Atomic (Ampére x Tolando) wint finale VSN Trofee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Atomic (Ampére x Tolando) wint finale VSN Trofee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:23

* Eurodressage / http://bokt.nl

De donkerbruine Hengst Atomic (Ampere x Tolando) is de winnaar geworden van de VSN Finale voor 3-jarige dressuurpaarden. Deze werd afgelopen zaterdag gehouden in Hippisch Centrum De Nieuwe Heuvel in Lunteren. 31 paarden streden in de finale en de vijf hoogst scorende paarden werden gereden door Emmelie Scholtens.

De niet-goedgekeurde hengst Atomic, die eigenlijk Empire heette, werd gefokt door N. Kiep en is eigendom van Eugene Reesink en Joop van Uytert. Juryleden Emmlie Scholtens en Laurens van Lieren gaven de hengst een 7 voor zijn stap, een 9,5 voor de draf, een 9 voor de galop, een 8 voor onder het zadel en een 8,8 voor algemene indruk. Gastjurylid en ruiter Scholtens gaf de hengst een 9,5 voor onder het zadel. Met een totaal van 51,8 punten won de hengst de VSN trofee.

“Hij is snel en een beetje gevoelig, maar ondanks dat hij nog vrij groen is, is hij gemakkelijk te verzamelen en te verruimen”, licht Scholtens toe. “In draf mist hij nog steeds een beetje balans bij het verzamelen en de stap is niet zijn beste gang maar dat zal in de toekomst nog verbeteren. Hij is een erg fijn paard om te rijden.”

Als tweede eindigde de KWPN gefokte hengst Lumen Express (Vivaldi x Sir Sinclair). Hij werd gefokt door G. Andeweg en is eigendom van de familie Regterschot. Lumen Express kreeg een 8,5 voor de stap, een 9 voor draf, een 8,5 voor galop, een 8 voor onder het zadel en een 8,2 voor algemene indruk. Hij kreeg een 9 van ruiter Scholtens. “Hij heeft veel balans, maar ik mis een beetje ‘go’”, gaf ze als commentaar. “Hij heeft drie goede gangen, maar ik merkte een klein verschil tussen de linker- en rechtergalop.” Lumen Express eindigde met een totaal van 50,2.

De donkere bruine merrie Etosha (Gribaldi x Kennedy) eindigde als derde. De merrie werd gefokt door R. Ruiterkamp en is eigendom van Stal Perlee. Estosha kreeg een 8,5 voor de stap, een 8 voor de draf, galop en onder het zadel en een 8,2 voor algemene indruk. Scholtens gaf het paard een 8,5 onder het zadel.

"Deze merrie heeft een goede stap. Ze was een beetje gespannen bij de start, maar ze liet al snel een erg mooie galop zien."

BigOne

Re: Atomic (Ampére x Tolando) wint finale VSN Trofee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:52

“Hij is snel en een beetje gevoelig, maar ondanks dat hij nog vrij groen is, is hij gemakkelijk te verzamelen en te verruimen”, ligt Scholtens toe. “In draf mist hij nog steeds een beetje balans bij het verzamelen en de stap is niet zijn beste gang maar dat zal in de toekomst nog verbeteren. Hij is een erg fijn paard om te rijden.”

En dan hebben we het hier over driejarigen?? Jammer dat ze met deze dieren niet een jaar langer wachten, het lijkt me toch wel aardig jong voor verzameling, verruiming en goede balans, daar zit nogal wat werk in. Maar ze zullen wel weten wat ze doen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:07

voor zulke talentvolle paarden zijn verzameling en verruiming een lachertje,
deze verzameling is niet hetzelfde als de verzameling die in de Z gevraagd wordt.
zulke paarden leren ook heel makkelijk oefeningen als SB en wijken aan,
dat gaat allemaal spelenderwijs.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:07

Ik denk trouwens dat ze het toelicht en niet toeligt.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:33

Emmelie rijd paarden voor zowel de eigenaar van nummer 1 als de nummer 3. Hoe objectief kan je dan zijn?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:35

