Justitie legt zich neer bij vonnis paarden Aadorp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Justitie legt zich neer bij vonnis paarden Aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:51

http://www.rtvoost.nl

Het Openbaar Ministerie gaat niet in beroep tegen een uitspraak van de rechtbank over in beslag genomen paarden in Aadorp.
De rechtbank besloot eind vorig jaar dat de paarden en pony's ten onrechte in beslag zijn genomen en terug moeten naar de eigenaar. De dieren waren niet verwaarloosd.

Justitie kan nog beschikken over één van de 22 paarden, een veulen. De overige 21 zijn verkocht, sommige zijn geslacht. De paarden waren na de inbeslagname ondergebracht bij een rijksonderdeel dat zich bekommert over levende have. Die berekent nu de opbrengst. Het Openbaar Ministerie kan nog niet zeggen om hoeveel geld het gaat.

De eigenaar en zijn advocaat wachten berichten over de hoogte van het bedrag af. De advocaat verwacht dat de dieren vóór de verkoop zijn getaxeerd. Als de taxatie en de opbrengst te veel uit elkaar lopen, bestaat de mogelijkheid om bezwaar te maken. De man uit Aadorp houdt uit liefhebberij al zijn hele leven paarden en pony's. Volgens zijn advocaat is de man erg ontdaan door de beschuldigingen en het lot van de paarden.

Zie ook: [VN] Paarden terug naar paardenhouder Aadorp

different1

Re: Justitie legt zich neer bij vonnis paarden Aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:33

Bizar...word je in t gelijk gesteld, zijn je paarden verkocht en zelfs geslacht...vind het maar een vreemde gang van zaken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:39

Dit kan nog een 'leuke' zaak worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 06:52

Nou, ze worden niet zomaar in beslag genomen denk ik dan. Maar met deze uitspraak heeft de eigenaar wel zijn gelijk, maar alles is weg.. Zelfs geslacht! Ik zou niet weten wat voor stappen ik zou ondernemen, maar emotioneel zou het zwaarst zijn...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:11

Uit liefhebberij? Deze man heeft de ponys voor het geld. Hij gebruikt ze om bloed af te tappen voor de medische industrie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:24

JJane, dan nog. Het doel waarvoor ze gebruikt worden doet er in mijn ogen niet toe; feit is dat de dieren nu ten onrechte in beslag genomen zijn. Hij gaat het vast op emotionele waarde gooien voor schadevergoeding. Al zijn sommige dieren wellicht beter af...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:17

JJane schreef:
Uit liefhebberij? Deze man heeft de ponys voor het geld. Hij gebruikt ze om bloed af te tappen voor de medische industrie.

Dus een manege-eigenaar, hoefsmid, paardenarts kan geen liefhebber zijn? Ietwat vreemde, reactie.
Ken de man wel en uiteraard is het doel financieel gewin, maar dat is bij bijv. een manegehouder niet anders.

Uiteindelijk is er altijd liefhebberij in het spel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:25

Volgens de wet zijn ze ten onrechte in beslag genomen, dat vind ik erg. Vaak ligt de werkelijkheid en de wet nogal uit elkaar....

Vind het een groot verlies,ook voor verwaarloosde dieren in de toekomst. Papierwerk moet waterdicht zijn,wat ten koste gaat van het direct kunnen ingrijpen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:37

Echt een raar verhaal. Als het nog niet 100% helder is of de paarden wel of niet goed verzorgd werden door de beste man uit Aadorp, waarom dan al de paarden verkopen / slachten?? Denk dat meneer inderdaad een fikse schadevergoeding kan gaan claimen (en terecht). Zag foto's in de krant van de paarden, kan ook echt niet zeggen dat ze er slecht uitzagen.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:50

Wat ik me afvroeg, hoe zit het met de paspoorten van deze paarden. Zijn deze ook allemaal in beslag genomen?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:56

Ach de mensen die ze inbeslag nemen hebben helemaal geen verstand van paarden.

Die hebben geleerd van uit een boekje, maar in de praktijk..weten ze niks.

Sorry hoor maar dit is de 3de zaak die ik hoor, dat ze inbeslag worden genomen, verkocht of afgemaakt werden, en dat de eigenaar gelijk word gesteld.

Waar zijn de bewijzen? je hebt wel een grote mond om ze in beslag te nemen, maar bewijzen ho maar.

Je moet tegenwoordig zo uit kijken met mensen die de paarden even in de blub zien staan, of waar de waterbak niet gevuld.
Gelijk gaan bellen en zeggen dat je paarden niet verzorgd worden.

Op de tv was het laats ook, alle paarden werden in beslag genomen, shetlanders, lekker dik in de vacht, mooie korte hoeven..Wat zien ze? blubbering in de weiland Ja DUH!!..Moet je kijken wat voor'n regen..

Ook was er op tv..Die man kocht verwaarloosde paarden knapte ze op en verkocht ze weer..
Mensen hadden langs gefietst en dat ze zo slecht waren etc..
Alles in genomen.

De dierenarts van beide verhalen zeiden dat ze niks mankeerde, en dat de dieren gezond waren verklaard...

Oplettende mensen zijn leuk, maar zonder zulke bewijzen alles van mensen afnemen..Vind ik grote onzin.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:18

Ook deze man had de verklaringen van twee veeartsen dat de paarden goed verzorgd werden; o.k. de stallen konden misschien wat netter, maar de verdere verzorging was goed.
Maar als niet-paardenmensen over paardenmensen moeten oordelen.....................

