Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:34

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Het eerste zadel speciaal voor de zwaardere of grotere ruiter is sinds kort te koop. Het gaat om een zadel van het merk WOW. Volgens het bedrijf is dit zadel, Bounty speciaal ontworpen om extra ondersteuning en comfort te geven. Het geeft, volgens de fabrikant, extra steun aan het heup- en bekkengebied.

In Groot-Brittannië is de gemiddelde maat van een vrouw maat 44. Dat is in Nederland één maat minder, namelijk maat 42. Een markt om te kunnen bedienen met speciale zadels.

Ook een ander zadelmerk is bezig om een zadel te ontwikkelen dat tot 22inch zal gaan.

Een aantal experts vinden het echter een zorgzame ontwikkeling, zij zijn namelijk van mening dat erg zware mensen niet behoren te rijden. Daarnaast zijn er maar weinig paarden die lang genoeg zijn voor deze grotere zadels.

Een reactie van WOW op deze claim: “We hebben een langer en groter zitvlak ontwikkeld zonder het zadel langer te maken, aangezien veel paarden die meer gewicht kunnen dragen een korte(re) rug hebben. Het zadelpaneel is 18inch, dus zadel is bruikbaar voor alle paarden.”

In Groot-Brittannië is het zadel verkrijgbaar vanaf 2.295 Britse pond (circa 2685 Euro). Wanneer het op de Nederlandse markt verkrijgbaar is, is niet bekend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:37

Voor maat 42 is al een groter zadel nodig? Ik pas nog moeiteloos in een 18 inch normale maat en houdt daar nog ruimte over zelfs en als het moet op 16 inch. Mijn boomloze zadel hangt tussen maat 0 en 1 in met een diepe zit en ook daar pas ik nog tussen.

Hoe groter is het dan? Langer of juist breder zodat er dikkere bovenbenen op passen? Wel heel benieuwd waar ze de ruimte vandaan kunnen halen zonder het zadel langer te maken voor het paard. Nadeel is idd wel weer da als je zadels maakt voor mensen meer dan 120 kilo het voor paarden niet gemakkelijker op wordt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-01-13 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:38

22 inch dat is behoorlijk maat. Ik vraag me dan toch echt af of in inderdaad wel op het paard moet zitten. Wil niemand beledigen maar ik vindt persoonlijk ook niet een erg positieve ontwikkeling. We kunnen beter iets doen aan het feit dat vele toch zwaarder worden dan alles daarop aanpassen.
Ik ben zelf ook niet de lichtste maar ik pas nog prima in 17,5 inch dus ja ik vindt 22 inch wel erg groot eigenlijk. Vraag me echt af of het dus zo positief is.

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:39

22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

dipstaartje

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:41

helemaal mee eens

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:43

Sinds wanneer past 18 inch op elk paard :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:45

Ik pas met mijn 40/42 gemakkelijk in al mijn 17.5inch zadels. Wat een crap.
Ook een WoW prijsje. :P

Word het zadel dan niet veels te lang in verhouding met het gedeelte van de rug dat kan dragen?

Want het lijkt me raar om te stellen dat het zitvlak langer is geworden maar het zadel niet. :+
Laatst bijgewerkt door Angela op 29-01-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:48

Same here, ik pas met mijn 42 gemakkelijk in mijn 17.5 inch zadel, en voorheen met mijn 44/46 ook makkelijk in mijn 18 inch zadel. Overigens wil grote maat niet meteen zeggen dat je loei zwaar bent, met maat 44/46 kwam ik tocht echt niet boven de 87 uit.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:50

Past binnen de trend 'verschuiven van het probleem' van de laatste jaren.... bredere ziekenhuisbedden, ambulances, MRI/CT-scans, noem maar op. Ja laten we ook lekker zadels aan gaan passen, en even geen rekening houden met wat dit voor een paardenrug doet 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:51

Chaos schreef:
Want het lijkt me raar om te stellen dat het zitvlak langer is geworden maar het zadel niet. :+

Dat gebeurd vaker :j .
Dan heb je bv 17inch kussens met een 18inch zitvlak.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:53

Ja en de overige 4 inches Brainless?
Het moet toch ergens heen?

Hoe is anders je drukverdeling.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:54

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Amen _/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:54

Ehhh weet ik ook niet, ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:55

Ik denk dat het er niet uit gaat zien. :oo

Slechte ontwikkeling. Als je geen normale zadels meer kunt zitten dan moet je lekker gaan mennen oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:55

DaphneG schreef:
22 inch?!