Nou, dat was ook het eerste wat in mij op kwam DePaardenman :')

StalMB1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:37

Die nakomelingen van Ampere kunnen wel lopen! :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:40

Ik kwam een tijd geleden ook een heel fijn filmpje *maar niet heus* tegen van Emmelie op een net zadelmak paard. Pb maar als je de link wilt. Ik was behoorlijk geschokt iig.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:42

De paarden van van Uytert zijn toch ook goede paarden? Kom op zeg.. en vaak ook het knapst gereden dus natuurlijk winnen die. Niks mis mee hoor!

Edit. Jij bedoelt dat filmpje met Eos-Utopia? Vind ik ook niks mis mee.. Dat gezeik altijd hier over topruiters. :r

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:54

Waarschijnlijk heeft Emmelie de finale paarden overgereden in de finale om een goed eindoordeel te kunnen geven. Zo gaat dat bij veel jonge paarden rubrieken (Pavo cup en Vwf prinsenstad dressuur) om een goede indruk te krijgen van hoe de paarden aanvoelen en hoe goed ze zijn afgericht. Het is natuurlijk niet zo dat een jurylid zelf deelneemt aan de competitie!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:59

Idd dat filmpje waar een paard dat 14 dagen onder het zadel is met slof wordt gereden die er zeker niet los bij hangt. Meningen verschillen over wat vriendelijk is, jij vindt dit een vriendelijke manier van rijden voor een paard dat net onder het zadel is, ik niet. Erbij gezegd, ik ken de reden niet waarom ze dit paard zo rijdt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:12

Emmelie heeft erg veel succes met jonge paarden , dus zo fout zal ze het wel niet doen. Ze mag de mijne wel rijden hoor!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:23

Och jongens toch, wat een gezeur. Op het moment dat het paard zichzelf in de borst bijt, hangt de slof echt wel los hoor.
Trouwens, zou een paard voor Imke hier niet aan meedoen of is dat een andere jongepaardencompetitie. Ik ben benieuwd naar een filmpje van de winnaar. Zal vast een heel fijn paard zijn.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:37

Gezeur of niet: in dit geval ga ik er wel helemaal in mee. 2 weken onder het zadel en dan met zweep, sporen en slof het paard in de houding dwingen??? Zo creëer je nog es een echte Happy Athlete!!!

Als dat de manier is hoe we tegenwoordig jonge paarden dienen te trainen, da ga ik wel dammen ofzo. Ik heb altijd geleerd dat een paard eerst moet wennen aan het gewicht op z'n rug en z'n balans vinden en vandaar naar de hand toe gereden kan worden,maar das duidelijk niet meer van deze tijd.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:32

Rytm schreef:
De paarden van van Uytert zijn toch ook goede paarden? Kom op zeg.. en vaak ook het knapst gereden dus natuurlijk winnen die. Niks mis mee hoor!

Edit. Jij bedoelt dat filmpje met Eos-Utopia? Vind ik ook niks mis mee.. Dat gezeik altijd hier over topruiters. :r

Ik zeg niet dat die van van Uytert een slechte is, ik zeg alleen dat hier sprake is van enorme belangenverstengeling.

Ik denk dat de mensen hier dit filmpje bedoelen:

Ik vind het knap wat zij met bv een "lastig" paard als Apache doet, maar dit heeft imo helemaal niks te maken met een jong paard trainen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:44

Filmpje met de beste paarden van afgelopen zaterdag.

Op mijn website staan foto's van alle paarden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:46

dank je wel voor het laatste filmpje! daar ging dit topic om :)
laat dat zwartmakerij achterwege aub!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:24

DePaardenman schreef:
Emmelie rijd paarden voor zowel de eigenaar van nummer 1 als de nummer 3. Hoe objectief kan je dan zijn?

Volgens mij rijdt Emmelie geen paarden die in eigendom zijn de eigenaar van de nr.1, maar dat doet er verder ook niks toe.
De plaatsing/jurering van Laurens en Emmelie was goed te volgen.