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:50

als je bij ons kijkt kan je ook alle paarden mee nemen, ja ze staan 1 week in hun eigen mest, en ja soms komt de hoefsmid om de 12/14 weken ipv 8, en ja ze staan in containers omdat we aan het verbouwen zijn, en ja ze komen in de winter niet buiten..

Zijn ze nu slecht verzorgt? nee vind ik niet, ze krijgen alle liefde en benodigheden die ze moeten krijgen.

Maar dan heb je van die mensen die dat zielig vinden, gaan bellen, en de hogere mensen zullen jou even al je lief en leed mee nemen!..
en je staat met de rug tegen de muur want je hebt niks in te brengen over je eigen dieren op je eigen terrein.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:08

Staan ze in de blubber, staan ze op stal; ist weer niet goed. Vind t bizar dat er al met de paarden wordt gehandelt voor een zaak helemaal uitbehandeld is!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:11

Sukkels.. Ik weet iig waar 2 ervan zijn.. Maar denk niet dat iemand daar nog iets aan heeft...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:15

Elma_ schreef:
Sukkels.. Ik weet iig waar 2 ervan zijn.. Maar denk niet dat iemand daar nog iets aan heeft...

Maar weet je ook of deze paarden verwaarloosd waren naar jouw mening (en waarom) ?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:17

superwoman schreef:
Elma_ schreef:

Maar weet je ook of deze paarden verwaarloosd waren naar jouw mening (en waarom) ?

Kan ik geen oordeel over geven. Liep wel met een verwaarloosde oogontsteking waardoor ze blind was geworden. en was mager + veel te lange hoeven. Maar voordat ze bij mij kwam had ze al een tijdje ergens anders gestaan. Plus de merrie was dragend en dat vergt nou eenmaal veel van sommige merries. Vooral als ze wat ouder zijn.
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 16-01-13 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:18

ReadTheRulez schreef:
Staan ze in de blubber, staan ze op stal; ist weer niet goed. Vind t bizar dat er al met de paarden wordt gehandelt voor een zaak helemaal uitbehandeld is!!

Sorry hoor,maar er is ook een tussenweg.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:22

Elma_ schreef:
Kan ik geen oordeel over geven. Liep wel met een verwaarloosde oogontsteking en was mager + veel te lange hoeven. Maar voordat ze bij mij kwam had ze al een tijdje ergens anders gestaan.

Dat vind ik wel verwaarloosd,echter is het dus volgens jouw niet duidelijk wanneer (dus bij wie) het paard dat had gekregen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:25

superwoman schreef:
Elma_ schreef:
Kan ik geen oordeel over geven. Liep wel met een verwaarloosde oogontsteking en was mager + veel te lange hoeven. Maar voordat ze bij mij kwam had ze al een tijdje ergens anders gestaan.

Dat vind ik wel verwaarloosd,echter is het dus volgens jouw niet duidelijk wanneer (dus bij wie) het paard dat had gekregen?

HAd nog even geedit,. Merrie was dragend en op leeftijd. Dit vergt gewoon veel van sommige merries. Nadat veulen er was was ze vrij snel weer in shape te krijgen met goed voer..
Ik weet wel dat de dierenbescherming haar (zonder pardon blijkbaar) verkocht heeft aan een handelstal, en een tijdje later heb ik haar van hun gekocht. Niet wetend wat het verhaal erbij was. Ben er via hier achter gekomen dat ze dus van desbetreffende mensen uit Aadorp was. Dierenbescherming nog wel benaderd maar die wou mij geen enkele info geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:32

Ben bekend met dragende merrie's, maar alles bij elkaar vind ik het verwaarlozing.

De verkoop vind ik wel een beetje logisch. Die dieren kosten veel en kun je niet als een auto even parkeren tot de rechter er een uitspraak over heeft gedaan (en soms hoger beroep) dit zou misschien veel sneller moeten als het om dieren gaat.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:34

superwoman schreef:
Ben bekend met dragende merrie's, maar alles bij elkaar vind ik het verwaarlozing.

De verkoop vind ik wel een beetje logisch. Die dieren kosten veel en kun je niet als een auto even parkeren tot de rechter er een uitspraak over heeft gedaan (en soms hoger beroep) dit zou misschien veel sneller moeten als het om dieren gaat.

Ik heb hier eigenlijk geen mening over behalve dat ik de paarden eigenaren nu wel als de gedupeerde zie in het verhaal in plaats van als de daders. Maargoed, desbetreffende mevrouw zit ook op bokt en weet waar haar (ex) paard is.. Verder kan ik er ook weinig meer aan doen..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:41

wallance schreef:
Wat ik me afvroeg, hoe zit het met de paspoorten van deze paarden. Zijn deze ook allemaal in beslag genomen?

Ja.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:46

JJane schreef:

En daar kun jij de pil weer door gebruiken want daar wordt paardenbloed voor gebruikt :D

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:38

Ik reed toen ik nog naar de middelbare school ging elke dag langs het weiland van die man.
De paarden stonden vrijwel altijd in de blubber, maar hadden wel elke dag een baal hooi tot hun beschikking. Doordat ze in een groep leefden werden sommige paarden buitengesloten, kregen ze minder hooi waardoor ze mager werden. Er zaten inderdaad paarden tussen die er slecht uitzagen.
Ik denk dat een paard wel beter verzorgd kan worden dan hoe ze er toen bijstonden.
Maar toch zie ik dat veel mensen vooral handelaren hun paarden er zo bij hebben staan, en daar worden ze niet van in beslag genomen.