Mijn vriendin is niet (heel) zwaar, 85 kilo, maar heeft vetophopingen rond haar billen/boven benen.
Zij past net in een 19 inch zadel; dus niet iedereen die een groot achterwerk heeft is 120 kilo.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:59

Hmmke..das nog eens wat anders...hoe groot moet je eigenlijk zijn
om niet met een 18 inch zadel weg te komen? Ben zelf echt zwaar te noemen, maat 46 maar kom echt geen ruimte te kort in een 18 inch zadel...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:59

Precies, niets tegen 'dikke' mensen, echt niet... maar er zijn toch dingen die gewoon niet kunnen als je groter bent, daar moet je dan maar mee leren leven of gaan afvallen.. op een levend dier gaan zitten is dan net een van de laatste dingen die ik dan nog zou proberen denk ik! Het zou beter zijn als ze een mooie ontwikkeling bedenken die voor ruiters leuk is om te doen en er voor zorgt dat je eerst in vorm komt voor je op een levend paard komt te zitten...
Dat de lengte van het zadel niet aangepast is lijkt me vreemd, en beangstigend. Dan kan dus nu het zwaardere gewicht, dat normaal over een langere ruglengte wordt verdeeld (waar een groter paard al voor nodig is), geplaatst worden op een kleiner aantal wervels... en dan denken dat deze niet heel rap overbelast raken? :S

(begrijp me niet verkeerd, ik weet dat niet iedereen er voor kiest om zo dik te worden en dat die van paarden kunnen houden net als ieder ander, maar als ik twee linkerhanden heb kan ik ook geen timmerman worden, of als ik zware dyslexie heb wordt ik ook geen lerares Nederlands, zo werkt dat nu eenmaal)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:00

Mir_U schreef:
Past binnen de trend 'verschuiven van het probleem' van de laatste jaren.... bredere ziekenhuisbedden, ambulances, MRI/CT-scans, noem maar op. Ja laten we ook lekker zadels aan gaan passen, en even geen rekening houden met wat dit voor een paardenrug doet 8)7

Inderdaad, dit streeft zijn doel voorbij..

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:00

Amai, 22 inch, ik kan het mij niet eens voorstellen

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:01

Sluit me aan bij de opmerkingen dat je vor maat 42/44 echt nog geen 22" nodig hebt hoor...
Vergeet bovendien de mannelijke ruiters niet, die geregeld met 90+ kilo nog makkelijk in een 17"/17,5" passen he... niet alle stevige vrouwen zijn ook daarwerkelijk te zwaar ;) lijkt vaak op het oog misschien zo, maar oordeel niet te snel op basis van uiterlijk. Dinnetje past eigenlijk niet in een 18", maar komt écht hiet boven de 70 kilo uit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:06

Maar hoe zit het dan met de mensen die bijv. op een trekpaard of Shire rijden?

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:13

Tja, die moeten maar met een 17 inch zadeltje de druk vooral niet goed verdelen op zo'n grote en brede rug. :+ (sarcastisch dus he)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:16

Wat een boel kort door de bocht opmerkingen zonder even na te denken. te zware mensen die willen rijden, rijden toch, ondanks al dit soort opmerkingen. Dan is het in mi ogen toch echt beter om een goed passend zadel te hebben dat de druk dan goed verdeelt ipv een te groot achterwerk in een te klein zadel waardoor de ruiter continue uit balans is en zo het paard vreselijk stoort.

En wat kan een paard maximaal dragen? Het lijkt mij dat een paard toch echt wel een kilo of 100 aan moet kunnen, zeker als dat paard goed getraind wordt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het paard geen rugproblemen heeft maar dat geldt ook voor een ruiter van 50 kilo trouwens. Ook het soort werk dat je doet is bepalend, een paar keer week een goede training door iemand met 100+ of dagelijks urenlang rondlopen met een hobbelende beginner op de rug is nogal een verschil en goed dat er op maneges een limiet gesteld wordt om de paarden te beschermen :j

wb de kussenlengte, er wordt al vaker gewerkt met kortere kussens en langer zitvlak, dat is heel goed mogelijk. De 17,5" zadels met diepe zit van tegenwoordig komen al in de buurt van een 19" hoor, past de ruiter dan wel fijn in maar de diepe zit zorgt voor heel wat meer lengte dan een vlakkere zit maar neimand die je daar over hoort :=

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:20

DaphneG schreef:
22 inch?!

Helemaal mee eens!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:21

Ik heb maat 42/44 en pas met gemak op alle normale manegezadels. Weeg 72 kilo, kan daarmee op alle paarden en grote pony's. En ik rijd een IJslander bij.
Hoezo zou je voor die maat een groter zadel moeten dan??
Ik denk dat het eerder zou gaan over maat 48, 50 en hoger. En dan kan je je inderdaad gaan afvragen wat zo'n derrière op een paard te zoeken heeft.
Alhoewel, voor een flinke grote koudbloed is dat ook een eitje, en dan moet je al een groot zadel want dan heb je ook een groot paard.