Extra klanten voor paardenslager na schandaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Extra klanten voor paardenslager na schandaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 17:43

http://www.anp.nl / http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl / http://www.blikopnieuws.nl

‘Op het etiket zou daarnaast niet alleen de diersoort moeten worden vermeld, maar ook waar het dier vandaan komt, hoe het is gehouden en op welke manier het is geslacht’

Het schandaal rond de diepvrieslasagne met paardenvlees in plaats van rundvlees, legt paardenslagerij Henk Wisker uit Haarlem geen windeieren. Het ambachtelijke slagersbedrijf (sinds 1934) trekt gek genoeg meer klanten door de aandacht voor paardenvlees. 'Mensen ontdekken blijkbaar hoe gezond paardenvlees eigenlijk is', zegt de slager.

Slager Peter Wisker, die het bedrijf van zijn vader overnam, ziet allemaal klanten in zijn zaak die daar voorheen niet kwamen. Ook op zijn website verdriedubbelde het aantal bezoekers. 'Met paardenvlees is niets mis. Dat kun je van sommige ander vlees niet zeggen. Geen paard wordt gefokt voor de slacht. Als ze blessures oplopen en niet meer te genezen zijn, zijn ze soms beschikbaar voor de slacht. En er zijn in Nederland natuurlijk enorm veel paarden.' De slager slacht drie à vier paarden per week.

Paardenvlees bevat meer ijzer en is meer doorbloed dan ander vlees, zegt Wisker. 'Ik vind de smaak vergelijkbaar met hert. Volgens sommigen smaakt het zoeter dan rundvlees.'

Ambachtelijke paardenslagers zijn dun gezaaid in Nederland. Volgens Wisker is het een ander vak dan dat van de 'normale' slager. 'Als er een paard wordt aangeboden, ga ik kijken of de kwaliteit goed is. Je hebt te maken met eigenaren, die graag willen weten hoe het proces verloopt. Sommigen willen zelfs mee naar het slachthuis om zeker te weten dat hun dier dood is.'

Ook in Engeland nam de verkoop van paardenvlees enorm toe na het schandaal. Sinds half januari vertienvoudigde daar de verkoop.

Eerder deze week werd bekend dat Nederland mogelijk betrokken is bij het schandaal, vandaag kwam het nieuws naar buiten dat een bedrijf in Breda er mogelijk mee te maken heeft. (Zie verwant artikel op VN, red.) Gisteren kwam de EU-top bij een om te discussiëren over de vleesverwisseling. Nederland was hiervoor niet uitgenodigd.

De Roemeense premier ontkent vooralsnog dat zijn land een rol speelt in het gebeuren.

Hoewel nu blijkt dat het paardenvlees niet schadelijk is voor de consumptie en de oorzaak gezocht moet worden in (bewuste) etiketverwisseling duikt in de EU-top de vraag op hoe dit heeft kunnen gebeuren. Voor Stichting Vier Voeters is het duidelijk: “De verkoop van goedkoop paardenvlees als ‘rundvleeslasagne’ in de Europese supermarkten is het gevolg van een gebrek aan goede etikettering en de handhaving daarvan.”, Aldus de internationale dierenwelzijnsorganisatie Stichting . ‘Op het etiket zou daarnaast niet alleen de diersoort moeten worden vermeld, maar ook waar het dier vandaan komt, hoe het is gehouden en op welke manier het is geslacht’, aldus de stichting dinsdag.

‘Dit schandaal met paardenvlees is een stap achteruit voor consumentenkeuze, dierenwelzijn en rechtshandhaving,’ zegt Gabriël Paun van Vier Voeters.

‘Systematisch gebrek aan transparantie maakt het mogelijk illegale praktijken te verhullen. De etiketten op rundvleesproducten moeten consumenten informeren over de geboorteplek, veehouderij en slacht. Inspecties moeten systematisch en transparant zijn. In dit geval is zowel traceerbaarheid als informatie over de diersoort verloren gegaan.’

Overheden en bedrijven zijn nu de voedselvoorzieningsketen aan het onderzoeken. ‘Officiële inspecties zijn meestal beperkt tot slachthuizen die bij deze zaak zijn betrokken,’ zegt Paun.

‘Niemand weet waar het paardenvlees vandaan komt of hoe het is gesteld met het welzijn van de dieren tijdens het transport en het slachten. Komen de paarden uit veehouderijen, uit de wilde natuur of van de straat?’ Vier Voeters is een onderzoek gestart, omdat het belangrijk is een onafhankelijk perspectief op deze zaak te krijgen. ‘Alleen op die manier kunnen wij de zwakke punten van het systeem ontdekken en verbeteringen aanbrengen voor dierenwelzijn en consumentenrechten.’

