Burger King verkoopt paardenburgers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Burger King verkoopt paardenburgers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 17:59

www.despits.nl

Na twee weken lang te hebben ontkend, geeft Burger King nu toch toe dat de keten in Engeland burgers en Whoppers met paardenvlees heeft verkocht. Dat meldt Daily Mail.

Eerder verklaarde de fastfoodketen er "absoluut zeker van te zijn" dat er geen paarden in het eten waren beland. Maar uit nieuwe testen is gebleken dat het dier wel degelijk in de burger is verwerkt. Het voedsel is gemaakt door het Ierse bedrijf Silvercrest, dat onderdeel is van ABP Foods Group.

Volgens Daily Mail was het al langer bekend dat Silvercrest het niet zo nauw nam met het gebruik van ingrediënten. Het paardenvlees zou afkomstig zijn uit Polen. Burger King zou in Engeland ongeveer een miljoen burgers per dag verkopen.

secricible

Re: Burger King verkoopt paardenburgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:01

Wat is dat toch allemaal voor ophef over paardenvlees de laatste tijd? Als bekend wordt dat er kip en varken in filet americain zit is het nauwelijks nieuws...
Schandalig dat burgers met paard verkocht worden als runderburgers, dat wel. Ook gevaarlijk, je zou maar niet tegen paardenvlees kunnen...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:04

Ik kan me op zich geen zorgen maken over wat voor een soort vlees er in een burger/filet/frikandel zit.
Als ik maar kan zien wat erin zit, of de bedrijven iig geen reclame zitten te maken met 100% rundvlees.
Die claims kloppen dan gewoon niet en dat is consumenten fout informeren.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:07

Omdat het eten van paardenvlees veel gevoeliger ligt, dat is in Engeland echt "not done".... Zelf zou ik er ook zeker niet blij mee zijn. Ten eerste wil ik absoluut geen paardenvlees eten en ten tweede.... vlees uit Polen, ik weet niet of dat nou zo "diervriendelijk" er aan toe gaat daar. Ik eet sowieso weinig vlees, vooral scharrel of biologisch, en ben er heel kieskeurig mee. Ik eet veel vegetarisch.
Laatst bijgewerkt door Ziviaantje op 02-02-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:08

Nou, dan eten we toch een burger met paard, whats te problem. Moeten ze er alleen wel eerlijk over zijn, maar dat het er in zit interesseert me vrij weinig.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:09

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:10

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:12

Varkensvlees (met lintworm gevaar) en salmonella-kip met antibiotica-resistente bacteriën door een rauw produkt als filet Americain vind ik veel erger dan dan niet-vermeld paardenvlees door een gaargebakken produkt.

Dat neemt niet weg dat ik het voor mensen, voorzichtig gezegd, niet netjes vind als ze worden voorgelogen over de inhoud van hun hamburger.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:19

Een burger "hypic" :+ (met saus)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:20

Waar denkt iedereen dan dat al het geslachte paardenvlees in beland? Er word meer geslacht dus zal het in meerdere producten worden verwerkt...
Zou het zelf nooit bewust eten, maar he wat niet weet wat niet deert..

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:26

Denk dat een burger met paardenvlees een stuk gezonder is dan 1 met rund of varkensvlees.
En we hebben genoeg paarden

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:28

Snap niet dat mensen hier verbaast om zijn, in het meeste fastfood eten is paard en varken verwerkt, lees de Mora verpakkingen maar eens goed, ik koop alleen waar duidelijk kip of rund op staat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:29

liever paard eten dan gefokte antibiotica dieren die in een hokje moeten leven

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:30

@matasja: in Engeland (en in de VS) gaat men nu eenmaal heel schijnheilig om met paarden... slachten is taboe, paard opeten ook. Maar koeien, schapen, kippen varkens en kalkoenen mag je daar wèl opeten.
Wat er daar met oude, zieke en kreupele paarden gebeurt... met een beetje pech gaan ze duizenden kilometers op transport naar "het buitenland" waar slachten wèl mag...
En dan verdwijnt dat vlees in onverwachte produkten... zo gaat dat.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:37

femo schreef:
liever paard eten dan gefokte antibiotica dieren die in een hokje moeten leven

biologisch en geen paard, ik eet geen huisdieren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:44

Het smaakt prima hoor, de Whoppers van de Burger King. Niks mis mee. Die van de Mac ook niet trouwens, maar daar staat bij dat het 100% rundvlees is. Ben benieuwd of dat dan ook echt zo is.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:48

ik eet zowieso vrij weinig vlees, als ik vlees eet is het biologisch.
ik snap alleen niet waarom mensen het vaak zo veel 'zieliger" vinden om paardenvlees te eten dan koeien vlees.
ik denk dat koeien vaak een slechter leven hebben gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:55

Miepie77 schreef:
Snap niet dat mensen hier verbaast om zijn, in het meeste fastfood eten is paard en varken verwerkt, lees de Mora verpakkingen maar eens goed, ik koop alleen waar duidelijk kip of rund op staat.

