Boxmeer, 15e eeuw. Freule Aleida raakt tijdens haar wekelijkse rijtoer met haar koets van de weg. Boxmeerse 'vruchtbaarheidsruiters' schoten te hulp en al gauw kon de freule weer op pad. Als dank belastte de freule één van haar hoeves in Vortum Mullem (de ‘Belaste Hoeve’) met een jaarlijkse schenking: een zeven ellen lange metworst, een wegge en een brood, twee vaten bier en een halve varkenskop. Vanaf dat moment zou er elk jaar een paardenrace gehouden worden om te bepalen wie de schenking in ontvangst mag nemen. De jaarlijkse metworstrennen moeten op de maandag voorafgaande aan de vastenavond gehouden worden en vindt plaats in het 'Vortums veld', een provinciale weg tussen tussen de kerkdorpen Sambeek en Vortum-Mullem in de gemeente Boxmeer. Nederlands kampioen amateur-jockey Dick Goossens heeft de metworstrennen nu voor de tweede keer op rij op z’n naam geschreven. In 2013 mag hij daardoor proberen om de eretitel van “Kunning van de Metworst” voor de derde keer op rij te winnen en zich zo het keizerschap toe te eigenen.
Dick Goossens wilde nu niet alleen winnen op snelheid, maar ook op stijl. Anky werd ingeschakeld om hem de kneepjes van het vak te leren. Omdat het meegebrachte paard het allemaal wat spannend vond in de grote binnenbak van Anky, werd Quarter Whizzashingingwalla BB opgetrommeld om te oefenen. Whiz kreeg een heus renzadel op zijn rug. Het bleek nog niet zo makkelijk voor de jockey om de relatief trage bewegingen van Whiz bij te houden; hij is natuurlijk vlugge Engels volbloeden gewend. Whiz liet zich echter niet kennen en liet zien dat hij ook snel kon galopperen en bovendien als geen ander vlug kon stoppen.
Dat vraagt om een video! Ik gun het Dick om nu weer te winnen, maar ik gun het het dorp Sint Tunnis (die zijn paard sponsoren) nog veel meer. Blijft een geniale actie
hahah leuk mijn pony heeft toen ook een keer meegedaan aan de metworst renne had iemand dr een jaar lang getraind... wel altijd leuk om te zien vooral als de belzen gaan rennen