De organisatie volgt tevens de situatie van de wilde paarden in de Donaudelta in Roemenië, die in 2011 werden gered van het slachthuis. De dieren werden door dierenartsen van Vier Voeters behandeld en naar het reservaat teruggebracht.

Er is een verordening uitgegeven die het vervoer van ieder wild paard uit dit gebied naar het slachthuis verbiedt. De verordening, die door veterinaire en sanitaire Roemeense autoriteiten werd afgegeven, geldt nog steeds.

‘Ons onderzoek zal uitwijzen of het paardenvlees uit de lasagne afkomstig is uit de Donaudelta of niet. Deze zaak is een duidelijk signaal voor de bevoegde autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de rechtshandhaving,’ aldus Paun.

Vier Voeters doet een beroep op de Europese Commissie om de controles op vleesproducten te verscherpen en verplichte etikettering voor alle diersoorten in te stellen, waarop de plaats van de veehouderij en het slachthuis vermeld staan.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië

Ariebren

Re: Extra klanten voor paardenslager na schandaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:57

Als al die gegevens op het etiket moeten, dan wordt het etiket duurder dan het stukje vlees in de verpakking.
Vooral hoe het paard gehouden is, dat is een berg werk om dat na te trekken.

Pure flauwe kul wat vier voeters wil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:58

Is dit echt voorpagina materiaal?
Ik ben nu geen teer zieltje, maar om te weten dat een paardenslager meer vlees verkoopt. Dat is nou eigenlijk ook niet het eerste dat ik wil lezen. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:03

Nou, dit zal de vastzittende paardenmarkt misschien wel vlot trekken ;) :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:04

Om alle problemen met paarden in de menselijke consumptie te kunnen ondervangen heeft de twee hoevige dieren houderij een pracht systeem. (koe, geit, schaap, varken, enz)
Elk paard een geel oornummer en een verplicht UBN nummer voor de paardenhouder, enz.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:12

Radio 538 heeft er zo een item over in de show! :)

Een paardenslager uit Groningen spreekt.
Maar verteld meer onzin dan waarheid... :n

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:48

Eigenlijk gunstig als er meer paardenvlees wordt gegeten. De prijs van het vlees gaat omhoog. Ook denk ik dat er dan minder paarden op transsport gaan omdat het slachten in andere landen meer op brengt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:56

Ik denk dat de slager Peter Wisker met 3 tot 4 paarden per week te slachten, geen capaciteit heeft om dit aantal paarden slacht per week te verhogen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:02

Nee dit ging om ene Jan van Dijk ofzo.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:09

Ariebren schreef:
Om alle problemen met paarden in de menselijke consumptie te kunnen ondervangen heeft de twee hoevige dieren houderij een pracht systeem. (koe, geit, schaap, varken, enz)
Elk paard een geel oornummer en een verplicht UBN nummer voor de paardenhouder, enz.

nou never nooit niet dat ik mijn paard laat rondlopen met een geel label aan der oor geniet.
zou er lekker uitzien als je wedstrijden rijdt.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:30

Van Dijkis een goede paardenslager in Grunn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:33

maratjesammy schreef:
Ariebren schreef:

nou never nooit niet dat ik mijn paard laat rondlopen met een geel label aan der oor geniet.

Wat maakt dat gele, tegenwoordig groene oormerk met chip nu uit.
Je moet er even aan wennen.
Maar paard heeft chip in zijn hals, is ook een hele betrouwbare registratie voor het UBN nummer.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:36

Ariebren schreef:

Zie maar eens een UBN nummer te krijgen, daar heb je een bedrijf voor nodig, lijkt me nou niet echt realistisch om iedereen die een paard heeft een UBN nummer te laten aanvragen. En ik zie de toegevoegde waarde van een oornummer ook niet echt, is chippen niet genoeg?
Oornummer bestaat uit een nummer dat verwijst naar het paspoort papiertje. (dit is tenminste zo bij koeien, weet niet hoe het bij de andere dieren zit)
Chipnummer bij een paard is toch ook gekoppeld aan het paspoort. Ook een goed systeem dus.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:37

Dan is het dus ook geen berg werk om na te trekken waar het paard vandaan komt, Ariebren. Alle gegevens op de chip<-->alle gegevens in het paspoort--> alle gegevens op de verpakkingsfolie.

Moet wel voortaan ook alles net zo streng gecontroleerd en bijgehouden worden als in de rest van de dierhouderij..

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:43

JG, even nieuwsgierig, maar jij was toch ook bijna kind aan huis bij die slachter in Nijkerk? Je had toen in elk geval heel veel posts erover. Dat je zelfs een schaap had geschoten, ik had eigenlijk gedacht dat jij daar ooit zou gaan werken. Misschien dat je het liever niet verteld dat is ook een mogelijkheid, maar vroeg het mij eigenlijk al een tijdje af en nu in dit topic dacht ik; "vraag het nou toch!"

