknemer die een burn-out krijgt? Hoe wil jij gaan bepalen wat de mens moet doen en waarom denk jij dat je dat kan verantwoorden?

Overigens, die western-veiligheidshoeden, vreselijk lelijk. En nogmaals, jullie hebben totaal niet het vermogen noch de morele positie om anderen jullie wil op te leggen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:55

Ik mis hier toch zo de: "vind ik leuk" knop.

Duimpje dan maar HW86.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:58

Je doet een veiligheidshelm niet op omdat het mooi is, maar omdat het veilig is. Goed begin inderdaad en van mij mag het gelden voor alle disciplines binnen de paardensport. Gezei k krijg je toch wel. Het moet gewoon 'normaal' worden zowel binnen de sport als op het recreatieve vlak

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:07

Eh ja... daar konden we op wachten natuurlijk. Of de maatschappij er niet op gebouwd is.. misschien moet dat veranderen, misschien zal het veranderen. Misschien is het wel een overweging waard om te bedenken dat solidariteit ook grenzen heeft en dat er wel wat zaken te verzinnen zijn waarbij mensen 'eigen keus, eigen verantwoordelijkheid' op de een of andere manier bijgebracht moeten worden.

Tja.. er zijn nu eenmaal sporten ( want daar hebben we het tenslotte over) die meer risico opleveren dan een wandelingetje in het bos. En.. als je je erin zou verdiepen, dan zou je weten dat een 'groter risico maatregel' helemaal niet ongebruikelijk is. Zo heeft de grootste verzekeringsmaatschappij ter wereld, LLoyds in London, al decennia lang een dergelijke regel voor mensen die bv hun inkomen willen verzekeren; doe je aan een risicovolle sport, dan is je premie aardig hoger.
Ik vind het zo gek nog niet hoor, tenslotte: als je een oud autootje hebt, ben je verplicht tot een APK om te voorkomen dat je straks zonder functionerende remmen rondrijdt. Dus waarom geen regeltjes voor dit soort zaken?

Okay, misschien is mijn opmerking "geen helm, geen uitkering" wel wat streng maar ik denk wel dat er maatregelen te verzinnen zijn die mensen in die zin kunnen stimuleren hun eigen risico's te beperken.