Amigo, het gespieste paard zo goed als de oude

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amigo, het gespieste paard zo goed als de oude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 16:26

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Drie jaar geleden trof Gary Sanderson zijn endurance paard Amigo in de meest ondenkbare situatie aan. De vosarabier was aan de zijkant van lijf met een stok gespiest. Amigo was op de een of andere manier gespiest aan een vijf centimeter dikke stok van 90 centimeter lang. Het stuk hout ging er aan de linkerzijde in, brak twee ribben, penetreerde zijn borstbeen, waarna het tot stilstand kwam tegen een long.

Nu drie jaar en aardig veel geld later is Amigo vrijwel de oude. Slechts twee procent kans kreeg de ruin destijds, maar Sanderson wilde hem niet opgeven. De kosten werden op een gegeven moment zo hoog dat Sanderson een extra baan moest nemen. De dierenartskosten zijn uiteindelijk gestegen naar ruim 20.000 dollar. Een behoorlijk deel hiervan is via donaties en sponsoring betaald. Het herstel van Amigo werd via Facebook aandachtig gevolgd en tot op heden zijn er nog steeds 10.500 mensen die zijn Facebookpagina volgen.

Na de ontdekking van Sanderson werd Amigo per trailer vervoerd naar de kliniek. Tijdens de rit at Amigo nog gewoon hooi, ondanks dat zijn tandvlees al blauw werd. Een uur chirurgie was er nodig, waarbij zijn linkerlong nog inklapte. Na de operatie kampte Amigo nog met een bacteriële infectie. Ondanks de twee procent kans op herstel, vocht Amigo terug. Sanderson kon Amigo kopen in ruil voor een stuk taart en een glas frisdank, maar Sanderson twijfelde geen moment ten tijde van het ongeluk. Amigo moest de kans krijgen om te herstellen.

Inmiddels is het drie jaar geleden en kijkt Sanderson nog eenmaal terug. “Ik kijk vaak naar al onze paarden, negen stuks, als ze in de wei staan. Amigo is dan gewoon één van hen. Ze rollen over de grond of zitten achter elkaar aan. Ik zie hem dan niet als het paard met die ene wond. Toch, op sombere koude dagen, denk ik wel eens terug aan hoe verschrikkelijke het was, hoe onwaarschijnlijk zijn herstel was. Maar ook hoe groot de kosten van zijn herstel waren. “

“Hij had twee procent kans en hij ging ook twee keer bijna dood. Hoe verschrikkelijk het ook was, het heeft mijn leven veranderd. Maar ook mijn hart en de manier waarop ik denk over het leven en over mensen is veranderd. De legio fans van Amigo hebben mij echt geraakt. Waardering voor menselijkheid had ik veel minder voor het incident. Amigo vocht voor zijn leven en de mensen die voor Amigo duimden en hoopten hebben mij veranderd. ”

Ook Amigo is veranderd, volgens Sanderson. “Hij is altijd een vriendelijk paard geweest, maar als er nu jonge kinderen zijn is hij nog vriendelijker. Hij lijkt mensen ook meer te waarderen dan hij vroeger deed. Soms staat hij liever bij ons bij het hek in de wei dan verderop bij de kudde. Soms lijkt hij ook wel in gedachten te zijn. Dan staat hij alleen in de verte te staren en komt hij ook voor het eten laat opdagen. Dat vind ik wel eens beangstigend en dan moet ik weer terug denken aan de dag dat ik hem moest zoeken en hem vond met die stok in zijn lijf.”

“Dankzij Amigo heb ik levenslange vrienden gemaakt. Zonder hem had ik ze nooit ontmoet.”

De Facebookpagina van Amigo is inmiddels wel van focus veranderd. Ook andere kritieke paarden kunnen nu via de pagina worden gevolgd. Afgelopen donderdag heeft Sanderson iedereen op de pagina bedankt voor de inspiratie van de afgelopen drie jaar.