Het is een beetje "het eigen feestje" van de VSN geworden.
Dit evenement loopt in deze opzet m.i., op zijn laatste benen. Het leeft niet echt meer.
Een groepje leuke paarden maar ik heb niet het idee gekregen dat hier nu de top van de driejarigen rondliepen.
Publieke belangstelling was ook gering, bij elk paard de fokker, de ruiter, de groom en de eigenaar
en dan heb je de ruim 100 aanwezigen wel opgenoemd.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:48

En een handvol fotografen :D
Maar ik ben het met je eens MisterA. De VSN zal iets anders moeten verzinnen om zichzelf weer op de kaart te zetten. Publieke belangstelling wordt met het jaar minder.
Bij de dressuurpaarden vond ik de plaatsing van de laatste vijf goed te volgen, al was ik wel verbaasd over de laatste die er bij kwam (de Uphill). Plaatsing bij de springpaarden vond ik niet zo goed te volgen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:35

Ik zou er niet al te veel mee zitten als zo'n competitie wordt stopgezet. Als ik zie hoe zo'n 3-jarige tijdens de ereronde in de rondte gaat lijkt mij dat veel te veel voor zo'n jong dier. Helaas korte termijn visie.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:27

yvonnepuntnl schreef:
En een handvol fotografen :D
Maar ik ben het met je eens MisterA. De VSN zal iets anders moeten verzinnen om zichzelf weer op de kaart te zetten. Publieke belangstelling wordt met het jaar minder.

Had dat ook niet te maken met het tijdstip? zoiets trekt toch veel meer volk op zaterdagavond?

@misterA Estoril staat er nu ook.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:49

Ik denk niet dat het volk :D op zaterdagavond wel massaal de weg naar Lunteren weet te vinden.
Er is meer concurrentie gekomen, de Subli-cup, een welkome aanvulling op de Pavo-cup, waar de ggk hengsten niet of nauwelijks aan deelnemen.
En een aantal eendaagse jongepaarden competities, bijv. de Prinsenstad.

Estoril, +:)+ was ik even vergeten.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:27

Goede paarden deden er mee! Vind het wel jammer dat er gelijk geklaagd wordt over dat Emmelie niet objectief zou zijn. Als je naar de uitslag kijkt zie je dat zij na het overrijden niets aan de uitslag van de eerste ronde heeft veranderd. Verder is de voorronde gejureerd door iemand anders. De afgelopen jaren waren er steeds ruiters voor het overrijden die paarden van derden uitbrengen, lijkt mij wel zo handig want dat zijn vaak handige ruiters met veel gevoel en ervaring met jonge paarden.
En we zien vanzelf wel of deze paarden ook volgend jaar in de pavo cup scoren of over een paar jaar in de wedstrijdring..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:23

VSN heeft flink te lijden onder de Subli cup inderdaad.
Ik heb ook geen motivatie meer om aan de VSN mee te doen, ze zullen idd met iets nieuws of anders moeten komen.

Ik heb diep respect voor Emmelie maar van dat filmpje word ik ook niet blij.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:08

DePaardenman schreef:
Rytm schreef:

Ik zeg niet dat die van van Uytert een slechte is, ik zeg alleen dat hier sprake is van enorme belangenverstengeling.

Ik denk dat de mensen hier dit filmpje bedoelen:
[ Video ]

Ik vind het knap wat zij met bv een "lastig" paard als Apache doet, maar dit heeft imo helemaal niks te maken met een jong paard trainen.

Ik zie niet in wat er zo verkeerd is aan dit filmpje hoor...?! Ik zie liever een jong paard gereden met een slofteugel en een spoortje, en dus ook zijn rug gebruikt daarbij als een jong dier wat rondloopt als een kip onder kop met een weggedrukte rug en waar ze maar tegenaan blijven schoppen omdat het dier niet voorwaarts is!!

En daarbij Emmelie weet wat ze doet hoor, een paard voorstellen doe je zo, wow wat kan die meid rijden!