Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:55

http://www.bokt.nl / http://www.st-georg.de/

De Zweedse dressuurruiter Patrik Kittel hoefde maandagavond niet naar het “Mercedes-Benz Reiter Forum“ in Duitsland af te reizen. Hij was in eerste instantie uitgenodigd om een lezing over arbeid met dressuurpaarden te geven, maar de organisatie kreeg veel kritiek te verduren over zijn rijstijl waarop de organisatie besloot de uitnodiging af te zeggen.

De organisatie bevestigt dat er voorafgaand aan het Forum al kritiek was geuit over Kittel en zijn rijstijl. Volgens de organisatie waren die echter van zeer laag niveau. De kritiek kwam ook niet uit een professionele of vakkundige hoek en daarbij was de kritiek ook nog eens slecht onderbouwd. Toch kwam er ook vanuit de vakkundige hoek onderbouwde protesten, waarop de organisatie geen andere keuze zag dan Kittel te verzoeken thuis te blijven.

Daarbij meldt het hoofd van de organisatie afsluitend nog: “Het gaat er niet om wat ik persoonlijk vind. Het gaat erom dat het Forum het goede van de paardensport moet benadrukken.“

Welke kritiek er geuit is meldt st-georg niet.

Jolliegirl

Re: Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:00

Krijgt niet eens de kans om zich te verdedigen dus...
Alsof de rijstijlen van Anky,Adelinde, e.d wél oke zijn...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:06

Vind het echt heel erg dat zo'n organisatie niet achter de ruiter blijft staan, en zich laat beïnvloeden door een aantal hardroepers. Als zo'n forum het goede van paardensport moet benadrukken, dan lijkt me dat juist reden om hem wél te laten komen en zijn verhaal te laten vertellen, zoals dat op het Global Dressage Forum gebeurt is.
Een blamage van deze organisatie!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:27

Ik vraag me af hoe groot de invloed van de sponsor hierin is.

Het is triest dat een organisatie zelfs geen neutraal standpunt in durft te nemen en Patrick de mogelijkheid ontneemt om zijn kant van het verhaal te belichten. Slecht rijden is pas echt slecht rijden als de ruiter hetgeen hij doet niet kan beargumenteren.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:34

dan ben ik wel benieuwt als de zwarte hengst t.... terug de ring in gaat komen wat er dan gaat gebeuren die heeft tegewoordig ook die style

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:45

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:05

LDR zeker? Rare duitsers.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:06

horseyfries schreef:
Vind het echt heel erg dat zo'n organisatie niet achter de ruiter blijft staan, en zich laat beïnvloeden door een aantal hardroepers. Als zo'n forum het goede van paardensport moet benadrukken, dan lijkt me dat juist reden om hem wél te laten komen en zijn verhaal te laten vertellen, zoals dat op het Global Dressage Forum gebeurt is.

Helemaal mee eens!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:08

horseyfries schreef:

Je haalt me de woorden uit m'n mond. _/-\o_

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:45

't Is vast met een reden gedaan, ik moet zeggen dat ik ook geen fan ben van Kittel/Anky en consorten. Nou ben ik überhaupt geen fan van de "Hollandse School" en de moderne dressuur, doe mij maar een ruiter met paard die kundig zijn in de Academische rijkunst. Dat is in veel opzichten imho. veel beter voor de lijf van het paard dan bv. al die op de voorhand gereden piaffes etc.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:58

^ hierboven raakt kant noch wal, op de voorhand gereden piaffes _O- knap!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:02

pardon molfre? ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt hoor, maar om nu het academische boven alles te plaatsen... :x
horsey-fries en vudress _/-\o_ volledig mee eens

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:08

horseyfries schreef:

Helemaal mee eens!

Ik ben ook niet de grootste fan van Kittel, maar monddood maken is nooit de oplossing. Ik vind het verontrustend dat mensen maar wat hard moeten roepen en de organisatie buigt. Dit kan een zeer gevaarlijk precedent worden en komt de paardensport, waar sowieso al veel oogkleppen dragen, niet ten goede.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:22

Nou, ik vind de foto's van Londen opmerkelijk. Ik dacht altijd dat ie toch wat minder LDR zou rijden, maar nu snap ik het de commotie uit het verleden denk ik toch wel iets beter. De organisatie had zich wel eerder kunnen bedenken of ze zo iemand wilden laten spreken. Toen ze eenmaal de beslissing hadden genomen, hadden ze daar bij moeten blijven. Of je nou wel of niet voor zijn manier van trainen bent. Beetje slap zo.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:28

Gini schreef:
Ik ben ook niet de grootste fan van Kittel, maar monddood maken is nooit de oplossing. Ik vind het verontrustend dat mensen maar wat hard moeten roepen en de organisatie buigt. Dit kan een zeer gevaarlijk precedent worden en komt de paardensport, waar sowieso al veel oogkleppen dragen, niet ten goede.