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:45

annnepannne schreef:
Ariebren schreef:

Zie maar eens een UBN nummer te krijgen, daar heb je een bedrijf voor nodig, lijkt me nou niet echt realistisch om iedereen die een paard heeft een UBN nummer te laten aanvragen. En ik zie de toegevoegde waarde van een oornummer ook niet echt, is chippen niet genoeg?
Oornummer bestaat uit een nummer dat verwijst naar het paspoort papiertje. (dit is tenminste zo bij koeien, weet niet hoe het bij de andere dieren zit)
Chipnummer bij een paard is toch ook gekoppeld aan het paspoort. Ook een goed systeem dus.

Als particulier heb ik een UBN nummer voor mijn geiten.
Kan je zo opzoeken, op postcode.

Alleen voor paarden hebben ze zo'n systeem nog niet zoals bij de koeien.
Nu willen ze dat de stamboeken dat gaan doen.
En dat zal voorlopig nog niet komen.
Ook het PVE heeft minder geld te besteden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:47

yrsa_karlijn schreef:
JG, even nieuwsgierig, maar jij was toch ook bijna kind aan huis bij die slachter in Nijkerk? Je had toen in elk geval heel veel posts erover. Dat je zelfs een schaap had geschoten, ik had eigenlijk gedacht dat jij daar ooit zou gaan werken. Misschien dat je het liever niet verteld dat is ook een mogelijkheid, maar vroeg het mij eigenlijk al een tijdje af en nu in dit topic dacht ik; "vraag het nou toch!"

Ik ben daar wegens persoonlijke omstandigheden weg. :)
Het ging daar niet meer zoals het zou moeten gaan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:28

maratjesammy schreef:

Als het net zoals bij koeien etc. verplicht is dan zul je er ook vast wel aan wennen :7

annnepannne schreef:
Zie maar eens een UBN nummer te krijgen, daar heb je een bedrijf voor nodig, lijkt me nou niet echt realistisch om iedereen die een paard heeft een UBN nummer te laten aanvragen

Wat denk je van de mensen die voor de hobby een paar geiten of schapen hebben? Die zijn ook verplicht een ubn nummer te hebben!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:33

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:39

Over dat label: ziet er leuk uit dat je op je knol rondhobbelt met een label voor consumptie... :+
Nou nee dus ik zou als ik bijvoorbeeld een kip als huisdier had dit ook niet doen...
En ik zie ze niet als 'etensmateriaal' maar als liefdevolle dieren waarmee je echt een band hebt! Je huisdier! :)

Ik vind trouwens wel dat de reacties op dit soort artikelen erg apart; ja ik eet GEEN paardenvlees, en er wordt hier de hele tijd een beetje gereageerd zo van "ach het is maar wat paard..." Ik bedoel ik eet toch ook geen kat? :+

Maar ja... Ik ga me niet aanstellen ofzo, als.mensen paardenvlees willen eten mogen ze van mij, maar ik eet het liever niet, ebn zou het al hellemaal niet willen als nze ook nog zo'n label zouden moeten krijgen...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:16

Sammie schreef:
‘Systematisch gebrek aan transparantie maakt het mogelijk illegale praktijken te verhullen. De etiketten op rundvleesproducten moeten consumenten informeren over de geboorteplek, veehouderij en slacht. Inspecties moeten systematisch en transparant zijn. In dit geval is zowel traceerbaarheid als informatie over de diersoort verloren gegaan.’

In Polen worden paarden blijkbaar wel vetgemest voor de slacht.

http://saddleandstirrups.com/suffering- ... eat-trade/

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:20

Nou, zo'n label lijkt me ook geen gezicht... De chip zou zo'n functie best moeten kunnen hebben, lijkt me. Eigenlijk nooit paardenvlees gegeten, misschien toch maar eens proberen. We eten al nauwelijks kip en varken en bij rund ben je ook op een gegeven moment uitgekeken ;) Wellicht nog een alternatief.

Bij wildernisvlees(.nl) staat overigens op de verpakking ook alle info. Nu is dat véél kleinschaliger, dat begrijp ik wel, maar daar staat zelfs geslacht en leeftijd van het dier op de verpakking.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:21

Gini schreef:
Is dit echt voorpagina materiaal?
Ik ben nu geen teer zieltje, maar om te weten dat een paardenslager meer vlees verkoopt. Dat is nou eigenlijk ook niet het eerste dat ik wil lezen. :o

Tuurlijk wel, is hartstikke positief! Hoe meer mensen een product kopen, hoe goedkoper het word. In dit geval hoe goedkoper dit heerlijke vlees word! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:31

Hoe goedkoper het vlees wordt, hoe slechter de dieren het hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:54

Gini schreef:
Hoe goedkoper het vlees wordt, hoe slechter de dieren het hebben.

Je kan ook zeggen, hoe meer aanbod, hoe lager de prijs.