Weer een aantal tuigpaardmerries naar Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Weer een aantal tuigpaardmerries naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:16

http://www.kwpn.nl

Woensdag 6 februari vertrekt Roelof van ’t Oever weer met diverse jonge KWPN tuigpaardmerries naar Amerika. Daar zullen zij door de Amish voor de fokkerij worden ingezet maar ook worden aangespannen. De zesjarige stermerrie Charisma (Vaandrager HBC x Kind Lady van Fortissimo) gaat dragend van Aron HBC de oversteek maken.

Dragend van Wentworth Ebony gaat ook de vijfjarige stermerrie Dinalya (Manno x Trudalya elite sport van Milano) richting Amerika. Mee gaat ook de vierjarige stermerrie Emy-Duca (Reflex M x Sofia Bala ster van Manno). Zij zal in Amerika door Baanbreker HBC of Vaandrager HBC worden gedekt.

De twee volle zussen Finova en Ginova (Patijn x Rinova ster van Handro) gaan ook in Amerika de fokkerij dienen. Rinova is ook de moeder van de KWPN fokhengst Victory (v.Manno). Mee gaan ook de tweejarigen Gloria (Cizandro x Larina elite van Waterman) en Gentana (Cizandro x Woodbridge Walda ster van Reflex M).

Voor Nationaal Kampioene 2012 Edaperty (Unieko x Vrijdaperty ster van Perfection) was het onlangs nog even wachten op de uitslag van enkele testen maar nu gaat ook zij definitief Nederland verlaten.

Anoniem

Re: Weer een aantal tuigpaardmerries naar de Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:47

Goh, hoe regelen die Amish zo'n aankoop nou? Dacht dat zulke mensen geen gebruik mochten maken van alle moderne dingen. Dus neem aan dat ze geen telefoon en internet hebben. :+

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:54

postduif? haha

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:55

Mischien toch stiekem net zoals al die dorpen waar niemand een tv heeft maar wel allemaal een kastje in de woonkamer. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:07

Lijkt mij sterk Gypsy, ze hebben geen elektriciteit. :+ Dit soort dingen worden o.a. geregeld door de ouderlingen. Beetje googlen doet niemand kwaad. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:08

Haha oké, dit was het eerste waar ik aan moest denken. :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:10

Volgens mogen ze bedrijfsmatig wel al die moderne dingen hebben. Blijkbaar draait de tuigpaardenfokkerij daar op volle toeren aangezien ze nu een flinke aankoop hebben gedaan.

Zahlina

Re: Weer een aantal tuigpaardmerries naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:13

De amish zijn is een aantal dingen moderner dan we denken.
Ze gebruiken ook zonder problemen GM zaden omdat ze beter tegen ziektes kunnen en ze daardoor minder bestrijdingsmiddelen hoeven te gebruiken.

En om een paardenpopulatie gezond te houden is vers bloed helemaal geen slecht idee.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:45

Haha, om de Amishpopulatie gezond te houden zou een beetje vers bloed af en toe ook geen slecht idee zijn geloof ik. (komen onder de amish geloof ik erg veel mensen met 11 tenen voor bijvoorbeeld)

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:57

NiG schreef:
Haha, om de Amishpopulatie gezond te houden zou een beetje vers bloed af en toe ook geen slecht idee zijn geloof ik. (komen onder de amish geloof ik erg veel mensen met 11 tenen voor bijvoorbeeld)

hahaha

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:19

Er zijn verschillende stromingen binnen de amish. Zo zijn er hele strenge amish die geen elektriciteit hebben, maar er zijn ook amish met elektriciteit en zelfs met een auto.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:43

Mogen ze wel zulke hoogmoderne showpaarden hebben?

Onze lieve Heer keurt dat vast af.

Ze kunnen beter Gelderse paarden kopen. Door de weeks voor de ploeg en op zondag voor het rijtuigje naar de kerk.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:44

Voor op het land gebruiken ze Belgische koudbloeds. De tuigers zijn voor vervoer naar gebedsbijeenkomsten (ze hebben geen kerk, dat houden ze bij iemand thuis) en voor boodschappen/visites. Amish mogen ongeveer een jaar lang wanneer ze adolescent zijn de 'wijde' wereld in en alles doen wat ze willen. Die jongeren zijn dus ook in Europa en kopen tuigpaarden. Ze mogen in huis geen elektra maar buitenshuis wel, mits het niet van een centraal net komt. Maar met een generator kom je natuurlijk een heel eind ;)
Eigenlijk mag je als Amish niet meer hebben dan een ander of ijdel zijn. Maar nu bijna iedereen een hollandse tuiger heeft zijn ze weer allemaal gelijk _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:46

Nou, Gelderse dus. Geen overmatig modern show gedoe maar wel een erg mooi braaf paard voor naar de gebedsbijeenkomst.