Monddood? Welnee;hij zou uitgenodigd worden om te spreken en is nu vervangen wegens controverse rond zijn trainingsmethode waar MB zich niet mee gelieerd wil zien.
Daarbij gaat een dergelijk concern echt niet overstag door "een paar schreeuwers".
De motivatie zal dezelfde zijn als de reden waarom Kittel rijdt zoals hij rijdt :centjes.
Het word hiet weer een stuk spannender gemaakt dan het is.
Bemelmans komt nu ten tonele;imo een betere keus,
+:)+ MB

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:31

knollentuin schreef:
pardon molfre? ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt hoor, maar om nu het academische boven alles te plaatsen... :x

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat ik de academische rijkunst prefereer boven de moderne dressuur/| hollandse school"

Monnie_ schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=Ck1KFqN3UGg
1.15
Dat versta ik niet onder "op de achterhand"

https://www.youtube.com/watch?v=WShT2aLPFHc
2.20
DAT versta ik onder "op de achterhand"

----------------------------------
Ik ben het er wel mee eens dat hij op zijn minst had moeten kunnen uitleggen wat hij doet en waarom en de mensen adh daarvan (opnieuw) een mening laten vormen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:32

piepenfiets, dan moet de organisatie zeer dringend communiceren en zijn ze zelfs al te laat. Hoe het in de media komt, zo onthouden de mensen het.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:58

Molfre schreef:
knollentuin schreef:

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat ik de academische rijkunst prefereer boven de moderne dressuur/| hollandse school"

Monnie_ schreef:

1.15

2.20

Ik ben het er wel mee eens dat hij op zijn minst had moeten kunnen uitleggen wat hij doet en waarom en de mensen adh daarvan (opnieuw) een mening laten vormen.

ik heb even je filmpje gekeken en op de eerste passage zie ik ook geen geweldig achterhand gebruik, daarna komt er een zig-zag appyement en toen ben ik al afgehaakt.. :') mijn mening over academisch meteen weer bevestigd. no thanx...
en nu weer on-topic

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:09

Molfre schreef:
't Is vast met een reden gedaan, ik moet zeggen dat ik ook geen fan ben van Kittel/Anky en consorten. Nou ben ik überhaupt geen fan van de "Hollandse School" en de moderne dressuur, doe mij maar een ruiter met paard die kundig zijn in de Academische rijkunst. Dat is in veel opzichten imho. veel beter voor de lijf van het paard dan bv. al die op de voorhand gereden piaffes etc.

Ik vraag me toch altijd af wat mensen nu bedoelen met de Hollandse School.

(eigenlijk is deze vraag alleen voor Molfre bedoeld)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:22

Owhhhhh, dat wist ik niet! Academische rijkunst is dus een paard laten vluchten voor het been, totaal geen lengtebuiging vragen in appyementen, tactverlies door het vluchten en met een weggedrukte rug rijden. En dan het liefste met het achterbeen richting staart ipv op het achterbeen rijden en hierdoor draagkracht ontwikkelen.. Nee, schijnbaar moeten de hakken naar de staart.. Daarbij moet de amazone ook nog zo veel mogelijk uit het zadel komen om vervolgens weer neer te klappen. Nee, fijn dat ik even ben bijgeschoold! (Ik ben trouwens bij 3 minuten van het filmpje gestopt, ik vind het namelijk tenenkrullend..)

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:46

@Molfre Het is nogal een verschil of je de piaffe in een grand prix proef moet laten zien of thuis op het platteland...

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:52

Molfre schreef:
knollentuin schreef:

Monnie_ schreef:

1.15

2.20

Dit is gewoon appels met peren vergelijken. Zullen we anders ook even kijken naar het verschil in stappen?

Slaat kant noch wal!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:55

femiaans schreef:
Owhhhhh, dat wist ik niet! Academische rijkunst is dus een paard laten vluchten voor het been, totaal geen lengtebuiging vragen in appyementen, tactverlies door het vluchten en met een weggedrukte rug rijden. En dan het liefste met het achterbeen richting staart ipv op het achterbeen rijden en hierdoor draagkracht ontwikkelen.. Nee, schijnbaar moeten de hakken naar de staart.. Daarbij moet de amazone ook nog zo veel mogelijk uit het zadel komen om vervolgens weer neer te klappen. Nee, fijn dat ik even ben bijgeschoold! (Ik ben trouwens bij 3 minuten van het filmpje gestopt, ik vind het namelijk tenenkrullend..)

:D Die zigzag is ook werkelijk vre-se-lijk.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:56

Ik sluit me aan bij Horseyfries!

@Molfre: Als jij dit AR vindt.......

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:39

Ik had het ook alleen over de piaffe en ja ik vindt deze piaffe beter dan de piaffe die op die andere video getoont wordt. En wat mij betreft, nee het maakt niet uit of dat bij iemand op een veld of in een bak wordt gedaan. Ook nee, ik zeg nergens dat dit "AR" is, ik zeg dat ik die piaffe beter vind.

Daarnaast vind ik dat ik heel redelijk gereageerd heb en vervolgens wordt ik hier afgebrandt. Bevestigd nog maals dat als jouw mening niet de gangbare is je beter je bek kan houden.