Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 08:07

http://www.gva.be/

Vanaf vandaag moeten paarden die buiten in de wei staan een schuilhok hebben. Tegelijkertijd verdubbelen de boetes voor overtredingen van de wet op het dierenwelzijn. Dat staat in een nieuwe wet van Minister voor Dierenwelzijn Laurette Onkelinx (PS) die vandaag van kracht wordt.

België telt 235.000 'paardachtigen', waaronder 154.000 rijpaarden, 53.000 pony's, 17.000 trekpaarden, 11.000 ezels en enkele tientallen zebra's in dierentuinen. Al bij al 70 procent in Vlaanderen en 30 procent in Wallonië.

In 2011 behandelde de controledienst van het dierenwelzijn 396 klachten over mishandeling van paarden. Soms staan die dieren in de winter buiten zonder enig schuilhok tegen de bittere koude. Dat is vanaf vandaag uitdrukkelijk strafbaar.

Tegelijkertijd verdubbelen de boetes voor wie dieren mishandelt. Ze kunnen nu oplopen tot 12.000 euro. Bij herhaling zelfs tot 75.000 euro, ten minste als het dier ernstig mishandelt of verwaarloosd werd. De gevangenisstraffen blijven echter dezelfde: 3 maanden maximum.

De controle wordt ook strenger. Ook andere controle instanties zoals het Federaal Voedselagentschap of allerlei diensten van Volksgezondheid zullen een proces-verbaal kunnen opstellen. En ondanks de besparingen kreeg Onkelinx geld bij voor 12 nieuwe inspecteurs om toe te zien op de wet op het dierenwelzijn.

--------------eigen mening ts -------------- niet verplicht op ON
En nu maar hopen dat dit in Nederland ook gaat komen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-01-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ON>VN

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:12

Dat zal een klus zijn om te kijken of er inderdaad 235.000 schuilhokken staan.
Ben hier wel blij om!Ook de strafverhogingen.
Van mij mogen ze deze wetten Europees maken.(Brussel eat your heart out ;) )

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:14

Gelijk een EU regeling van maken.

Speedster

Re: paarden moeten schuilhok hebben. ( belgie )

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:26

Ik vind het een beetje twijfelachtig... Ben er absoluut tegen dat paarden in weer en wind zonder enige beschutting buiten staan, maar houdt deze regel bijvoorbeeld in, dat een schuilstal ook verplicht is voor een paard dat in de zomer alleen overdag buiten staat? Of in de zomer dag en nacht? Of in de winter overdag als het niet zo koud is, zoals nu? Behoorlijk grijs gebied dus...

troi

Re: paarden moeten schuilhok hebben. ( belgie )

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:23

Maar zijn gemeentes dan ook verplicht om hier toestemming voor te geven? Anders wordt eea nogal onmogelijk natuurlijk..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:25

Als de gemeente toestemming geeft is het wat anders, geven ze dat niet dan heb ik een probleem.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:28

Ik geloof dat ik gelezen heb dat als paarden 's nachts op stal gaan dat een schuilhok dan niet nodig is, maar ja, dan moet je wel kunnen bewijzen dat ze idd op stal gaan denk ik.

En vraag me ook af hoe streng ze hierop controleren, ken zo een aantal plekken waar nooit politie of iemand langskomt en die paarden staan er niet erg gezellig bij... maar die staan helemaal achteraf ergens, het is dat ik weet dat er paarden staan maar veel mensen weten dat niet.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:28

marleen_usar schreef:
Als de gemeente toestemming geeft is het wat anders, geven ze dat niet dan heb ik een probleem.

als je vriendelijke buren hebt doen ze niet zo snel iets normaal gezien

ik heb geluk ik heb een wei waar al een stal opstond van vroeger al van binnen geïsoleerd met oud hou lekker warm dus

alleen heb ik een paard dat niet de stal ingaat...

in mijn andere wei heb ik ook een schuilstal gemaakt niet zo super groot maar gewoon uit het zicht mensen hebben er geen last van

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:30

In de zomer worden de schuilstallen hier even vaak gebruikt als in de winter.