Ligt helemaal in het fokdoel van het Gelderse Paard.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:19

Ze willen vooralsnog liever geen vossen, wel zwart en anders (donker)bruin. Hoewel niet ijdel zijn ze inmiddels heel kritisch op beweging en luxe type. Ze laten hun paarden nu ook op shows lopen namelijk. Dat mogen ze dan weer niet zelf doen, besteden ze dus uit. Tja...
Dus Gelders: nee, vinden ze niet 'luxe' en tuigtypisch genoeg... Gelukkig zijn er genoeg anderen die wel van een fijne Gelderse genieten moet je maar denken :9

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:03

Nochtans zijn hun werkpaarden wel vaak vossen. Want er zijn een aantal vosse werkpaarden paar jaar geleden gehaald uit de VS omdat de voskleur hier in België onder het trekpaard aan het verdwijnen was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:36

InekeN schreef:
Ze willen vooralsnog liever geen vossen, wel zwart en anders (donker)bruin. Hoewel niet ijdel zijn ze inmiddels heel kritisch op beweging en luxe type. Ze laten hun paarden nu ook op shows lopen namelijk. Dat mogen ze dan weer niet zelf doen, besteden ze dus uit. Tja...
Dus Gelders: nee, vinden ze niet 'luxe' en tuigtypisch genoeg... Gelukkig zijn er genoeg anderen die wel van een fijne Gelderse genieten moet je maar denken :9

Gelderse zijn niet altijd vos.
Tuigpaarden zijn ook zeer vaak vos.
En Gelderse kunnen ook luxe zijn.

Verschil is voornamelijk dat Gelderse een fijner karakter hebben en betere stap en galop hebben. Betere koetspaarden dus.

Mij gaat het erom dat het KWPN ook wel eens wat meer mag bemiddelen in de handel van Gelderse Paarden. Nu laten ze vaak OF lijken dat er geen Gelderse meer zijn OF verkopen Tuigney's als Gelderse paarden.

Want een ding weet ik van de Amisch....overmatige luxe mag niet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:51

NatasjavE schreef:
Verschil is voornamelijk dat Gelderse een fijner karakter hebben en betere stap en galop hebben. Betere koetspaarden dus.

Mij gaat het erom dat het KWPN ook wel eens wat meer mag bemiddelen in de handel van Gelderse Paarden. Nu laten ze vaak OF lijken dat er geen Gelderse meer zijn OF verkopen Tuigney's als Gelderse paarden.

Want een ding weet ik van de Amisch....overmatige luxe mag niet.

Amish zoeken veelal tuigpaarden om te kruisen met de paarden die ze daar al hebben om op die manier hun ideaal te bereiken. Helaas hebben ze in die fokkerij niet veel aan gelderse paarden.
Ze organiseren steeds meer keuringen met een showelement waar ze hun paarden presenteren.

Ik vind het (en dat heb ik al eens vaker genoemd) bewonderenswaardig dat jij altijd een gelders paard adviseert of dat nu in een fokkerij/ rijderij of ander topic is. Maar niet iedereen kan een gelders paard gebruiken voor hun doel.

Tuigpaarden worden steeds vaker in de mensport gebruikt en daarin geroemd om de kwaliteiten die jij hun juist niet toebedeeld ;) Ze maken reclame voor zichzelf. De gelderse fokrichting is kleiner en voor hun is het dus lastiger om zich te bewijzen. Helaas...

Wat betreft het KWPN, die doet ook niet eens zozeer veel in de afzet van de tuigpaarden. Enkel een persbericht overnemen van een handelaar die weer een tuigpaard naar het buitenland verkoopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:12

Ik moet wel weer lachen om de conversatie hier :D

Uit een verslag van Roelof van het Oever heb ik idd begrepen dat Amish met name een voorkeur hebben voor zwarte paarden.
http://www.tuigpaarden.net/nieuws_detail.php?item=1402&jaar=%3Cbr%20/%3E%3Cb%3ENotice%3C/b%3E:%20%20Undefined%20index:%20jaar%20in%20%3Cb%3E/home/tuigpaarde/domains/tuigpaarden.net/public_html/nieuws.php%3C/b%3E%20on%20line%20%3Cb%3E65%3C/b%3E%3Cbr%20/%3E

http://www.tuigpaarden.net/nieuws_detail.php?item=1223&jaar=
Een tweede artikel waar Roelof iets meer verteld over de Amish gemeenschap en hun belangstelling voor tuigpaarden.

