Oostenrijkse dressuuramazone Ulrike Prunthaller geschorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Oostenrijkse dressuuramazone Ulrike Prunthaller geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:15

www.eurodressage.com

De Oostenrijkse FEI-amazone Ulricke Prunthaller mag negen maanden niet deelnemen aan competities en moet een boete van 4.000 euro betalen. Ze kreeg deze straf opgelegd vanwege de beschuldiging dat ze op haar paarden "pijnlijke en illegale trainingsmethodes" toepaste. Haar coach Friedrich Atschko moet tevens een boete van 5.000 euro betalen voor het consequent ondersteunen van deze methodes.

In 2011 hebben grooms van Stal Bartlgut dat is de stal waar ulrike Prunthaller voor rijd, anoniem getuigd over de trainingsmethodes. Via een Youtube filmpje vertelde zij dat de hoofdruiter "Ulricke Prunthaller" paarden trainde met middel van elektrische shocks en met stenen onder de neusriem en nagels die in de schoft van het paard drukte. Hierop hebben de eigenaren van Bartlgut onmiddellijk juridische stappen ondernomen tegen de grooms en in een officieel statement naar buiten gebracht dat deze aantijgingen pure zwarte makerij betreft.

Nu, bijna twee jaar later, heeft de Tiroolse onafhankelijke sportbond op 11 februari zijn oordeel hierover uitgesproken. Zowel de ruiter als de trainer zijn schuldig bevonden. Dr. Angelika May, voorzitster van de onafhankelijke commissie van de hippische bond zegt: "Zulke trainingsmethodes zijn nooit acceptabel onder geen enkele omstandigheden. Ze hebben de paarden hierdoor onnodig laten lijden, de paarden hebben pijn en angst meegemaakt, daarom is een straf hier gerechtvaardigd. Ulrike Prunthaller moet een voorbeeld geven aan wedstrijdruiters, die ze dus niet vervult.

Prunthaller en Atschko gaan in hoger beroep.

Tijdens de uitspraak waren beide afwezig, maar werden wel vertegenwoordigd door hun advocaten. Dr. May acht bewezen dat de paarden werden behandeld met elektrische shocks. Niemand kon toelichten waarom deze apparaten in de stal waren.
Voor de beschuldiging van het opzettelijk pijnigen van de paarden door middel van schroevendraaiers, nagels, stenen en andere onwenselijke attributen kon geen bewijs gevonden worden. Hiervoor werden de twee dan ook vrijgesproken.

Lees ook het verweer van Stal Bartlgut: [VN] Bartlgut over beschuldigingen Ulrike Prunthaller

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:20

Hier krijg ik echt moordneigingen van..
Hoe háál je het het in je botte kop om een dier zo te behandelen! -:(-

Ik zou eerder een levenslange schorsing en een onderzoek laten instellen, zo'n iemand kan nooit psychisch gezond zijn....

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:23

Top van de grooms dat ze een getuigenis af hebben gelegd!! Ik ben zelf groom en heb ook op stallen gewerkt waar van die smerige praktijken toegepast worden. Ben daar ook per direct weggegaan. Helaas zijn niet alles methodes aantoonbaar.

Maar nagels in de schoft en stenen onder de neusriem, gatverdamme. Die hadden ze van mijn een verbod op paarden houden mogen geven.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:24

Die zijn gek. Arme dieren. ;(

Als ze straks weer wedstrijden mag rijden. (van mij had ze levenslang geschorst mogen worden).
Vaak zonder te melden een controle uitvoeren.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:52

DaphneG schreef:
Hier krijg ik echt moordneigingen van..
Hoe háál je het het in je botte kop om een dier zo te behandelen! -:(-

Ik zou eerder een levenslange schorsing en een onderzoek laten instellen, zo'n iemand kan nooit psychisch gezond zijn....

Ik ook; ik word hier ook moordlustig van. Zo iemand mag gewoon niet meer met paarden omgaan, vind ik. Een levenslange schorsing is meer op z'n plaats dan deze tijdelijke straf.
Onbegrijpelijk wat mensen dieren toch aandoen. :r

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:57

Wat kun je met zulke methodes bereiken?

In mijn ogen zijn mensen die zulke dingen bedenken pure sadisten.

Nooit meer toelaten in de wedstrijdsport!

horzel

Re: Oostenrijkse dressuuramazone Ulrike Prunthaller geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:00

Ik snap niet zo goed wat ze ermee wil bereiken? Nagels in de schoft?? Stenen in de neusriem? Enige wat ik zou kunnen bedenken zou zijn het hoofd lager willen hebben? Ik vind dit raar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:43

Ik kan me niet voorstellen dat paarden daar beter van gaan lopen trouwens. Wat zou het nut ervan zijn???

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:51

Ik vind het wel een erg maatschappelijk straf (negen maanden). Voor mij hoeft ze de ring niet meer in te komen. Net wat de rest zegt, wel een erg wonderlijke manier van trainen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:53

Zulke mensen zouden een verbod op het houden van dieren moeten krijgen m.i.