Amigo kan trouwens weer bereden worden. De vrouw van Sanderson, Kara, heeft al buitenritten met hem gemaakt van een aantal kilometer. Waarschijnlijk zitten er geen wedstrijden meer in voor Amigo. Het karakter van Amigo leent zich daar waarschijnlijk niet voor. “Hij wilde altijd voorop lopen en daar wilde hij ook blijven. Hij heeft dan nog wel het hart van een kampioen, maar of zijn lijf het ook nog kan. Ik weet het niet, misschien is het gewoon mijn angst dat hij echt wil winnen en dat het teveel voor hem is.”

Verzameling van foto’s van voor en na de operatie (Let op deze foto’s kunnen schokkend zijn!)

Verwant artikel
[VN] Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin
[VN] Geen geld meer voor verder herstel van gespieste Amigo

44Myrthe44

Re: Amigo, het gespieste paard zo goed als de oude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:30

Wat een fantastische man.
Paard voor een stuk taart en frisdrank kunnen kopen en dit ervoor terug doen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:32

Wauw _/-\o_

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:35

Jeetje bijzonder verhaal _/-\o_

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:56

Wat ongelooflijk.
Die man houd echt van zijn paard,zelfs 2 banen.Respect ,hoor.
Ik wens Amigo en hem nog vele gelukkige jaren toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:20

_/-\o_ De toeweiding spat er vanaf diep respect

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:24

diep respect!

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:28

wauw...wauw..wauw, wat is dit mooi zeg. dit is zo geweldig! <3

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:28

Respect!

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:58

Super!:)
_/-\o_

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:04

Diep respect voor die man! _/-\o_

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:11

Wauw!
Respect voor de man,
maar ook zo wonderbaarlijk hoe een lichaam zichzelf kan genezen van zulke wonden :oo
(natuurlijk wel hulp van DA, maar het lichaam moet zoiets maar doen)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:29

Een mooi verhaal en wat een sterk paardje. Die man houdt echt van zijn paard.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:35

WAUW! respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:49

Top!

Grappig, kijk je in vorige nieuwstopics over dit paard, was het dier al door vele bokkers ingeslapen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:53

Geweldig!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:56

Tjezus wat een wonder :oo

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:04

prachtig om te zien hoe dit goed gekomen is, en die eerste foto van de baas en het paard straalt de liefde er vanaf! wat houd deze man van zijn paard zeg!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:42

Best bizar, zijn Amigo lijkt kwa uiterlijk best een beetje op mijn Amigo... gelukkig is alles goed gekomen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:45

Mindim schreef:
Top!

Grappig, kijk je in vorige nieuwstopics over dit paard, was het dier al door vele bokkers ingeslapen.

Ja eerlijk gezegd denk ik wel dat ik daarvoor had gekozen mocht het mijn paard zijn geweest.
Maar goed het is niet mijn paard, en dus niet mijn keuze.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:19

het is altijd anders als het om je eigen beestje gaat...

van afstand zeg je sneller inslapen dan wanneer er emoties bij komen kijken...

verhaal doet me denken aan mijn merrie die 2 jaar geleden op een paal van de omheining sprong, die bij haar buik naar binnen ging en er aan de zijkant weer uit kwam, om zich los te werken trok ze ruim 50 cm van haar buik open...
we hebben haar op advies van utrecht ook laten opereren en ze is ook volledig hersteld...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:34

Wat een verhaal zeg, zo mooi om te zien dat ze niet op hebben gegeven.

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:50

wauw wat een verhaal ! zo mooi !! _/-\o_

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:51

Het paard heeft dus als het ware 3 jaar moeten lijden.. Arm dier.. Blij dat hij nu eindelijk zo goed als pijnvrij is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:54

Mindim schreef:
Top!

Ja ik vind het ook grappig, want ik had het ook in laten slapen om het lange lijdensweg te besparen.