Ik denk dat hun voorkeur voor het tuigpaard puur komt door dat Roelof van t oever hier een markt zag.
Wim Cazemier en Harm Jan Veenstra maar ook Marcel Ritsma zijn al richting Amerika geweest.
Ze hebben daar de intresse weten te trekken voor de tuiger.
En om eerlijk te zijn denk ik dat de tuigerpopulatie ook de vraag beter aan kan :o
Ik vrees dat er weinig Gelderse over blijven als Amish besluiten Alexandro P, Vitens en Danser te kopen :+ en als ze er dan nog niet genoeg van hebben halen ze ook nog een paar kwaliteit merries op.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:15

Wel leuk, beetje positieve discussie? ;) . Dat de werkpaarden vos zijn vinden ze niet erg, maar de rest hebben ze bij voorkeur zo donker mogelijk. Ik denk idd dat de tuigers meer in hun wensenpakketje ipv Geldersen. Daarbij: wanneer de richting Gelders een Wynton goedkeurd, dan vraag ik mij toch werkelijk af hoe ze het eerder zo makkelijke karakter willen handhaven. Zelfde geldt in eerdere gevallen voor Special D en nog eerder voor Koss. Ik draag de Geldersen een warm hart toe hoor, (heb er zelfs eentje!) maar de manier waarop er nu mee om wordt gegaan lijkt een beetje op: het is een wat klassiek type, kan altijd nog bij de Geldersen. En juist dat klassieke daar vallen de Amish niet (meer) op. Ik heb het voorrecht gehad daar vorig jaar 3 maanden geleefd te hebben. Hele fijne, warme mensen maar wel een 'tikkie' hypocriet... Zo wilden ze allemaal héél graag in mijn auto. Maar zelf rijden? Mag niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:30

Euhm volgens mij heeft het echt niet zo veel te maken met dat ze de Gelderse te klassiek vinden hoor.
Heb je Chablis wel eens gezien? die is flink modern hoor en wat dacht je van Danser ook poepie chique. Van de goed gekeurde dekhengsten is alleen Laurentz de gene die het meest klassieke model heeft

Nee er zijn een boel Tuigpaarden heen gegaan omdat de bekende tuigpaard mannen die mensen daar warm hebben gekregen voor het tuigen. Niets meer en niets minder heeft puur met de knieactie te maken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:27

InekeN schreef:
Ik heb het voorrecht gehad daar vorig jaar 3 maanden geleefd te hebben. Hele fijne, warme mensen maar wel een 'tikkie' hypocriet... Zo wilden ze allemaal héél graag in mijn auto. Maar zelf rijden? Mag niet!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Het is een lang gekoesterde wens van mij. (Mag ook via PB)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:30

Via mijn paps... hij is arts en heeft een vrij revolutionaire behandeling bij een lid van de Amish uitgevoerd. Hij is daar best lang mee bezig geweest, ook qua nazorg. Wij logeerden vlakbij in een hotel. Omdat ik paarden dus leuk vind werd ik steeds vaker gevraagd bij hen thuis te komen (en ook beetje als 'nanny') Uiteindelijk logeerden paps en ik bij hen. Voor mijn studie heb ik de scriptie grotendeels daar geschreven en mocht toen drie maanden bij hen logeren en dus meedraaien in hun leven. We hebben nog steeds veel contact (ja, via de mail en Skype, hoe hypocriet, de generator staat in de schuur :+ ). Ik hoor van hen zelf hoe ze over zaken denken en dat is soms erg verrassend. Vooral als je leest wat sommige Bokkers menen te weten over de Amish paardenvoorkeur ;) en daar dan ook nog vrij stug in volharden... :o

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:20

InekeN schreef:
. Vooral als je leest wat sommige Bokkers menen te weten over de Amish paardenvoorkeur ;) en daar dan ook nog vrij stug in volharden... :o

Wat is hun nederlandse (!)paardenvoorkeur dan precies? Volgens mij paarden met show en het liefst zwart. Die ze vervolgens weer kruisen met hun eigen merries. Of heb ik dat mis?

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:26

Leuk om te lezen! Sofia bala is door 'ons' gefokt!