Miepie, het gaat er juist om dat de laatste tijd bekend is geworden dat verschillende producten die 100% rund zouden claimen paard bevatten.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:04

Hmm, ik ben het met de meeste mensen hier op het topic eens, het gebeurd nou eenmaal, en er is niks aan te doen.. Maar als ik eerlijk ben, ik vind het wel echt slecht dat ze paarden daarin verwerken, ik bedoel, je eet toch ook geen katten/honden? (Okee, in China, maar dat is een hele andere cultuur) Waarom dan wel paarden? Dat zie ik eigenlijk als een huisdier, en, ik vind, dat je huisdieren niet mag opeten, naja.. Niks aan te doen, en gebeurd is gebeurd, helaas.. ;(

En daarbij, paarden zijn toch edele dieren? Ik snap niet waarom ze dan zo heten, want ik vind het niet erg respectvol, een paard slachten en dan in een burger stoppen, jaja, erg respectvol.. :\

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:11

Chroosje schreef:
Hmm, ik ben het met de meeste mensen hier op het topic eens, het gebeurd nou eenmaal, en er is niks aan te doen.. Maar als ik eerlijk ben, ik vind het wel echt slecht dat ze paarden daarin verwerken, ik bedoel, je eet toch ook geen katten/honden? (Okee, in China, maar dat is een hele andere cultuur) Waarom dan wel paarden? Dat zie ik eigenlijk als een huisdier, en, ik vind, dat je huisdieren niet mag opeten, naja.. Niks aan te doen, en gebeurd is gebeurd, helaas.. ;(

En daarbij, paarden zijn toch edele dieren? Ik snap niet waarom ze dan zo heten, want ik vind het niet erg respectvol, een paard slachten en dan in een burger stoppen, jaja, erg respectvol.. :\

waarom zou het voor een paard erger zijn om geslacht te worden dan voor een koe?
ik snap dat niet..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:14

Chroosje schreef:

Kip, konijn, varken wordt toch ook gegeten?
Of zijn dat geen huisdieren?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:21

Het gaat erom dat ze zeggen dat het rundvlees is, maar dat is het niet, mensen worden dus voorgelogen.

Sommige mensen eten geen varken ivm hun geloof, een ander eet geen paard ivm hun gevoel of wat dan ook, en dan vind ik dat je een keuze moet hebben.
Niet dat je dan een rundburger eet, maar het dan toch paard blijkt te zijn.

Ik vind dat je paarden best kunt eten, maar ik vind het niet lekker. Nu snap ik ok waarom ik de burgers van Burger king niet lekker vind hahaha

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:22

Wat veel opmerkingen weer dat mensen het helemaal niks interesseert |( .

Ik vind het wel een heel ernstige en kwalijke zaak. Het moet gewoon duidelijk zijn wat de ingredienten zijn van een product... vlees of wat dan ook. Ik vind het echt niet kunnen dat paarden verwerkt zijn in runderburgers zonder dat het van te voren bekend is. Als het wel bekend is zodat men kan kiezen het wel of niet te eten oke. De naam runderburger moet verboden worden voor burgers waar ander vlees in zit dan rund, noem het dan rund/paard burgers, nu is het pure misleiding! Ik vind dat mensen recht hebben op 'schade'vergoeding, zal helaas wel niet haalbaar zijn. Dan maar degenen die 'betrapt' zijn of worden zo'n grote boete opleggen (zowel verkopers als fabriekanten) dat ze failliet gaan en het nog jaren voelen!

Jammer dat je eigenlijk helemaal niks meer 'veilig' kan eten, overal zit kennelijk wel iets in wat niet op de verpakking staat of waarvan we niet begrijpen wat het is. Wil je een bepaald dier niet eten dan wordt je al gedwongen AL het vlees te laten staan omdat er gelogen wordt over de ingredienten.

Verder ben ik het met Chroosje eens; huisdieren hoor je niet te eten! Mensen die hun huisdier (paard, eendje, konijn of wat dan ook) voor menselijke consumptie laten slachten hebben, volgens mij, een kronkel in hun kop of zijn gewoon harteloze wezens waar ik geen respect voor heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:36

Citaat:
Verder ben ik het met Chroosje eens; huisdieren hoor je niet te eten! Mensen die hun huisdier (paard, eendje, konijn of wat dan ook) voor menselijke consumptie laten slachten hebben, volgens mij, een kronkel in hun kop of zijn gewoon harteloze wezens waar ik geen respect voor heb.

Fijn voor je oordeel.... >;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:39

Brainless schreef:
Citaat:

Fijn voor je oordeel.... >;)

huisdieren hebben meestal een beter leven gehad dan de dieren die voor de slacht gefokt worden.

ik vindt het wel erg vreemd dat ze zeggen dat die hamburger van rundvlees is gemaakt terwijl het paardenvlees is.. vindt ik niet kunnen.