Lekker in de schaduw staan of uit de wind of aan de steekvliegen ontsnappen ( en vergeet ook niet de overvloedig natte zomers ;) )

Vind het wel een goede regel :j
Nu de gemeentevergunningen nog :Y)

AngelofLove

Re: Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:32

Adesso, dat je paard de stal niet in gaat is toch geen probleem? Je hebt een schuilstal en hij kan er gebruik van maken als hij wilt, daar draait het om.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:34

Precies, een oud spreekwoord luidt:
"Je kan een paard wel naar het water leiden, maar je kan het niet dwingen te drinken"

Geldt hier ook :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:34

Heel goede regeling, nu idd maar hopen dat het in nederland ook gaat komen en gemeentes het ook verplicht worden toe te staan, zowel in Belgie als hier. :j

En of een paard erin gaat staan is een tweede verhaal, je biedt de mogelijkheid aan dat is het belangrijkste.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:41

AngelofLove schreef:
Adesso, dat je paard de stal niet in gaat is toch geen probleem? Je hebt een schuilstal en hij kan er gebruik van maken als hij wilt, daar draait het om.

ja weet het
als het droog is staat ze soms binnen en als het regent staat ze het liefst buiten

een paardj net zoals het baasje :D

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:43

Als de gemeentes dan overal ook meewerken is het een hartstikke goed idee...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:44

Dan wel ja, graag zelfs.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:52

Speedster schreef:
Ik vind het een beetje twijfelachtig... Ben er absoluut tegen dat paarden in weer en wind zonder enige beschutting buiten staan, maar houdt deze regel bijvoorbeeld in, dat een schuilstal ook verplicht is voor een paard dat in de zomer alleen overdag buiten staat? Of in de zomer dag en nacht? Of in de winter overdag als het niet zo koud is, zoals nu? Behoorlijk grijs gebied dus...

ik denk dat een paard er in de zomer juist meer gebruik van maakt.
Dat zie ik bij mijn paarden ook,die kunnen overdag gewoon schuilen maar doen dat niet.Ze staan gewoon in de stromende regen.
Mijn fries zelfs achter zijn stal,waar hij in kan lopen :D
Maar zomers komen ze niet onder het afdak vandaan.Maar ik woon wel in zuid west frankrijk.De zon is hier niet aangenaam in de zomer.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:06

geerke schreef:
Speedster schreef:

ik denk dat een paard er in de zomer juist meer gebruik van maakt.
Dat zie ik bij mijn paarden ook,die kunnen overdag gewoon schuilen maar doen dat niet.Ze staan gewoon in de stromende regen.
Mijn fries zelfs achter zijn stal,waar hij in kan lopen :D
Maar zomers komen ze niet onder het afdak vandaan.Maar ik woon wel in zuid west frankrijk.De zon is hier niet aangenaam in de zomer.

Dan zou het eigenlijk altijd verplicht moeten zijn, ongeacht of een paard 's nachts op stal gaat. Juist in de zomer. Maar hier zijn de zomers minder heet dan bij jou, hoewel het hier ook af en toe vies warm kan zijn. Maar je kunt moeilijk ook de temperatuur in de hele regelgeving gaan betrekken. Ik blijf het lastig vinden. Ik ben bang dat er legio situaties zullen voorkomen waarbij een schuilhok volstrekt overbodig is, maar wel verplicht. Beschutting van bomen en struiken telt dus niet mee begrijp ik?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:32

Lichten ze dan ook de gemeentes in dat het wat soepeler wordt voor mensen met paarden om een schuilhok te hebben op hun grond? Of spreekt dat elkaar weer lekker tegen?

Ik ben al heel blij dat we een goede grote schuil hebben voor de paarden:) En geen slecht ontwikkeling:) OOk verwaarlozing en mishandeling wel prettig dat dit goed aangepakt wordt! Zou me bijna aanmelden voor de functie van inspecteur hoewel ik dan bang ben dat je hier bij sommige mensen dan geen leven meer hebt als ze je eenmaal kennen als zo danig;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:36

In mijn ogen is een schuilhok nooit overbodig. Het is niet omdat ze er niet instaan als jij er bent, dat ze er helemaal geen gebruik van maken. Het ene paard zal dat meer doen dan het andere, dat wel.