Maar goed, wel goed dat deze wanpraktijken aan het licht komen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:54

Ik vraag me af waarom ze met die methodes komen?
Een paard met nagels op de schoft gaat toch niet beter lopen, integendeel.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:59

Stenen onder de neusriem zal wel zijn om ze de mond dicht te laten houden, dat het dan pijn doet als ze de mond open willen doen :S... Maar nagels in een schoft? Ik heb nou niet bepaald het idee dat je daar iets mee bereikt, of wil bereiken...
En waar hebben ze die schokapparaten voor gebruikt?? Ik vind het allemaal zo bizar, want naar mijn idee werken die dingen toch niet echt om een paard beter te laten lopen. Eerder slechter, dus wat het doel nou is.. Vreemd verhaal allemaal. En schroevendraaiers? ...
:?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:00

Er gebeuren in het paardenwereldje (nat. en internat.) wel meer gekke dingen helaas.
Wat mensen al niet doen voor roem en/of geld....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:05

En dan nog in hoger beroep gaan ook. :Y)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:09

En dan 9 maanden schorsen? gaat dat werken?.. Trainen op deze manier gaat gewoon door hoor! Paarden in beslag nemen en deze mensen nooit meer in de buurt laten komen van een dier! Idioten!

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:54

Die moet nooit meer in haar leven ook maar iets met paarden te maken hebben.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:58

Waarom plaats je als groom zo'n filmpje op Youtube? Het is toch veel zinvoller om er ter plekke op door te vragen?

Bij stroomsporen kan ik me nog wel voorstellen dat het werkt. Ik heb er in Nederland ook wel eens over gehoord, alleen nog nooit gezien.

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:29

9 maanden is natuurlijk veel te kort maar...............

ze kunnen hun gezicht met goed fatsoen natuurlijk nergens meer laten zien. Wat een afgang zeg! _-:(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:10

Vudress schreef:
Bij stroomsporen kan ik me nog wel voorstellen dat het werkt. Ik heb er in Nederland ook wel eens over gehoord, alleen nog nooit gezien.

Bij al dat Jazz bloed hebben wij dat in Nederland toch niet nodig?? Misschien in Duitsland maar hier niet lijkt me. :')

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:36

Suzanne F. schreef:
Vudress schreef:

Bij al dat Jazz bloed hebben wij dat in Nederland toch niet nodig?? Misschien in Duitsland maar hier niet lijkt me. :')

_O-

Tjaa dit soort mensen horen niet op de rug van een paard thuis. Jammer dat ze maar voor 9 maanden geschorst wordt.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:56

Wat voor persoon ben je dan, als je dit je paard, je maatje aandoet? Dat ze het überhaupt al durven te denken over zulke gruwelijke methodes laat staan het ook echt uitvoeren!
Ik verontschuldig mezelf al tegen mn paard als ik boos word en hem een keer een trap geef omdat hij mn binnenbeen compleet negeert.

Nee dit soort mensen zijn in mijn ogen niet geschikt om ooit nog dieren in hun bezit te krijgen, maakt niet uit wat voor dier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:36

Dinopino schreef:
www.eurodressage.com

De Oostenrijkse FEI-amazone Ulricke Prunthaller mag negen maanden niet deelnemen aan competities en moet een boete van 4.000 euro betalen. Ze kreeg deze straf opgelegd vanwege de beschuldiging dat ze op haar paarden "pijnlijke en illegale trainingsmethodes" toepaste. Haar coach Friedrich Atschko moet tevens een boete van 5.000 euro betalen voor het consequent ondersteunen van deze methodes.

In 2011 hebben grooms van Stal Bartlgut dat is de stal waar ulrike Prunthaller voor rijd, anoniem getuigd over de trainingsmethodes. Via een Youtube filmpje vertelde zij dat de hoofdruiter "Ulricke Prunthaller" paarden trainde met middel van elektrische shocks en met stenen onder de neusriem en nagels die in de schoft van het paard drukte. Hierop hebben de eigenaren van Bartlgut onmiddellijk juridische stappen ondernomen tegen de grooms en in een officieel statement naar buiten gebracht dat deze aantijgingen pure zwarte makerij betreft.

Voor de beschuldiging van het opzettelijk pijnigen van de paarden door middel van schroevendraaiers, nagels, stenen en andere onwenselijke attributen kon geen bewijs gevonden worden. Hiervoor werden de twee dan ook vrijgesproken.

Hoe traint men in bepaalde stallen hier en hoeveel geflipte zijn er thuis niet fris tussen de oren bezig.

http://www.bartlgut.at/de/index.php/das-bartlgut/team

http://www.bartlgut.at/de/

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:59

Dit is totaal niet de methode om met paarden om te gaan! Ik zou een onderzoek gaan starten! Maar.. wat heeft het nou voor zin om haar een wedstrijdverbod te geven, dan kan ze thuis alsnog die paarde slaan! Als ik hun was, zou ik haar met haar man maar even weg houden van de paarden.. kunnen ze ze ook niet slaan of mishandelen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:03

Jezus zeg.... ik rijd liever niet aan de teugel als deze manier toepassen...
Mijn bijrijdpony heeft door onbekende omstandigheden van vroeger de neiging om de neus in de luxht te steken en weigert omlaag te komen.. ik zie het echt al helemaal voor me dat op deze maniet alles recht getrokken word.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:24

Voor mij mag ze levenslang geschorst worden en een verbod op het houden van paarden.
Zo'n mensen horen niet op een paardenrug!