Het is een kleine moeite om een schuilhok te plaatsen om in orde te zijn. Je kan de gok wel wagen maar je krijgt misschien net zo goed een boete in de bus omdat er geen staat, dan sta je daar met je argument "Hij gaat er toch nooit in". Bewijs dat dan maar zullen ze zeggen én ik vrees dat ze dat excuus erg vaak gaan horen.
Ken zo iemand die nergens een schuilhok heeft staan op zijn weides. Vaak wel bomen maar goed, de winterstukken hebben niks. Geen boom, geen struik, niks. Zijn vorm van beschutting is dan het paard een regendek opleggen, dagen/weken aan een stuk. Omdat hij in dat gebied gewoon geen hok MAG zetten van de organisatie die dat land in eigendom heeft.

Hoe los je dat dan op?

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:43

maar als het verplicht is in belgie vraag ik mij toch af hoe ze het gaan doen op mijn vrijwilligerswerk?

daar staan rond de 14 paarden in 1 kudde?

Ze hebben nu wel iets om te schuilen de paarden maar er zijn klachten omdat de mensen dit niet willen hebben staan?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:44

Varekaj schreef:
In mijn ogen is een schuilhok nooit overbodig. Het is niet omdat ze er niet instaan als jij er bent, dat ze er helemaal geen gebruik van maken. Het ene paard zal dat meer doen dan het andere, dat wel.

Het is een kleine moeite om een schuilhok te plaatsen om in orde te zijn. Je kan de gok wel wagen maar je krijgt misschien net zo goed een boete in de bus omdat er geen staat, dan sta je daar met je argument "Hij gaat er toch nooit in". Bewijs dat dan maar zullen ze zeggen én ik vrees dat ze dat excuus erg vaak gaan horen.
Ken zo iemand die nergens een schuilhok heeft staan op zijn weides. Vaak wel bomen maar goed, de winterstukken hebben niks. Geen boom, geen struik, niks. Zijn vorm van beschutting is dan het paard een regendek opleggen, dagen/weken aan een stuk. Omdat hij in dat gebied gewoon geen hok MAG zetten van de organisatie die dat land in eigendom heeft.

Hoe los je dat dan op?

Mijn opmerking over overbodig borduurde een beetje voort op het voorgaande, of het ook verplicht is (of zou moeten zijn) als paarden alleen overdag buiten staan. Overdag buiten in de zomer, bij niet te hoge temperturen, met beschutting van bomen vind ik dus wel een situatie waarin een schuilstal overbodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:45

Nou ik loop hier niet warm van! Op dit moment staan 3 van de 7 paarden op een paddock zonder stal. Waarom? 1 hengst die bij zijn eigenares niets anders gewoon is, en een veulen dat word gespeend en daar staat dus uiteraard een maatje bij. Die 2 kan ik nog bij de rest steken met shuilhok. Maar de hengst... Hij heeft 3 gigantische bomen waar hij onder kan. En volgens de gemeentewet mag ik geen schuihok meer bijzetten. En nu? Een boete van de gemeente wegens bouwen zonder toestemming of een boete wegens geen schuilhok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:50

Daar zullen ze wel nuances in aanbrengen gok ik, volgens mij gaat het er vooral om dat paarden die echt op een kale weide staan een hok krijgen. ik heb 1 stuk weiland omringd door wilgen. Best veel schaduw in de zomer, en toch staan ze regelmatig in het schuilhok. Ofwel omdat het regent, ofwel voor de insecten. Mijn andere stukje weiland heb ik 2 bomen staan, dus amper schaduw ook door de stand van de zon. Daar staan ze zowat hele dag in het hok (dat wil ik dus uitbreiden.). is volkomen normaal ook, zelfs met "maar" 25) op warmste van de dag zit je al boven de comforttemperatuur van de meeste paarden, die ligt tussen 15° en 20°.

Je buren hebben dan geen poot meer om op te staan als ze klagen, het is immers wettelijk verplicht...

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:14

En hoe doe je dat als je huurder bent van een weide?
En de boer niet wilt dat er een stal op komt? Wie is dan verantwoordelijk

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:24

Dan zul je wellicht op zoek moeten naar een weide waarop dat wel mogelijk is :j